Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo Amazon -69

  • 1497 Vastauksia
  • 311259 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1986
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1485 : 03.12.2018, 13:58:53 »
Asensin 123 yhteen Amazonin, valitsin 085 ennakkokäyrän (SU, k-nokka ja pelisarja), perusasetus sillä ledillä. Koeajolla nakutteli, lampulla perusennakkoa pois. 15 taisi olla aluksi, jonnekin kymppiin mentiin. Nyt toimii tosi hyvin.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1486 : 03.12.2018, 20:22:07 »
Jäi sen verran kaiveleen tuo 123Tune+ jakajan tämmäyskohta, että piti enemmänkin kiusta rusinaansa. Jos olen pähkäilyissäni väärässä, niin ampukaa alas, mutta perustelkaa myös.

Se kohta, johon jakaja tämmätään, on se sitten yKK tai perusennakon kohta, on se kohta, jossa jakaja antaa kipinän startatessa. Tämä asetuskohta on samalla se asento, josta kaikki käyrälle asetetut ennakkopisteet laskevat asentonsa.

1. Asennus YKK kohtaan. Kaikki käyrälle sijoitetut ennakkopisteet pitävät suoraan paikkansa asteina, oli ennakkopiste mikä tahansa, se on aina todellinen asteluku ennen YKK kohtaa. Startatessa kipinä iskee YKK kohdassa. Ensimmäisen ruudun kohdassa, missä on 500 präntätty harmaalla, niin kierrosten ylittäessä 500 rpm, kipinä siirtyy lukeman arvon kohtaan (esim 500 rpm/10 astetta). Tämä on ehkä liian hidas tyhjäkäyntinopeus ”nelipyttyiselle, jolloin sopivampi seuraava piste esim. 800 rpm/10 astetta antaa tasaisemman tyhjäkäynnin.
Punainen ennakkopistekäyrä alkaa siten vasta 500 rpm kohdalta. Nollasta 500 rpm on tyhjä väli.
Kierrosten noustessa ennakko siirtyy seuraavaan asetettuun arvoon ”lineaarisesti”.

2. Asennus perusennakkoon (esim. 10 astetta). Tällöin jakajalle kerrotaan, että tässä kohtaa tempastaan kipinä kehiin ja kone tulille. Jos ensimmäisessä 500 rpm ruudussa on arvo 10 ja seuraavassa todenmukaisempi tyhjäkäyntikierrosluku 800 rpm/10 astetta. Koneen käynnistyttyä ja kierrosten noustua 800 rpm sytkäpiste siirtyy asetettuun arvoon 10 astetta EYKK.
Mutta mutta. Kun jakajalle oli kerrottu perusennakon paikan (10 astetta EYKK) olevan kipinäniskupaikka (kaikkien ennakkopisteiden lähtöpiste), niin silloin kipinä iskeekin todellisuudessa kymmenen astetta aiempaa, eli kipinäkohta onkin todellisuudessa 20 astetta EYKK. Samoiten kaikki muut ennakkopisteet ovat sen kymmenen astetta pielessä.
Jos haluaa, että tässä kakkosvaihtoehtoasennuksessa kipinä iskee todellisuudessa 800 rpm kierrosluvulla perusennakon kohtaan 10 astetta EYKK, niin silloin 800 rpm ruutuun tulee antaa asteluvun arvoksi 0.
Ei se jakajan ohjelma tiedä, että kuinka monta astetta se on asetettu YKK kohdasta eri paikkaan. Sitä kun ei missään kohdassa tallenneta sinne muistiin.  Vaikka asentaja sen itse tietääkin mihin jakajan tällää, niin ei se tieto sinne jakajaan telepaattisesti siirry.

Vaikka manuaali puhuukin ”Static Timing Point” kohdasta ja sen voi eri lähteistä mieltää perusennakon kohdaksi, niin tässä tapauksessa sillä ilmeisesti tarkoitetaan ihan vaan sitä ”mekaanista perusasetuksen pistettä”. Tämä YKK kohta kannattaa katsoa ajoituslampun kanssa, että se on siinä, mihin sen on mielestään tämmännyt. Siksi, koska tuo vihreä asetusvalo jakajassa on lähinnä ”likiarvoinen” lähtökohta jakajan asennolle.

Alla olevan linkin puolenvälin tienoilla selitetään etua siitä, kun se on asetettu YKK kohtaan. Tällä on saatu parempi käynnistyvyys.
https://www.youtube.com/watch?v=wHX9IxdZewo


145 -70, 240 -91, 940 -94

Poissa samiw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1487 : 03.12.2018, 22:15:02 »
Luulisi kyllä että tuossa manualissa puhuttaisiin että pitäisi laittaa TDC eikä satic timing point. Jos sen pitäisi olla YKK siis.

