Taitaa tuo teho olla melko suorassa suhteessa käytettyyn aikaan ja rahamäärään, mutta tuo hakemasi teholuokka kuulostaa suht kovalta tuohon vanhaan kutosdieseliin.
250heppaa tulee melko "käden käänteessä", D24sesta, mutta siinä ei ole sitten enää varaa kauheesti että nälkä kasvaa syödessä.
Meinaan jakapumppu tulee spekulaatioiden mukaan vastaan jossain 300hepan paikkeilla.
Resepti 250heppaselle d24selle varmasti kasassa pysyen.:
- h-profiili kanget
- hx35, he351vgt tai vaikkapa he221w 8,5pesällä.
- tehty pumppu 12mm nestepäällä
- alukuuleri
- vaparin imusarja.
- 3" downpipe ainakin.
Voimansiirtoa pitäis päivittää varmaan sre-asetelmalla, getrag 262sella ja lukkoperällä
Vakio ahtimella ja kiinacuulerilla kuulemma alkuperäisestä tdicistä on jotkut ottanu 180hepan seutuville ainakin, siinä alkaa vaan oleen pakopaineet sen verran kovat että voi olla että kansi on nestettä seuraavaks.
Itellä 143hp/348Nm vaparista vakioahtimella ahdetussa, eli vaparin pumpulla, voimaa vois löytyä ahdetunpumpulla kivasti enemmän kun tulis ahdonalasta syöttöäkin.
Eri asia jos vaihtaisi esim 5-cyl tdin keulille mutta ei taida laillisesti onnistua, ja se vaatisi niiiin paljon sähkö ym töitä ettei kannata..
SA**ANA jossei tiedetä niin ei taas mutuilla!

Mikään pykälä ei kiellä 5cyl tdin sovittamista keulille.
Sähkötyötkin vähenee kummasti kun käyttää a) pentan johtosarjaa b)tekee megasquirt-tyylisen ohjauksen puNpulle.
Kulmamiehen gallerioista voi katella paljonko se vaatii työtä laittaa tdi 140n keulille, tosin niistä vaateista voi osan pudottaa pois A)koska 240/740 B)koska jos ei tee näyttelyautoa. (kaikki kunnia vaan kulmamiehelle)
Ite olisi varmaan jo vaihtanu d24->2.5tdi 244sessa jossen olis aina PA.
Mitä tossa wikiä selailin niin 240 sarjassa isoin dieseli ollut: 2.4 D (D24) 2383 cm³ 6-sylinterinen diesel 82 hv (1979-92)
seiskassa ollut 2.4 turbo intercooler (D24TIC) 2383 cm³ 122 hv (1986→)
ilmeisesti 940/960 ollut samalla koneella(?)
940 on 122heppasella tdicillä, mutta 940 on niin uus että jos mennään lain kirjaimen mukaan, niin sitä ei voi juurikaan rakennella.
2.4 litraa ja 122heppaa kuulostaa aika matalalta omiin käyttökieseihin verrattuna (2.0 tdi lastulla 180hp ilman cooleria..) Onko noissa vanhemmissa diiseleissä potentiaalia vai onko tekniikka niin muinaista ettei tehoja vaan löydy?
2.0tdi, se kuullostaa ihan Vwltä, joka on noin 30vuotta uudempaa tekniikkaa kuin mitään mikä perustuu d24 pohjalle.
Potenttiaalia on kunhan koneen kyljessä ei lue vw tai bmw. Esim. nissanista ld28, kokovalurauta motti, kestää hyvin viriviriä.
Lainsäädännöstä en juuri tiedä, joten kyselen että pystyykö suomessa laillisesti rakentamaan tehokkaan takaveto diesel volvon? (200/700 tai 900 sarjoista), vai tarviiko
kattella aihiota mersuista/bemareista? 
Pystyy, miksei pystyisi. Tosin aihion kannattaa olla joku noin 85mallinen koriltaan, tekniikka toki voi olla tuoreempaa.
Bemareiden 2.5td ei oo ainakaan yhtään sen parempi, samat ongelmat mitä d24 + pumppuongelmat. Pemarin pumppu olis kyllä kova sana kun hyvän löytää ld28sin kylkeen kuulemma jos 300heppaa haussa.