Jos tuo on sinulle kriittinen asia, toivottavasti pidättäydyt ajamisesta maissa, joissa autot liikkuvat kirkkaalla päivänvalolla ilman takavaloja.
Sinä voit olla poikkeustapaus, joka on ilman takavaloja suuremmassa vaarassa. Keskimäärin silti jarruvalojen parempi näkyvyys valottomassa perässä johtaa takavaloja käytettäessä päivällä täysin päinvastaiseen lopputulokseen kuin sinä kuvittelet ja siitä on jo näyttöä kolaritilastoissakin. Aikanaan Suomessa säädetty valopakko lisäsi peräänajokolareita tilastollisesti merkittävästi. Silloin tosin oli jarruvaloja nykyistä vähemmän, joten sama analyysi pitäisi tehdä sellaisessa maassa, jossa päivävalot ovat syttyneet lisäjarruvalollisiin autoihin.
Takavalot parantavat selkeästi ajoneuvon havaittanuutta takaapäin, tätä et liene kiistä?
Hitunenkin vesisumua auton takana heikentää sen havaittavuutta erittäin selkeästi, jos takavalot eivät pala. Olemmeko tästä samaa mieltä?
Tuossa takavalojen palamisessa tärkeitä on se, että se auton peräpää on mahdollisimman kaukaa havaittavissa, jolloin tietoisuus ajoneuvon läsnäolosta parantaa turvallisuutta ihan jo siksi, että tieto ajoneuvosta pitäisi vaikuttaa takana ajavan päätöksiin erilaisissa tilanteissa.
Se, että jarruvalot erottuvat kenties paremmin pimeästä peräpäästä on lopultakin merkityksetön seikka, sillä jotain muuta on jo valmiiksi mokattu, jos niitä jarruvaloja ei erota normaalien takavalojen seasta.
Tähän liittyen, tuossa taannoin kalakukkokaupungissa käydessäni kohtasin takavalottoman uudehkon V70:n jossa peräpää oli pimeänä ja päiväajovalot paloivat. Olipa hitusen vaikea nähdä yli 50m päästä.
Auto oli väriltää lumen valkoinen, keli oli pöllyävää lunta.
V70:n havaitsin siitä, että ajoittain näin takavalot lumipölyn keskeltä ja ajoittain ne katosivat oudosti.
Lähestyin tätä V70:stä joka ajoi aivan edelläolevan takapuskurissa kiinni, nopeuden vaihdellessa siinä 70km/h nurkissa.
Näkemäni takavalot olivat v70:n edellä ajavan tilaihmeen valot, jotka olin havainnut jo satojen metrien etäisyydeltä. V70:n näin vasta alle 50m etäisyydeltä lumipölyn seasta.
Oletettavasti V70:ssä on päiväajovaloautomatiikka mutta se ei vaihtanut ajovaloille talvisena päivänä sakean lumipölyn pöllytessä auton takana.
Joten automatiikka ei tässä tapauksessa toiminut turvallisuutta edistävästi, vaan päinvastoin. Eikä kuljettajakaan tajunnut asiaa itse.

Saatat hyvinkin muistaa nämä kotkotukset, joita markkinoitiin aivan samalla argumentilla kuin EU tällä hetkellä noita päiväajovaloja.
http://s869.photobucket.com/user/joikka/media/Kadett%20E/Lighting/170920101324.jpg.htmlMiksi antaa automatiikan hoitaa liikaa asioita, jolloin esim. ajovalojen käsin päällekytkentä alkaa pian olemaan kadotettu taito?
Voisin tähän kertoa erään esimerkin nuoresta neidosta joka kertoi autokoulun opettajalle 2-vaihetta suoritettaessa autossa olevan liukkauden poistin, kun opettaja hämmästeli nopeutta, jolla neito lähestyi liikenneympyrää.
