Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Ohjaus erittäin raskas

  • 50 Vastauksia
  • 36579 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #30 : 23.06.2015, 13:47:42 »
Alvadissa ontarjolla tällainen pumppu:

http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/128303/26237

Onko kenelläkään kokemusta tästä ohjaustehostimen pumpusta ja käykö se suoraan D5-moottorin kanssa? Hinta on ainakin huomattavan edullinen.

Eikös tuossa lue, että -06 vuoteen asti? Tuossa pumppu ja säiliö näyttäisi olevan samaa pakettia?
-12 V60 D3A

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #31 : 23.06.2015, 21:30:38 »
Tänään tuli puhdistettua säiliö ja siinä oleva sihti. Melko tukkoinen oli ja puhdistus tuli tarpeeseen. Halkaisin säiliön kannen ja puhdistuksen jälkeen Wurth:n nopealla 2k-muoviliimalla peitin avatun sauman.

Öljyt vaihdoin huuhtelemalla, parin litran jälkeen oli vihreää. Ohjaus keveni jonkin verran näillä toimenpiteillä.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

mikkoh

  • Vieras
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #32 : 01.07.2015, 14:43:37 »
Mietin vaan, että onko kenelläkään kokemusta tuosta verkkokauppa Alvadissa tarjolla olevasta pumppu-säiliö yhdistelmästä. Voiko tuollaisella yhdistelmällä korvata nykyisen pumpun, jossa säiliö on erillinen. Mulla on siis D5 vm. 02.

Edit: Alvadin halpispumppu on tarkoitettu eri moottoriin. Ei auta muu, kuin hankkia kallis vaihto-osa, jos pumppu täytyy vaihtaa?
« Viimeksi muokattu: 24.10.2015, 07:53:33 kirjoittanut mikkoh »

Poissa Keke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #33 : 21.08.2015, 15:11:41 »
Ajattelin itsekin kokeilla tuota ohjaustehostimen öljysäiliön puhdistusta. Yksi tarkentava kysymys kuitenkin; tarviiko tuota järjestelmää jotenkin ilmata säiliön irrotuksen jälkeen vai riittääkö, että imee säiliön tyhjäksi, irrottaa letkut, puhdistaa säiliön, jonka jälkeen letkut kiinni ja säiliö täyteen?

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #34 : 21.08.2015, 17:38:48 »
Ei kai sen kummemmin tarvitse ilmailla. Varmuuden vuoksi muutaman kerran kääntelee renkaat ääri laidasta toiseen.

Poissa Keke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #35 : 21.08.2015, 22:16:40 »
Jep, näin ajattelinkin. Kiitoksia.

mikkoh

  • Vieras
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #36 : 24.10.2015, 07:39:35 »
Ostin vihdoinkin tehdaskunnostetun ohjaustehostajan pumpun Fixukselta (345 euroa) ja ryhdyin sitä vaihtamaan.
Raskas takelteleva ohjaus nimittäin palasi, vaikka hiljattain putsattu nestesäiliö jonkin aikaa kevensi ohjausta.

Vaihto-osa oli muutoin täsmälleen samanlainen, kuin alkuperäinen, mutta paluuputken liitin on erillisellä kiiinnitysruuvilla, kun alkuperäisessä se on nesteaukon reijän sisäkierteellä. Joten osa täytyy palauttaa tai selvittää uusi liitin putkeen. Kuva selventää asiaa:



Lisäksi en havainnut vanhassa pumpussa ulkoisen tarkastelun perusteella mitään  ongelmaa. Pyöritettäessä ei ääniä, ei takeltelua. Voikohan vika olla sittenkin hammastangon puolella tai jossain muualla.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2015, 07:49:06 kirjoittanut mikkoh »

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #37 : 24.10.2015, 09:06:54 »


Mikä varaosanumero vanhassa oli, ja mikä uudessa?

Minulla sama ongelma ratkaistavana, joten raportoi ehdottomasti miten homma etenee!! Kiitoksia etukäteen!
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa ärzy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #38 : 26.10.2015, 21:45:05 »
Itsellä oli vm.2008 S80:ssä pumppu juuri tuollainen kuin tuo varaosapumppu eli erillisellä kiinnitysruuvilla. Moottorina D5244T4.

mikkoh

  • Vieras
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #39 : 27.10.2015, 21:24:51 »
Erillisellä kiinnitysruuvilla olevan pumpun varaosanumero on


Vm. 02 S80 D5 autooni oikessa ohjaustehostimen pumpussa oli tällainen numero:



Laitoin pumpun paikalleen, laitoin uudet vihreät öljyt ja testailin puoli tuntia. Oireet eivät häipyneet. Ilmeisesti vika ei ollut pumpussa.

Seuraavaksi täytyy tutkia hammastanko. Mitä sille voi tehdä, muuta kuin vaihtaa uuteen?
Ojaus siis jäykistelee varsinkin hitailla kierroksilla. Nopeilla kierroksilla ohjaus toimii välillä tosi liukkaasti ainakin toiseen suuntaan.



« Viimeksi muokattu: 27.10.2015, 21:31:43 kirjoittanut mikkoh »

mikkoh

  • Vieras
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #40 : 29.10.2015, 15:16:23 »
Hammastangon merkki (SMI) ja numero (6820000015) löytyy ohjausvaihteen rungon sivulta helposti.




Numeron avulla tilasin hammastangon tänään Fixukselta. Hinta tälle tehdaskunnostetulle osoittautui yllättävän kohtuulliseksi (435 e). Pakettiin sisältyy aksiaalinivelet ja suojakumit. Siniseltä tarjosivat osaa suoraan rekisterinumeron perusteella hintaan 1040 e, vaikka muualta rekisterinumeron perusteella löytyy useita vaihtoehtoja. Siksi alkuperäisosan numeron kaivaminen kannattaa.

Raportoin osan vaihdon tähän ketjuun myöhemmin.

mikkoh

  • Vieras
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #41 : 03.11.2015, 10:43:04 »
Oikeanlainen tehdaskunnostettu hammastanko löytyi. Auto nosturille ja vaihtotyöhön.
Vanhasta hammastangosta löytyikin aikamoinen vika. Tästä kuvasta se selviää.



Tangossa keskellä oleva kiinnityskorvake oli murtunut poikki. Tanko on kiinni apurunkoon viidellä pultilla, joista keskimmäisen pettäminen aiheutti rungon väsymisen ja murtumisen. Ihmeellistä, että ohjaus ylipäätään vielä toimi, vaikkakin aika raskaasti.

Vaihtopantti 220 euroa jää nyt saamatta, koska vanha osa on pahoin vaurioitunut.

Uuden tangon vaihtaminen eteni suurin piirtein samassa järjestyksessä, mitä aiemmin täällä on selostettu. Lainaus nimimerkiltä Brick:

-Pyörät irti
-Raidetangonpäät irti
-Rattiakselin ja ohjausvaihteen liitos auki, pyöränkotelosta pääsee pikkuräikällä ja 40cm jatkovarrella hyvin käsiksi
-Apurunkon takapultit kokonaan auki ja etupultit reilusti auki
-Kallistuksenvakaaja pois
-Hydraulipuket ja niiden tuet auki
-Ohjausvaihteen kiinnityspultit auki, myös se kolmiotukisuoja joka on apurungossa kiinni
-Ohjausvaihde pois ja uusi tilalle.
-Ohjausvaihteen kiinnityspultit kiinni ja kolmiohärdelli
-Hydrauliputket kiinni
-Apurunko kiinni
-Hydrauliputket kiinni
-Rattiakselin ja ohjausvaihteen hytin puoleinen liitos auki ja koneen puoleinen kiinni ja sitten hytinpuoli kiinni
-Kallistuksen vakaja kiinni
-Raidetangot ja pyörät takaisin ja kulmien säätöön

Hankalin kohta oli rattiakselin liittäminen ohjausvaihteen akseliin. En hoksannut väljentää tiukalla sovituksella olevaa liittimen muhvia ajoissa ja hammastangon jo ollessa paikallaan se oli käytännössä mahdotonta.  Vaihtoon meni 5 tuntia, josta noin 1,5 tuntia tuon liitoksen kanssa taisteluun. Olisi pitänyt ehkä suostua irrottamaan se ohjauspylvään väliakseli hytin puolelta, josko olisi helpottanut liittämistä.

Poissa Jerkki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #42 : 04.01.2020, 21:43:43 »
Mitenkä herkkä V70 D5 vm2010 ohjauksen pitäisi olla?
Kulkineina viimeisen 1,5 vuoden aikana on ollut S80 2.4D 2008 ja tuo V70. V70 ostin 6kk sitten ja ohjaus oli ostotilanteessa jo jäykkä ja tiesin että tehostin ainakin menee vaihtoon ja sen vaihdoinkin 3kk sitten (ohjaus keveni samalla). Samoin S80 vaihdoin tehostimen, kun parkkipaikalla ei meinannut rattia saada enää käännettyä. Ohjauksen herkkyyteen molemmissa olin aiemmin tyytyväinen, kunnes.

Sitten vaihdoin tuon S80:sen S60:seen vm2001 (bensa) ja voi että ohjaus on ihan toista luokkaa. S60:sellä pyörittää rattia yhdellä sormella painamalla,  kun V70:sellä pitää puristaa rattia kunnolla, että saa liikkumaan.

Iskarin yläpään laakeri olen miettinity että auttaisiko asiaan vai onko näissä uudemmissa volvoissa vaan prkleen jäykkä tuo ohjaus???  :tickedoff: :tickedoff:
Hammastangon kuntoa en ole vielä tarkistanut...
Nyt: V70 D5 AWD 205hv (245hv) -10 ja S60 2.4 140hv -01
Ex: S80 2.4D -163hv -08, XC90 D5 185hv AWD -08, V70 2.4D 1165hv -06, V70 2.4 170hv -01

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #43 : 06.01.2020, 13:56:50 »
Mitenkä herkkä V70 D5 vm2010 ohjauksen pitäisi olla?
Siitä voimasta huomio omasta samanlaisesta autosta jossa ohjaus on mielestäni juuri sopivan herkkä.
Yhdellä sormella ei pysty kääntämään rattia ainakaan paikallaan seistessä ja kyllä ajaessakin pitää ihan kunnolla ottaa ratista kiinni.

V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa vilvaa

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohjaus erittäin raskas
« Vastaus #44 : 23.04.2020, 09:51:00 »
Noniin, nyt tarviis arvausapuja Volvo S60 vm. 2001 ohjauksen ongelmiin. Autolla ajettu 275tkm ja ongelmat alkoivat ilmetä viime syksynä n. 270tkm kohdilla. Auton ohjaus meni ajoittain raskaaksi eikä palauttanut kunnolla, vaihdoin öljyt, olivatkin jo tiensä päässä, se auttoi ehkä hieman mutta ei korjannut ongelmaa. Talven mittaan ohjaus toimi välillä paremmin, välillä huonommin mutta huonoimmillaankin ihan kohtuullisesti. Suurin oire lähinnä se että ohjaus "tarrasi" keskelle ja oli ajossa todella raskas kääntää keskiasennosta kumpaakaan suuntaan, mutta kun kerran veivasi voimalla niin hetken pysyi kevyenä siihen suuntaan. Viikko sitten tapahtui ihme ja hiljaisessa vauhdissa tiukassa vasemmassa kännöksessä yhtäkkiä ohjaus alkoi toimimaan kuin ihmisen mieli! Tätä riemua kesti tuon viikon/500km, autolla ajettiin muutama 200km siivukin ilman huolen häivää. Sitten auto seisoi pari yötä parkkiksella ja kun eilen lähdin liikenteeseen niin ohjaus oli raskaampi kuin koskaan ennen eikä palauta juuri lainkaan. Olen erittäin hämilläni, mikä vika voi korjaantua itsestään ajossa ja ilmetä uudestaan paikallaan seisomalla? Voiko yläpään laakerit jumia näin pahasti? Tukos letkuissa/säiliössä? Pumpun enkä ohjausvaihteen vikaan en oikein usko kun korjaantui välillä toimimaan kuin unelma eikä pumppu ole pitänyt mitään ylimääräisiä ääniä eikä nestettä katoa.. Onko kellään ollut vastaavaa vaihtelevaan vikaa ohjauksessa, tai arvauksia syystä?

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron