Kyseessä siis ihan perus vuoden -82 Volvo, B19A ja M45, ajettu 220 tkm. Auto on pappani vanha ja oli hänellä käytössä joskus 2003-2007. Liikaa pensaa vievänä ja turhan isona autona se jäi kuitenkin seisomaan ja vietti kuusen alla viitisen vuotta. Lähtökohta oli siis tämmönen. Pahoittelut perunalla otetuista kuvista...

Yritin korjailla ruosteet pois ja 2013 kesällä auto sai uuden maalin pintaansa. Ja tietenkin kiiltävän musta, että lika näkkyy.


Ja tekniikkakin koki pientä päivitystä. Alusta asti oli selvää, että turbo oli saatava, eihä tää muuten kulkis tolla konneella yhtään minnekkään. Tällä hetkellä tekniikkana:
-alkuperänen mooseksen aikanen b19 ja vakio -160 kansi sekä A nokka.
-Holset HX35 12 pakopesällä
-Itetehty pakosarja ja tial style 38mm hukkis
-MS1 V.2.2 sekä hukkakipinä
-630cc suuttimet
-Innovate MTX-L laajakaistalambda
-450x300x76mm kinuski välijäähy
-3” putkisto
-Jaz turvatankki
-044 kopio bensapumppu
-
Kuolemaa tekevä M45 M47+740 kardaani
-SRE kytkin ja sintteri levy
-spartan räikkälukko
- Alustassa ja jarruissa ei mitään erikoista...
-Isot renkaat.

Tällä kokoonpanolla irtosi syksyllä 2013 287hv/6185rpm sekä 401nm/3936rpm @1bar Motestin penkkiin. Enempää ahtopainetta ei voinut nakutuksen vuoksi käyttää... Ja venttiilit sekos jo 6000 jälkeen huonojen venttilin jousien vuoksi. Ja kannentiivistekkin paloi mutta muuten meni hyvin.



Lisää hienoja hetkiä koettiin 26.3.2014 kun auto meni muutoskatsastuksesta läpi. Joskus luin että jos sen auton saa rakennettua niin kyllä sen saa silloin katastettuakin, se näköjään piti paikkansa.

Alipaine aluella ei säädöt ole vielä kohallaan ja listoja puuttuu... Suunnitelmissa olisi ainakin kunnollinen vaihelaatikko, pitempi perävälitys, 2,3 kone jne.
Jatketaan... :hello: