Nyt kun olen tuon yamaha F4:n onnellinen omistaja, tulee väkisinkin mieleen yksi juttu....
Sekä myyjä sanoi, että teknisistä tiedoista näkee, että sekä 4, 5, että 6 heppaiset moottorit on teknisesti täysin samat, ainoa erottava tekijä on max. kierrosluku, eli tehojen rajoitus on tehty leikkaamalla kierroksi, koneessa on elektroninen sytytys, eli myös kierrosten rajoitus on tehty siis elektronisesti..
Helpommillaan ja hienoimmillaan tämä olisi tehty jollan dippi kytkimellä

mutta empä tiedä sitten..
Tämä lienee kuitenkin tehty siten, että kierroksia rajoittava komponentti on sinetöity siten, että sillä saa takuun loppumaan, kun menee koskemaan...
Sitten vielä tuo teknisissä tiedoissa oleva potkurien kokovaihtoehdot..
4 heppasessa 3 eri vaihtoehtoa, koot 6,5 - 9 tuumaa
6 heppasessa 6 eri vaihtoehtoa, koot 5 - 9 tuumaa
Sitä en sitten taasen tiä, että mikä on kummassakin vakio koko... mutta että 6 heppaa tuosta saa huoletta otettua.
Asia mikä vielä mietityttää tuossa koneessa, on koneen esittelyssä kerrottu "Ohivirtauskaasujen kierrätysjärjestelmä"
Jotenkin haiskahtaa EGR:ltä, mutta en meinaa löytää parempaa tietoa tuosta... olisi kyllä pirun mahtava saada tuollainen moottorin paskannusjärjestelmä pois käytöstä ihan uudesta lähtien.. Tosin, voi olla, että moottori käy sen vuoksi sitten kuumempana, joten se ei ehkä ole ihan hyvä, kun sen poistaa... muutenkaan noi vissiin oo mitään hyviä jäähdtymään.