Samppasport  Futurez

850 moottorin vaihdosta 10v -> 20v

  • 8 Vastauksia
  • 3293 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvoholic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
850 moottorin vaihdosta 10v -> 20v
« : 25.12.2013, 08:52:56 »
Moi kaikille ja hyvää joulua! Näin pyhien kunniaksi on uskollinen kasipätkä alkanut syömään öljyä oikein tosissaan eli n. 1l/1000km tai ehkäpä jopa enemmänkin, pihalta löytyisi varaosa-autoksi ostettu 850 jossa olisi huippukuntoinen 300000km ajettu kone ja ajattelin että vaihdanpa tuosta koneen tuohon omaan kulkimeen niin pääsen halvalla mutta sitten tulikin ongelma eteen: varaosa-autossa on 20v moottori ja itellä 10v kone omassa käyttöautossa, nyt kysyisinkin että onko joku foorumilainen joskus vaihtanut tällaiset koneet ristiin? onko kuinka työläs operaatio? sen verran tiedän että eri moottorinohjaushan noissaon mutta pitääkö koko johtosarja vaihtaa vai riittääkö jos vaihdan vain varaosa-autosta koneen lisäksi sen ecun?

Olisi mukavaa jos joku osaisi auttaa ja kiitänkin vastauksista jo etukäteen! :)

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: 850 moottorin vaihdosta 10v -> 20v
« Vastaus #1 : 25.12.2013, 11:41:47 »
Onnistuisiko sellainen remppa varmimmin, että säilytät vanhan sylinterinkannen - ja vaihdat vain siitä alaspäin moottorin? Tieten kansi kannattaa viedä siinä välissä purkamattomana moottorikoneistamolle laitettavaksi; hiovat ja säätävät venttiilit ja oikaisevat kannen. Saat sitten huippukuntoisen kannen, joka sopii vanhaan johdotukseen varmasti ongelmitta.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa volvoholic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 moottorin vaihdosta 10v -> 20v
« Vastaus #2 : 25.12.2013, 18:57:05 »
Joo tuokin vaihtoehto on kyllä käynyt mielessä mutta jostain muistaisin kuulleeni että 20v ja 10v koneissa olisi erilaiset männät ja siitä syystä kannet ei kävisi ristiin, tämä olisi tietysti aikas helppo vaihtoehto toteuttaa jos se on mahdollinen, tähän kansien keskenään sopivuuteen voisi joku asiasta tietävä ottaa kantaa myös?

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 moottorin vaihdosta 10v -> 20v
« Vastaus #3 : 06.01.2014, 16:23:06 »
Olisko tähän tietäjillä lisää faktaa ja muuta tietoa. Auttas itseäkin.
V70 TDI

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 850 moottorin vaihdosta 10v -> 20v
« Vastaus #4 : 01.10.2014, 19:02:10 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6712.0

Vähän myöhässä, mut laitetaan nyt tähän tuo keskustelu.

Lainaus
Kantta ei pysty vaihtamaan ilman ainakin mäntien vaihtoa, männät ovat 10 ja 20v koneissa erilaiset, ja 20v kone vaatii ne venttiilikolot männistä, muuten kilisee venttiilit mäntiin. Lisäksi uskoisin että pako ja imusarjatkin ovat erilaiset.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että imusarjat tosiaan ovat erilaiset, ja pakosarjojakin näkyy olevan kahdella eri tuotenumerolla.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: 850 moottorin vaihdosta 10v -> 20v
« Vastaus #5 : 04.10.2014, 15:35:24 »
Vaihtoa ajatellen...

Ohjausyksiköt eivä sovi keskenään joten pitää sieltä asti vaihtaa johdot. ohjausyksiköstä kapiiniin menevät johdot menee väri väriin.
Sitten voit ruveta laittamaan toista moottoria sinne.

Jos sulla ei ole mitään hajuakaan johdotuksista ja niiden kytkentäkaavioista, miten luetaan ja kytketään. Unohda koko homma.

Jos sulla on Fenix ohjausyksikkö siinä 10V koneessa niin johdotuksia ajatellen helpommalla pääset kun hommaat 2.4T koneen ja sen ohjausyksikön joka sopii suoraan.
20V vaparissa on Ruisku ja moottorin yksiköt, kun taas 10V ja 2.4T (vanhemman mallin) ohjausyksikössä on molemmat samassa ja sopivat liitännästään.

Mutta silloin iskee ongelmat katsastuksen kanssa ja muutoksia tarvii tehdä ja kaiken maailman paperisodat siihen päälle.

Itse olen tehnyt ton 10V --> 20V vapariin vaihdon vuonna 2012 ihan mielenkiinnosta. auto seisoo kylläkin nyt kun puristuksen katoaa pakoputkeen. (venttiilivika)
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Juupeli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 moottorin vaihdosta 10v -> 20v
« Vastaus #6 : 05.10.2014, 12:36:45 »
Moi kaikille ja hyvää joulua! Näin pyhien kunniaksi on uskollinen kasipätkä alkanut syömään öljyä oikein tosissaan eli n. 1l/1000km tai ehkäpä jopa enemmänkin, pihalta löytyisi varaosa-autoksi ostettu 850 jossa olisi huippukuntoinen 300000km ajettu kone ja ajattelin että vaihdanpa tuosta koneen tuohon omaan kulkimeen niin pääsen halvalla mutta sitten tulikin ongelma eteen: varaosa-autossa on 20v moottori ja itellä 10v kone omassa käyttöautossa, nyt kysyisinkin että onko joku foorumilainen joskus vaihtanut tällaiset koneet ristiin? onko kuinka työläs operaatio? sen verran tiedän että eri moottorinohjaushan noissaon mutta pitääkö koko johtosarja vaihtaa vai riittääkö jos vaihdan vain varaosa-autosta koneen lisäksi sen ecun?

Olisi mukavaa jos joku osaisi auttaa ja kiitänkin vastauksista jo etukäteen! :)

Helpoin keissi on kun otat 20tappisen alakerran ja siitä sun 10tappisesta männät ja pukkaat ne siihen 20tappisen lohkoon ja that's it. Tulee lisää hommaa ehkä n.20-45min. kun vaihtaa männät kun kone on pois paikaltaan. Toki uudet kiertokankien largerit hyvä laittaa ja veivien pultit myös.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: 850 moottorin vaihdosta 10v -> 20v
« Vastaus #7 : 05.10.2014, 21:51:27 »
Helpoin keissi on kun otat 20tappisen alakerran ja siitä sun 10tappisesta männät ja pukkaat ne siihen 20tappisen lohkoon ja that's it. Tulee lisää hommaa ehkä n.20-45min. kun vaihtaa männät kun kone on pois paikaltaan. Toki uudet kiertokankien largerit hyvä laittaa ja veivien pultit myös.

Mihin tämä mäntien vaihto lohkosta toiseen vaikuttaa? ???
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: 850 moottorin vaihdosta 10v -> 20v
« Vastaus #8 : 05.10.2014, 22:15:21 »
Kannattaa ottaa siitä nykyisestä koneesta kansi pois, voi olla ettei siinä ole mitään muuta vikaa kuin paikaltaan nousseet venttiilinvarren kumit. Alakerta siis saattaa olla vielä aivan toimiva peli...

Aika paljon pienemmällä vaivalla saa tehtyä kansirempan siihen nykyiseen, senkun alkaa vaihtamaan koko mottia...

Paljonko tällä muuten on ajettu?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

Proturbo  Autodiagnoosi