Tuota, tuota
Vaikka moottorijarrutuksessa kulutus on pyöreä 0, ei se välttämättä ole taloudellisin vaihtoehto. Vapaalla rullattaessa moottori ei jarruta mutta vastaavasti auto kuluttaa noin 0,7 l/h. Rullausmatka on paljon pidempi vapaalla kuin moottorijarrutuksella ja alamäessä jo paljon pienempi mäki riittää viemään autoa mäen voimalla kun konetta ei tarvitse pyörittää 2000 r/min mäen voimalla. Mitä kovempi vauhti ja kierrokset, sitä enemmän taloudellisuus on vapaalla rullaamisen puolella. Samalla matkalla ero moottorin pyörimissä kierroksissa voi olla huomattava, jos matkalla on paljon mäkiä ja risteyksiä. Jos autolla on vauhtia ja kone käy esim. 2000 r/min kone voi hyvinkin jarruttaa enemmän kuin että se kävisi tyhjäkäyntiä ja söisi ~0,7 l/h. Jos tarkoitus on oikeasti pysähtyä, tällöin tietysti on edullisinta käyttää moottorijarrutusta. Säästyy jarrutkin sivussa. Kaupunkiliikenteessä moottorijarrutus luultavasti säästää hiukan polttoainetta ja maantiellä päin vastoin vain lisää kulutusta.
Eri asia on sitten kuka tykkää mistäkin. Ainakin itse pidän miellyttävämpänä sitä että auto jarruttaa moottorilla esim. mäkisellä tiellä sen sijaan että se puskee mäet alas "vapaalla", jolloin vuoroon saa jarruttaa jarruilla ja taas kaasulla vääntää seuraavaa rinnettä ylös.