Futurez  Kulkukoira

Amazon takapyörän kaarien hitsaus

  • 9 Vastauksia
  • 6759 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2452
Amazon takapyörän kaarien hitsaus
« : 31.07.2014, 00:07:04 »
Joo nyt on kaaret remontissa vuorostaan ja tuossa pohdiskelin asiaa mikä olisi järkevin tapa saada sisälokari ja ulkokaari hyvin toisiinsa kiinni. Oma järki sanoo että 2 peltiä päällekkäin ei ole järkevää, ruostumisen kannalta ainankaan ???

Kuulen mielelläni kokemuksia ja ideoita, neuvoja ja kuvatkin on tervetulleita :)

Alkuperäiset korjauspalat siis löytyy ja on menossa kiinni.

KUVAT tilanteesta:


« Viimeksi muokattu: 31.07.2014, 23:13:25 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 787
Vs: Amazon takapyörän kaarien hitsaus
« Vastaus #1 : 31.07.2014, 22:35:26 »
Omaan laitoin niinkuin alunperinkin eli pistehitseillä. Sisäkaaren tein ulkokaaresta kun en löytänyt mistään oikeaa korjauspalaa sisäkaareen. Maalauksen jälkeen vaan koteloöljyä reilusti sinne väliin.
940 classic
Amazon -68

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2452
Vs: Amazon takapyörän kaarien hitsaus
« Vastaus #2 : 31.07.2014, 22:57:16 »
Itsellä ei ole kuin yhdet korjauspalat (enkä tiedä mistä niitä saisi sitten toisen setin), eikä ole mahdollisuutta pistehitsaukseen :-\

Sisälokarit on suht hyvässä kunnossa onneksi, mutta se sisäänpäin taittuva huuli on hävinnyt kyllä, mikäli sellaista kuuluu olla alkujaan.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon takapyörän kaarien hitsaus
« Vastaus #3 : 31.07.2014, 23:21:15 »
Lähes mahdoton selittää kirjallisesti, mutta korjaa sisäpuoli pienissä pätkissä, poista vanhaa ulkokaarta edestä pois saman pituisissa pätkissä, niin että kaaren  muoto säilyy. Sisäkaarta kun pääsee hitsaamaan ulkopuolelta niin homma on mukavampaa. Ota kaaren muoto pahville niin pääset tarkistamaan muotoa. Leikkaa ulkokaaresta pois vain ruostunut osa. Sisäkantti kannattaa liimata ulkokanttiin. Kyljen voi laittaa puskuun tai päällekkäin.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2452
Vs: Amazon takapyörän kaarien hitsaus
« Vastaus #4 : 01.08.2014, 00:12:19 »
Lähes mahdoton selittää kirjallisesti, mutta korjaa sisäpuoli pienissä pätkissä, poista vanhaa ulkokaarta edestä pois saman pituisissa pätkissä, niin että kaaren  muoto säilyy. Sisäkaarta kun pääsee hitsaamaan ulkopuolelta niin homma on mukavampaa. Ota kaaren muoto pahville niin pääset tarkistamaan muotoa. Leikkaa ulkokaaresta pois vain ruostunut osa. Sisäkantti kannattaa liimata ulkokanttiin. Kyljen voi laittaa puskuun tai päällekkäin.

Joo ymmärsin kyllä ton :) itsellä oli ihan samainen ajatus mielessä aluksi, mutta vaikka korjaisinkin sisäkaaren osissa alkuperäiseen muotoonsa, niin tuleeko se kestämään tiukasti kiinni ulkokaaressa (korin eläessä) ettei sinne muodostu halkeamia liimaan tms ja sinne menee heti sitten vesi ja alkaa ruostua. Mikä liima sinne kelpaisi ?

Ekaan viestiin laitoin kuvan noista miten olen leikannut tähän mennessä ^ .

Oli myös vahvasti vaihtoehtona että leikkaisin sisäkaaresta koko "ulkopuolen" pois ja hitsaisin suoran pellinriekaleen sitten sinne väliin (sisälokarin korkeimmasta kohdasta suora pelti helmapeltiin), jos tosta nyt ymmärsi kukaan. Silleen kuvittelisin kaarien olevan mahdollisimman ruostevapaita, tosin ulkopelti alkaa varmaan vetelemään.

En ole ennen noita paikkoja purkanut ja nytkin jännitti käydä leikkaamaan, totesin että kysyn neuvoa kokeneemmilta ennenkuin teen enempää tuhoa. ulkopelti leikkaussauma onnistui nätisti ja sen hitsauksen varmasti saan hyväksi ja siistiksi, mutta tuo sisä ja ulkokaaren liitos nyt askarruttaa hirveästi :(
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa fender

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon takapyörän kaarien hitsaus
« Vastaus #5 : 01.08.2014, 01:29:59 »
Eikös klokkerholmilta tms. korjauspeltivalmistajalta saa enää Aman sisäkaaren korjauspaloja? Saattaspa ulkokaarien korjauspellitkin olla hyvänä lähtökohtana sisäkaarelle, jollei sisäkaaria enää saa. melkoisen reilusti pokattu muoto kuitenkin huulessa ihan suorasta levystä taiteltavaksi...
 Ei toi alkuperäinen rakenne kuitenkaan niin huono ole että ruostumisen pelossa kannattaa kovinkaan kyläseppämäisiin ratkaisuihin ryhtyä. Tuplapeltirakenne tuo kuitenkin reilusti jäykkyyttä rakenteeseen.  Kun saat sisäkaaren korjattua vedät ulko- ja sisäkaarien liitospinnat sinkkimaalilla, joka ei pala pistehitsauksien välistä pois. Kun sulla kuitenkin Mig on käytössä pistehitsit tehdään tulppahitsauksena. Ulkokaaren huuleen porailet tai puristat tarkoitukseen tehdyllä työkalulla reikiä tasaisin välein ja hitsaat tulppahitseillä ulkokaaren sisäkaareen kiinni. Hitsitulpat alas hiottuna korjauskohdasta tulee hyvinkin siisti. Lopuksi huolellinen ruostesuojaus ohuella kotelosuojalla, joka tunkeutuu ulko- ja sisäkaaren peltiliitoksen väliin. Ei tuo työvaihe mitenkään ongelmallinen ole.

Vaikeampana näin amatöörinä pidän noinkin reilusti leikatun ulkokaaren hitsausta ilman vetelyitä. Puskusaumana varsinkin aikas varovasti saa heppailla ja jäähdytellä, ettei lämpö vetele piloille. Kannattaa miettiä seuraavaa työvaihettä hitsauksen tohinassa. Pohjatyöt ja maalaus vaikeutuu huomattavasti, jos pellit laineilee. Yleensäkin hitsauskohdat koripelleissä kannattaa sijoitella pokkauksien ym jäykistävien muotojen lähelle niin hitsauksen aiheuttamat muodonmuutokset pysyvät vähäisinä. Korjauspeltejä ei todellakaan ole pakko käyttää kokonaan vaan sen verran kuin tarve vaatii. Lisäksi sisäkaari pitkälti määrittää ulkokaaren paikan, joten sen sovitteluun kannattaa käyttää malttia ja sovitella aina työn edistyessä ulkokaartakin. Pistehitsauksien purkuun on olemassa tarkoitukseen tehtyjä poranteriä, joilla on näppärä porailla pistehitsin kohdalta vain ulkopellistä läpi. Näin hyvällä tuurilla sisäkaaressa saattaa olla käyttökelpoisena säilyvää osaa  esim pienellä pintaputsauksella tai hiekkapuhaltamalla ruosteet pois, jos ei täysin pehku.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2452
Vs: Amazon takapyörän kaarien hitsaus
« Vastaus #6 : 01.08.2014, 02:19:25 »
No tosiaan leikkasin kyllä korjauspalojen mukaan nuo pintapellit, olisi siinä ollut varaa ottaa vähemminkin, mutta ei paljoa. Oli nuo pintapellit tosi pahassa kunnossa, ja edellisen omistajan päällekkäisliitokset ja sentin kittikerros koko takahelmoissa hankaloittaa asiaa myös, oli ottanut ruostetta pitkän matkaa (yli 5cm kaaren huulelta) helmaa ylöspäin.

Saapa nyt sitten nähdä mitä tosta tulee, tyhmästä päästä kärsii koko kroppa :-[
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 787
Vs: Amazon takapyörän kaarien hitsaus
« Vastaus #7 : 01.08.2014, 09:17:04 »
Minä hitsasin eka ulkokaaren paikoilleen, sitten sisäkaari sinne kolmessa pätkässä. Leikkasin lähelle oikeaa leveyttä, piirsin tussilla sitten pyöräkoteloon tarkemman viivan ja vingulla ajoin sen sitten silleen että sai puskuun hitsattua. Tosin mulla helpotti tekemistä kun auto oli koripukissa.
940 classic
Amazon -68

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon takapyörän kaarien hitsaus
« Vastaus #8 : 01.08.2014, 19:08:33 »
Kannattaa aloittaa ulkokaaren heftailu ylimmästä kohdasta, eli kello 12:sta. Siitä heftailee sivuille päin vuorotellen, eli sitten klo. 1, klo. 11, klo. 2 jne. Toki välillä jäähdytellen. Näin ei tee niin herkästi "pussia" peltiin, eli ei lämmöstä johtuen pellin reuna käy irvistämään, vaan pelti "venyy" ulospäin (tässä tapauksessa kohti helmoja siis). Perhana kun oli hankalasti selitetty  :D Kaaren päitä on sitten näin ollen helpompi muokkailla helmoihin sopiviksi



Mutta tuossa oma luomus, joka on tehty yllä mainitulla tekniikalla. Tuossa heftailtu paikalleen, ja sitten vähitellen pisteillä sieltä-täältä sauma umpeen. Koritinalla peittelin alkuun suurimmat heitot.

Itse olen tarvikepelteihin vetänyt epoksit sisäpuolelle, niissä kun on yleisimmin vaan se varastomaali, joka ei pitemmän päälle suojaa juuri ollenkaan.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2452
Vs: Amazon takapyörän kaarien hitsaus
« Vastaus #9 : 01.08.2014, 22:49:40 »
Joo hyviä neuvoja taas ilmaantui :)

Nyt tänään vähän turasin kokeeksi toiselta puolelta, sisälokaria, kun on aivan hirveessä kunnossa. Niin kyllähän se alkaa siihen hahmottumaan. Voin laittaa kuvaa kunhan kotiin asti selviän, sellainen tilkkutäkki kyllä tulee että oksat pois :idiot2:

Vedin nyt sitten crc sinkkimaalia suojaksi. Kunhan saan nuo sisälokarit kuntoon niin sitte alkaa tuo itsekaarien sovittelu. Sitä odotellessa :(

Mutta työ tekijäänsä opettaa. Ja tulipa ostettua puuilosta automaattimaski, ja täytyy kyllä sanoa että pattiin ottaa kun en ole aiemmin tajunnut tommosta ostaa, on tosi hyvä (ja halpa). Jää kädet vapaaksi työn tekoon.

Tässä pari kuvaa miten lähti etenemään:





Täältä voi seurata paremmin miten etenee mikäli haluttaa :)
« Viimeksi muokattu: 02.08.2014, 00:25:07 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo