Arvelen parhaaksi avata oman "projektipäiväkirjan" tänne, että tulee edes jonnekin laitettua näitä tietoja ylös. Ehkä saan hyviä neuvoja ja kommenttejakin

Jokin päässä alkoi viiraamaan ja keksittiin sitten, että hankitaan jokin halpis-projektiauto. Sitä ennen tuli mietittyä kaikenlaista halpis-skoottereista mönkijään ja moottorikelkkaan. Pääideana kuitenkin oli saada halpisprojekti jota voisi fiksailla tyyliin spraymaali ja puikkohitsi

Jotenkin tämä sitten eskaloitui ihan autoksi saakka. Tekosyynä on ollut muun muassa se, että tästä saan kannustimen pikkuveljelle, että jos saa vuoden sisällä (tms) hankittua ajokortin omilla rahoillaan, saa tästä sitten auton ihan ilmaiseksi.
Hommahan sitten eteni niin, että nettiautosta löytyi jos jonkinlaista. Edellinen auto oli V40, josta oli hyviä kokemuksia (kunnes jakopään hihna söi kiven ja katkesi). Joten Volvot tietysti kiinnosti.
Eräs vaihtoehto oli aika mielenkiintoinen, Italiassa kaasuvarustelun saanut 850. Siinä ei tosin mennyt kolmonen sisään ja ABS-valokin paloi. Oli pakko jättää se ottamatta.
Vastaan käveli sitten tuommoinen vuosimallin 1995 malli 460 GL, jossa on 2.0 litran moottori ja kilometrejä takan 181000km. Myyjänä oli liike, joka oli ottanut sen vaihdossa ja halusi siitä jopa epäilyttävän nopeasti eroon. Sain hinnan tingittyä 400 euroon ja kaupat syntyivät.
En siis tunne autoja kovinkaan hyvin, osaaminen on enemmän tuolla IT-puolella, mutta kaikenlaista raksa- ja remonttihommaa on tullut tehtyä. Ja on mulla tuommoinen Avantin 200-sarjan kuormain, jota olen joutunut fiksailemaan. Joten ei kai tässä kovin syvälle suohon voi joutua

Mitään tietoa auton huoltohistoriasta ei ollut lähtökohtaisesti. Paljastui kuitenkin käsin tehty merkintä papereista, että jakopää rullineen ja vesipumppuineen oli laiteltu jossain 130tkm tienoilla. Päätin silti että jakopää kannattaa laittaa heti.
Sain Biliasta uskomattoman hyvän tarjouksen jakopään laitosta ja huollosta. Tosin hinta ei ollut oikea, mutta se oli mulle luvattu ja siihen hintaan sain. Sain samalla myös vikalistan ja tietysti leiman huoltokirjaan

Näyttää siltä, että auton kanssa taisikin käydä melkoinen flaksi. Katsokaapa tätä vikalistaa:
-Vasen vetoakselin sisäkumi vuotaa
-Vasen etuovenrajoitin rikki
-Oikea etuvakaaja väljä
-Akkukiinnitys korjattava
-Äänimerkki ei toimi
-Vasen takaparkki pimeänä
Eli nähdäkseni ei juuri mitään auton hintaa ja ikää miettien. Kilsojahan ei ole kovin paljon tuon ikäiseksi.
No, tuosta listasta korjauksen osalta on vielä hämärän peitossa itselleni lähinnä vain tuo vetoakselin sisäkumin vaihto ja oikean etuvakaajan laitto. Vinkkejä otetaan vastaan. Muut taitavat olla helpohkoja fiksauksia.
Toistaiseksi autoon on hankittu/tehty:
-Radion vaihto Motonetin 40-euron MP3 radioon jossa ei ole CD-soitinta (eikä tarvitsekaan olla)
-Biltemasta ISO-johtosarja jolla radio meni paikalleen heittämällä (10€)
-Uusi antenni Biltemasta (3€) <-- antenni puuttui kokonaan, mutta ruuvauspaikka oli tallessa
-Huolto: jakopää ja Bilian Nice Price huolto (262€)
Eli nyt autoon on siis uponnut 715€. Plus rekisteröintimaksu tietysti.
Seuraavaksi on tarkoitus värkätä autoon E85 muutos, jotta pääsee ajelemaan halvalla etanolilla.
Kuvia ohessa. Ja pahoittelen kuvien laatua.
Kommentoikaa toki ja suositelkaa toimenpiteitä sun muuta. Saa haukkua ja arvostella tietenkin

Erityisesti kiinnostaa kuulla mielipiteitä siitä, tuliko tehtyä huono kauppa vaiko ei.






