Race.fi  TamCar

Veneilyä

  • 404 Vastauksia
  • 87448 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: Veneilyä
« Vastaus #390 : 30.03.2019, 09:36:13 »
Osaisiko foorumin veneilijät vinkata missä kannattaisi asennuttaa trimmilevyt? Joko pääkaupunkiseutu/Länsi-Uusimaa (vene tällä hetkellä Vihdissä) tai Kainuu (vene menossa Sotkamoon).

Vene on Mariner 530 ja levyt ovat Bennett.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2764
Vs: Veneilyä
« Vastaus #391 : 30.03.2019, 20:03:14 »
Itse kyllä vähän pelkään että 90hp hiacella voima ei riitä Busterin kanssa jyrkkään betoniluiskaan. Etuveto-D5:llä olen homman tehnyt. Joskus reilun tonnin kuorma kyydissä tasamaalla Hiace sammui risteyksestä lähtiessä jos yhtään painoi kaasua.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • Volvo XC70 2.4T -01
Vs: Veneilyä
« Vastaus #392 : 30.03.2019, 22:18:52 »
Automaattietu- tai takavedolla lähtee kyllä mukavasti mun 1500kg venekuorma rampilta. Siinä kun voi lähteä oiken kevyesti toisin kuin manuaalilla joutuu luistattaa kytkintä tai sit painaa liikaa kaasua ja alkaa sutimaan.

Meidän 940 takavetona toimii jopa paremmin kuin mun v70 xc nelivetona jossa on visko. En oo vielä nähny tilannetta missä se takapääkin siinä alkais avustamaan. Eturenkaat kyl sutii kuopat alleen mut takarenkaissa ei tapahdu mitään. Kuin kauan siinä pitää antaa eturenkaiden sutia että visko lämpenee ja kytkeytyy? Onko talviasetuksesta W apua vai pelkästään haittaa? Senhän pitäis kai estää sutimista mutta onko se sitten johonkin hankeen parempi? Huoltamolla oon tarkistuttanu takapään ja siellä sanoivat että neliveto toimii.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #393 : 30.03.2019, 22:56:39 »
Ilmeisesti siis pidon puolesta ei pitäisi olla ongelmaa, mutta tätä vähän mietin:

Itse kyllä vähän pelkään että 90hp hiacella voima ei riitä Busterin kanssa jyrkkään betoniluiskaan. Etuveto-D5:llä olen homman tehnyt. Joskus reilun tonnin kuorma kyydissä tasamaalla Hiace sammui risteyksestä lähtiessä jos yhtään painoi kaasua.

Eli ilmeisesti painavampi kombo kuin tuollainen vene+mosa luokkaa 300 kg? Tuossa tarkoittamassani Hiacessa on siis momentinmuunninautomaatti ja jos en väärin muista 100 hp. Voi olla eri kone, mutta miksi se isolla kuormalla sammuisi, jos kaasua painaa enemmän? Olen tuolla haisulla todella vähän ajanut ja suht kevyillä kuormilla, mutta tuollainen reagointi tuntuisi oudolta, jos kaikki on kunnossa. Tonnin kuorma on tietty tonnin kuorma. Onko todella tuollainen ominaisuus?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1317
Vs: Veneilyä
« Vastaus #394 : 31.03.2019, 09:47:56 »
Ilmeisesti siis pidon puolesta ei pitäisi olla ongelmaa, mutta tätä vähän mietin:

Eli ilmeisesti painavampi kombo kuin tuollainen vene+mosa luokkaa 300 kg? Tuossa tarkoittamassani Hiacessa on siis momentinmuunninautomaatti ja jos en väärin muista 100 hp. Voi olla eri kone, mutta miksi se isolla kuormalla sammuisi, jos kaasua painaa enemmän? Olen tuolla haisulla todella vähän ajanut ja suht kevyillä kuormilla, mutta tuollainen reagointi tuntuisi oudolta, jos kaikki on kunnossa. Tonnin kuorma on tietty tonnin kuorma. Onko todella tuollainen ominaisuus?
Eihän automaagia saa mitenkään sammumaan ajossa. Oikein hyvä yhdistelmä hiace+automaatti venehommiin. Momenninmuuntimella pystyy tekemään pehmeän lähdön eikä pito tai teho ole niin tarkalla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #395 : 01.04.2019, 13:49:01 »
Osaisiko foorumin veneilijät vinkata missä kannattaisi asennuttaa trimmilevyt? Joko pääkaupunkiseutu/Länsi-Uusimaa (vene tällä hetkellä Vihdissä) tai Kainuu (vene menossa Sotkamoon).

Vene on Mariner 530 ja levyt ovat Bennett.

Kokeileppa vaikka tätä www.ak-marin.fi

Löytyy Vuosaaresta Helsingistä. Merenkulkijankuja 5, 00980 Helsinki




Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #396 : 01.04.2019, 13:53:02 »
Itse kyllä vähän pelkään että 90hp hiacella voima ei riitä Busterin kanssa jyrkkään betoniluiskaan. Etuveto-D5:llä olen homman tehnyt. Joskus reilun tonnin kuorma kyydissä tasamaalla Hiace sammui risteyksestä lähtiessä jos yhtään painoi kaasua.

Oma manuaali D5 on kyllä kovilla nostaessa 1000 kg pakettia luiskalta. Ykkönen on liian iso ja veneen nosto edellyttää joko kytkimen luistatusta tai sitten renkaat sutii savuten :-)
Automaagi toimisi kyllä paremmin. Entisellä 2.5V6 aut. Omegalla nousi paketti kuin paketti rampilta ylös näytöstyyliin - takaveto ja kitkalukko :-)

Vertailun vuoksi sama paketti nousee hyvin diesel Ford Modeolla ( kaksoiskytkinvaihteisto )


« Viimeksi muokattu: 01.04.2019, 14:01:02 kirjoittanut v6omega »

Paikalla paku97

  • :hello:
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2204
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #397 : 01.04.2019, 14:12:03 »
Ompa tullu veneiltyä, 1983-2004. Ajoaika n.5900h, matka +1,5 kertaa maapallon ympäri. 65 kertaa Vaasasta  Ruotsiin, kerran jopa Tukholmassa. 300 kertaa Vaasasta Rönnskäriin n. 25km ruotsiin päin, ja tietysti takaisin. Eniten naftaa yhtenä kesänä 5000ltr. Veneen nimi oli "Paroni", 10mx3,5m,paino 7tkg. Koitan etsiä jonkun kuvan. Vaasassa tuskin vain 1 tollainen veneiliä. :)
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -03

Paikalla paku97

  • :hello:
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2204
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #398 : 01.04.2019, 14:14:44 »


...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -03

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2764
Vs: Veneilyä
« Vastaus #399 : 02.04.2019, 22:45:18 »
Joo manuaali-hiace mulla siis sammui ylikuormalla, pelkästään kytkimellä piti lähteä varovasti, kaasun kanssa ravisti ja sammui. Mutta ylämäkeen olisi ollut ongelmissa. Ehjä auto. En osaa tarkalleen selittää ilmiötä mutta automaattilaatikko varmasti auttaa näissä hommissa.

W-nappi lähtee liikkeelle 3-vaihteella, en usko että se on hyvä veneen nostossa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 786
  • www.vrcf.fi
Vs: Veneilyä
« Vastaus #400 : 28.04.2019, 20:18:46 »
Miten muuten väki ajelee vene perässä 6v geartronicilla?
Tuo kuudes vaihde vaikuttaa melko pitkälle kun ei 100kmh vauhdissa ole edes 2000rpm koneessa, saati sitten kun vauhtia on veneen kanssa lain sallimat 80kmh

Eli maantiellä "manuaalivitonen" päällä ettei rasittas liikaa laatikkoa pienellä kierroksilla.
Tällaseen päätelmään tulin, oonko sinnepäinkään oikeessa?

V70 2.4D -08

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2764
Vs: Veneilyä
« Vastaus #401 : 04.07.2019, 17:20:52 »
Kalastusvenettä herättelin henkiin 7v seisonnan jälkeen, sähköt piti osittain uudelleenkaapeloida, akkukengät vaihtaa kokonaan. Sen jälkeen trimmi ja startti heräsi eloon, pilssin vedentunnistin on mykkä ja rattiohjaus jumissa vielä
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 473
  • XC70 2,5T -04, aito ruotsalainen
Vs: Veneilyä
« Vastaus #402 : 04.07.2019, 20:17:40 »
Mulla taitaa taas tänäkin vuonna jäädä isompi vene järveen laskematta. Toissa kesänä laskettiin veteen Juhannukseksi ja kerran käytiin pieni kiertoajelu lähivesillä ja syksyllä vene ylös. Koko viime kesän oli pihassa trailerilla eikä taida olla tarvetta siirrellä sitä nyttenkään. Mökkisaareen on nykyisin alle kilometrin vesimatka ja se taittuu Kala-Paltalla ja poikakin on viikot työhommissa Etelä-Suomessa, niin ei hänkään jouda uistelemaan eli ei oikein tarvetta enää ole, joutas oikeastaan myydä pois.



Volovolla jäätien tekohommissa

Poissa janne81

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3478
Vs: Veneilyä
« Vastaus #403 : 05.07.2019, 21:49:07 »
Tossa Kuukaus sitten tuli ostettua itselle eka oma vene.
Osto tapahtuma kesti 5 minuuttia, kävin kaverin luona ja kysyin että mitä se aikoo tehdä veneelle jonka viime kesänä hankki.. sano et osta pois ei oo aikaa laitella  :2funny:

Vene on Marino Mustangin kopio, valmistaja UK-Muovi Lahti. Jostain arvelisin 70-luvulta oleva n. 4 metrinen tuulilasivene.
Pohja oli jo laitettu ja maalattu topcoatilla ja mulle jäi enää kannen maalaus. Kannen maalasin Hempelin sinisellä venemaalilla, tuli aika tyylikäs vaikka itse sanonkin  :pomo:
Veneestä puuttui tietysti moottori ja siihen hommasin 2003 vuosimallin 30hp Tohatsun.
Penkit pitäis vielä ostaa niin sit ois kaikki ostettu ja kasaus vois alkaa.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2764
Vs: Veneilyä
« Vastaus #404 : 12.07.2019, 22:13:40 »
Kalastusveneen pilssinkin korjasin vaihtamalla vedentunnistimen (entinen TMC, uusi TMC kuulalla motonetista), ruorin herkistin mut ohjauskaapeli menis vaihtoon, sitäkin sain liikkeelle mutta herkistelyn yhteydessä myös moottorin pään tuubista sisemmät tuubit irti vaijerista, eli ohjaus toimii vain toiseen suuntaan kun vaijeri ei vedä tuubia kasaan. Enpäs saanut niitä sokkona pyörittämällä enää yhdistymään, jos jollain on kikkaa niin..

On se kyllä aika uudelle kaapelillekin(Biltema?) mut ei taida kaapelin pää mahtua sisään irroittamatta moottoria ainakin osittain, jollen tee reikää veneen kylkeen minkä vaimo kielsi. Vanhakin pitänee katkaista että saa ulos kokonaan. En ole ihan varma tykkäänkö Teleflexistä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Carcom Oy  Ateho