Kyllä se aski "oppii" vaihtamaan eri tavalla jos kuljettaja tai ajotyyli vaihtuu.
Sen takia sanoinkin että kannattaa tehdä se mukautusajo. Sillä opetetaan askille vaihtamiset monilla eri nopeuksilla ja öljynlämpötiloilla. Sillä olen saanut moniin autoihin avun jos on ollut ihmellisiä nykäisyjä tms.
Ja mitä softiin tulee niin kyllä niilläkin pystytään korjaamaan tämmöisiä vikoja. Jos esim askissa on alkuperäinen 5v vanha softa, niin se todennäköisesti ei toimi kuluneella laatikolla yhtä hyvin kuin uudella. Sen takia päivityksiä tulee millä saadaan softa ns. ajan tasalle askin kuluneisuuden kanssa.
Ei ole tarkoitus alkaa väittelemään, mutta mitä laatikko "oppii"?
Eikös vaihteiston toiminnassa tarvita vain tietyt säännöt mitä noudattaa, eli vaihteiston tarvitsee reagoida pääsääntöisesti kaasun käyttöön, eli jos painan kaasua rauhallisesti niin auto alkaa kiihtymään mutta vaihdetta ei vaihdeta alaspäin, kun kaasua painetaan riittävän paljon vaihdetta vaihdetaan alaspäin,
Tai jos painan riittävän nopeasti niin silloin vaihdetta myös vaihdetaan alaspäin koska oletuksena on että halutaan kiihdyttää tiettyyn nopeuteen nopeammin.
Lyhyesti sanottuna, jos kaasua painetaan, nopeasti ja/tai tietty prosentti määrä, sen perusteella vaihdetaan 1 tai 2 pykälä alaspäin
Tietysti ylä- ja alamäetkin vaikuttavat mutta se on sitten oma lukunsa.
Tästä oppimisesta löytyy netissä keskustelua puolesta ja vastaan, eräs pointi oli hyvä mitä jos perheessä on useampi kuljettaja niin kenen mukaan vaihteisto silloin oppii, vaimon, miehen vai pojan?
Kokeilin Bemarin automaatin toimintaan, auto on siskon käytössä=rauhallista menoa,
Ajelin jonkinlaisen lenkin ja vaikka kaasun käyttö oli miten järjetöntä, vaihteet löytyivät nätisti.