Pikku budjetti. Imut 100e, kaasarit 200, pakosarja 200 ja nokka 100e
Vähintään 600e selällään.
Tuolla rahalla saa vaikkapa B230FB koneen jossa kelpo osia kokorahalla
Laittaa vaikka K-jetin ruokkimaan tuota isolohkoa jos haluaa halvalla päästä
Nuokin on jo suht halpoja hintoja, jos tollasilla löytää tavaraa. Omaan projektiin ostin ton perus aihion eli juurikin b230fb, maksoin purkaamolle 480e ja oli lähes kaikkine apulaitteineen täydellinen moottori, siihen täydellinen johtosarja ja lh 2.4 joka tommosessa vakionakin ni ollaan hyvässä tapauksessa alle ton 600 vielä. Ja tossahan on 131hp ja ainoa vaiva on nostaa paikoilleen se

Ja tolla lh ruiskuna varmasti taloudellisempi kun ykskään kaasari.
Toki jos harrastaa haluaa (kuten allekirjoittanut), niin suosittelen silti hommaamaan lähtökohdaksi 2,3 litrasen koneen, noita b230k/f/e löytää välillä niin halvalla, että sillä b200k kannattaa heittää vesilintua heti alkuunsa. Viritoimenpiteet lähtee liikkeelle noista perus, nokaksi vaikka volvon K tai H, kannen kevyt madallus/porttaus, peltisarja, imusarja + tuplat tai vaikka tuo LH 2.4, Jos lähtökohtana esim b230f, niin LH 2.4 ja siihen vaikka käyttäjältä Toni lastut, niin pääsee samaan hintaan kun kaasarit + imusarja, ilman lastuja paljon halvemmallakin.
Kannen kohdalla kannattaa myös ottaa huomioon, että siinä vaiheessa kun edetään pidemmälle kuin 8venaseen nokan vaihto, kannattaa harkita 16v hattua, noita saa ehjiä jo 300-400e ja tolla mennään vakionokilla ja mitään tekemättä, paljon pitemmälle, kuin kasivenasella ja jollain noista volvon paremmista nokista.
HUOM! Noita 16v löytää kokonaisiakin koneita, mutta niissä on erilainen lohko kun normi b230 8venasissa, ainakin kiinnityksien paikat on ilmeisesti eri ja täten ei mee heittämällä/vakio kiinnekkeillä esim 200 sarjaseen.
Sitten on kannesta riippumatta näitä perusjuttuja, niinkuin pyörivien massojen keventäminen (vauhtipyörä esim littumallinen joka painaa hiukan alle 10kg, pottamallinen taitaa painaa reilu 13kg ja sitten noiden pieni kevennys) ja viskoflektin vaihtaminen sähköseen. Tosin kaikista näistä kertyy tietysti lisähintaa projektille.
Tossa hiukan asioita, joita itselle ekana mielessä, jos maltillisemmin viritellään.
Tehoista sen verran, että noilla edellä mainituilla resepteillä 8venasesta pelkän nokan vaihdolla ja peltisarjalla + ruisku tai kaasarit, niin 120-130hv tienoille päästään ehkä, porttaamatta/madaltamatta kantta toi 130 voi olla jo nihkeää.
Noissa 16v on jo vakiona se 155hv joten oletettavasti ainakin sen verran pitäisi saada tolla helposti. Sen verran kantsii vielä huomioida 16v kohdalla, että perus b230 lohkojen ja sisuskalujen kanssa, mäntiin voi joutua tekemään kolot. Tästä en itse varmaksi osaa enempää sanoa, kun itellä käytössä 8venttiilinen kansi.