Vaikuttaa tyypilliselle starttimoottori vialle. Kone käyntiin ainoastaan työntämällä. Usein on kyse startin päällä olevasta solenoidista, joka ei herää startatessa. Omassani solenoidi melko hyvin näkyvissä, joten siihen on helppo iskeä mikäli tulee vastaavaa ongelmaa. Joku pitkä varsi väliin, kun on sen verran syvällä kuitenkin, ja isku vasaralla saattaa herättää solenoidin. Edellisessä autossani, Peugeot 405, oli solenoidivika, mutta pari vasaran iskua auttoi aina. Joskus se ei auta ja eiku vaihtostarttia ostamaan. Solenoidi naksahtaa kun se saa virtaa, mutta mikäli ei sitäkään niin samalla konepellin avauksella voi tarkistaa solenoidiin tulevien piuhojen kunnon ja kiinnityksen. Mikäli naksuu avainta käännettäessä on kyse tod.näk itse startti. Tarkista myös akulta koneelle tuleva maadoituskaapeli, koska startti ottaa maadoituksen kiinnityspulttiensa kautta moottorista eikä erillisen kaapelin kautta. Varmista, ettei kaapelin päät ole hapettuneet tai jopa poikki. Omassani kyseinen maadoituskaapelin koneen päässä oleva kiinnitys niin hankalassa paikassa koneen alla, ettei sinne näe, joten laitoin toisen maadoituksen suoraan koneen kylkeen, kun oli ylimääräinen 8mm ruuvinreikä jo valmiina koneenkyljessä akun puolella. Varmista, että kiinnityspaikka on puhdas öljystä, hapettumasta ym.
En onnistunut liittämään kuvaa virtalukon toiminnasta, mutta se löytyy melko vaivattomasti googlettamalla kun vaihdat hakutuloksen löydettyihin Kuviin. Siitä selviää avaimen kytkemät johtimet kussakin asennossa, joten virran saanti startille pitäisi selvitä sitäkin kautta.
Kaverilla oli niin erikoinen vika, että kone kävi 3 min ja sitten sammui. Vika oli murtuneessa polttoainepumpun johtimessa, joka johti virtaa kylmänä, mutta lämpölaajeneminen aiheutti virtakatkon 3 min kuluttua. Vika oli vaikeasti havaittavasti, koska johtimen kuori oli ehjä, mutta johdinta taivutettaessa ongelma löytyi.
Kyllä se vika löytyy kun sitä etsii. Moottorit ei ole niin ihmeellisiä kapistuksia kuitenkaan.