Kulkukoira  Proturbo

Hiltsun V70 TDI -97 Myyty

  • 605 Vastauksia
  • 157587 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: Hiltsun V70 TDI * Hylky tuli :( *
« Vastaus #330 : 17.07.2012, 00:28:09 »
Heti ekaks kannattaa hommata kunnollista irrotusöljyä. Se ei välttämättä ole mikään ratkaseva tekijä, mutta koskaan siitä ei vielä haittaakaan ole ollu. Eli sitä jarruputken juntturiin, eli siihen kierreliitokseen jolla jarruputki ruuvataan satulaan kiinni, sekä juntturin ja putken "liitokseen" kans. Vaihtosatuloissa sama, jos ne on irrotettu vaan jarruputki katkaisemalla. Ilmausnippaan samoin. Ehtii sit vaikuttaa, jos on vaikuttaakseen.

Siellä takapäässä ei ole sit mitään kumiletkuja, vaan jarruputki tulee ihan satulalle asti. Eli suomeksi sanottuna, jahka oot saanu juntturin auki niin joudut kirjaimellisesti vääntämään jarruputkea poispäin satulasta. Se tosin on aika pitkältä osalta suora siinä kohtaa joten se joustaa kyllä, mutta käytä järkeä.

Satulat on ihan normi pulttikiinnityksellä sieltä taustapuolelta, oliskohan ollu 14mm kanta. Jahka jarruputki on irrotettu ja irrallaan satulasta (voit myös nostaa sen pois paikaltaan sillon ku satula on jo irrallaan) niin satula lähtee suoraan taaksepäin, olettaen ettei levyt ole kovin syvällä uralla.

Muista sit tukkia jarruputki kun se on irti, tippasee muuten koko ajan. Ihan joku esim kumitutti toimii loistavasti.

Ja jos meinaat ne hankitut satulat purkaa niin kannattaa melkein hommaa korjaussarja jo valmiiksi. Suosittelen purkua ja korjaussarjan laittoa, samalla voit tarkistaa että mäntä on ruosteeton.

Eli, pölysuoja lähtee satulan puolelta irti ihan vaan esim pienellä talttapäällä, eli käännät sieltä pölysuojan juuresta SATULAN PUOLELTA niin se lähtee nousee. Mäntään se tiivistyy (tiivistyy ja tiivistyy  ::)) sellaseen uraan, eli voit muljauttaa sen männän ympäriltä pois ihan vaan varovasti vetämällä. Sen jälkeen mäntä irti, joko kahdella ruuvarilla tasaisesti kampeamalla tai vaihtoehtoisesti rasvaprässin avulla. Rasvaprässin päästä mutikka irti niin sieltä alta pitäis paljastua juurikin satulaan sopiva kierre. Sit pumpaten. Tämä kuitenki vaan jos mäntä on jumissa, nimittäin satulahan on täynnä vaseliinia tuon operaation jälkeen sit. Tuolla tavoin jumittunu mäntä kuitenki saadaan ulos jos tarve on.

Männän kun saat pihalle niin satulasta purskahtaa loputki nesteet pois eli sotkua tiedossa. Älä sotke ittees tai muutakaan, jarruneste ei ole mukavaa kamaa.

Mäntä kun on irti niin sieltä satulan sisältä paljastuu musta kumirengas joka on varsinainen männän tiiviste. Pienellä talttapäällä irti. Mäntä kannattaa tutkia huolellisesti, siinä ei saa olla mitään pinnan yläpuolelle tulevaa pursetta/naarmua/ruostetta, jos on ruostetta niin tutki kuinka pahasti on ruostunu ja kokeile hioa. Jos ei ole kovin syvälle syöpynyt (eli tiivistyy vielä) niin ei ole hätää.

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Palat osaat irrotta ja laittaa varmastikin ilman neuvoja?

Ilmaus on helppoa. Tarviit letkua, mielellään läpinäkyvää, sekä pullon, esim  puolen litran limupullo. Kun oot asentanu satulan paikalleen jarruputki kiinni, ilmanippa auki ja letku kiinni ilmanippaan. Sitten, vedä se letku noin 10-15cm ylöspäin, siis siten että se lähtee satulalta yläsuuntaa, ja kaartuu sen jälkeen vasta alaspäin tai pulloon sisään. Tällöin saat ilmattua jarrut ite, eli kun pumppailet jarrunesteitä läpi niin ilmakuplat tulee satulasta pois, ja kun letku on ylöspäin niin ne kuplat ei pääse takas satulaan enää vaan nousee ylös. Kannattaa sit samantien vaihtaa jarrunesteetkin. Tuo koko homma kannattaa alottaa oikeasta takakulmasta, jarrupääsylinteriltä on kaikista pisin matka sinne ja kun pumpailet uutta nestettä järjestelmään niin loput kolme kulmaa menee sit paljon pienemmällä polkemisella kun olet suurimman osan vanhasta nesteestä uittanu jo pois.

EDIT: Muista sit lisätä jarrunestettä kun pumppailet, ensin toki kannattaa polkea sen verti että vanha neste alkaa olla alarajalla ja sit vasta lisätä. Jos säiliö on yläpinnassaan niin kestää polkaista about 10 kertaa ainakin poljin pohjaan ilman että neste loppuu.

EDIT II: Juntturi on muistaakseni 12mm kannalla, ja ilmanippa 8mm. Ilmanippaan ehdottomasti hylsy, ja mielellään 6-kanttinen. Järkeä käyttäen, se kiristyy kartion avulla, eli jos katkaset ennen ku liikahtaa niin se on edelleen yhtä tiukassa ja sit alkaakin todella tarkka poraushomma tai uuden satulan etsintä.

Ja vielä edittiä.. Sillon ku tollanen satula on kunnossa niin mäntä pitää painua satulaan ihan sormivoimin puristamalla eikä se saa tökkiä/takertaa missään vaiheessa, poislukien se kun alat laittaa mäntää paikalleen. Se on silloin vaste menoillaan ja mahtuu kääntymään vielä vinoon. Muista sit käyttää sitä korjaussarjan mukana tullutta rasvaa sihhen mäntään.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2012, 00:39:10 kirjoittanut ÄRRRÄ »
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Hiltsun V70 TDI * Hylky tuli :( *
« Vastaus #331 : 17.07.2012, 09:36:14 »
Satula-asiaan: ainakin Volvoihin ( ;)) myytävät satulat on bitlemassa ihan oikeasti uusia, ja jopa yllättävän hyvän olosia eli lukitustappien reiät on mitoillaan ja muutenkin vaikuttavat fiksuilta, plus että onhan niissä ihan tymäkän olonen maalikin päällä heti lähtiessä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: Hiltsun V70 TDI * Hylky tuli :( *
« Vastaus #332 : 17.07.2012, 10:03:28 »
Satula-asiaan: ainakin Volvoihin ( ;)) myytävät satulat on bitlemassa ihan oikeasti uusia, ja jopa yllättävän hyvän olosia eli lukitustappien reiät on mitoillaan ja muutenkin vaikuttavat fiksuilta, plus että onhan niissä ihan tymäkän olonen maalikin päällä heti lähtiessä.
Juu tämä tuli itsekkin todettua kun hommasin keväällä 8pätkään uuden takasatulan.

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: Hiltsun V70 TDI * Hylky tuli :( *
« Vastaus #333 : 17.07.2012, 10:17:24 »
Satula-asiaan: ainakin Volvoihin ( ;)) myytävät satulat on bitlemassa ihan oikeasti uusia, ja jopa yllättävän hyvän olosia eli lukitustappien reiät on mitoillaan ja muutenkin vaikuttavat fiksuilta, plus että onhan niissä ihan tymäkän olonen maalikin päällä heti lähtiessä.

Ja saattavat olla loppupelissä aivan yhtä hyvät ja luotettavat kun nuo alkuperäset..alkuperäset sinällääm aika heikko esitys.  :)
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Hiltsun V70 TDI * Hylky tuli :( *
« Vastaus #334 : 17.07.2012, 10:53:37 »
Ja saattavat olla loppupelissä aivan yhtä hyvät ja luotettavat kun nuo alkuperäset..alkuperäset sinällääm aika heikko esitys.  :)
Sekin on suhteellista, nyt kun on oman corveten satulat nähny niin yhteenkään rumpukäkkärilliseen volvoon ei ole huonoja satuloita olemassakaan...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: Hiltsun V70 TDI * Hylky tuli :( *
« Vastaus #335 : 17.07.2012, 11:05:08 »
Sekin on suhteellista, nyt kun on oman corveten satulat nähny niin yhteenkään rumpukäkkärilliseen volvoon ei ole huonoja satuloita olemassakaan...

Tässä on puhe V70 satuloista..
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Hiltsun V70 TDI * Hylky tuli :( *
« Vastaus #336 : 17.07.2012, 11:15:35 »
Soitin äsken varaosa liikkeeseen josta tukivarren ostin. Myyjä sano, jotta ostat uuvet varret ja tuot vanhan, niin he lähettää sen maahantuojalle ja sitä kautta rahat pois. On se nykyään monimutkaista, mutta kiva jotta huolivat tuotteen ilman kuittia, vaikka vähän aikaa mutisi, mutta mainitsin että pitäisi teidän kirjan pidossa näkyä, kun kerroin vielä päivämäärän, kelloajan ja hinna, myyjä hiljeni  :D

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: Hiltsun V70 TDI * Hylky tuli :( *
« Vastaus #337 : 17.07.2012, 11:17:05 »
Soitin äsken varaosa liikkeeseen josta tukivarren ostin. Myyjä sano, jotta ostat uuvet varret ja tuot vanhan, niin he lähettää sen maahantuojalle ja sitä kautta rahat pois. On se nykyään monimutkaista, mutta kiva jotta huolivat tuotteen ilman kuittia, vaikka vähän aikaa mutisi, mutta mainitsin että pitäisi teidän kirjan pidossa näkyä, kun kerroin vielä päivämäärän, kelloajan ja hinna, myyjä hiljeni  :D

Ihan normikäytäntö, maahantuoja vastaa tuoteen virheellisyydestä tuossa kohtaa. Nähtäväksi tosin jää että vastaavatko vai ei. Paljonko uudet maksaa?
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Hiltsun V70 TDI * Hylky tuli :( *
« Vastaus #338 : 17.07.2012, 11:51:59 »
Toivotaan, on se 65€ aina kottiin päin  :) Riippuu mitä sinne laittais, Scantech 130€/pari, Trw 280€/pari, Ruotsista tilaamalla noin 200€/pari plus mitä posteja...

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Hiltsun V70 TDI * Hylky tuli :( *
« Vastaus #339 : 17.07.2012, 12:19:43 »
Soitin tiskille, tukivarret viikkotoimituksen mukana 400€ muuten 450€/pari, jarru palat 86€, jarrulevyt 200€/pari, satulat 400€/pari :buck2: En taida parin tonnin autoon ostoo tonnilla osia...

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: Hiltsun V70 TDI * Hylky tuli :( *
« Vastaus #340 : 17.07.2012, 12:21:26 »
Soitin tiskille, tukivarret viikkotoimituksen mukana 400€ muuten 450€/pari, jarru palat 86€, jarrulevyt 200€/pari, satulat 400€/pari :buck2: En taida parin tonnin autoon ostoo tonnilla osia...

varaosaliikkeestä levyt ja palat, satuloiden korjaussarjat ja jarrunestettä, hinta on murto-osa tuosta. Tukivarsista en osaa kyl sanoa mitään.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Hiltsun V70 TDI * Hylky tuli :( *
« Vastaus #341 : 17.07.2012, 12:38:41 »
Tässä on puhe V70 satuloista..
Niin? V70:ssä on rumpukäkkäri.
Jäitä housuun!

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Hiltsun V70 TDI * Hylky tuli :( *
« Vastaus #342 : 17.07.2012, 12:42:50 »
Niin? V70:ssä on rumpukäkkäri.
Anna olla jos toiselle tulee sillai hyvä mieli.

Biltemasta puhuttaessa pitää AINA kertoa aika ja paikka. Mitä ostit ja mistä.

Nimittäin viikon/kuukauden/puolenvuoden/vuoden päästä Biltemasa on saman tarvikkeen tilalla aivan uutta paskaa kun toimittaja on jälleen kerran vaihtunut.

Joskus voi olla jopa ihan orkkisosan valmistajalta, joskus taas ihan täyttä turkkilaispiraattia.
Mahtanet sekoittaa motonetin ja bilteman. Kyl nuo bilsun satulat on jo vuosia ollu samoja, ja aika monen toimesta kelposiksi todettu. Vai tartteeko tässäkin asiassa päästä pätemään?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: Hiltsun V70 TDI * Hylky tuli :( *
« Vastaus #343 : 17.07.2012, 12:49:38 »
Niin? V70:ssä on rumpukäkkäri.

Kyllä..mutta vertauskohta oli corveten satula. Vaikka siinä olis aivan susi satula niin ei se tee tuosta volvon satulasta yhtöän parempaa.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Hiltsun V70 TDI * Hylky tuli :( *
« Vastaus #344 : 17.07.2012, 13:56:43 »
Eiköhän se tullu kaikille selväks  :) Toiset ostaa kalliita ja "laadukkaampia" osia, toiset vähän halvempia ja ihan yhtä päteviä, kunhan katsoo mitä ostaa. Eikös se ole pääasia että auto kulkee  ;) Pitää kahtoa jos illalla purkais noi satulat mitkä ostin yhestä purku autosata, 300tkm ajettu, lie alkuperäiset, kahtoo saako niistö kalua.

 

RallyBaron  Samppasport