Ajovaloissa on (valitettavasti) tullut rajoituksia myös muotoilijan osalta.
Jossain keski-euroopan kaupungeissa ei haittaa, vaikka valot olisivat /C:stä, mutta peräsuomen sekametsän moottoritiellä silläkin on merkitystä.
Eli joo, eroja on autovalmistajien ja valovalmistajien välillä. Esimerkiksi omassa Fiatissa on varmaankin piirretty viirumainen keula ja todettu valojen toimittajalle (Carello), että referenssi pitää olla xx ja kantama xxx. Lopputulos on surkea, oman kaistan levyinen valokeila, jolla on kyllä pituutta (150m ja yli), mutta ei tarvitse kuin todella loivan kaarteen/mäen, niin et näe mitään.
Asia korjattiin isompaan malliin (samat valot) linssivaloilla ja kirkkailla (=rihlaamattomilla) pitkillä. Keilan leveys kasvoi noin 90%, kantama väheni noin 10%.
Kuitenkin vanhempi malli "salora"-umpioilla, kantama 20% pidempi ja leveys 10% leveämpi.
Minkä takia ollaan menty takapakkia? Tuo sama ilmiö on aika monella autovalmistajalla tullut ilmi. Luulisi, ettei olisi nykytekniikalla ylivoimaista tehdä leveää ~200m kantavaa valokeilaa muotoilun ehdoilla (kallista toki saattaa ollakkin).
Parhaat "uuden auton" valot mitä olen tienpäällä nähnyt, olivat yhdessä takanani ajaneessa, uskoisin X5 -BMW:ssä. Ilmeisesti ko. härvelissä oli ne "muut tielläliikkujat" -tunnistava automatiikka. Ajeli takanani pitkät päällä, minua ei häikäissyt yhtään ja oman autoni edessä/ympärillä oli pimeää. Silti Bemarin valot kantoivat yhtä pitkälle mitä omat lisävalot.

Kun vastaan tuli auto, BMW:n valokeila ensin siirtyi ulommas, jonka jälkeen "sammui" (eli valokeila hävisi jonnekkin) ja auton kohtaamisen jälkeen oli vastaantulijoiden kaista jälleen valkoinen.
Ja mitä polttimon (halogeeni) väärinasennukseen tulee, niin monessa nykyaikaisessa autossa tehty liian "helpoksi" asentaa väärin. Lampun kanta on niin ahtaassa välissä, että joko koura ei mahdu, tai sitten polttimoa paikoilleen runnoessa umpon pohjan "kielet" vääntyvät = polttimo toleranssin ulkopuolella.
Mm. 2005 Toyota avensikseen asennettiin uutena valojen jännitteen alennin, ettei polttimoita palaisi. Umpio niin ahdas, että polttimo ylikuumentumisen johdosta paloi herkästi. Samaten lampun kanta niin lävessä, ettei polttimoa voinut vaihtaa irroittamatta umpiota (=pura keula). Nykyaikainen ratkaisu --> huononnetaan tuotetta!