Proturbo  Autodiagnoosi

ESP pattikylkisissä?

  • 33 Vastauksia
  • 10265 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
ESP pattikylkisissä?
« : 30.07.2014, 08:05:27 »
Onko kaikissa pattikylkisissä (S60, V70N, S80) ollut ESP vakiona aivan alusta lähtien?

Siksi kyselen, että tarviiko erikseen varmistaa, jos myynti-ilmoituksessa ei olisi mainintaa?

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #1 : 30.07.2014, 08:15:53 »
Pattikyljissä on joko STC tai DSTC. Tuota jälkimmäistä voinee kutsua tuolla ESP-lyhenteellä. Mutta STC on lähinnä sutimisenesto.

Omassa S60 on tuo STC.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #2 : 30.07.2014, 08:25:19 »
Pattikyljissä on joko STC tai DSTC. Tuota jälkimmäistä voinee kutsua tuolla ESP-lyhenteellä. Mutta STC on lähinnä sutimisenesto.

Omassa S60 on tuo STC.
STC on juurikin sutimisen esto. Vetoluistonesto, ei siis jarruta kun auto lähtee esim. sivuluisuun.

ESP on Boschin tuotemerkki ajovakautukselle ja DSTC Volvon vastaava nimike. Jos koelaudan nappirivistöstä löytyy ko. tekstillä varustettu nappula niin autossa kyseinen varuste. En viitsi alkaa mutuilemaan että oliko milloinkaan vakiovaruste.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #3 : 30.07.2014, 08:59:17 »
Ok, Volvo ei siis olekaan aivan niin edistyksellinen turvallisuuden suhteen kuin oletin. Esimerkiksi Vw New Beetlessä ajonvakautus oli vakiona jo vuodesta 1999 lähtien. Jotenkin olisi uskonut, että isoissa Volvoissa olisi jo samaan aikaan ollut.

Tiedän ESP:n olevan tuotemerkki ja Euroopassa on käsittääkseni sovittu, että ainakin lehdistö käyttää ESC-nimitystä ajonvakautuksesta (ESP, VSC, DSTC jne.)

STC:llä eli sutimisen estolla nyt ei tee yhtään mitään. Ei ainakaan suomalaisissa olosuhteissa ajamaan oppineet.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13499
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #4 : 30.07.2014, 11:02:02 »
ei sillä esp:llä tee mitään jos on oppinut suomen talvessa ajamaan.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #5 : 30.07.2014, 11:34:45 »
ei sillä esp:llä tee mitään jos on oppinut suomen talvessa ajamaan.

Ainakin kardaanimiehet ovat vakaasti tuota mieltä. Pussihousujen puheita ei kannata kuitenkaan ottaa niin vakavasti.  :pomo:


Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #6 : 30.07.2014, 11:53:51 »
Kyllä se STC myös ihan hyvä on, parempi kuin ilman sitä. Ja sen saa napista pois tai ainakin sallivammaksi jotain hankalia erikoistilanteita varten.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #7 : 30.07.2014, 15:08:54 »
Jossakin mainittiin että facelift-S80 (vm. 04->) olisi ESC vakiona mutta varmistusta en ole löytänyt mistään.

Kokemuksesta sanoisin ettei tuota saa jalkajarrulla ja/tai ohjauksella sivuluisuun millään, vai käsijarrulla.
Toisaalta ei sellaista ESC-raksutuksiakaan kuulu mistään.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #8 : 30.07.2014, 22:17:21 »
ei sillä esp:llä tee mitään jos on oppinut suomen talvessa ajamaan.

Volvoa ostaessa en ole koskaan tuolle DSTC:lle erityistä arvoa antanut. Joissakin se on ja toisissa on vain STC ja kaikilla on mukava ajella. Nykyisellä S80:lla oli yhtenä talvella hauska ajaa jääradalla kun sai ajaa kaasu pohjassa koko ajan. Abs raksutti joka pyörässä :D.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #9 : 30.07.2014, 22:40:39 »
omasta v70 volvosta löytyy dstc mutta minusta kyllä jotenkin laiskan oloisesti puuttuu asiaan, ei hirveesti vakuuta. kenties jarrut menettäny parhaan teränsä/herkkyytensä ajan myötä. jousitus ainakin on, aika hetekka;-) jarrut kyllä tarraa tosi hyvin kun kovemmin polkee. hätäjarrutehostin (vaimikäseolikaan) pääsi tänä kesänä näyttämään kyntensä ja hiukan hämmästytti se äkäisyys kyllä..

oli yhdensortin valintakriteerikin tuo dstc kun aiemmassa autossa ajonvakautus oli hyvä ja napakasti korjas ja varoitteli. vaimo ajelee tällä paljon niin pitihän sitä mielenrauhaa yrittää ostaa. toisaalta, tämä on kyllä pitkänä ja raskaana aika rauhallinen "laiva" ja sillai turvallinen ajotuntuma vaikka tuo dstc onkin vähän "so so"
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa valluaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #10 : 30.07.2014, 23:34:41 »
Ok, Volvo ei siis olekaan aivan niin edistyksellinen turvallisuuden suhteen kuin oletin. Esimerkiksi Vw New Beetlessä ajonvakautus oli vakiona jo vuodesta 1999 lähtien. Jotenkin olisi uskonut, että isoissa Volvoissa olisi jo samaan aikaan ollut.

Tiedän ESP:n olevan tuotemerkki ja Euroopassa on käsittääkseni sovittu, että ainakin lehdistö käyttää ESC-nimitystä ajonvakautuksesta (ESP, VSC, DSTC jne.)

STC:llä eli sutimisen estolla nyt ei tee yhtään mitään. Ei ainakaan suomalaisissa olosuhteissa ajamaan oppineet.

Stc on muuten ihan sama kuin esp. Dstc on taas jo paljon kehittyneempi, pitää sisällään häräjarrutehostimen ja jonkun "yaw control" systeemin.

Jos en ihan väärin muista niin:
- S/V70 oli tracks vuoteen -99 asti
- S80 esiteltiin (kai -98) niin siihen tuli stc ja 2000 S/V70 oli myös stc.
- V70N ja S60 oli 2002 vuoteen stc ja tämän jälkeen tuli dstc.

Mikähän versio kansanautossa on ollu esp:stä? Eikös nimi oo pysyny aina samana ja ominaisuuksia on tullu vaan lisää?

Saa korjata jos olen väärässä :)
« Viimeksi muokattu: 30.07.2014, 23:44:01 kirjoittanut valluaho »
Volvo 240 GLD6 -81 - Volvo 740 2.3 turbo -86 - Volvo 960 3.0 automaatti -92 - Volvo V70 2.5D automaatti -00 - Volvo S60 2.4 automaatti -04 - Volvo V70 2.5T automaatti -05 - Volvo V60 D4 Summum automaatti -13 - Volvo V60 D6 R-Design Polestar -15 - Volvo XC60 T8 R-Design -18 (nykyinen)


Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #11 : 31.07.2014, 00:24:37 »
Stc on muuten ihan sama kuin esp. Dstc on taas jo paljon kehittyneempi, pitää sisällään häräjarrutehostimen ja jonkun "yaw control" systeemin.

Jos en ihan väärin muista niin:
- S/V70 oli tracks vuoteen -99 asti
- S80 esiteltiin (kai -98) niin siihen tuli stc ja 2000 S/V70 oli myös stc.
- V70N ja S60 oli 2002 vuoteen stc ja tämän jälkeen tuli dstc.

Mikähän versio kansanautossa on ollu esp:stä? Eikös nimi oo pysyny aina samana ja ominaisuuksia on tullu vaan lisää?

Saa korjata jos olen väärässä :)

Minusta olet kyllä väärässä. Esp on electronic stabilitätz system  (saksan oikeinkirjoitus ei ole vahvuuksiani) eli nimensä mukaisesti ajonvakautus. Yleisesti kaikki mieltävät esp:n tsydeemiksi joka puuttuu kuljettajan virheisiin monella tapaa (rajoittaa kaasua eli se yaw control ja erillisjarrutus kaikilla neljällä pyörällä). Dstc tekee kaikkia noita eli = esp. Volvon käyttöopaskin jo sanoo että "stc = vetoluistonesto, dstc = stc + sivuluistonesto". Stc vain estää vetävien pyörien luistamisen ajorataa vasten kiihdytettäessä

Edit: olen sjvirt kanssa samaa mieltä siinä että volvolla on ollut eriskummallinen suhtautuminen esp:hen. Esp:hän on kiistatta turvallisuutta lisäävä ominaisuus ja sittemmin laissa määrätty. Ois pitäny olla volvoissa vakiovaruste vuodesta miekka ja kilpi mutta onhan tuo varmaan järjestelmänä kallis aikanaan ollut. Pienellä valmistajalla voinut olla haastetta
« Viimeksi muokattu: 31.07.2014, 00:35:12 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #12 : 31.07.2014, 00:38:30 »
Ja kyllä dstc tuli jo ihan ensimmäisissä pattikylkisissä seiskakympeissä ainaki. Mulla on -00 v70n ja siinäki on jo.. Puuttuu peliin liianki herkästi mun mielestä. Paljon mieluummin ajelen ilman sitä.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa mara h

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #13 : 31.07.2014, 06:20:10 »
Dstc on, mutta se sotkee vaan, mie olen jo ryhtyny toimenpitteisiin ennenkun mokoma viisaushärveli puuttuu asioihin, ja sillon tulee ylimääräisiä kuvioita, mie olen työkseni ajanu 35v sekä jäärataa, en mie ainakaan tartte moisia härveleitä, enkä oikei absejakaan >:(

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: ESP pattikylkisissä?
« Vastaus #14 : 31.07.2014, 07:09:27 »
ESP on Boschin tuotemerkki ajovakautukselle ja DSTC Volvon vastaava nimike. Jos koelaudan nappirivistöstä löytyy ko. tekstillä varustettu nappula niin autossa kyseinen varuste.
Pieni tarkennus. Kaikissa ei ole nappia sille kuten mun autossa jossa sitä hallinnoidaan viiksen rullasta
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

 

Ateho  Elekma