Futurez  Kulkukoira

V70 2,4D 2010 automaattivaihteisto jysäyttelee ajoittain

  • 17 Vastauksia
  • 11428 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Revolver

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Ko. auton vaihteiston käytöksessä on ajoittain jo kymmenien tuhansien kilometrien ajan esiintynyt seuraava vika/ominaisuus:
Esim. vakionopeussäätimen ollessa päällä ja nopeuden n. 100 km/h saattaa vaihteisto kesken ylämäen vaihtaa yhtäkkiä pienemmälle niin, että tuntuu melkein kuin seinään ajaisi.
Selkä irtoaa istuimesta. Tärähdys on sitä luokkaa, että pelkää jonkun paikan autossa antavan periksi.
Samaa esiintyy myös joskus kiihdyttäessä rauhallisesti 80 km/h ylöspäin.
Välillä menee kuukausia ja kymmeniä tuhansia kilometrejä ilman tuota, välillä jysäyttelee viikottain.
Vaihteistoöljyt on vaihdettu ja vikamuistissa ei aiheesta ole merkintää.
Huollossa ei vikaa saatu tietenkään esiintymän.
XC70 D4 AWD Classic 2016

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 455
Vs: V70 2,4D 2010 automaattivaihteisto jysäyttelee ajoittain
« Vastaus #1 : 29.05.2014, 20:52:30 »
Itse tarkistaisin että askissa on uusin softa. Sen jälkeen tekisin VIDA:lla aktivoitavan laatikon mukautusajon.
NYK: V60 D4 AWD Summum -16, tulossa S60 B5 R-Design

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: V70 2,4D 2010 automaattivaihteisto jysäyttelee ajoittain
« Vastaus #2 : 29.05.2014, 21:28:34 »
Itse tarkistaisin että askissa on uusin softa. Sen jälkeen tekisin VIDA:lla aktivoitavan laatikon mukautusajon.

Ei softasta kiinni ole kun silloinhan se olisi tehnyt sitä aina. Jokin osa on nyt kulunut tai likaa esim. turbiinin lukitussolkussa.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa veeaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,4D 2010 automaattivaihteisto jysäyttelee ajoittain
« Vastaus #3 : 29.05.2014, 21:38:04 »
Erikoinen on tuo laatikon käyttäytyminen, toivottavasti jollakin on lääke tuohon. Erikoista on ettei merkkiliike pysty vastaamaan tuohonkaan, tuskin tuo ainoa laatikko on joka käyttäytyy noin. Missä on ammattitaito ja tietämisen himo. Pitäisi olla tietokanta josta voi noita vikoja hakea valtakunnallisesti tai euroopan laajuisesti, tuntuu, että merkkiliikkeet turaa itsekseen ja jos sattuu hyvä asentaja joka sattumalta sattuu tietämään jotain niin hieno juttu... Mutta asiaa sivuten, kerro Viltzu muuttiko Rica optimointi Volvon laatikon toimintaa (jos sinulla sellainen on). Volvossa on paljon hyvää ja huonointa on automaatin toiminnan viive ja miettiminen, muuten oma laatikko toimii eikä jysähtele, mutta valitettavan iso ero on edelliseen autoon (BMW 520d) jossa laatikko pelasi kuin unelma, vaikka auto muuten ei ohjauksen huonon suuntavakavuuden ja uraherkkyyden puolesta tiellä tahtonut pysyäkkään. Jos loota muuttuu voisi optimointiin sijoittaa. Volvo XC70 D5 2010.

Poissa Revolver

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,4D 2010 automaattivaihteisto jysäyttelee ajoittain
« Vastaus #4 : 30.05.2014, 09:30:26 »
Ohjelmisto on päivitetty joka huollossa ja kerran Webasto-ongelmien takia huoltojen välilläkin.
Autolla on nyt ajettu 140 tkm. Auto on käytettynä (57 tkm ajettu) ostettu ja jysäyttelyt alkoivat joskus 65 tkm paikkeilla.
Sitten oli tauko, jonka aikana kilometrejä tuli varmaan 30-40 tkm lisää ilman oireilua.
Jotenkin tuntuu, että esiintyminen liittyy kesänopeuksiin ja niiden mukana muuttuviin ajotapoihin.
Johtuisikohan jotenkin vaihteiston ns. "oppimisominaisuudesta"?
XC70 D4 AWD Classic 2016

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,4D 2010 automaattivaihteisto jysäyttelee ajoittain
« Vastaus #5 : 30.05.2014, 15:34:35 »
Johtuisikohan jotenkin vaihteiston ns. "oppimisominaisuudesta"?
Toi vaihteiston "oppimisoiminaisuus" on väärin ymmärretty asia, kyseessä on vaihtojen laadun säilyttäminen ennallaan vaikka vaihteisto kuluu ajokilometrien myötä,
 ei ajajaan tai muuttuneeseen ajotyyliin reagoimisesta.
Toi olisi autonmyyjän helppo keino "Uunottaa" asiakasta väittämällä vaihteiston nykimisen jne. johtuvan siitä että "auto mukautuu sinun ajotyyliisi".
Ko. auton vaihteiston käytöksessä on ajoittain jo kymmenien tuhansien kilometrien ajan esiintynyt seuraava vika/ominaisuus:
Esim. vakionopeussäätimen ollessa päällä ja nopeuden n. 100 km/h saattaa vaihteisto kesken ylämäen vaihtaa yhtäkkiä pienemmälle niin, että tuntuu melkein kuin seinään ajaisi.
Selkä irtoaa istuimesta. Tärähdys on sitä luokkaa, että pelkää jonkun paikan autossa antavan periksi.
Samaa esiintyy myös joskus kiihdyttäessä rauhallisesti 80 km/h ylöspäin.
Välillä menee kuukausia ja kymmeniä tuhansia kilometrejä ilman tuota, välillä jysäyttelee viikottain.
Vaihteistoöljyt on vaihdettu ja vikamuistissa ei aiheesta ole merkintää.
Huollossa ei vikaa saatu tietenkään esiintymän.
Vika tuo on, ei ominaisuus.
Kaikista asioista ei tule vikakoodia vaikka auton toiminnassa on sanottavaa.

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 455
Vs: V70 2,4D 2010 automaattivaihteisto jysäyttelee ajoittain
« Vastaus #6 : 30.05.2014, 22:11:37 »
Kyllä se aski "oppii" vaihtamaan eri tavalla jos kuljettaja tai ajotyyli vaihtuu.

Sen takia sanoinkin että kannattaa tehdä se mukautusajo. Sillä opetetaan askille vaihtamiset monilla eri nopeuksilla ja öljynlämpötiloilla. Sillä olen saanut moniin autoihin avun jos on ollut ihmellisiä nykäisyjä tms.

Ja mitä softiin tulee niin kyllä niilläkin pystytään korjaamaan tämmöisiä vikoja. Jos esim askissa on alkuperäinen 5v vanha softa, niin se todennäköisesti ei toimi kuluneella laatikolla yhtä hyvin kuin uudella. Sen takia päivityksiä tulee millä saadaan softa ns. ajan tasalle askin kuluneisuuden kanssa.

Ja ot:na loppuun: Tuolla Rican optimoinnilla ei mielestäni ohjelmoida askia mitenkään. Mutta kyllä eron huomaan askin toiminnassa. Ilmeisesti johtuupi siitä kun moottori on nyt paljon nopeammin reagoiva kaasupolkimen liikkeeseen ja kierrosherkempikin. Mulla kyllä on ohjelmoitu neutral control-softa omaan askiin niin se auttaa myös paikaltaan lähtemisen viivettä.
NYK: V60 D4 AWD Summum -16, tulossa S60 B5 R-Design

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,4D 2010 automaattivaihteisto jysäyttelee ajoittain
« Vastaus #7 : 03.06.2014, 18:33:09 »
Kyllä se aski "oppii" vaihtamaan eri tavalla jos kuljettaja tai ajotyyli vaihtuu.

Sen takia sanoinkin että kannattaa tehdä se mukautusajo. Sillä opetetaan askille vaihtamiset monilla eri nopeuksilla ja öljynlämpötiloilla. Sillä olen saanut moniin autoihin avun jos on ollut ihmellisiä nykäisyjä tms.

Ja mitä softiin tulee niin kyllä niilläkin pystytään korjaamaan tämmöisiä vikoja. Jos esim askissa on alkuperäinen 5v vanha softa, niin se todennäköisesti ei toimi kuluneella laatikolla yhtä hyvin kuin uudella. Sen takia päivityksiä tulee millä saadaan softa ns. ajan tasalle askin kuluneisuuden kanssa.
Ei ole tarkoitus alkaa väittelemään, mutta mitä laatikko "oppii"?
Eikös vaihteiston toiminnassa tarvita vain tietyt säännöt mitä noudattaa, eli vaihteiston tarvitsee reagoida pääsääntöisesti kaasun käyttöön, eli jos painan kaasua rauhallisesti niin auto alkaa kiihtymään mutta vaihdetta ei vaihdeta alaspäin, kun kaasua painetaan riittävän paljon vaihdetta vaihdetaan alaspäin,
Tai jos painan riittävän nopeasti niin silloin vaihdetta myös vaihdetaan alaspäin koska oletuksena on että halutaan kiihdyttää tiettyyn nopeuteen nopeammin.
Lyhyesti sanottuna, jos kaasua painetaan, nopeasti ja/tai tietty prosentti määrä, sen perusteella vaihdetaan 1 tai 2 pykälä alaspäin
Tietysti ylä- ja alamäetkin vaikuttavat mutta se on sitten oma lukunsa.

Tästä oppimisesta löytyy netissä keskustelua puolesta ja vastaan, eräs pointi oli hyvä mitä jos perheessä on useampi kuljettaja niin kenen mukaan vaihteisto silloin oppii, vaimon, miehen vai pojan?

Kokeilin Bemarin automaatin toimintaan, auto on siskon käytössä=rauhallista menoa,
Ajelin jonkinlaisen lenkin ja vaikka kaasun käyttö oli miten järjetöntä, vaihteet löytyivät nätisti.

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 455
Vs: V70 2,4D 2010 automaattivaihteisto jysäyttelee ajoittain
« Vastaus #8 : 24.06.2014, 09:37:25 »
Tässä lainaus VIDA:lta:

"Vaihteiston ohjausyksikkö (TCM) valvoo kaikkia vaihtamisia, jotta ne olisivat kaikissa ajo-olosuhteissa johdonmukaisia vaihtamisia, pehmeitä vaihtoja normaalitilassa sekä kovia vaihtoja Sport-tilassa. Tämä tapahtuu niin, että ohjausyksikkö joko pienentää tai suurentaa hydrauliikkajärjestelmän painetta, jota käytetään itse vaihtamisessa. Muutetut painetasot tallennetaan ohjausyksikön muistiin, kun auton moottori pysäytetään, ja noudetaan käynnistettäessä. Tämä parantaa vaihtamismukavuutta ja pidentää vaihteiston kestoikää.

Vaihtamisohjelma mukautuu automaattisesti eri ajotilanteisiin kuten esimerkiksi seuraaviin:
-ajo mäessä perävaunun kanssa
-ajo hyvin korkealla
-ajo lämpimässä ilmastossa
-ajo huonolla polttoainelaadulla. "

Tämä on juuri sitä ns. oppimista.
NYK: V60 D4 AWD Summum -16, tulossa S60 B5 R-Design

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,4D 2010 automaattivaihteisto jysäyttelee ajoittain
« Vastaus #9 : 24.06.2014, 10:33:03 »
Ööö-eikö toi ole ristiriidassa tuon alemman lainauksen kanssa minkä kirjoitit D5 lastutus topikkiin?

Ei softasta kiinni ole kun silloinhan se olisi tehnyt sitä aina. Jokin osa on nyt kulunut tai likaa esim. turbiinin lukitussolkussa.

Ei tuosta ennen kukaan ole valitellut, päinvastoin porukka tykkää juuri erityisesti laatikon käyttäytymisestä softan jälkeen. Sulta voisi koittaa oppimisarvoja nollailla jos on jäänyt oppimishalut jumiin, mitä ne joskus tekevät.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,4D 2010 automaattivaihteisto jysäyttelee ajoittain
« Vastaus #10 : 24.06.2014, 10:45:06 »
Tässä lainaus VIDA:lta:

"Vaihteiston ohjausyksikkö (TCM) valvoo kaikkia vaihtamisia, jotta ne olisivat kaikissa ajo-olosuhteissa johdonmukaisia vaihtamisia, pehmeitä vaihtoja normaalitilassa sekä kovia vaihtoja Sport-tilassa. Tämä tapahtuu niin, että ohjausyksikkö joko pienentää tai suurentaa hydrauliikkajärjestelmän painetta, jota käytetään itse vaihtamisessa. Muutetut painetasot tallennetaan ohjausyksikön muistiin, kun auton moottori pysäytetään, ja noudetaan käynnistettäessä. Tämä parantaa vaihtamismukavuutta ja pidentää vaihteiston kestoikää.

Vaihtamisohjelma mukautuu automaattisesti eri ajotilanteisiin kuten esimerkiksi seuraaviin:
-ajo mäessä perävaunun kanssa
-ajo hyvin korkealla
-ajo lämpimässä ilmastossa
-ajo huonolla polttoainelaadulla. "

Tämä on juuri sitä ns. oppimista.
Eli tietokoneella on annetut arvot eri olosuhteisiin joita käyttää ja tarvittaessa myös korjaa arvoja kun vaihteisto kuluu.
Kun tunnistaa peräkärryn niin muistista noudetaan ne arvot jota silloin tarvitaan.
Kuuma ilma tai ohuessa ilmassa(korkealla) niin muistista otetaan ne arvot käyttöön joita tarvitaan jotta vaihtamismukavuus pysyisi hyvänä näissä olosuhteissa...
Mikään näistä ei liity ihmisen erilaiseen ajotyyliin.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: V70 2,4D 2010 automaattivaihteisto jysäyttelee ajoittain
« Vastaus #11 : 24.06.2014, 11:14:45 »
Ööö-eikö toi ole ristiriidassa tuon alemman lainauksen kanssa minkä kirjoitit D5 lastutus topikkiin?

On ristiriidassa jos nuo lauseet irroitetaan itse asian yhteydestä! D5 topicissa puhuttiin pienestä terävästä nykäyksestä mitä juuri nuo oppimiarvot korjaavat tai hienosäätävät ja tässä topicissa vaihteisto jysäyttelee mitä ei millään softalla yleensä korjata vaan kuuluu mekatroniikan puolelle.
Softa on ohjelmisto minkä voi vaihtaa ja millä homma toimii, mutta adaptaatiot eli oppimisarvot ei ole erillinen softa vaan muuttujia mitkä elävät tilanteen mukaa eli täysin eri asioita!
« Viimeksi muokattu: 24.06.2014, 13:55:17 kirjoittanut Taavi.H »
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: V70 2,4D 2010 automaattivaihteisto jysäyttelee ajoittain
« Vastaus #12 : 24.06.2014, 11:16:41 »
Eli tietokoneella on annetut arvot eri olosuhteisiin joita käyttää ja tarvittaessa myös korjaa arvoja kun vaihteisto kuluu.
Kun tunnistaa peräkärryn niin muistista noudetaan ne arvot jota silloin tarvitaan.
Kuuma ilma tai ohuessa ilmassa(korkealla) niin muistista otetaan ne arvot käyttöön joita tarvitaan jotta vaihtamismukavuus pysyisi hyvänä näissä olosuhteissa...
Mikään näistä ei liity ihmisen erilaiseen ajotyyliin.

Nuohan oli esimerkiksi- kohtia eli mukaan luetaan myös mm. eri ihmisen ajotyyli.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,4D 2010 automaattivaihteisto jysäyttelee ajoittain
« Vastaus #13 : 24.06.2014, 11:32:35 »
Nuohan oli esimerkiksi- kohtia eli mukaan luetaan myös mm. eri ihmisen ajotyyli.
Mutta jos vaimo tai isäntä ajaa peräkärry perässä ei tietokoneen tarvitse vaihdoille antaa eri arvoja, vaan niillä samoilla arvoilla vaihdot tehdään jotka antavat parhaan mukavuuden.

tilanne varmasti eri jos isäntä painaa sen 300kg ja emäntä 50kg?

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 2,4D 2010 automaattivaihteisto jysäyttelee ajoittain
« Vastaus #14 : 24.06.2014, 13:57:02 »
Saanen pyytää, että kaikki noudattavat asiallista ja toista keskustelijaa kunnioittavaa ilmaisutapaa? Myös tilanteissa, jossa ollaan erimieltä ja vaikka itse tietäisi olevansa oikeassa toinen olisi väärässä.

Ei muuta, jatkakaa. -H-
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron