Säästät valoja? D1S polttimoita (osram) saa ebaystä alkaen 40 euroa 2kpl. Hyvät päivävalot (philips) maksaa noin 100 euroa. Jos vaihdat 60tkm välein polttimot, niin missä todellinen säästö? Yhtälöstä unohdin tahallaan vaihtamisen, mutta en epäilen sen ole ihmeellisempää, kuin fordissa. Pari ruuvia umpio ulos ja vaihto.
Unohdin myös turvallisuusnäkökulman. Xenonit näkyy paremmin, kuin alhaalle sijoitetut päivävalot, mutta ONHAN ne bling bling ;-)
En oikeastaan säästä, vaan kuten itsekin kirjoitit toisessa postissasi, varaan polttimoiden parhaan suorituskyvyn talveksi.
Päivävaloina en edes harkinnut mitään Biltema-virityksiä, vaan ainoastaan 2008-mallisen Ceen konvertoimista uudemman mallin tehtaan päivävaloille. Osat olisivat maksaneet jonkin matkaa toista sataa ja sitten olisi vielä pitänyt järkeillä, miten sanoa auton kontrollerille, ettei nosta turhaa hälytystä puuttuvasta sumuvalosta, joka ei toimikaan enää kääntymisvalona. Tarkasti W204 Ceen keulaa katsova huomaa, että ensimmäisissä LEDivaloin varustetussa on edelleen puskurissa sumuvalojen kaaret näkyvissä, mutta LEDien kanssa tulee peitelevy, jolla LED-asennus täyttää kolonsa nätisti. Eli tuo on tehtävissä, jos jaksaa värkätä.
Minä en jaksanut, vaan jätin LEDit kauppaan. Hankin käytettynä ostamaani autoon syksyn tullen uudet Osramin xenon-polttimot ja laitoin yli 100.000 km ajetun auton paikallaan olleet polttimot talteen. Keväällä vanhat takaisin ja jatkoin ajamista pakkovalot päällä kesät talvet, kunnes kesäpolttimoista toinen pimeni. Sitten tietysti vaihdoin entiset talvipolttimot kesäkäyttöön ja ostin uuden parin talvipolttimoita.
W204 Cee Mersun xenonpolttimon vaihto tapahtuu ilman työkaluja samaan tapaan kuin Volvo 740 halogeenipolttimonkin vaihto, eli viisi sormea ja vilaus. Tämä siis edellisessä autossani. Nykyisessä on LEDit, joten taitaa mennä ainakin polttimot vaihtoon syksyn pimetessä, kun tiimaa on takana jo 90.000 km.
Käyn päivittämässä sigun, ettei kaksi autoa mene posteissani sekaisin, kun ovat saman värisiäkin ja mallitunnuksissakin on vain kahden kirjaimen ero. Tuli noinkin merkittävä muutos, kun korimallin lisäksi vaihdoin samalla Tee-mallin Teettömään
