mutta niitä 50 kmh kulkevia traktoreita ei sitten ajeta ilman B ajo-oikeutta. Tommonen kopillinen traktorimönkijä olisi varmaan kaikkein järkevin. vois tehä muutakin kuin soittaa yhtä ja samaa bassoraitaa.
Paitsi jos on maatalousajoa maataloustraktorilla.

TraFin tulkinnalla tuo 50km/h kulkeva traktori vaatii jo C-kortin, jos on liikennetraktoriksi rekisteröity ja liikenneluvat jos on jotain perässä, mutta kun noita liikenneperiä on saanut rekisteröityä myös maataloustraktoreihin (käytännössä kaikki vehkeet nykyään kulkee sen 50km/h). 40km/h nopeutta ei toki saisi ylittää maataloustraktorilla, vaikka se sen kulkisi, mutta ajaa saa ilman C-korttia jos ei ole liikennetraktori.
Suomen säädökset tosin ovat aivan jälkeenjääneitä, TraFi ja Poliisi mm. tulkitsee tuota liikennetraktori asiaa täysin eri tavalla... Poliisin kanta asiaan on, että vaikka kone olisi liikennetraktoriksi rekisteröity, riittää T-kortti jos tankissa on löpöä ja ajo maatalousajoa. TraFin kanta on taas, että C-kortti aina liikennetraktorille, ajosta ja polttoaineesta riippumatta.
Suomen säädökset perustuvat johonkin avohyttitraktorien aikakauteen. Nykyisillä koneilla ajetaan keskieuroopassa lähemmäksi 80km/h (Esim. JCB Fastrac, 65km/h alkaa olemaan normi ja 80km/h on optio) ja teknologiaa on moninverroin normaalia henkilöautoa enemmän. Tosin onneksi nuo liikennetraktori-pykälät ovat päivittymässä jossain vaiheessa.
Sinällään en vastusta mopoautoja _jos_ sille on joku oikea käyttötarkoitus, mutta se ajokoulutus ja asennekasvatus pitäisi olla nykyistä paljon parempaa.. Tuusulan motaria edeltävällä 70km/h pätkällä näkee joskus iltaisin kun kolme mopoautoa ajaa 4-kaistasella tiellä rinnakkain ja muuta vastaavaa spedeilyä.. ei sillä, henkilöauto kun näkyy taustapeilissä ja painaa torven pohjaan niin kyllähän sitä tilaa aina tulee, mutta tuollaisen idiotismin voisi jättää muualle varsinkin teillä, missä toiset ajavat +40km/h kovempaa.