Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Ohjaus erittäin raskas

  • 50 Vastauksia
  • 36556 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #15 : 30.04.2015, 10:31:17 »
Nesteet näyttivät olevan ok tehostimen säiliössä jä värikin suht kirkkaan sinistä. Onko tehostimen pumpussa joku paineanturi, joka antaisi vikakoodin? Muuten ei liene tapaa testata toimiiko pumppu vai ei, eikä viitsisi harkita toimivan vaihtamista turhan takia.

Tai sitten V70 on vain raskas pyörittää enkä vain tajua sitä  ELK
-12 V60 D3A

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #16 : 30.04.2015, 15:11:20 »
Yksinpuhelu jatkuu. Kävin ostamassa testerin:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/493150/OBDIIEOBD-Autoskanneri-Professional-Volvo-T75

Mutta ainakaan se ei antanut yhtäkään koodia (mikä sinänsä on epäilyttävää). Ajelin vähän lisää autolla, enkä nyt ole enää varma onko ohjaus raskas vai ei. Mutta ei auto kyllä mikään miellyttävä ole pyöritellä kaupungin risteyksissä.
-12 V60 D3A

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #17 : 30.04.2015, 16:42:41 »
Oletko kokeillut säätää tehostimen ohjausvastetta monitoiminäytön valikosta, onko siitä mitään apua?

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #18 : 30.04.2015, 20:04:07 »
Oletko kokeillut säätää tehostimen ohjausvastetta monitoiminäytön valikosta, onko siitä mitään apua?

-09 mallissa sellaista ei ole. Tai ainakaan minä en ole löytänyt...

edit: tsekkasin ohjekirjasta ja näköjään tuo feature on vain nopeuden mukaan säätyvässä tehostuksessa. Tätä ei auton ensimmäinen kustantaja ollut ruksinut  :-\
« Viimeksi muokattu: 30.04.2015, 20:10:15 kirjoittanut volvesteri »
-12 V60 D3A

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #19 : 01.05.2015, 16:30:08 »
Korjaan aikaisempaa postaustani: pa***t se neste mitään vihreää ole. Avasin korkin ja tumman ruskeaa litkuahan se on. Jostain syystä näyttää vain vihreältä tankin läpi. Ehkä se kannattaisi vaihtaa? Lienee simppeli homma itse tehtynäkin. Ja ilmeisesti siellä on myös jonkinlainen sihti, mikä pitäisi putsata.

edit: Öljyn vaihtoa toisessa threadissa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=39054.0 Tuossa vain jostain syystä öljyä meni 8dl vaikka järjestelmässä pitäisi olla paljon enemmän. Mutta vaivattomuuden johdosta tämä tapa houkuttelisi eniten.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2015, 16:49:29 kirjoittanut volvesteri »
-12 V60 D3A

Poissa jasso79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #20 : 23.05.2015, 10:29:06 »
Tähän liittyen vastaavanlaista ongelmaa myös täällä. Kyseessä Volvo V70 2.4D, vm 2009 ajettu 174 000 km. Autosta meni vaihtoon muutamisen viikkoa sitten ohjaustehostimen pumppu, joka vuoti öljyt moottoritilaan. Sillä seurauksena, että moottoritila piti pestä ja pumpun vaihdon yhteydessä piti vaihtaa myös apulaitehihna. Samalla eturenkaat tasapainotettiin, koska täristi rattia ja arveltiin, että renkaat olivat epätasapainossa. Tärinää ei ollut talvirenkailla havaittavissa, joten tämäkin viittasi siihen, että vika oli kesärenkaiden tasapainotuksessa. Kesärenkaat Volvon omilla vanteilla ja talvirenkaat ostetuilla aluilla.

Tärinä katosikin suuremmilla nopeuksilla, mutta 40 - 60 km/h paikkeilla oli edelleen pientä ratin heiluntaa havaittavissa, kun irrotti kädet ratista kokonaan. Tämän pienen heilunnan arvelin johtuvan halvoista kesärenkaista (Kormoran Gamma b2), jotka auton edellinen omistaja oli alle laitattanut. Mutta, nyt eilen kaupan parkkipaikalle käännyttäessä tiputti ohjaustehostimen kokonaan pois pelistä. Rattia sai ihan tosissaan vääntää, että tuo valtamerilaiva taittui tiukasti oikealle menevästä mutkasta. Ajoin auton parkkiin ja tsekkasin samantien, että oliko ohjaustehostimen öljyt tallella. Säiliö näytti maksimia. Sammutin ja käynnistin auton uudellen ja ajoin lyhyen testilenkin parkkipaikan poikki, tehden käännöksiä vasemmalle ja oikealle. Ohjaus oli jälleen ihan normaali. Vastaavanlaisen tempun oli tehnyt aikaisemmin vaimolle talvella, ennen pumpun vaihtoa.

