Samppasport  Futurez

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 587332 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1155 : 15.10.2017, 15:20:35 »
Itsellä on ollut ainoastaan jo alunperin tehtaalla tehtyjä vaakaimu vehjeksiä, tosin ne on kaikki olleet solexilla varustettuja, mutta 2litraisissakaan ole ollut 40:siä suurempia. Ja 1.3L melkolailla samat kaasuttimet, suuttimissakin erot oli hyvin pieniä.
Pienissä autoissa oli laskettu virittäjän käsikirjan mukaan myös pakoputkien pituudet :D Eli esim takapönttöön meni putki sisään, sitten ulos, josta se kiersi takaisin pöntön taakse ja sitten vasta ulos. Ja kas, saatiin reipas metri lisää mittaa ja lähelle optimia.
Tässä kuva jostain tarvikkeesta, tehtaan pönttö oli taideteos


Jaaha, rupes historiaa tulemaan ;D

Joopajoo, kyllähän nuo fmi mittarit on vanhanliiton vehjeksiä, mutta toimivia.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2017, 15:27:57 kirjoittanut Orlov »

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1156 : 15.10.2017, 16:45:25 »
Onkos lambdat miten pitkäikäisiä kaasarikoneissä joissa on lisksi sopat pielessä? Että voisko se näyttää ihan omiaan nyt?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1157 : 17.10.2017, 17:43:38 »
Tänään oli mielenkiintoinen päivä auton kanssa. Ensinnäkin takalasi lähti taas irti, olikin kiva sitä kotelovahaa siitä kumista putsailla >:( Lisäksi se oli turvottanut kumin. tärpätillä ja tinnerillä se sitten lähti, ja puolet kumista lähti myös mukana :D Butyylit sitten tilalle, muuten sama toimenpide.



Nyt kyllä voisin väittää jo aika tiukasti että nyt pitää.



Täytin ihan ronskisti joka ikisen rakosen ja kolon tuolla tuomiopäivän tökötillä. Ja perään kunnon pumppailua tiivisteelle  ja varmistuskierros että on yhtenäinen joka paikassa. Sen jälkeen askartelin ajankuluksi lämppäripiuhat jo paikalleen.



Otimpa sitten piruuttain colortunen esiin, teki mieli kokeilla sitä. Kun heitin takaisin paikalleen ne pienemmät 155 pääsuuttimet. Seosmittari näytti ennen säätöä optimia, mutta kone kävi huonoa käyntiä ja putkessa humppasi rajusti, sekä kaasarit tirskuivat. Seosruuvit oli 2 krs auki tasan.

Kas kas, kun kävin tulpalla läpi pytyt, niin ykkönen ja nelonen etenkin jätti jo kipinöitä jo välistä, ja kävi YLILAIHALLA. kakkonen ja kolmonen oli ok, kolmosta piti myös vähän rikastaa. Nelosta säätäessä loppui pauke ja yskä laakista :idiot2: käyntiäkin piti jo tiputtaa puoli kierrosta ruuvista kun se parani niin paljon ???  Tyhjäkäyntiseos on takuulla kunnossa, ja ylläri, seosmittari näytti laihan puolelle.. Eli auto on ollut kokoajan hyvässä säädössä :facepalm: Liikaa olen uskonut tuohon mittariin, siksi auto ollut ajamatta turhaan 2kk..

Otin vielä ykkösestä videota ennen säätöä, miten sekin jätti välistä useita väläyksiä.

https://www.youtube.com/watch?v=75x_Z4AFKAc

Nyt ajelin kotia amukalla, ja kyllä se piruvie vaan parani, ykkönen hieroo aivan levottomasti kuivalla pikipinnalla, valoista lähdöissä kakkonen kirjoittaa ihan täysillä myös :idiot2: Kevyt synkkavirhe noissa seosruiuveissa ollut, tuli varmaan 40% tehonlisäys jo tuosta. Vielä se laajakaista tuohon ja koko alue kohdilleen niin sitten pitäisi kelvata jo ;D
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1158 : 17.10.2017, 18:12:01 »
Eiköhän tässäkin taas nähty kuinka paljon siihen kapeakaistaan voi luottaa.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1159 : 18.10.2017, 22:38:45 »
Joo ei tosiaankaan enää katota tuota mittaria, voihan se olla niinkun yllä oli puhetta, että rikkaalla seoksella on voinut tuo lambda mennä rikki ???

En tiedä siitä, mutta sen tiedän että colortune näytti tyhjäkäynnin täydelliseksi nyt, ja kierroksilla se näytti kellertävää sen verran reilusti että ei ainakaan laihana kierrä. Ja ajotestit tänään sai taas niin leveän hymyn tauluun että antaapa olla nyt tollain, kunnes saadaan laajakaista. Yhtään ei enää pauku putki, eikä nikottele kaasarit. Tyhjäkäynti on tosi tasainen.

Lämppärin hana on jotenkin sekasin kun se välillä antaa lämpöä, ja välillä tulee jääkylmää vaikka miten rämppää :idiot2: Sen ohitin tänään, ja nyt lämpiää joka kerta ;D Joku hanaa vaille ? Laitan myyntiin sen.

Takakontti se vaan pysyy kuivana, kuten sisälattiatkin *taavih->

Vielä pitää kontti vuorata kankaalla, hattuhylly verhoilla myös uudestaan ja kasata kajarit ja kaikki palikat paikalleen. Eiköhän tuo sitten ala olla valmis tälle vuodelle. Leima vaan hakemaan ja kovaa ajoa 8) :3/4 jättää sen:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa porttari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1160 : 19.10.2017, 00:43:28 »
Ihan vinkkinä näiden vaaka webrujen säätöön ja etenkin tyhjäkäyntialueelta pääsuutinpiirille siirryttäessä, mikäli tahtoo esiintyä laihuutta.

Tyhjäkäyntipuolella kaasarin rungossa on jokaisele puolelle oma messinkinen ilmareikä ( holkki). Tuota reijän kokoa muuttamalla pienemmäksi seos rikastuu siirtymäalueella ( tyhjäkäyntipiiriltä pääsuutinpiirille), jolloin ei tarvitse suotta käyttää liian suuria tyhjäkäyntisuuttimia ja toiminta parantuu olellisesti.

Holkin voi kaivaa pois rungosta esim. vaikkapa pienellä ruuvilla ja pihdeillä, jonka jälkeen runkoon voi tehdä 4mm kierteen. Tilalle voi ruuvata esim. Dellortoihin tarkoitettuja Powerjet suuttimia ( turbomalleista näitä löytyi). Kokoja löytyy noin 1mm alkaen, joita voi kysellä Mopo Sportista, taikka Free Techniksiltä.

Ilmaholkki lienee vakiona lähelle 2mm, tai hieman ylikin. Monesti joutuu pienentämään puolikin milliä, ennenkuin vaikutus alkaa enempi vaikuttamaan lähtötilanteeseen. Tottakai moottorin koko ja kokoonpano osineen vaikuttaa lopputulokseen, kuten myös sisäkurkkujen koko ja sitä kautta paine-erot




Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1161 : 20.10.2017, 23:08:54 »
Eipä se siellä enää arvo oikeastaan yhtään, se epäröiminen väheni myös reilusti siinä 1800-1900rpm kohdalla, on siinä vieläkin kohta, jossa kone on ihan kuollut, mutta se kapeni reilusti tuolla colortune-säädöllä. Ja se arpominen tulee vaan jos ihan pintakaasulla kiihdyttää ajaessa kierrokset siihen alueelle. Tuo käy nyt niin nätisti etten koske mihinkään toistaiseksi.

Tässä pieni video jonka kuvasin, kun minun iskä harjoitteli  ::)

https://www.youtube.com/watch?v=1nyqQW9mW90
« Viimeksi muokattu: 20.10.2017, 23:21:09 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1162 : 21.10.2017, 00:43:00 »
Ja naapurit arvostaa :D

Hyvin tuntuu amazonissa olevan potkua :P
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1163 : 21.10.2017, 07:42:32 »
Vitsit että tässä Amazonissa on kyllä asenne kohdallaan ulkonäköä myöten. Aivan törkeän hieno. Ei sitä edes tajunnut kunnolla ennen tuota videota :)

Mahtava laite.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1164 : 21.10.2017, 11:52:31 »
Kiitosta vaan  :) Tarkoitus onkin pitää se semmoisena härskinä autona :D Se kyllä jakaa katsojat hyvin selkeästi kahtee ääriryhmään, joko sitä vihataan tai siitä tykätään  ::) Pitää ottaa video missä itse poljen sitä vielä  :P Sitten pitää kiertää uudet kumit alle  ja hakea leima siinä välissä.

Kuka tietäisi mistä saisi kunnon keltaiset ajovalopolttimot ?  ::) Eikä mitään colorvisioneita, yhdet semmoiset oli jo.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2017, 12:17:41 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1165 : 21.10.2017, 13:32:15 »
Minulla pitäs olla Jahnin H4 polttimoita, ovat ranskiksiin tarkoitettuja kuvullisia. Löytyy kun googlettaa, näkyy olevan 16€/pari plus toimitukset
Itse polttimot ovat Osramin valmistamat

Myös Osram FOG breakerit(tehdään vain Aasian markkinoille) ovat kohtuu hyviä, tosin nuo Jahnit on oikeasti keltaiset :)
« Viimeksi muokattu: 21.10.2017, 13:41:33 kirjoittanut Orlov »

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1166 : 21.10.2017, 18:58:05 »
Fog Breakerit on ollut ebaysta harkinnassa. Mutta mitenkäs nuo kuvulliset sitten ? Tuoltahan noita saisi, ja melkein voisi käydä fixuksella tilaamassa, kun tuolla kerta lukee että "olemme myös fixus-liike", säästää toimitukset siinä ainakin ::) Mutta kuinka paljon nuo kuvut sitten syö valotehosta ???

Eipä minulla ole koskaan ollut hyvät ajovalot joten sillä niin väliäkään ole kylläkään, kunhan saisi ne kunnon keltaisiksi, kruunaisi tuon auton lookin  :)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1167 : 21.10.2017, 19:10:41 »
Kyllä niillä pärjää, tai ainakin minä pärjäsin vuosia. Periaatteessa sen kuvun voi siirtää mihin vain polttimoon, tuo kupu tulee kiinnityksellä semmoiseen renkaaseen mikä on siihen laitettu(joka tietenkin pitää virittää siihen uuteen polttimoon)ja kupu irtoaa siitä ihan nyppäämällä ja menee takaisin.

Ja tuohan tekee sen, että umpio näyttää keltaiselta myös ilman valoja
« Viimeksi muokattu: 21.10.2017, 19:19:47 kirjoittanut Orlov »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1168 : 21.10.2017, 21:33:36 »
Minullakin on kuvulliset Jahn merkkiset. Kyllä se kupu syö valoa, mutta hyvin pärjää (ainakin lisäpitkillä).

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1169 : 22.10.2017, 21:15:54 »
Huomenna kysymään noita saisiko fixukselta.

Tänään vedin tuon huohotuksen kuntoon, korkista ja lohkosta letkut pönttöön, ja pöntön päältä suora letku maihin. Ei ainakaan enää haissut niin pahasti öljyhuurut sisällä :D Auto on kyllä tosi hyvällä mallilla nyt 8)

Kytkin on nyt tosi napakka, kun ottaa siinä puolessavälissä jo kiinni, kakkonen ei enää liuvuta yhtään vaan ottaa terävästi kiinni. Mutta nyt tänään huomasin että kolmonen ei enää siedä parhaalla vetoalueella täyskaasua, käy luistamaan rajusti. Taitaa tuo vakiokytkin olla nyt jo liian heikko, mikäs sinne olisi hyvä. Onko nuo SRE asetelmat hintansa väärti ? Ja joku jousitettu sintteri vai hä ??? Ensikeväällä jos laittaisi kuntoon, talven yli nyt koitetaan selvitä nykyisillä.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Futurez  Kulkukoira