Samppasport  Futurez

Volvo 240 '87 8V Turbo 1,4bar 417hp 537nm

  • 26 Vastauksia
  • 9609 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Laze79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Volvo 240 '87 8V Turbo 1,4bar 417hp 537nm
« : 27.01.2014, 12:13:30 »
Laite on siis vuoden '87 240 "valkone paskiaine"
ja polttoaineena tällä hetkellä viina eli E85

Moottori:
B23 lohko, betonoitu "vesimarkan" yläreunaan saakka
Orkkis kampura (öljyruiskut männille)
Eaglen H-prof. kanget
Wisecon takomännät

531 kansi jossa hiottu A-nokka-akseli, 1,45mm Lash Capit
Pakovenat aavistuksen isommat

Orkkis imusarja
Bosch 880ccm suuttimet

Schwizer SB2 ahdin (jaetulla pesällä)

Megasquirt 3 moottorinohjaus
4 x GM LS2 puolat
volvon vakio tulpat (NGK)

Voimansiirto:
BMW M3 kytkin
M90 laatikko vahvistetulla 3-vaihteella
vakio kardaani
vakio kitkalukkoperä

Turbon alusta

Jees, eli nyt on menty melkee vuosi tuolla koneella ja viäki potkii ja puhisee :)
Jakajasytkä vaihdettiin keväällä erillispuoliin.
Jakajasytkällä edellisen syksyn (2012) penkkilukema oli 417hp ja 557nm mutta ahtoja oli 1.9bar,
joten tuon jälkeen ollaan onnistuttu säätään kone aika paljo paremmaks kun
puristuspaineet sen 10,2bar ja ahdot 1,4bar.
Syksyllä (2013) tultiin penkistä tyytyväisenä lapun kans kotio,
jossa lukemat 417hv ja 537nm ja vielä ajamalla pääsi takas :)
Penkissä pientä ongelmaa tuotti se ettei ollu jarrua eikä puhallinta joten paineiden suhteen jouduttiin
tyytyyn 1.4bariin kun taas kadulla säädettiin auto 1.55bariin mutta tyytyväisiä oltiin lukemiin.

Talveksi pudotin paineet 0,5bariin ja silti sutii koko ajan vaikka ois kuiva asfaltti,
pakko vähän sääliä nastoja ja YRITTÄÄ olla vedättämättä iha koko ajan :)

Käynnistyksen kanssa tuottaa pientä hankaluutta pakkanen, varsinkin jos ei ole lohkolämppärissä,
koska "viina" tahtoo vähä pisaroitua kylmällä niin joutuu aika kauan starttaan.
Auto käy kyllä nätisti heti kun "pörähtää" käyntiin, vaikkakin joutuu pitää hetken
tyhjäkäyntiä korkeemmalla että kone hiukan lämpiää.

Ensi kesänä tavoite 500hv jos vaan rahatilanne antaa myöten päivittää alustaa sen verran
ettei ny heti penkissä repee taka-akseli irti puslista.
Moottorin tuenta myös kaipaa pientä vahvistusta kun meinaa ahdin ottaa iskaritolppaan kiinni heti ku alkaa ahtaan,
vaikka onkin dieselin jäykemmät kumit mutta pitänee tehdä pieni "vaimennin" yläpäähän jottei kone kääntyis iha nii paljoa.

Saa esittää kysymyksiä ja mielipiteitä, vastailen sen mukaa mitä osaan :)




« Viimeksi muokattu: 27.01.2014, 16:04:45 kirjoittanut Laze79 »
Volvo 240 2.3 Turbo
8V E85
417hp  537nm
1.4 bar

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 '87 8V Turbo 1,4bar 417hp 537nm
« Vastaus #1 : 27.01.2014, 14:07:02 »
Kuvat ois kivoja :)

Poissa Laze79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Volvo 240 '87 8V Turbo 1,4bar 417hp 537nm
« Vastaus #2 : 27.01.2014, 14:32:43 »
Joo mä lisäisin kuvia mieluusti ku osaisin :) en oo mikää atk nero nii en tajua mistä tänne voi lisätä kuvia :D
Volvo 240 2.3 Turbo
8V E85
417hp  537nm
1.4 bar

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 '87 8V Turbo 1,4bar 417hp 537nm
« Vastaus #3 : 27.01.2014, 14:50:15 »
Joo mä lisäisin kuvia mieluusti ku osaisin :) en oo mikää atk nero nii en tajua mistä tänne voi lisätä kuvia :D

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=334.0

Poissa Laze79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Volvo 240 '87 8V Turbo 1,4bar 417hp 537nm
« Vastaus #4 : 27.01.2014, 15:26:15 »
No ny pitäs kuviaki näkyä muutama :D
Volvo 240 2.3 Turbo
8V E85
417hp  537nm
1.4 bar

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Volvo 240 '87 8V Turbo 1,4bar 417hp 537nm
« Vastaus #5 : 27.01.2014, 22:26:07 »
Minkälainen vetoalue?
Paljonko puristus-suhde?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Laze79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Volvo 240 '87 8V Turbo 1,4bar 417hp 537nm
« Vastaus #6 : 28.01.2014, 10:21:47 »
Vetoalue on ihan maukas kun 2500rpm alkaa jo ahtaan ja 3800rpm on jo täys kakku päällä.
Kierrokset on rajotettu 7200rpm, peruskoneenkin vääntö erittäin hyvä eli ihan tonnista jaksaa alkaa kiipeen. Sytkäennakolla pystyy pelaan paljo ton väännön ja ahtimen heräämisen kans.
Puristussuhde tais olla 10:1 nyt tällä kokoonpanolla.
Volvo 240 2.3 Turbo
8V E85
417hp  537nm
1.4 bar

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo 240 '87 8V Turbo 1,4bar 417hp 537nm
« Vastaus #7 : 28.01.2014, 10:24:14 »
Mistä noi pyöränkaaret on? Näyttää ainanki miun silmiin mahtavilta tossa. :pomo:

Poissa Laze79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Volvo 240 '87 8V Turbo 1,4bar 417hp 537nm
« Vastaus #8 : 28.01.2014, 10:37:01 »
Juu :D en oo aivan saletti mistä ne on mutta veikkaus on että pohjanmaalla sijaitsevasta lasikuitufirmasta joka aikoinaan on tehny paljo toyota starletin levikkeitä jotka noikin taitaa olla, ainakin todella erehdyttävästi samannäköset. En siis oo ite laittanu, eikä edellinenkään omistaja :D
Volvo 240 2.3 Turbo
8V E85
417hp  537nm
1.4 bar

Poissa Sipilä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 422
Vs: Volvo 240 '87 8V Turbo 1,4bar 417hp 537nm
« Vastaus #9 : 28.01.2014, 10:58:20 »
Näpsäkän näkönen. Miltähän näyttäs jos vetäs noi kaarilevikkeet korin väriin?

Poissa Laze79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Volvo 240 '87 8V Turbo 1,4bar 417hp 537nm
« Vastaus #10 : 28.01.2014, 12:08:53 »
Vois olla ihan kivan näköne mut toisaalta iha rouhee tollasenakin. Sit ehkä menee korinväriin ku on varaa vetää uus väri yli. :) tällä hetkellä massit sen verran tiukilla ku on muitaki harrasteita mm. H-D vm '52 :D
Volvo 240 2.3 Turbo
8V E85
417hp  537nm
1.4 bar

Poissa Sipilä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 422
Vs: Volvo 240 '87 8V Turbo 1,4bar 417hp 537nm
« Vastaus #11 : 28.01.2014, 20:03:49 »
Vanha H-D ois aika rouhee vaikken niin konepyöristä perusta  :)

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1798
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Volvo 240 '87 8V Turbo 1,4bar 417hp 537nm
« Vastaus #12 : 28.01.2014, 20:08:31 »
Vissiin paanasen vanha auto? Siisti peli kyllä  :)

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2131
    • Instagram kuvat
Vs: Volvo 240 '87 8V Turbo 1,4bar 417hp 537nm
« Vastaus #13 : 28.01.2014, 20:14:48 »
Jos on liian tiukkaa harrastelaitteiden kanssa niin mä voin ostaa Panheadin pois..  :)

Poissa Laze79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Volvo 240 '87 8V Turbo 1,4bar 417hp 537nm
« Vastaus #14 : 28.01.2014, 20:43:46 »
Joo on paanasen vanha, mut paanasen kans ollaa sitä silti värkkäilty vaikka laite omistajaa vaihtokin :)
Ja täytyy mainita ettei kumpikaa laite oo myynnissä ;)
Omiaan ei takasin saa nii paree ku pitää itellä ja karsii sitte muita menoja hiukan :D
Volvo 240 2.3 Turbo
8V E85
417hp  537nm
1.4 bar

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo