Autoracing  KL-varaosat

B200F Ei käynnisty...

  • 5 Vastauksia
  • 2619 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Alexir

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 136
  • 8-)
B200F Ei käynnisty...
« : 15.12.2013, 02:31:50 »
B200F koneella varustettu Volvo ei enää käynnisty.

Aiemmpi aihe : http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=42058.0
Tuntuu vain että lentää aiheesta niin paljon että teen uuden.

Elikkäs aiemmin toiminut hyvin paitsi kunnes nyt.
Startista ei käyntiin.
Bensapumpun releen vaihto toimivaan ei auta.
Ei lähde kuumana eikä kylmänä.
Suuttimille tulee bensaa ja virtaa.
Kipinää saa.
Bensapumppu pumppaa.

Työntämällä saatiin käyntiin (Suhteellisen herkästi!) ja toimi normaalisti?!
Missä voisi olla vika?

Vikakoodi 2-2-1 näytti joskus nyt tosin kun "nollasin" systeemin niin 1-1-1 mutta ei vaikuttanut mihinkään.
Imuvuotoa ei tunnu olevan, yrittänyt etsiä mutta ei löydy?

Katalysator malli lambdalla varustettuna. Tiiä noista sitten...?
« Viimeksi muokattu: 15.12.2013, 22:35:42 kirjoittanut Alexir »
Kaikkea ollut ja mennyt.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: B200F Ei käynnisty...
« Vastaus #1 : 15.12.2013, 07:06:25 »
Noh, jos työntämällä lähtee helposti käyntiin ja toimii normaalisti, niin vika ei ole pensansaannissa, pensan pumppauksessa, sytytyksessä, ennakossa, releissä, kosketushäiriöissä, eikä imuvuotojen tyyppisissä toiminnoissa. Eikö totta?

Vika on virtalukossa, joka ei starttauksen hetkellä anna kaikille tarvittaville toiminnoille virtaa.

Ja polttoainepumput pyörivät - miten sen totesit? Onko auto tasamaalla? Työnnätkö sen tasamaalla käyntiin, vai alamäkeen?
« Viimeksi muokattu: 15.12.2013, 07:09:47 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Mika65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F Ei käynnisty...
« Vastaus #2 : 15.12.2013, 12:35:51 »
Vaikuttaa tyypilliselle starttimoottori vialle. Kone käyntiin ainoastaan työntämällä. Usein on kyse startin päällä olevasta solenoidista, joka ei herää startatessa. Omassani solenoidi melko hyvin näkyvissä, joten siihen on helppo iskeä mikäli tulee vastaavaa ongelmaa. Joku pitkä varsi väliin, kun on sen verran syvällä kuitenkin, ja isku vasaralla saattaa herättää solenoidin. Edellisessä autossani, Peugeot 405, oli solenoidivika, mutta pari vasaran iskua auttoi aina. Joskus se ei auta ja eiku vaihtostarttia ostamaan. Solenoidi naksahtaa kun se saa virtaa, mutta mikäli ei sitäkään niin samalla konepellin avauksella voi tarkistaa solenoidiin tulevien piuhojen kunnon ja kiinnityksen. Mikäli naksuu avainta käännettäessä on kyse tod.näk itse startti. Tarkista myös akulta koneelle tuleva maadoituskaapeli, koska startti ottaa maadoituksen kiinnityspulttiensa kautta moottorista eikä erillisen kaapelin kautta. Varmista, ettei kaapelin päät ole hapettuneet tai jopa poikki. Omassani kyseinen maadoituskaapelin koneen päässä oleva kiinnitys niin hankalassa paikassa koneen alla, ettei sinne näe, joten laitoin toisen maadoituksen suoraan koneen kylkeen, kun oli ylimääräinen 8mm ruuvinreikä jo valmiina koneenkyljessä akun puolella. Varmista, että kiinnityspaikka on puhdas öljystä, hapettumasta ym.
En onnistunut liittämään kuvaa virtalukon toiminnasta, mutta se löytyy melko vaivattomasti googlettamalla kun vaihdat hakutuloksen löydettyihin Kuviin. Siitä selviää avaimen kytkemät johtimet kussakin asennossa, joten virran saanti startille pitäisi selvitä sitäkin kautta.
Kaverilla oli niin erikoinen vika, että kone kävi 3 min ja sitten sammui. Vika oli murtuneessa polttoainepumpun johtimessa, joka johti virtaa kylmänä, mutta lämpölaajeneminen aiheutti virtakatkon 3 min kuluttua. Vika oli vaikeasti havaittavasti, koska johtimen kuori oli ehjä, mutta johdinta taivutettaessa ongelma löytyi.
Kyllä se vika löytyy kun sitä etsii. Moottorit ei ole niin ihmeellisiä kapistuksia kuitenkaan.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2013, 13:14:39 kirjoittanut Mika65 »

Poissa Alexir

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 136
  • 8-)
Vs: B200F Ei käynnisty...
« Vastaus #3 : 15.12.2013, 13:51:35 »
Vaikuttaa tyypilliselle starttimoottori vialle. Kone käyntiin ainoastaan työntämällä. Usein on kyse startin päällä olevasta solenoidista, joka ei herää startatessa. Omassani solenoidi melko hyvin näkyvissä, joten siihen on helppo iskeä mikäli tulee vastaavaa ongelmaa. Joku pitkä varsi väliin, kun on sen verran syvällä kuitenkin, ja isku vasaralla saattaa herättää solenoidin. Edellisessä autossani, Peugeot 405, oli solenoidivika, mutta pari vasaran iskua auttoi aina. Joskus se ei auta ja eiku vaihtostarttia ostamaan. Solenoidi naksahtaa kun se saa virtaa, mutta mikäli ei sitäkään niin samalla konepellin avauksella voi tarkistaa solenoidiin tulevien piuhojen kunnon ja kiinnityksen. Mikäli naksuu avainta käännettäessä on kyse tod.näk itse startti. Tarkista myös akulta koneelle tuleva maadoituskaapeli, koska startti ottaa maadoituksen kiinnityspulttiensa kautta moottorista eikä erillisen kaapelin kautta. Varmista, ettei kaapelin päät ole hapettuneet tai jopa poikki. Omassani kyseinen maadoituskaapelin koneen päässä oleva kiinnitys niin hankalassa paikassa koneen alla, ettei sinne näe, joten laitoin toisen maadoituksen suoraan koneen kylkeen, kun oli ylimääräinen 8mm ruuvinreikä jo valmiina koneenkyljessä akun puolella. Varmista, että kiinnityspaikka on puhdas öljystä, hapettumasta ym.
En onnistunut liittämään kuvaa virtalukon toiminnasta, mutta se löytyy melko vaivattomasti googlettamalla kun vaihdat hakutuloksen löydettyihin Kuviin. Siitä selviää avaimen kytkemät johtimet kussakin asennossa, joten virran saanti startille pitäisi selvitä sitäkin kautta.
Kaverilla oli niin erikoinen vika, että kone kävi 3 min ja sitten sammui. Vika oli murtuneessa polttoainepumpun johtimessa, joka johti virtaa kylmänä, mutta lämpölaajeneminen aiheutti virtakatkon 3 min kuluttua. Vika oli vaikeasti havaittavasti, koska johtimen kuori oli ehjä, mutta johdinta taivutettaessa ongelma löytyi.
Kyllä se vika löytyy kun sitä etsii. Moottorit ei ole niin ihmeellisiä kapistuksia kuitenkaan.
Kiitokset tästä, mutta startti pyörittää konetta nätisti.
Hetikun lähtee käyntiin niin toimii kuin unelma  ???

Noh, jos työntämällä lähtee helposti käyntiin ja toimii normaalisti, niin vika ei ole pensansaannissa, pensan pumppauksessa, sytytyksessä, ennakossa, releissä, kosketushäiriöissä, eikä imuvuotojen tyyppisissä toiminnoissa. Eikö totta?

Vika on virtalukossa, joka ei starttauksen hetkellä anna kaikille tarvittaville toiminnoille virtaa.

Ja polttoainepumput pyörivät - miten sen totesit? Onko auto tasamaalla? Työnnätkö sen tasamaalla käyntiin, vai alamäkeen?
Tasamaallat työnnettiin käyntiin, eikös bensapumppu toimi silloin kun se surisee?

Tänään lähti nätisti avaimesta käyntiin, mitä v**tua  :idiot2:
Kaikkea ollut ja mennyt.

Poissa Mika65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F Ei käynnisty...
« Vastaus #4 : 15.12.2013, 16:21:14 »
Tarkista johtimet ja liitokset ihan ensin. Jos johto on katkeamaisillaan niin tota se teettää.

Poissa Alexir

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 136
  • 8-)
Vs: B200F Ei käynnisty...
« Vastaus #5 : 15.12.2013, 22:38:32 »
Suutinreleestä vedettiin punainen ja puna-vihreä johto yhteen -> Käyntiin lähti ja nätisti  ELK

Suutinreleen vaihto siis edessä, mutta mitäpä sitä ei tekisi Volvon eteen S*

Homma pelittää ja kiitokset foorumilaisille.
Aluksi ei tuntunut toimivan mitenkään, mutta kyllä se vika siellä suutinreleessä vain oli.
Kaikkea ollut ja mennyt.

 

Autoracing  KL-varaosat