Proturbo  Autodiagnoosi

Tehokas vapari

  • 262 Vastauksia
  • 112897 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #120 : 10.10.2012, 10:38:43 »
Eli tuossahan on vakiona siis 33ast täyskaasulla, silloinhan ollaan jo todella lähellä. Kierroksista ja palamisnopeuksista en tiedä mut kyllä noita ralli koneita vaan niin tehdään että max ennakot on jossain 3500rpm. Voin laittaa sen prospark kurvin tänne kun en oo itekään kattonu sitä, sen vaan tiedän et max ennakot jäi nyt 30ast ku kävi kuumana ja pelättiin nakke nakuttajaa...
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #121 : 10.10.2012, 10:55:04 »
Niin joo unohin että sullahan on 16v kansi jolloin nuo ennakot jää pienemmiksi kuin 8v ::) Juuri tässä kattelin omaa karttaa ja itselläkin lähes max. ennakot 3300 kohdalla ja kasvaa vain 1 asteella mentäessä punarajalle.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #122 : 10.10.2012, 11:26:44 »
mullapenkissä käyneissä volvon koneissa on max ennakot olleet 32-35 astetta millä antaneet parraimman tehon. vaihtelee koneesta mitä sille on tehty.

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #123 : 10.10.2012, 21:23:52 »
Jos tahtoo tehdä halvalla niin joutuu tyytymään kymppisarjan stroukkikoneeseen.

miekin laskeskelin moneen kertaan tuota 200hp "reseptiä" että tonni siinä paukkuu ei auta itku ei parku kun koneistellaan kaikki paikat +muut härpäkkeet... noh ostin sitten semmosen tekniikan missä on parimukia enemmän ja miltei se 200hp alunperinkin eikä maksanu paljoa  ::)
740 M50B25

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #124 : 10.10.2012, 21:49:01 »
miekin laskeskelin moneen kertaan tuota 200hp "reseptiä" että tonni siinä paukkuu ei auta itku ei parku kun koneistellaan kaikki paikat +muut härpäkkeet... noh ostin sitten semmosen tekniikan missä on parimukia enemmän ja miltei se 200hp alunperinkin eikä maksanu paljoa  ::)

Ja vielä vähän lisää niin sitten onkin jo täysmoottori käsillä. Itellä oli parit koilmet "tehokkaat" vinokone vaparit ja nyt 16v alumiini moottori 308hv/5000rpm
Volvon "B25" turbo alakerta on edelleen tuossa olohuoneen pöydän koristeena. Ei viitsi/kannata laittaa nippuun sillä samalla rahalla virittää V8 konetta...aika paljon
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #125 : 23.10.2012, 20:41:32 »
Terve! Itse olisin kiinnostunut vähän fiilaamaan tuota vollen mottia ::) Tekniikka on 2 litrainen sähköruisku eli b200f? Olisiko mitään tällästä penninvenytys viritystä tähän? Nyt siinä on V-nokka M-nokan tilalla ja ilmanpuhdistimesta poistettu se pakosarjalämpö juttu ja flekti pois. Mitä kaikkea pientä tuohon voisi laittaa, ainakin kannesta pois puristusten lisäämiseksi ja kanavia siistiä, pystyykö itse tekemään tälläsien siistimisen vai onko virtaukset hyvinkin tarkat olla kohdallaan? Ja tietääkseni ei todellakaan mikään viritettävyyden huipentuma!?

Poissa retox

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #126 : 30.10.2012, 09:49:02 »

Hyövyttääkö laittaa weberin (1) pystyimu kaasaria vakio imusarjaan? Millaista nokkaa kannattaisi laittaa? Ja mistä saapi suomesta? Kuka tekee näitä hommia? Entäs mikä kansi ja nokka vakiona? B200k vm.87. Sekä yv:nä saapi tarjota passeleita osia. Kiitokset
Eise ole hullu joka pyytää, vaan pylly joka huutaa!
Volvo 240 b230f
Vikakoodin lukua joensuussa autocomilla

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #127 : 31.10.2012, 12:02:50 »
Kiinnostaisiko onko kenelläkään Volbo B200K-moottorin pienestä virityksestä kokemuksia?

Kone on tällä hetkellä ihan vakio, mutta jos pienellä budjetilla laittaisi esim. tuplakaasarit, pakosarjan, tiukemman nokan ja kenties jotain muuta pientä, niin mitähän tästä koneesta olisi mahdollista saada irti?

Joskus muistan nähneeni sivuston, jossa myytiin jotain edullisia Kiinalaisia tuplakaasareita. Muistaako joku tämän osoitteen?

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #128 : 31.10.2012, 14:57:00 »
Pikku budjetti. Imut 100e, kaasarit 200, pakosarja 200 ja nokka 100e
Vähintään 600e selällään.
Tuolla rahalla saa vaikkapa B230FB koneen jossa kelpo osia kokorahalla
Laittaa vaikka K-jetin ruokkimaan tuota isolohkoa jos haluaa halvalla päästä
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #129 : 31.10.2012, 15:23:30 »
Pikku budjetti. Imut 100e, kaasarit 200, pakosarja 200 ja nokka 100e
Vähintään 600e selällään.
Tuolla rahalla saa vaikkapa B230FB koneen jossa kelpo osia kokorahalla
Laittaa vaikka K-jetin ruokkimaan tuota isolohkoa jos haluaa halvalla päästä

Nuokin on jo suht halpoja hintoja, jos tollasilla löytää tavaraa. Omaan projektiin ostin ton perus aihion eli juurikin b230fb, maksoin purkaamolle 480e ja oli lähes kaikkine apulaitteineen täydellinen moottori, siihen täydellinen johtosarja ja lh 2.4 joka tommosessa vakionakin ni ollaan hyvässä tapauksessa alle ton 600 vielä. Ja tossahan on 131hp ja ainoa vaiva on nostaa paikoilleen se  :) Ja tolla lh ruiskuna varmasti taloudellisempi kun ykskään kaasari.

Toki jos harrastaa haluaa (kuten allekirjoittanut), niin suosittelen silti hommaamaan lähtökohdaksi 2,3 litrasen koneen, noita b230k/f/e löytää välillä niin halvalla, että sillä b200k kannattaa heittää vesilintua heti alkuunsa. Viritoimenpiteet lähtee liikkeelle noista perus, nokaksi vaikka volvon K tai H, kannen kevyt madallus/porttaus, peltisarja, imusarja + tuplat tai  vaikka tuo LH 2.4, Jos lähtökohtana esim b230f, niin LH 2.4 ja siihen vaikka käyttäjältä Toni lastut, niin pääsee samaan hintaan kun kaasarit + imusarja, ilman lastuja paljon halvemmallakin.
Kannen kohdalla kannattaa myös ottaa huomioon, että siinä vaiheessa kun edetään pidemmälle kuin 8venaseen nokan vaihto, kannattaa harkita 16v hattua, noita saa ehjiä jo 300-400e ja tolla mennään vakionokilla ja mitään tekemättä, paljon pitemmälle, kuin kasivenasella ja jollain noista volvon paremmista nokista.
HUOM! Noita 16v löytää kokonaisiakin koneita, mutta niissä on erilainen lohko kun normi b230 8venasissa, ainakin kiinnityksien paikat on ilmeisesti eri ja täten ei mee heittämällä/vakio kiinnekkeillä esim 200 sarjaseen.
Sitten on kannesta riippumatta näitä perusjuttuja, niinkuin pyörivien massojen keventäminen (vauhtipyörä esim littumallinen joka painaa hiukan alle 10kg, pottamallinen taitaa painaa reilu 13kg ja sitten noiden pieni kevennys) ja viskoflektin vaihtaminen sähköseen. Tosin kaikista näistä kertyy tietysti lisähintaa projektille.

Tossa hiukan asioita, joita itselle ekana mielessä, jos maltillisemmin viritellään.

Tehoista sen verran, että noilla edellä mainituilla resepteillä 8venasesta pelkän nokan vaihdolla ja peltisarjalla + ruisku tai kaasarit, niin 120-130hv tienoille päästään ehkä, porttaamatta/madaltamatta kantta toi 130 voi olla jo nihkeää.
Noissa 16v on jo vakiona se 155hv joten oletettavasti ainakin sen verran pitäisi saada tolla helposti. Sen verran kantsii vielä huomioida 16v kohdalla, että perus b230 lohkojen ja sisuskalujen kanssa, mäntiin voi joutua tekemään kolot. Tästä en itse varmaksi osaa enempää sanoa, kun itellä käytössä 8venttiilinen kansi.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2012, 15:26:18 kirjoittanut t0mpp4 »
Volvo 242 -84

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #130 : 31.10.2012, 16:45:05 »


Joskus muistan nähneeni sivuston, jossa myytiin jotain edullisia Kiinalaisia tuplakaasareita. Muistaako joku tämän osoitteen?

oliko tä?  http://jokutoinen.fi/

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #131 : 05.11.2012, 13:11:14 »
Kiinnostaisiko onko kenelläkään Volbo B200K-moottorin pienestä virityksestä kokemuksia?

Kone on tällä hetkellä ihan vakio, mutta jos pienellä budjetilla laittaisi esim. tuplakaasarit, pakosarjan, tiukemman nokan ja kenties jotain muuta pientä, niin mitähän tästä koneesta olisi mahdollista saada irti?


340 R-sport 2.0  40 mm tuplilla, vakiona 118 hv ja 160 Nm.

B200E:llä ajoimme joskus kilpaa (700e myyntihinta), kireämpi nokka, viilattu kansi:
http://crazyracing.pp.fi/pics/b200e_290_107_11.jpg

Eli 130 hv 300 srjan viskonflektin kanssa, lähes saman verran kuin mitä B23E:sessä on vakiona.

Jos osaamista ja/tai rahaa niin saahan siitä toki tehoa enemmänkin irtoamaan. Noiden B200K moottorien heikkous on mielestäni ne kiertokanget ja 160/398/530 kansien imukanavaan pitää nähdä vaivaa jos tehoa meinaat saada niillä irtoamaan... Tuossa vielä imukanavasta poikkileikkaus, sinisellä on siihen lisätty kitattava alue virtauksen parantamiseksi ja toinen linkki missä kannattaa käydä tutustumassa 530 kannen virittämiseen.

http://crazyracing.pp.fi/Kuvat/398int1_kitti.jpg
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid6.html
 
« Viimeksi muokattu: 05.11.2012, 13:13:40 kirjoittanut Hannu_264 »

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #132 : 12.11.2012, 10:40:45 »
Tuossa ylempänä tosta 16v motista jo puheltiin, niin olisiko järkevämpää vain heittää tuollainen 16v kone keulille vai 230f ja siihen jotain pientä? Mitä tarvitsee/maksaa jos 230f ottaa samat tehot kuin 16v vakiona? Ja mitä suunnilleen maksaa jos koneen ns huoltaa läpikotaisin, eli laakeroi ja rengastaa ja venttiilit/seetit uusii? olisi tarjolla 16v kone mutta ajettu 390tkm. Vai menisikö vielä ihan hyvin? rupeaako olemaan siinä kunnossa jo että kun kunnolla polkee niin paukahtaa? Ja meneekö b200f lh sähköt ym päittäin 16v kanssa vai tarviiko omat?

Poissa Miksaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • Tsajajajaja!
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #133 : 04.12.2012, 14:15:50 »
Semmonen tuli mieleeni että kun mulla on Wisecon E00999502 männät,niin niisä ei oikein taida riittää laessa vahvuutta että tekis 16v venakolot? :/

Männät halkaisija 97mm.
PK:24mm
Lakivahvuus 5mm luokkaa.

Mulla on kylä 531 kansi joka on koeponnistettu yms että on 100% ehjä.
Mimmosiin lukemiin se mahtas riittää 46/38 venoilla ammattimiehen tekemänä?
Kun tulee perkuleen kalliiks jos pistää 49/40 venat ku joutuu k-line ohjurit ja uudet seetit pistää.

Tavotteet olis siinä +250hv koneelta/+300nm.  :P

Ei oo halpaa lystiä virittää vaparia,mut onpaha ainaki erilainen :D
Tosin ei oo mikää hätänen projekti kun rahaa ei niin kauheesti jää ylimäärästä ku pirttilainaaki tarvii lyhentää  ;D ;D
Talviauto:740GL -86
Kesäkäyttis:740 Turbo B200ET+M47 -86
Projekti:144 -70 2900cc vaparivinokone.

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: Tehokas vapari
« Vastaus #134 : 04.12.2012, 14:39:49 »
Noi tavoitteet ja 46/38 venanen 531, tekee kyllä tosi tiukkaa. Tarvii olla tosi hyvin toteutettu kansi ja kaikki muu natsata hyvin. Niin ja ehkä vaatii jo vähintään 2,5l alakertaa, 2,3litrasesta aika niukalla veikkaisin.
16v ei sitten varmaan oliskaan niin suuri ongelma tuo tavoite, mutta tohon mäntä/venakolo asiaan en osaa itse sanoa mitään, joku viisaampi varmaan heittää jotain.
Volvo 242 -84

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy