Päivää vaan kaikille-
Uusi volvon omistaja ilmoittautuu neliveto ongelmien kanssa foorumille. Saiko tuo kardaani pyöriä millään vaihdealueella tyhjää? Kyseessähän on -03 vuoden xc90 d5 automaatti. Ainoastaan auton ollessa käynnissä ja vaihde päällä niin silloin ei kardaania jaksa pyörittää.
Booriholkki on todennäköisesti rikki. Kardaani on mekaanisesti yhteydessä etupyöriin, joten jos etupyörät ovat maassa, niin kardaanin ei pitäisi pyöriä.
Syy miksi sulla se menee "jumiin" on se, että kytket vaihteen päälle ja siinä vaiheessa Haldex kytkeytyy kevyesti päälle ja lukitsee kardaanin takapyöriin.
Minkälainen etutasaspyörästö on awd laatikossa, kai siinä joku lukko on oltava? Miten tuo pysyy "nelivetosena" esim tilanteessa jossa vasen eturengas menettää pidon ? Vai himmaako nää jarrulla sutivaa pyörää?
Jos booriholkki on antautunu ni sillon ei pitäs vetääkku vasen etupyörä, jos myös oikee vetää niin holkki on ehjä. Jos kardaani pyörii tyhjää automaassa, todennäkösesti kulmavaihteen ja kardaanin välinen holkki sileenä, tai kulmavaihde hajalla (epäilen sen pitäs jo vähä ääntääkki
).. Tässä taas haldexista. https://www.youtube.com/watch?v=kxdOSAwAsCU
Tuo on käyty tässäkin topikissa jo läpi, mutta selvennyksenä, että ei se noin ainakaan mene, mitä tuossa kirjoitit

Etuveto toimii aivan samalla tavalla, mitä tavallisessakin etuvetomallissa. Nelivedon kulmavaihde on kytketty booriholkilla kiinni vaihdelaatikossa olevan tasauspyörästön ulkokuoreen, eikä oikeaan vetoakseliin. Kulmavaihde ja kardaani pyörivät aina, kun vaihdelaatikkokin pyörii ja sillä ei ole merkitystä, että onko toinen, tai molemmat etupyörät ilmassa.