Ainakin tuossa 123 ei-ohjelmoitavan jakajan manualissa puhutaan static timing point = perusennakko.

Paikalla luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1919
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1488 : 11.12.2018, 18:03:35 »
Minulla on nyt tuo jakaja asetettu juurikin tuon ledin mukaan täsmälleen yläkuolokohtaan. Käynnistyvyys on ihan hyvä/erittäin hyvä, kunhan osaa noiden kaasarien kanssa sen tehdä oikein. Ennakot taitaa herätä vasta siinä 500 kohdilla tosiaan mutta ei ole tässä tapauksessa kyllä haitannut mitään ?. Minulla oli tota ennen se perusversio 123 jakaja, ja siinäkin oli jakaja nolla-asennossa asennettu.

Tuo alipainesysteemi vieläkin vaivaa, kun en tajua toimiiko se käyrä vaikka ei ole letkuakaan, kun ennakkokäyrä notkahtaa juuri siinä kohdassa missä alipainekäyrä käy ylhäällä. En ole nyt kerennyt tutkia tai puuttua koko autoon muuta kuin ajaa sillä. Kun en tiedä vuotaakohan siinä (satunnaisesti) taas kaasarien neulat kun se on ihan outo välillä. Vedossa välillä hetken päästä alkaa karmea rötä, kaikki teho katoaa.

Mutta jotain hyvääkin, auto sai tänään puhtaan leiman :pomo:

Paikalla luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1919
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1489 : 12.12.2018, 18:39:23 »
Tänään tuli paketti postista ::)

 P> P> P> P> P>


Käyn auton kimppuun heti kunhan nyt kerkeän keskittymään.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1127
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1490 : 12.12.2018, 20:20:46 »
Hienoja pelejä tuoreessa Klassikot-lehdessä (8/2018) :)


Paikalla luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1919
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1491 : 12.12.2018, 20:35:17 »
Hienoja pelejä tuoreessa Klassikot-lehdessä (8/2018) :)



 :o Mikä tuo missä mitä ?!

Eikun jooo, tuolla romppareilla ::)
« Viimeksi muokattu: 12.12.2018, 20:37:09 kirjoittanut luchadore »

Poissa samiw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1492 : 14.12.2018, 20:42:57 »
Minulla on nyt tuo jakaja asetettu juurikin tuon ledin mukaan täsmälleen yläkuolokohtaan. Käynnistyvyys on ihan hyvä/erittäin hyvä, kunhan osaa noiden kaasarien kanssa sen tehdä oikein. Ennakot taitaa herätä vasta siinä 500 kohdilla tosiaan mutta ei ole tässä tapauksessa kyllä haitannut mitään ?. Minulla oli tota ennen se perusversio 123 jakaja, ja siinäkin oli jakaja nolla-asennossa asennettu.

Tuo alipainesysteemi vieläkin vaivaa, kun en tajua toimiiko se käyrä vaikka ei ole letkuakaan, kun ennakkokäyrä notkahtaa juuri siinä kohdassa missä alipainekäyrä käy ylhäällä. En ole nyt kerennyt tutkia tai puuttua koko autoon muuta kuin ajaa sillä. Kun en tiedä vuotaakohan siinä (satunnaisesti) taas kaasarien neulat kun se on ihan outo välillä. Vedossa välillä hetken päästä alkaa karmea rötä, kaikki teho katoaa.

Mutta jotain hyvääkin, auto sai tänään puhtaan leiman :pomo:

Perusversio123 toimii siis ainakin mulla niin että ennakkoa se 9-10astetta ja sitte ledi vihreäksi. Lampulla näyttää silloin juuri tuon ennakon. Jos laittaisin sen nollille/YKK niin ei olisi ennakkoa ollenkaan.

Paikalla luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1919
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1493 : 26.12.2018, 15:09:40 »
Joo, totta turisitte. Jakajan jalka on ihan päin persettä, vaikka sen itsensä mukaan se oli nollassa. Joku 10' ennakossa se on. Tyhjäkäynti oli ~32', ja kierroksia nostaessa notkahti vähän ja sitten nousi johonkin ehkä 40-50 pintaan :idiot2:

Nyt tein simppelin käyrän, 500=0, 3300=30 -->

Tk (1300-1400) on nyt ~18, ja nouse johonkin 35.

Nyt homma seis ja jatkuu myöhemmin. Hyvää joulua !

Paikalla luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1919
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1494 : 02.01.2019, 22:33:56 »
Tässä välillä sitten pamahti laturikin.. TAAS..



Ajattelin että hiilet pamahti, kun se hävitti voltit, kierroksilla jaksoi hätäisesti nostaa enää edes 12.5v. Vaan ei, hätäisesti olivat edes kuluneet. Ei muuta kuin menin kauppaan kyselemään varaosia siihen. Mutta onneksi myyjä kertoi että onhan noilla takuukin, kun kerroin että ottaa pattiin kun toukokuussa vasta ostettu jne. Eihän minulla ole mitään kuitteja tms, mutta sain sen sitten onneksi takuuvaihtoon. Alkoi taas voltteja löytymään kun iskin kiinni.

Ja tuo muovipääätyinen syylärikin kun päätti alkaa vuotaa ihan urakalla :tickedoff:.. Kokeilin nyt vihdoin korjata tuota aiemmin kiinni ollutta messinkisyyläriä. Ostin juotosnestettä sekä metalliepoksia.



Sitten vaan harjottelemaan. Messinkiharjaus, hellä hionta, bräkleeniä sekä paineilmaa. Lämpöä liekillä ja kokeilemaan tuota tinaamista, ja perhana sehän imaisikin tinat 8)



Tein pienimuotoisen koeponnistuksen ja saippuavedellä testailin niin kyllä se tiivis on. Vedin vielä tuon metalliliiman, ainakin suojaamaan tuota tinausta, ellei muuta hyötyä siitä enää ole.



Huomenissa saan vaihdettua vanhan kennon takasin ja tuon sekunda alumiinikennon hautaan monttuun, ne ei ole edes kertakäyttöisiä, hajoavat ennenkuin saa edes käyttöön..

« Viimeksi muokattu: 02.01.2019, 22:36:28 kirjoittanut luchadore »

Paikalla luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1919
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1495 : 03.01.2019, 23:53:50 »
Pitkän vitkuttelun jälkeen sain lopultakin mentyä purkamaan syylärin irti autosta. Tuossa pakkasessa, väsyneenä ja ketutuksessa tuo vesien lotrailu ei oikein jaksanut kiinnostaa. Mutta onneksi kävin tekemään, nyt varmistin ettei enään flekti aiheuta uudestaan vastaavaa ongelmaa.



Tein telineen jossa voi shimmata flektin korkeuden juuri halutuksi, ja joka kantaa ropellin painon täysin. Nippusiteet lähemmäksi ropellia ja erittäin tiukalle. Nyt on hyvä. Kasaus olikin nopsaan tehty, aluksi tuo kohta höyrysi ihan huolella. Vähän jo alkoi hiipiä hätä, että se vuotaa taas jostain, mutta onneksi ei.

Pitäisi löytää nyt vaan talvimallin termostaatti. Siellä muistaakseni on se välimalli wahleri, se pitää lämmöt hätäisesti 80'c, kabiiniin ei riitä lämpö tuolla -19'c pakkasessa. No, ainakaan ei keitä  ;D.. kerrankin noin päin, noita lämpöongelmia on kyllä ihgan riittävästi ollutkin jo :idiot2: Pitää kait olla vaan tyytyväinen että toimii :)

Paikalla luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1919
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1496 : 02.02.2019, 21:49:42 »
Laitetaan ajan kuluksi tännekin jotain tietoa. Auto toimii tasaisen varmasti, ei ole ollut aikaa/tarvettakaan tehdä nyt juurikaan mitään ::)

Kattoluukku taas vaihteeksi vuotaa kaikki vedet sisään, vedin mustalla Gorilla-teipillä ulkopuolelta tiivistesauman umpeen väliaikaisena ratkaisuna, auto rupesi kuivumaan heti. Kun kelit sallii niin heitän kaikki tiivisteet hitoille sieltä ja tursutan läpensä sikafleksillä pysyvästi kiinni, luulisi olevan tiivis sen jälkeen.

Vaihdelaatikko menee vaihtoon myös kevään/kesän aikana.

Kone toimii ihan mukavasti, voimissaan on.

Paikalla luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1919
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1497 : 30.03.2019, 20:43:01 »
Amukka sai eilen kesäkumit alle ja kesäöljyt kiertoon. Oli vanhat pelkkää vettä melkein :idiot2:

Kelit alkaa olla sitä että pääsee taas rakentelemaan pikkuhiljaa. Tekemistä tuon kanssa taas riittäisikin. Nyt on talvi saatu pääosin ajella ilman mitään suurempia juttuja onneksi.

 

Race.fi  TamCar