Vehje siis V70, -00 Classic, 2.4 20V bensavapari. Ajettu 250 tkm.
Käy tyhjäkäyntiä esim. suoraan startista ihan ok kylmänä ja kuumana. Ja vetää kaasulla kuin uusi sen verran kuin tuo 140hv nyt menee. Mutta jos pudottaa kierroksilta tyhjäkäynnille, esim. liikennevaloja lähestyttäessä painaa kytkimen pohjaan, niin tyhjäkäynti niiaa hyvin alas ja toisinaan motti sammuukin, tai jos hyvin käy laskee vain noin 600 rpm:ään ja nousee normaaliin noin 900 rpm jossa se sitten pysyy ok.
Ongelmaa voi kiertää silleen että hidastaa vaihteella niin pitkälle että kierrokset ovat tyhjäkäynnin tasossa, ja painaa kytkintä vasta sitten. Silloin ei kierrokset notkahda.
Eli vaikuttaisi että tyhjäkäynnin säätö on hiukan hidas, se ei ehdi ottaa koppia laskevista kierroksista ennenkuin motti jo sammuu.
Auttaako tämmöseen kaasuläpän putsaus? Erillistä tyhjäkäyntiventtiiliä ei kai enää ole kun on sähköinen kaasuläppä? Vai onko?