Proturbo  Autodiagnoosi

940 B230fk+aw71 kulutus

  • 140 Vastauksia
  • 42071 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

855_T5R

  • Vieras
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #90 : 11.02.2015, 14:10:27 »
Joku parisataa kilsaa ajeltu tonin lastulla, eka tankillinen n.15l kulutuksella d nokalla, seuraava d nokalla n. 20l kulutuksella, seuraava t nokalla n. 20l kulutuksella, ykkös sulake oli tunnin irti samalla kun vaihdoin nokkaa. Ilmeisesti joku anturi nyt korjaa seoksia väärin, kun perusteellisen nollaamisen jälkeen kulutus aikalailla normaali ja pidemmän ajon jälkeen taas iso. Ajattelin nyt nollata boksin ja napata lambdan irti... Eikös silloin mennä vaan karttojen varassa? Jos lambda on sökö niin saanko plx laajakaistalta lh:lle signaalin?
Hmmm pitäs saada... Ainaki Vems otettiin se signaali siitä lambdan liittimen jälkeen.  Oliko vihreä piuha? Muut korjatkoon jos puhun höpöjä.

Aika hurjalle kuulostaa jos alkaa vakio auto hörppiä 20litraa satkulle.. Mulla pyöri manuaalina talvella kaupungissa 14 tuntumassa.. välillä tuli polkastua kaasua isomminkin. Sillon pääsin tommosiin lukemiin ku tein dumppikokeilun ku auton ostin   :D  Viime syksynä mulla lensi lamdan sokkotulppa auton oman lamdan yläpuolelta eli sai raitista ilmaa suoraan anturille nii sekosi koko värkki ja melkein äänieristeet palo konepellistä. Kokeile ennemmin uudella lamdalla ku ajat ilman.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2015, 14:14:28 kirjoittanut 855_T5R »

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #91 : 11.02.2015, 14:29:07 »
On kyllä liikaa vakioautolle... Tälle autolle ois muitakin suunnitelmia kuin ravata tankilla joka ikinen päivä :idiot2: ::) Ekat 5km ajeltu ilman lambdaa, katotaan mitä käy..

Edit. Lambda mitattu, jännite seilaa 0,1-0,9V väliä niinkuin pitääkin? IMM mitattu ja tasaista 2,4V näyttää, tyhjäkäynti tolla lastulla jotain 900rpm mittarin mukaan. Lämpöanturi mitattu lh boksin päästä ja oikeaa arvoa näyttää. Mitä seuraavaks?
« Viimeksi muokattu: 11.02.2015, 17:07:29 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #92 : 11.02.2015, 17:15:42 »
Paljon ahtoja? Oletko kokeillut vakiolastua?

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #93 : 11.02.2015, 17:23:06 »
Ahtoja 0.6-0.7 väliin. En omista vakiolastua mutta jos kahella virilastulla kulutus samaa luokkaa niin empä usko että vika on siinä. Vakiolastua koitin ostaa mut ei ollu oikeen tarjolla, ja lh2.4:n en kyllä enää euroakaan käytä. Lykkään vielä yleismittarin nakuanturin piuhaan, jos ei nakuta niin lh lähtee tästä autosta.

Yleismittarin kanssa ajeltu vähän testiä ja todettu että ei nakuta, 28 pinnin jännite laski alle 7V vasta kun nostin testimielessä paineet kiloon, ja piikkasi 1.1. Ahtoja testasin 0.5-1bar välillä jolloin ei nakuttanut mittarin mukaan täyskaasulla, osakaasulla, kaasua pumppaamalla eikä edes jarrua vasten kumia polttamalla.

Anturit on nyt mitattu ja todettu ehjiksi. Imu ja pakovuodot tutkittu ja niitä ei ole.

Onko jollain hyvää ideaa?

Ainiin joo, testireissun jälkeen pihaan ajaessani tyhjäkäynti jäi 1500rpm :facepalm: Säädin kaasuläppäkytkimen uudelleen jolloin putosi n. 1100rpm. Imuvuodot tutkin uudestaan mutta niitä ei ollut.

Boksi valmis? Hyvä syy ottaa se pois ja korvata jollain ihan muulla...
« Viimeksi muokattu: 11.02.2015, 18:54:37 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3821
  • 195hv/406Nm
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #94 : 11.02.2015, 19:20:35 »
Vartti tankki jälel ja 470km tripissä täydestä tankista  ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

s73

  • Vieras
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #95 : 11.02.2015, 19:30:02 »
Ei ihme jos kuluttaa, tyhjäkäynti ihan liian suuri, pitää olla 850-900 rpm.

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #96 : 11.02.2015, 19:36:08 »
No nyt kulki oma yllättävänkin vähällä. 36:lla litralla pääsin 220 kilometriä, ennen kuin syttyi bensavalo. Eikä tosiaan ole juurikaan tullut poljettua/leikittyä. Eli reilu 16 litraa sataselle, mukana myös jonkin verran matka-ajoa. Onhan tämä nyt hieman perseestä.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #97 : 11.02.2015, 19:57:13 »
Ei ihme jos kuluttaa, tyhjäkäynti ihan liian suuri, pitää olla 850-900 rpm.
Jospa lukisit ajatuksella? Kuten tosta selviää, niin testireissun jälkeen tyhjäkäynti pomppas yli tonniin... Normaalisti se on siinä 900rpm paikkeilla, kun lastussa vähän sitä nostettu.

No nyt kulki oma yllättävänkin vähällä. 36:lla litralla pääsin 220 kilometriä, ennen kuin syttyi bensavalo. Eikä tosiaan ole juurikaan tullut poljettua/leikittyä. Eli reilu 16 litraa sataselle, mukana myös jonkin verran matka-ajoa. Onhan tämä nyt hieman perseestä.
Tutun kuuloista :(, tääkin menee kyllä heti paljon pienemmällä jos tulee matka-ajoa,  mutta kun ajo on sitä 8km koulumatkaa josta 4km maantietä niin se ei kulutuksessa suuremmin näy. Pistää opiskelijan aika ahtaalle tällänen, olis kiva pitää auto ajossa mut ei tälläsellä kulutuksella vaan voi.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #98 : 11.02.2015, 22:22:09 »
Täällä mennään vielä kaupunkipiliksessä 13-14L lukemalla.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #99 : 12.02.2015, 01:15:45 »
Tänään tankkasin huittisten aakkos-asemalla wiinaa ~38L ja olin sentään reipas-henkisesti painellut menemään sen liki 300km. Kuormana kaksi aikuista ihmistä ja kaikki matkatavarat ja mittalaitteet (yht 300kg). Ropsahti muutaman kerran siinä 2700rpm lukemassa, joten ihan puhdas kulutuslenkki tuokaan ei ollut.,

Tämänkin on tehtiin AW71L+B230FK yhdistelmällä ja turbiinin lukko ei sentään ihan koko matkaa ollut kiinni.

Bensa ekvalentteina tuo tekee sellaista 10L/100km kulutusta.

Jospa lukisit ajatuksella? Kuten tosta selviää, niin testireissun jälkeen tyhjäkäynti pomppas yli tonniin... Normaalisti se on siinä 900rpm paikkeilla, kun lastussa vähän sitä nostettu.

Automaatissa tyhjäkäynnin kierroslukua vaihde vapaalla nostettu? :facepalm:

Btw, tyhjäkäynnin kierrosluku ei käytännössä vaikuta kulutukseen edes 1% vertaa.
Oikea tyhjäkäynti on 750rpm vapaalla ja D tms. asennossa se on säädetty 1100rpm lukemaan.


Ahtoja 0.6-0.7 väliin. En omista vakiolastua mutta jos kahella virilastulla kulutus samaa luokkaa niin empä usko että vika on siinä. Vakiolastua koitin ostaa mut ei ollu oikeen tarjolla, ja lh2.4:n en kyllä enää euroakaan käytä. Lykkään vielä yleismittarin nakuanturin piuhaan, jos ei nakuta niin lh lähtee tästä autosta.

Yleismittarin kanssa ajeltu vähän testiä ja todettu että ei nakuta, 28 pinnin jännite laski alle 7V vasta kun nostin testimielessä paineet kiloon, ja piikkasi 1.1. Ahtoja testasin 0.5-1bar välillä jolloin ei nakuttanut mittarin mukaan täyskaasulla, osakaasulla, kaasua pumppaamalla eikä edes jarrua vasten kumia polttamalla.
Anturit on nyt mitattu ja todettu ehjiksi. Imu ja pakovuodot tutkittu ja niitä ei ole.

Vakio lastun olisit saanut minulta tai jopa tonilta ilman hikeä.


Onko jollain hyvää ideaa?
Ainiin joo, testireissun jälkeen pihaan ajaessani tyhjäkäynti jäi 1500rpm :facepalm: Säädin kaasuläppäkytkimen uudelleen jolloin putosi n. 1100rpm. Imuvuodot tutkin uudestaan mutta niitä ei ollut.
Boksi valmis? Hyvä syy ottaa se pois ja korvata jollain ihan muulla...

Jos tyhjäkäynti tipahti kaasuläpän asentokytkimen säädöllä, on autossa ollut moisia oireita jo sitten pidempäänkin.

Tyhjäkäynti nousee myös tietyissä sopituksen vikatiloissa.

Toki voihan LH:n purkkikin olla viallinen, mutta hitusen epäilen tuota. Yleensä viat ovat binäärisiä (toimii/ei toimi).
« Viimeksi muokattu: 12.02.2015, 01:52:55 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #100 : 12.02.2015, 08:27:59 »
Kaasuläpän ja kytkimen säädöstä ei oo montaa viikkoa, joten kunnossa oli. Tänään aamulla tyhjäkäynti oli normaali.
Jos vika ei ole boksissakaan, niin mikä tossa sitten mättää? Puristuspaineet ajattelin mitata kierojen veivien varalta...
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #101 : 12.02.2015, 19:23:49 »
Tuplatsekkasin imuvuodot, laitoin varmistukseksi vielä tiivisteliimat imusarjantiivisteen kaveriks, vaikka näkyvää vuotoa ei ollu. Tyhjäkäynti oli taas korkealla iltapäivällä ja kävi kolmella kylmänä. Jännää tässä on ollut että yhtäkään vikakoodia ei ole antanut ennen kuin on ottanut esim. Immun liittimen pois. Päätin sitten nollata boksit vähän pidemmän kaavan kautta, ja kappas, tyhjäkäynti asettui 900rpm tuntumaan ja kävi nätisti. Kävin sitten tankilla ja sillä reissulla syttyi vikavalo. Tuloksena kakkospinnistä vikakoodit 2-3-2 ja 1-1-3 ja ezk 4-1-3. Ezk koodi selittyy sillä että egr poistettu kokonaan ja vakiolastu ezk puolella.
Lämpöanturi ja immu on yleismittarin mukaan ihan kunnossa niin joutuuko sitä nyt sitte ostamaan sen laajakaistalambdan :idiot2: ei välttämättä viitsi satsata 1/2 sen hinnasta olevaan kapeakaistaan.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #102 : 12.02.2015, 19:29:25 »
Ootko muuten miten paljon tutkinnu syttypuolen osia?
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #103 : 12.02.2015, 19:34:08 »
Päätin sitten nollata boksit vähän pidemmän kaavan kautta, ja kappas, tyhjäkäynti asettui 900rpm tuntumaan ja kävi nätisti. Kävin sitten tankilla ja sillä reissulla syttyi vikavalo. Tuloksena kakkospinnistä vikakoodit 2-3-2 ja 1-1-3 ja ezk 4-1-3. Ezk koodi selittyy sillä että egr poistettu kokonaan ja vakiolastu ezk puolella.

Kyllähän sinulla jotain on autossa vialla anturi-osastolla. Jos kaikki on tutkittu visuaalisesti, niin sitten mittailemaan niitä signaaleja mitä LH:lle tulee sieltä purkin liittimestä.

Lämpöanturi ja immu on yleismittarin mukaan ihan kunnossa niin joutuuko sitä nyt sitte ostamaan sen laajakaistalambdan :idiot2: ei välttämättä viitsi satsata 1/2 sen hinnasta olevaan kapeakaistaan.

LH ei oikein tykkää noista emulaatioista, sillä ne ovat usein liian hitaita LH:lle. Boschilainen lambda maksaa jotain €80,- verran.

Laajakaistoja saa käytettynäkin, joten siinäkin voi säästää muutamia roposia.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2015, 20:12:17 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #104 : 12.02.2015, 19:56:08 »
Ootko muuten miten paljon tutkinnu syttypuolen osia?
Uusien tulppien verran. Ei oo sytkään viittaavaa oiretta tullut, kun auto on toiminu täysin pätkimättä jne. Edellisen 940 turbon kanssa painin sytkävehkeiden kanssa, ja tämän kanssa tullut sitten taas bensapuoli aika tutuks :D Eiköhän se vika nyt tosta lambda anturista löydy, ainakin uskoisin niin.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy