Sen verran tässä välissä kerkesin turaamaan, että otin laturilta hihnan irti ja tuo ylimääräinen metallinen ääni hävisi, tähän oli kuitenkin varmaan syynä se, että laturin kiristin oli poikki ja luultavasti resonoi katkenneet päät yhteen, tätä en tullut ensiksi edes ajatelleeksi kun käydessä tuo metallinen ääni tuntui tulevan moottorista, eikä laturin kohdalta..
Täytynee ottaa laturi irti ja katsoa mitä näyttää kun pyörittelee porakoneella.
Olen myös tuosta kuullut, että laturi ollut oikosulussa ja ruvennut täten viemään virtaa, eikä tuottamaan sitä

Edit.
Porakoneella pyörittäessä 1900rpm. 0,2V. Eli kyllähän tuo haiskahtais laturivialta. Käytin jännitteensäätimen irti ja ei mitään erikoista hiilissä tai liukulaakereissa, ovst ihan kuin uudet.
Edit2.
Testailin hyllystä pari muutakin laturia, toinen niistä täysin uusi ja kaikki näytti porakoneella pyörittäessä saman 0,2V. Testasin vielä mittarin akusta suoraan niin näytti sen 12...V joten ei mittarikaan ole rikki..
Laitoin laturin takaisin autoon ja käyntiin, mutta ennen kun kerkesin mitään mittaamaan niin jokin poltti nyt pääsulakkeen ja homma tysäs siihen kun ei ollut motia lähteä uutta sulaketta hakemaan

Yksi sulake pitäisi jossain jemmassa olla, mutta en mistään löytänyt.
Sen verran mittasin ettei ainakaan laturi-startti-päävirtakatkaisija-akku -välin kaapelit ollut maissa, en tiedä millä olis voinut mikään virtapiikkikään tulla että 125A sulake palaa.
Huomenna varmaan jatkaa tutkimuksia, tiistaina täytyisi olla auton kunnossa kun on Vääksyn Mobilistitapahtuma
