Futurez  Kulkukoira

Volvo 240 -91 B200F+T

  • 270 Vastauksia
  • 88711 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 240 -91
« Vastaus #255 : 13.06.2016, 12:11:54 »
Uudessa pannussa vauhtis pielessä? Hyvä tsekata ennenko nostat askin takas  :P
Ja ei muuten starttaa.
Vauhtiksen ajoitus ok, #1 TDC ja reijät startin kohdalla, myös nokka on merkissään, sytkä tulee joka pytylle hyvin, Virranjakajan ajoitus ja sytytysjärjestys tarkistettu monesti, ja tulpat kastuu? bensakiskossa ei ole kylmäkäynnistys suuttimen lähtöäkään, eikä sen pitäisi olla tuossa lastussa käytössäkään :idiot2:

Ideoita?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 240 -91
« Vastaus #256 : 13.06.2016, 21:39:50 »
Joko sinne ei tule kipinä (oikeaan aikaan), pannusta puuttuu puristukset tai sinne ei tule bensaa. Nää on loppupeleissä aika helppoja tsekata. Imusarjaan alipaineletkujen reiästä bräkkäriä huikka ja startaten, jos ei edes hörähdä on ongelma puristuksissa tahi kipinässä. Huom: jos syttypiuhat väärin ja teet tuon, varaudu siihen että ampuu näpeille ja tulessa on molemmat kädet, puolet konehuoneen letkuista ja se halvatun bräkkäripullo. Kysy mistä tiedän... :idiot2:
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 240 -91
« Vastaus #257 : 21.06.2016, 22:35:52 »
Käynnistymättömyys ongelma ratkaistu, ja uusi kone käynyt ensikäynnit.  Vika oli ainoastaan että virranjakaja oli yhden kampiakselin kierroksen verran pielessä. Kone käy nätisti tyhjää, kunnes huomasin sen vuotavan turbon öljykierrolta öljyä. purin sen irti ja tuumasin että on kyllä niin p*ska systeemi että kävin sitten teettämässä siihen 10 cm letkun pätkän, että sitä T-haaraa ei tarvitse suoraan lohkoon ruuvata, niin nyt voi käyttää suodatintakin ilman siirtojalkaa.
Uusiks läjään, ja öljyt pysyy sisällä :)

Sitten laitoin vasta tehdyt ahtoputket ja lyhennetyt vesiletkut kiinni(Tässä hajosi varmaan puolen kymmentä motonetin klemmaria... ovat susia en suosittele).

Tänään luulin että konehuone on valmis. vettä koneeseen ja kuulen lirinää :facepalm:
Lohkolämmitin vuotaa S* vedet pihalle, lämppärin O-renkaan, ja lohkon tiivistyspinnan puhdistus, vedet sisään.
Ja taas lirisee. :facepalm: sitten tuumaan että antaa olla ja tutkin muualta mahdollisia vuotoja.
näen vettä huohotinpöntön vieressä, nelosen imukanavan alla. ajattelin sen olevan sisäkierron letku mutta ei. Kanteen tulppaamani kaasari-imusarjan vesikierron tulppa vuotaa...
Hetken kirottuani ja mietittyäni uudelleen harrastuksen motiiveja, lorautin vedet ulos ja sammutin hallin valot.

eli TO DO:
-Imusarja irti
-Vesikanavan tulpan tiivistys uudestaan.
-Lohkolämppärin irroitus, kasaus tiivisteliimalla?
-kytkinvaijerin asennus.
-Laatikkopalkin asennus.
-kardaanin asennus.
-Pakoputken teko.
-Flektin asennus

Tän PITI olla vaan nopee kone swappi :D Tämä on nyt kestänyt 12 päivää, mutta ei oikein riitä tunnit vuorokaudessa että ehtisi tätä töiden ohessa kunnolla tehdä.

Jos jotain positiivista pitää yrittää keksiä, niin olen suorastaan ylpeä siitä, kuinka hyvät ahtoputkista, näillä taidoilla ja työkaluilla tuli! Katsokaa nyt noita kuuman puolen putken jouheita muotoja!

Mutta tämähän on minun #1 käyttöauto niin milläkö minä olen sitten ajanut?  Tarina alkaa siitä että anopilla oli mätä micra, sain sen palkinnoksi siitä että hitsasin kasaan yhden pakoputken. Hitsasin micraan peltiä puoli arkkia, ja kävin leimalla kolmesti, kunnes se viimein sai leiman. Yhdeksän päivää YRITIN totutella masokistiseen micralla ajamiseen, kunnes kaveri tarjosi vaihdossa takaa madallettua, hajukuusilla täytettyä 318 bemaria jonka takalasia peitti järkyttävä määrä erilaisia tarroja, ja takavalot olivat tummennettu.
Ihan hävetti ajaa se kotiin, äkkiä tarrat ja wunderbaumit pois, hioin takavaloista maalit pois, siivosin sen. Emäntä ihan tykästyi siihen ja nyt ajan taas 960illä :) 
« Viimeksi muokattu: 21.06.2016, 23:13:30 kirjoittanut lakeshead »

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 240 -91 B200F+T
« Vastaus #258 : 22.06.2016, 22:07:22 »
TO DO:
-Imusarja irti
-Vesikanavan tulpan tiivistys uudestaan.
-Lohkolämppärin irroitus, kasaus tiivisteliimalla?
-kytkinvaijerin asennus.
-Laatikkopalkin asennus.
-kardaanin asennus.

-Pakoputken teko.
-Flektin asennus
Voi jukra mikä fiilis pitkästä aikaa turbovolvon ratissa ;D
koeajo suoritettu keskeneräisellä putkella, katin jälkeen oli vain suoraa V:>

Ihan huippu homma, nyt pitäisi vaan hommailla putkistoon vähän osia. Pakosarjan "kuumankesto"maali vähän käryää. Käytetty tuote oli tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/609704/995-alumiinimaali-400-ml-800C
« Viimeksi muokattu: 22.06.2016, 22:08:59 kirjoittanut lakeshead »

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1493
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo 240 -91 B200F+T
« Vastaus #259 : 22.06.2016, 22:22:08 »
Voi jukra mikä fiilis pitkästä aikaa turbovolvon ratissa ;D
koeajo suoritettu keskeneräisellä putkella, katin jälkeen oli vain suoraa V:>
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Ihan huippu homma, nyt pitäisi vaan hommailla putkistoon vähän osia. Pakosarjan "kuumankesto"maali vähän käryää. Käytetty tuote oli tämä http://www.motonet.fi/fi/tuote/609704/995-alumiinimaali-400-ml-800C
Nuo on kyllä sexyt vanteet. S*

Sopisi tuohon omaan ehkä suht hyvin... 8)
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 240 -91 B200F+T
« Vastaus #260 : 30.06.2016, 08:53:12 »
2,5" putkistotarvikkeet olis, vielä kun ehtisi modata paikalleen. Akseliylitys ainakin vaatii paljonkin muokkausta.
Voipi olla että leikkaan sitä varten suorasta putkesta "pie cut" palasia.
Onko noiden klemmariliitosten tiivistykseen parempaa ainetta kun se pakoputkitahna?

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2019
  • Näpräilijä
Vs: Volvo 240 -91 B200F+T
« Vastaus #261 : 30.06.2016, 10:54:48 »
Omaan tein valmiista mutkista (90 & 60) tuon ylityksen. Vanhasta kun otti mallia niin  tuli aika näppärästi. Ite oon käyttäny grafiitti rasvaa pakoputkessa liitoksissa ja tähän asti on irronnut vielä  jos onbpitänyt liitoksia aukoa  :) Tiedä sitten vuoden-parin päästä.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 240 -91
« Vastaus #262 : 07.07.2016, 17:37:16 »
Tähän kävin hakemassa ahtomittarin, rajapaineventtiilin, öljyt ja suodattimen.

Asensin ahtomittarin ja ajoin lähimmälle huoltoasemalle tankille (20km)
Huomattuja ongelmia:

-Ahtopaine/alipaine pyörii -0,1-0.1 välillä, vetoja ei ole -> vuotoja. myös tyhjäkäynti pyörii hieman korotettuna, ehkä noin 800-900rpm.

-lämmöt nousi 3/4 seudulle, ei kuitenkaan vielä punaisen puolelle -> jäähdytysongelmia, vaihdoin termarin, sama vika.
Tosin tällähetkellä visko ilman tunnelia, joka todennäköisesti on syypää. myös jäähdytin on kovin kärsineen näköinen.

-öljyjä vaihtaessa huomasin että turbon öljynpaluu märkä.

Sisäänajoöljyt vaihdettu, ja aiheutti suuria kuumotuksia kun öljynsuodatin ei tiputtanut avatessa öljyä/ollut täynnä. pitää hommata öljypainemittari ennen seuraavaa käynnistystä. öljypainevalo sammuu normaalisti käynnistäessä?

Vaihdoin sen termarin ja otin IMM irti ja tulppasin imuputken, ja laitoin vanhan fillarin sisäkumin huohotusputken tilalle Boost leak testiä varten.

Jos jotain positiivista pitää yrittää keksiä, niin olen suorastaan ylpeä siitä, kuinka hyvät ahtoputkista, näillä taidoilla ja työkaluilla tuli!

Ei voi kun ihailla omaa kädenjälkeä ja työn laatua, ahtoputkissa joka ikinen hitsattu sauma vuotaa. :facepalm: ;D
Eli auto ei siis ole vieläkään ajokunnossa näiden lastentautien takia.




« Viimeksi muokattu: 07.07.2016, 17:47:07 kirjoittanut lakeshead »

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 240 -91 B200F+T
« Vastaus #263 : 15.07.2016, 07:44:42 »
Piti saada vehkeet liikenteeseen niin luovutin tältä erää turbotuksen ja päätin ruuvata N/A putkiston kiinni. Eli nyt on ihan tavallinen B200F A-nokalla. tuhnu kuin mikä. Eilen tuli reilu 100km ajettua ja uusi kone toimii nätisti.


Ja sukkasuodatin on ainoastaan siitä syystä että lyhensin jäähdyttimen letkut että eivät mene ruttuun. No nytpä ei vakio suodatinta saa kiinni, ennenkun vaihtaa letkut.

Flektin sähköistys tarvikkeita hankittu, ja sitten pitäisi etsiä terve jäähdytin. Voisi etsiä automaatin jäähdyttimen, saisi termostaattikytkimen flektille järkevästi.




Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -91 B200F+T
« Vastaus #264 : 15.07.2016, 08:29:32 »
Toi taka-akselin ylitys syntyi itseltä muutamasta 90 ja 60 kulmasta. Etummainen änkkäri pitäis olla aika lyhyt.

Simonsin 240 Turbon putkistoon sai ostaa aikoinaan irto-osia edukkaasti. Oiskohan ollut että etuputki, vaimennin ja ylitys olis ollut n. 100 e. Ei siihen rahaan vanha jaksanut alkaa veistelee. Eivät nykyään myy osia ja koko satsi on kai 300 eur.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 240 -91 B200F+T
« Vastaus #265 : 16.07.2016, 10:09:57 »
Voisi etsiä automaatin jäähdyttimen, saisi termostaattikytkimen flektille järkevästi.
Jäähdytysvikaa ihmetelty ja vika on jäähdyttimessä, joka ei yksinkertaisesti jäähdytä tarpeeksi.

Testi 1 50km keskinopeus noin 100km/h,iltapäivä, keli lämmin ja aurinkoinen, lämmöt nousi noin 30km jälkeen pikkuhiljaa yli puolen välin, ja loppujen lopuksi oli jo 3/4 mittarista.

Testi 2 50km keskinopeus noin 100km/h, keskiyö, kylmää ja kova sade, lämmöt pysyvät koko matkan puolessa välissä.

Uusi jäähdytin+termostaattianturi tilattu :)

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 240 -91 B200F+T
« Vastaus #266 : 21.07.2016, 10:00:55 »
Vuotaapi jäähdytysnestettä kannentiivisteestä ulospäin. Pitää varmaan ottaa hyllystä toinen 530 ja viedä oikasuun. Periaatteessa tässä välissä vois tiputtaa puristuksia. Jos kasvattais palotilaa 5cc sais 9:1 pintaan puristukset.

Syy kansipahvin vuotoon on A) kantta ei plaanattu, joten tiivistepinta ei ole ollut tiivis
Tai
B) kone on käynyt liian kuumana ja nyt kansi on kiero

Onneksi on pahvi jo hyllyssä

Tämän osio on kyllä enempi projektit kun showautot.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2016, 10:04:22 kirjoittanut lakeshead »

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 240 -91 B200F+T
« Vastaus #267 : 24.07.2016, 18:09:05 »
Tämän osio on kyllä enempi projektit kun showautot.

Niin tämä oli teille ylläpitäjille ihan suora vihjaus että siirtäkää vaan projektipäiväkirjoihin :D

Asiaan.

Viskotuuletin ja homeinen syyläri väistyivät uudempien tieltä.

Skandixilta tuli jäähdytin, termostaattikytkin ja vilkun lasi.
Tuuletin tuli biltemasta, mallia 16" jolle tein alumiinilatasta kiinnikkeet. jaa miksikö alumiini? Ajattelin että ei tee hyvää uudelle jäähdyttimelle kun rauta ja alumiini omaa vähän erilaiset lämpölaajenemisominaisuudet.




Virrat otin tuosta laturin plussasta, väliin 20A sulake, kun 2 kpl 15A sulakkeita paloi testaillessa.
Lämpöongelmat katosivat kerrasta. Uusi jäähdytin toimii todella hyvin.

Pakosarjan maali ei ollut mikään pitkäikäinen ratkaisu.

Ahtoputkien koeponnistusta varten jemmattu tubeless venttiili ja kunnolliset t-pultti klemmarit.

Kävin hakemassa uuden vingun ja monia teriä, saa nähä paljonko niillä saa 530iin tuhoa :D Dremel olisi voinut olla tuohon viimeistyyn aika passeli työkalu.
 
« Viimeksi muokattu: 24.07.2016, 18:15:47 kirjoittanut lakeshead »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -91 B200F+T
« Vastaus #268 : 24.07.2016, 20:03:53 »
Itsellä kun tuli 240 Turboon uusi jäähdytin niin 16 tuumasen sähköflektin käyntitiheys putosi lähes nollaan.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Volvo 240 -91 B200F+T
« Vastaus #269 : 02.08.2016, 21:32:39 »
Yli 1500km ajettu tällä koneella ja vielä pelaa, toistaiseksi ::)
Tosiaan olis katsastus edessä, ja siihen liittyisi peltihommaa, joten päätin aloittaa korjaamalla pitkään harmittaneet ruosteet ovien alanurkissa. Tosin en saanut maalattua muuta kuin kuskin etulokarin ja etuoven etupäät, kun ensimmäisen pintamaalikerroksen jälkeen paljastui että tuo keväällä ostettu sävytetty spray olikin eri sävyistä ,ja mennyt pilalle. Ei saanut märkää pintaa millään vaan räki tolkuttomia klönttejä. :(
Tässä vähän miettinyt josko hulluttelisi ja kokeilisi ylimaalata ensimmäistä kertaa ihan ruiskulla. Vanha maali on jo kuitenkin niin erivärinen ja huonokuntoinen että eipä tuosta muuten nättiä saa.

Kuskin nurkan lähtökohta oli tämä


Ja lopputulos oli tämä. Todellisuudessa siinä on iso ero sävyssä.



Takakaaresta ehdin ruosteet jo hioa ja vetää primerin pintaan,sillä välin kuin kitti kuivui edessä. Kaareen ei sitten saatu maalia kun pullosta ei tullut tuon etunurkan jälkeen mitään ulos.


Turbohommista sen verran että ahtoputkia hitsattu toiseen kertaan ja vielä vuotaa. Pitäisi sahata saumat auki, hepata kasaan ja viedä tigattavaksi. Tosin jos löytyy FT koneen ahtoputket Ei-ilmastoituun niin täältä löytyy ostaja!

Tällaista tällä kertaa, tästä on helppo lähteä parantamaan ::)

« Viimeksi muokattu: 02.08.2016, 21:40:31 kirjoittanut lakeshead »

 

KL-varaosat  Race.fi