Eli sytytti vikavalon, ajelin kotiin.. ei mitään normaalista poikkeavaa..
Piti lähteä kaupassa käymään, auto käyntiin ja liikkeelle parkkipaikalta pois päästyäni kaasua .... ei tahtonut ottaa kierroksia ei sitten mitenkään päin!
Noh, pikku hiljaa tuntui jotenkin kiihtyvän ja pääsin käymään kaupas matkaa n 2km sivu.. auton kulku parani kun lämpesi.. silti erittäin laiskaa menoa n. 2500-2900 rpm asti sitten loppui mustan savun muodostus putkestakin ja alkoi vetoja löytymään todella hyvin!
Kävin kaikki pienet letkut ja putket läpi olivat ok, osa uusittu n. 1kk sitten.. taas koe ajo lenkki ja sama vaiva, noh sitten pihaan ja päätä raapimaan..
Käytin eri putkia vuorotellen irti hakien vaikuttaako mikään mihkään.. sitten nappasin putken irti joka joka lähtee imusarjalta jonkin näköse venttiilin päältä pyöreästä potikasta ilmeisesti surullisen kuuluisa egr venttiili? Ja putken toinen pää menee ilmanputsarin ja iskaritolpan välissä olevaan venttiiliin? Olisiko sitten ollut ahtopaineen säätösolenoidi? Lähtee kyseisestä osata kaksi muutakin letkua, toinen letkuista menee johkin ilmanputsarin alle ja toinen muistaakseni imuputkeen.
Eli nappasin sen irti niin alkoi kulkua olla tosi hyvin! Jopa paremmin kuin ennen vikaa!
Kysymykseni kuuluukin onko egr nyt sitte sökö? Haittaako vaikka ajelee tuo putki irti? Ja ilmeisesti tuo egr olisi hyvä tukkia?
Autona siis v70 2.5 tdi -99 275 000km, automaatti