Impellerin vaihdosta kyssäri. Kovin moni suosittelee vaihtoa, esim. Vene-lehdessä 3 vuoden välein. Onko kokemusta, onko tuo vain myyjien aikaansaama käsitys, vai perustuuko faktaan? Ei ole kallis homma itse tehtynä, mutta pieni vaiva kuitenkin ja huvikseen en vaihtaisi myöskään siksi, että kokemus nykymaailman kiinankumischeissesta pistää epäilemään, että originaali kestää vaikka maailman tappiin, mutta kiinankumilla tuo vaihto on sitten todellakin jokavuotinen ilo. Kyse on siis veteraanista -89 vuoden Evinrude 30 hp ulkolaitamoottori, jolla ajettu todella vähän ikäänsä nähden ja vettä ruiskii edelleen hyvin, eikä edes vesi- ja ilmahelteillä ollut polttavan kuumaa poistuva vesi kummastakaan suihkusta kovan ajonkaan jälkeen.
Joistain lähteistä luin, että sisälaitamoottoreissa ei hajoaisi itsekseen "ikinä", vaan tukoksen aiheuttama veden voitelun puuttuminen olisi "aina" syynä. Onko jollain kokemusta, miten homma oikeasti menee? Ristiriitaista infoa on maailma täys.
En ole koskaan joutunut tuollaista vaihtamaan, kokemusta on tuon lähes käyttämättömän Evikan lisäksi -67 vuoden(!) Johnson 20 hp ja -91 vuoden Mercuru 9.9, joilla ajettu melko paljon, paitsi viimeiset 10 vuotta seisseet lähes tyystin. Kaikki olleet perheessä uudesta asti. Johnsonista en tiedä, millainen pumppu siellä on, mutta vettä sekin edelleen ruiskii originaaliosilla. Tuolla kokemuksella en ihan heti osta väitettä, että siipipyörä olisi hyvä vaihtaa "joka vuosi". Toki uudempien kiinanmuovikumivehkeiden kanssa voi olla asia ihan toisin.
muoks: Oli kyllä viime viikolla ihan mahtavat kelit veneillä Puulalla. Kun vihdoin saanut mökinkin asuttavaan kuntoon ja veteraanikoneen pörpöttämään todella hienosti, niin loppui venekuume kuin seinään. Upea laite, hiljaisempi kuin moni nykypäivän nelitahti ja teho/paino suhde omaa luokkaansa. Kevyessä veneessä (muistaakseni 150kg?) meidän 6-henkinen perhe (n. 400 kg kuormaa) ja 30 hp kulki vielä kohtuudella, eli noustua suht nopeasti plaaniin pystyi vähän laskemaan kierroksia ja vielä meni hyvin pinnassa matkavauhtia. Nelitahdilla kynnettäis vieläkin keula pystyssä aaltoja plaania odottaen
