Nyt menee termeissä vähän
ajo- ja
takavalot sekaisin.
Mutta nämä nykyaikaiset led-päiväajovalothan nimenomaan näkyvät paremmin kuin jotkut kolikon kokoiset linssivalot, olettaen että ne on järkevästi sijoitettu, juuri niissä valaistusoloissa, joissa niitä on tarkoitettu käytettävän. Ollaan tultu jonkin matkaa niistä ajoista, kun 5W parkkilampun kirkastaminen 15 wattiseksi ulosmittaisi sen vieressä loimottavan saloraruudun.
Ajatus on silti edelleen sama, miksi polttaa kalliimpia ja enemmän virtaa kuluttavia ajovalopolttimoita silloin, kun niistä ei näkemisen kannalta ole hyötyä, ja näkyminen voidaan hoitaa kevyemminkin.
Tämä nykyautojen ledien näkyminenhän ei muutu pimeän tullenkaan, vaan ongelmaksi muodostuvat jälleen ääliöt, jotka eivät tajua oman näkemisensä vuoksi kytkeä varsinaisia ajovaloja päälle, mikäli auto ei sitä itse tee. Samaa sarjaa ovat vilkut ja sumarit päällä ajelevat jonnet.
Se, miksi ratkaisu, joka toimii keulassa, onkin takapäässä ehdoton nounou, onkin sitten aivopieru, jota on nykyään aika vaikea perustella. Jarru- ja takavalojen välille on vuosikymmeniä osattua luoda riittävä tehoero, ja nyt se ei sitten onnistukaan...