Voisiko tämä viitava vielä siihen, että häikkää on vielä joko ohjausvaihteessa tai sihdissä?

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #21 : 28.05.2015, 21:54:10 »
Muutama päivä sitten kuulin että likainen öljy on se mikä aiheuttaa ongelmia.
Säiliössä oleva suodatin tukkeutuu jonka jälkeen imaisee väkisin moskat pumppuun jne...
Pahimmassa tapauksessa tekee yllättäen kesken ajon, jolloin ohjauksesta häviää tehostus.
Vian voi välttää ostamalla uuden säiliön, joka kuulemma maksaa 14,- paikkeilla ja nesteiden vaihto.

Poissa jasso79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #22 : 29.05.2015, 17:29:43 »
Kiitos vinkistä! Pitääpä pitää tämä mielessä, kun auto menee ensi viikolla pajalle tutkittavaksi. Teki tänään taas samat temput pariin kertaan. Ensimmäisellä kerralla tiputti tehostimen kokonaan pois. Toisella kertaa oli aluksi älyttömän jäykkä käntää ja sitten kesken käännöstä taas palautui kevyeksi. Muutoinkin ohjaus tuntui ihmeellisen epätasaiselta, välillä ihmeen jäykkä ja välillä kevyempi. Tämä voisi tosiaan viitata siihen, että säiliön sihti on tukossa. Pumpun vaihdon yhteydessä kuitenkin vaihdettiin öljyt. Voikos tuo likainen öljy rikkoa pumpun miten helposti?

Lopuksi yleistä avautumista. On ollut kyllä pettymystä tämä Volvoon vaihtaminen. On ensimmäinen Volvo ja ei ole laatu vakuuttanut. Mukava ajaa, mutta kaikenlaista pikku vikaa/harmia on ollut ja nyt tämä ohjaus viimeisimpänä. Tätä ennen puolenkymmentä VAG-konsernin autoa on ollut alla, uudempaa ja vanhempaa, eikä vastaavanlaisia murheita ole ollut ohjauksen kanssa. Sen kummemmin nyt puolustelematta VAG-konsernin autoja. Omat murheensa on niissäkin.


Poissa ralli art

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #23 : 31.05.2015, 12:02:57 »
Jos tyhjäkäynnillä ohjaus raskas ja kierroksilla tehostaa niin syyllinen on pumppu.myöskin jos pumpun lamellit on aivan loppu ei myöskään tehosta kierroksilla, todella harvoin on hammastanko syyllinen tälläiseen oireeseen.useimmiten viallinen hammastanko aiheuttaa huonon ajettavuuden. Pääsääntöisesti jos tehostinpumppu ei saa kunnolla öljyä johtuen esim tukkeutuneesta suodattimesta tai erittäin loppuun palaneesta öljystä niin pumppu alkaa kavitoimaan,ulvomaan, kiljunen..jne ja lopuksi hiljenee kun lamellit on loppu ja eikä yritäkään tehdä painetta.tietysti tehostamattomuuteen voi olla myöskin syynä auki juuttunut sisäinen paineventtiili.
Volvo S60R 2004 6MT
455 Titanium Grey/Gobi sand.

Poissa hapatsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • Volvo S80 2.5T Ice White MY07 Geartronic Momentum
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #24 : 31.05.2015, 22:29:48 »
Muutama päivä sitten kuulin että likainen öljy on se mikä aiheuttaa ongelmia.
Säiliössä oleva suodatin tukkeutuu jonka jälkeen imaisee väkisin moskat pumppuun jne...
Pahimmassa tapauksessa tekee yllättäen kesken ajon, jolloin ohjauksesta häviää tehostus.
Vian voi välttää ostamalla uuden säiliön, joka kuulemma maksaa 14,- paikkeilla ja nesteiden vaihto.

Ei tarvitse uutta säiliötä vaihtaa, sen voi puhdistaa aivan helposti ja se uusi maksaa yli 50e.
Volvoilua vuodesta 2009.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #25 : 31.05.2015, 22:49:19 »
Ei tarvitse uutta säiliötä vaihtaa, sen voi puhdistaa aivan helposti ja se uusi maksaa yli 50e.
Hinta tieto perustuikin kuulopuheisiin. Itse otin säiliön irti ja puhdistin löpöllä ja paineilmalla.
Säiliöön oli jonkin verran kerääntynyt lietettä muttei ollut tukkeentunut.

Poissa jasso79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #26 : 04.06.2015, 18:22:29 »
Tänään kävi auto sitten pajalla ihmeteltävänä. Kaiken mahdollisen tsekkasivat läpi, öljyt ja siivilä oli puhtaat. Edellisen pumpun vaihdon yhteydessä oli tehty erikseen huuhtelukin mahdollisten sakkaumien poistamiseksi. Lopulta viaksi paljastui viallinen pumppu. Tämä pumppu, joka oli siis vaihdettu kolmisen viikkoa sitten. Noh, se meni sitten takuuvaihtona. Olivat Hämeen autosta kommentoinneet, josta vaihtopumpu tilattiin, että vastaavanlaisia tapauksia on sattunut muitakin, jossa vaihtopumppu on paljastunut vialliseksi. Taattua on tämä Volvon laatu! :2funny:

Kiitos vinkistä! Pitääpä pitää tämä mielessä, kun auto menee ensi viikolla pajalle tutkittavaksi. Teki tänään taas samat temput pariin kertaan. Ensimmäisellä kerralla tiputti tehostimen kokonaan pois. Toisella kertaa oli aluksi älyttömän jäykkä käntää ja sitten kesken käännöstä taas palautui kevyeksi. Muutoinkin ohjaus tuntui ihmeellisen epätasaiselta, välillä ihmeen jäykkä ja välillä kevyempi. Tämä voisi tosiaan viitata siihen, että säiliön sihti on tukossa. Pumpun vaihdon yhteydessä kuitenkin vaihdettiin öljyt. Voikos tuo likainen öljy rikkoa pumpun miten helposti?

Lopuksi yleistä avautumista. On ollut kyllä pettymystä tämä Volvoon vaihtaminen. On ensimmäinen Volvo ja ei ole laatu vakuuttanut. Mukava ajaa, mutta kaikenlaista pikku vikaa/harmia on ollut ja nyt tämä ohjaus viimeisimpänä. Tätä ennen puolenkymmentä VAG-konsernin autoa on ollut alla, uudempaa ja vanhempaa, eikä vastaavanlaisia murheita ole ollut ohjauksen kanssa. Sen kummemmin nyt puolustelematta VAG-konsernin autoja. Omat murheensa on niissäkin.

mikkoh

  • Vieras
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #27 : 13.06.2015, 10:18:34 »
Volvosta  S80D5 hävisi tehostus kokonaan. Ohjaus kyllä toimii, mutta erittäin raskaasti. Autolla on ajettu kohta 400 tkm enkä tiedä, onko pumppua vaihdettu koskaan.
Nosturilla autoa käytettiin ja tutkittiin, muttei löytynyt muuta vikaa kuin että pumppu olisi rikki. Voiko pumpun rikkoontumisen varmistaa kotikonstein?

Lisäys: Edellisiin viesteihin viitaten olis ehkä paikallaan putsata ohjaustehostimen öljysäiliö. Säiliön irroittaminen ei liene vaadi erityisiä työkaluja? Voiko öljyt laskea jostain helposti pois vai imurillako olisi paras tyhjentää?

Toinen lisäys: Jos pumppu on rikki, onko syytä ostaa originaali vaihtopumppu, joka maksaa n. 500 e. Onko kokemuksia tarvikepumpusta, jollaisen saa mm. motonetista 200 eurolla?
« Viimeksi muokattu: 13.06.2015, 10:34:21 kirjoittanut mikkoh »

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #28 : 13.06.2015, 10:45:22 »
Öljysäiliö lähtee helposti ilman ihmeempiä työ kaluja. Hankalin on jousi klemmarin irrotus ja toden näköisesti letku on jonkin verran liimautunut kiinni.
Öljyt kannattaa poistaa säiliöstä jollain imurilla.
Itse ainakin olisin tarvike pumpun kannalla, voihan sen palauttaa jos ei toimi oikein.

mikkoh

  • Vieras
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #29 : 22.06.2015, 20:29:11 »
Alvadissa ontarjolla tällainen pumppu:

http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/128303/26237

Onko kenelläkään kokemusta tästä ohjaustehostimen pumpusta ja käykö se suoraan D5-moottorin kanssa? Hinta on ainakin huomattavan edullinen.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron