Lainataas tätä vanhaa alottamaani topikkia. Mites kuulostaako normaalilta kun tuo nykyinen 945 vie tässä nurkka-ajossa kokoajan 16-24l/100km. Antoi ostaessa vikakoodia lämpöanturista mutta toimi täysin normaalisti mielestäni, tuli kerran tehtyä yks reissu josta 120km matka-ajoa ja sitten sellanen 40km kevyttä luisua nurkissa. Tän reissun kulutus oli 11.2l/100km muistaakseni. Matka-ajoa n. 100kmh nopeudella, turbiinilukko menee kiinni vasta 105km/h.
Tän jälkeen ei oo sit taidettu mennä kertaakaan alle 15l/100km kulutuksella, lämpöantureita koitettu vaihtaa, tarviketta ja alkuperäistä, tarvikkeella antoi samaa koodia lähes heti boksien nollaamisen jälkeen. Nyt vaihdoin siis käytetyn alkuperäisen anturin paikalleen ja vikakoodit hävis. Ainoastaan ezk antaa ilmoitusta toimimattomasta egr:stä. Venttiili yms paikallaan mutta ei putkea pakosarjaan, edellisen omistajan jäljiltä, vaikuttaako kulutukseen? Mutta siis kulutus ei vaikuta pudonneen, koitettu jopa ajaa rauhallisesti mutta tossa toissapäivänä tankkasin 22l tankkiin ja nyt n. 70km ajettu ja tuskin pääsee enää edes 50km ennen kun täytyy taas tankata.
Auto siis -95 940 b230fk koneella ja aw71l askilla, tekniikkapuolelle laitettu garrett t03 kuulemma ahdintuhon seurauksena, 3" putkisto perään asti ja d-nokka. Paikallaan kuulemma viking-lastu ja ahtopainetta sellanen 0,7bar. Lastusta ei oo varmuutta joten ahdot mielestäni aika maltilliset ja vielä "turvalliset" vakiolastullakin?
Ajo nyt ei ole mitään mummoilua mut tuo 16-18l menee rikki nätilläkin ajolla. Hiukan kovemmassa ajossa helposti +20l, eikä tarvi edes ajaa kaasu pohjassa. Laatikko pelaa normaalisti ja auto muutenkin joten en nyt oikeen keksi mitään vikaa mut en ymmärrä miten tuo voi talviolosuhteissakaan kuluttaa noin paljon.
Tuntuu vähän tyhmältä kun edellinen tonin lastuilla ollut 330hv 940 meni viinalla jonkin verran pienemmällä kovemmassa ajossa (10:1 rutuilla b230fk, holset h1c, 630cc dekat yms.)

Kesäolosuhteissa tosin ja manuaali askilla mut ajo ei varmastikaan ollut kevyempää, sillä mentiin luisussa melkein kuin nykyisellä talvella

Vapari 16v 740 taas vei nätissä matka-ajossa n.12l ja samanlaisessa luisuajossa samaa luokkaa kun tää nykyinen turbo 940, siks vaihdoin takas ahdettuun kun ei se vapari mikään lompakonsäästäjä ollu

Odottelen kesää ja toivottavasti valmistumisen myötä työpaikkaa jotta saa vaihtaa megan ja tehä tästä 2x tehokkaamman kuin nyt jolloin toi kulutus vois olla jollain tapaa perusteltua

30e/kk opintotuella ei kauheasti rakennella
