Elekma  Autoracing

Tärinää, V70

  • 30 Vastauksia
  • 23875 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tommo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #15 : 04.05.2011, 08:57:09 »
Painelin autoa kulmista ja samaisen nurkan josta jousi oli poikki, on myös iskari aika sohlon tuntuinen. Jää silminnähden heilumaan painalluksen jälkeen. Toisella puolella takana näytti olevan uudehko Monroe Reflex ja se puoli myös tuntui jämäkältä. Edessä ei ainakaan ihan noin sohlolta tuntunut, joskaan ei yhtä jämäkkä kuin takanurkka jossa tuo Monroe on.

Voisiko tuo yksi rikkinäinen takaiskari takana tehdä täristyksiä rattiin asti? Taidan hommata samanlaisen Monroen, toinen puoli on tosiaan niin tuoreen näköinen etten viitsi sitä nyt uusia vaikka pareittain pitäisi vaihtaakin.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #16 : 04.05.2011, 12:55:22 »
Iskarinvaihto vain toiselle puolelle on ollut säästöä väärässä paikassa ja helposti pilaa ajettavuutta. Tärinää tulee ehkä jos siinä on selvästi tyhjä kohta.

Allaolevista jäi epäselväksi pitääkö isommissa vauhdeissa olla veto päällä, jotta täristää, vai onko pelkästään tietty nopeus riittävä aikaansaamaan tärinää. Kiihdytyksessä esim. oikean vetoakselin sisempi tripod-nivel alkaa helposti täristämään koko autoa, jos se on kulunut.

Poissa tommo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #17 : 04.05.2011, 14:16:30 »
Kyllä tuota ilmenee vähän joka nopeudessa, ja tien pinnan muutokset vaikuttaa, siksi epäilen iskareita. Eikä ihmeemmin vedättäessä täristele enempää. Iskareiden korkean hinnan takia hieman tässä kyselen etten suinpäin lyö 400€ sileäksi ja huomaa auton tärisevän edelleen :D

Tässähän on ollut monta täristävää tekijää kuten talvirenkaissa kahdesta renkaasta vyö poikki (patti renkaan sivussa) ja tuo poikki oleva takajousi. Nuo kun on nyt korjattu, on vielä jokin täristäjä jäljellä.

Poissa Andy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • V70 -01 T5
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #18 : 05.05.2011, 16:20:19 »
...mulla tärinän aiheutti väärin kuluneet renkaat (hammastava kulutuspinta)...pinta kului kokoajan, ja tärinän aiheuttava nopeusalue muuttui kulumisen mukaan. Mutta mieleen toki tulee -vetonivelet! Eli mikäli tärinä ilmaantuu vasta voimakkaan kiihdytyksen jälkeen ja tasaantuu vauhdinkin tasaantuessa, voisi vetarin nivelten kuluminen ja nivelen sisältämän, jo kuivahtaneen rasvan paikan vaihtuminen nivelessä aiheuttaa tärryytyksen voimakkaassa kiihdytyksessä??? No, tuosta ei omakohtaista kokemusta joten kokeneemmat lisätköön/korjatkoon juttuani :)
Kiitos! Väärin kuluneet renkaat voi unohtaa koska juuri viime viikolla laitoin uudet kumit alle vianorilla ja tätä ennen tärytti myös talvirenkailla. Kyllä itellä on ainakin niin että kun on veto päällä niin täryttää ja juuri kiihdytyksessä huomaa. Kun vauhti tasaantuu niin tärinä loppuu. Ei auta kuin viedä sinisellä niin eipä tarvi arvuutella sen enempää :) Onko tietoa minkä hintaisia nuo vetarin nivelet on?

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #19 : 06.05.2011, 10:32:23 »
Kyllä itellä on ainakin niin että kun on veto päällä niin täryttää ja juuri kiihdytyksessä huomaa. Kun vauhti tasaantuu niin tärinä loppuu.

Andylle voisi kelvata tuo aikaisempi mainintani vetoakselin nivelestä. Tulee ihmeen iso tärinä pienestä välyksestä ja nimenomaan kiihdyttäessä. Yhden tuollaisen juuri korjasin vaihtamalla oikeanpuoleisen vetoakselin. Sisempi nivel oli silminnähden kuivan oloinen ja laakereista ainakin yksi pyöri ainoastaan keskitapin kohdalta.

Poissa Andy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • V70 -01 T5
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #20 : 06.05.2011, 13:26:47 »
Andylle voisi kelvata tuo aikaisempi mainintani vetoakselin nivelestä. Tulee ihmeen iso tärinä pienestä välyksestä ja nimenomaan kiihdyttäessä. Yhden tuollaisen juuri korjasin vaihtamalla oikeanpuoleisen vetoakselin. Sisempi nivel oli silminnähden kuivan oloinen ja laakereista ainakin yksi pyöri ainoastaan keskitapin kohdalta.
Joo se on kyllä voimakasta tärinää, tuntuu koko korissa. Minkähän hintainen operaatio on vaihtaa nuo nivelet esim. sinisellä?

Poissa kalkatin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #21 : 07.05.2011, 10:04:04 »
Joo se on kyllä voimakasta tärinää, tuntuu koko korissa. Minkähän hintainen operaatio on vaihtaa nuo nivelet esim. sinisellä?
Moi
Jos sisäpäästä kyse niin vasen akseli maksaa sinisellä 540e ja oikea 570e sitten asennus päälle hinta riippuu kauanko ne turaa aikaa vaihtoon.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2011, 13:53:11 kirjoittanut kalkatin »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #22 : 07.05.2011, 10:07:57 »
Moi
Jos sisäpääatä kyse niin vasen akseli maksaa sinisellä 540e ja oikea 570e sitten asennus päälle hinta riippuu kauanko ne turaa aikaa vaihtoon.

Pääsääntöisestihän korjaamoilla, ainakin sinisillä on kiinteä hinta työstä (valmistajan ilmoittama ohjeaika x tuntihinta), eli  vetoakselin vaihto= X euroa  turattiin siihen joko sen 15 minuuttia tai tunti.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #23 : 07.05.2011, 10:34:02 »
Terve vaan.

Potilaana V70 2,4T Aut. -02 165tkm

Auto täristelee oudosti, eli tärinä on "purskemaista" eikä jatkuvaa kuten esim. epätasapainossa olevat renkaat, huomaa ihan ratista ja perstuntumalla teräviä värinöitä. Ratti ei vipata sivuttain vaan täysin pystysuunnassa.

Ongelma alkoi syksyllä talvirenkaiden vaihdosta, samana päivänä oli myös vaihdettu sinisellä etutukivarren etummainen hela. On kokeiltu kaksilla renkailla sekä kaksilla vanteilla, ei vaikutusta. Katsastuksessa kone väitti iskareiden olevan kunnossa, mutta tuohan vissiin mittaa vain oikean ja vasemman puolen eroja? Eli jos molemmat ovat vainaa niin huomaako kone sellaista?
oliko vanteet joilla testasit Volvon alkuperäiset?
Autoni tuntui tekevän kun osuin töyssyyn niin tärinä alkoi. epäilin soviterenkaita ettei ole riittävän tarkat , kun jouduin vaihtamaan eteen(repsikan puolelle) uuden renkaan, jostain syystä nyt enole huomannut  tärinöitä. tärinöitä ilmeni etenkin moottottoritie nopeudessa, ja tuntui vaihtelevan.
olen kuitenkin ajatellut vielä varmistaa josko saisi paremmat soviterenkaaat vanteisiin.
Omassa renkaat on 225/45 17. Iskareista, etkö saanut mitään mittaus lukemia katsastuksesta?

Poissa tommo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #24 : 07.05.2011, 11:01:27 »
oliko vanteet joilla testasit Volvon alkuperäiset?
Autoni tuntui tekevän kun osuin töyssyyn niin tärinä alkoi. epäilin soviterenkaita ettei ole riittävän tarkat , kun jouduin vaihtamaan eteen(repsikan puolelle) uuden renkaan, jostain syystä nyt enole huomannut  tärinöitä. tärinöitä ilmeni etenkin moottottoritie nopeudessa, ja tuntui vaihtelevan.
olen kuitenkin ajatellut vielä varmistaa josko saisi paremmat soviterenkaaat vanteisiin.
Omassa renkaat on 225/45 17. Iskareista, etkö saanut mitään mittaus lukemia katsastuksesta?

Juu autossa on Volvon alkuperäiset 16" alut. Huonot soviterenkaat tarvikevanteissa tekee varmasti tärinää.

Katsastuksessa oli iskareissa edessä 4% eroa, luvut oli jotain 70-75%. Takaiskareissa 11% eroa, luvut myös jossain 70-80%.
Toinen takaiskari on näköjään uudehko ja toinen on aivan loppu, ilmeisesti alkuperäinen. Pitäisi kyllä tehdä enemmän eroa kuin tuo 11%. En kyllä tiedä kuinka luotettavia nuo testerit on.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #25 : 07.05.2011, 15:30:48 »
Omassa oli lukemina edessä 86/83 takana 68/65%. tosin omat on Konin säädettävät, joten taka iskarit säädin tíukemmalle.
ei ole mikään lemmenlaiva, aluksi tuntui säädinkö liikaa. voisin kuvitella että renkaat/ilman paineet vaikuttaa jonkin verran lukemiin.
useasti olen kiinnittänyt huomiota kun edessä menevä auto tekee heijaavaa liiketä töyssyn jälkeen.

pari kertaa huommanut tehokkaammissakin Bmw:ssä samaa ylinmääräistä liikettä ja ajattelin ettei teho ja hallittavuus ole tossa autossa samassa paketissa.

Poissa Andy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • V70 -01 T5
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #26 : 07.05.2011, 16:31:27 »
Pääsääntöisestihän korjaamoilla, ainakin sinisillä on kiinteä hinta työstä (valmistajan ilmoittama ohjeaika x tuntihinta), eli  vetoakselin vaihto= X euroa  turattiin siihen joko sen 15 minuuttia tai tunti.
Täytyykös tuollaisessa rempassa vaihtaa koko akseli sitten? Menee itellä kyllä pikkusen peukalo keskelle kämmentä näissä  V:>

Poissa tommo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #27 : 13.05.2011, 20:38:09 »
Noniin nyt on takaiskarit molemmat vaihdettu. Toinen (orkkis Sachs) oli aivan finaalissa ja toisella puolella hyväkuntoinen Monroe Reflex, tosin varaosaliikkeessä oltiin sitä mieltä ettei Reflex toimi kunnolla progressiivisuutensa vuoksi kuormajousien kanssa kun ne hieman nostaa korkeutta. Sama pätee madallettuihin.

Sanoivat myös että ovat lopettaneet Sachsien myymisen koska tulee liikaa takuupalautuksia -ja korjauksia. Itsellä on myös tuollainen kokemus Sachseista.

No, jokatapauksessa noita iskareita myydään melkein aina pareittain joten ostin Monroe Originalit, 85€/kpl. Ajettavuuteen ja tärinään vaikutti positiivisella tavalla, täytyy seuraavaksi vaihtaa vielä etuiskarit niin eiköhän se ole sitten siinä.

Tuli myös ostettua 10 litraa ATF:ää ja IPD:stä tratti sekä vaihtoletku lauhduttimen klipsillä, joten proggista riittää... Vaihdoin myös ilmansuodattimen ja raitisilmasuodattimen. Jälkimmäinen oli sitten niin kamalassa kunnossa että onkohan vaihdettu ikinä, laitoin paperisen suodattimen tilalle paksumman aktiivihiilimallin. Sori offtopic ::)

Poissa kalkatin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #28 : 13.05.2011, 20:57:11 »
Täytyykös tuollaisessa rempassa vaihtaa koko akseli sitten? Menee itellä kyllä pikkusen peukalo keskelle kämmentä näissä  V:>
moi
jos sisäpää kulunut niin täytyy vaihtaa mutta ulkopään nivelen saa erikseen hommattua. ::)

Poissa jahveli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Tärinää, V70
« Vastaus #29 : 14.05.2011, 20:47:37 »
Jatketaampa samalla aiheella, jos jollain on ollut vastaava tilanne. Auto rupee tärisyttämään 70km/h=> kovenee koko ajan 100km/h ja 120km/h jälkeen tuntuu voimakkaasti, välillä vähemän ja välillä enemmän. Tärinä kohdistuu rattiin enimmäkseen. Autoon on vaihdettu alatukivarren sisähelat ja etuhelat vaihdettu uretaaniksi.

-voiko raidetangon sisä- tai ulkopäät aiheuttaa voimakasta tärinää, alapallonivelet tuntuu jämäkältä ja toinen on uusi.?
-voiko ohjausakseli olla entinen, jos tuntuu että jossakin vaiheessa siirtyisi jäykemmäksi, ihan kuin rengas liikkuisi kääntösuunnassa maantiellä ajaessa
-pitäisikö vetoakseleita epäillä?
-onko vaihdelaatikossa mitään massapyöriä tai muuta, vetolevy tai mikä se nyt oli nimeltään on ainakin. Kyseessä 2.4t automaatti 2001.

Pyörän laakerit on pois suljettu, kun niistä pitäisi kuulua hurina tai vastaavaa ja nekin on jämäkät. En jaksa uskoa että iskarit tai jouset tekevät tuota tärinää omaan autoon.
Veto ei vaikuta tärinään millään lailla.

 

KL-varaosat  Race.fi