Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

B230FK tulpat

  • 35 Vastauksia
  • 16825 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #15 : 06.05.2011, 20:30:56 »
Joo, onkos toi kuvassa oleva ngk tavallinen ja bosch on platinum. Jos on niin eihän niitä voi verrata. Enkä tiedä auttaako paksumpi rauta kipinän vahvuuteen ilmaraossa.

Tossa on ngk platinum

« Viimeksi muokattu: 06.05.2011, 20:41:51 kirjoittanut hevonen »

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1201
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #16 : 06.05.2011, 22:39:51 »
Ero on siis edellenkin selkeä.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

hevonen

  • Vieras
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #17 : 06.05.2011, 23:05:41 »
Onhan niissä vähän erimallinen eriste, eihän ne samoja tulppia ole. Miksi tuosta boschista pitää väkisin tehdä parempi, mikä siinä on parempaa?

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1201
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #18 : 06.05.2011, 23:12:52 »
Pelkkää hypetystä näin perjantain kunniaksi  :) . En ole edes kokeillut vielä noita Boschin tulppia. Veikkaan, ettei näillä tehoilla ole väliä kumman merkkistä laittaa.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #19 : 06.05.2011, 23:32:14 »
Enkä tiedä auttaako paksumpi rauta kipinän vahvuuteen ilmaraossa.
Mitä kapeampi elektrodi, sitä parempi kipuna. Purkaus keskittyy mielellään teräviin kärkiin yms. kulmiin tai nurkkiin.

Tosin se tuo mukanaan sitten lämmönjohtavuuden, mekaanisen lujuuden, sulamispisteen, eroosiokorroosion keston yms. metallurgisia ominaisuuksia, joita elektrodilta vaaditaan kun se käy ohueksi. Sellaista runtua tuo ohut elektrodi saa, ettei kateeksi käy.

Mutta takaisin alkuperäiseen aiheeseen.

Nyt ei kottero enää pätki, vaan selvästi rapistelee (nakuttaa  lievästi) tietyissä kuormitustilanteissa ja EZK myöhästelee sytkää yms. temppuja.

Tässä tulee väistämättä mieleen, että soppa olisi hitusen laihalla jostakin syystä. Joten täytyy mittailla bensanpaineet uudelleen kuormituksessa.
Kokeilin täällä mökin pihalla mittailla lamda-anturia (kolme johtoinen) mutta en saanut mitään järkevää tulosta. Kaksi kolmesta johdosta on valkeita ja yksi musta.
Ja samalla käytin konetta lamdan piuhat irti. Vikakoodeja se ei tuottanut.  :o

Kuuluko sen tehdä noin? Siis ei vikakoodeja,vaikka lamdan piuhat on irti?

Ja kuinka todennäköisesti lamda ottaa siipeensä jos kone aivastelee soppaa putkeen kipunan ajoittaisista pätkimisistä?

Samalla tarkistin bensapumpun releen kunnon (hyvä) ja muutaman muunkin sulakkeen ja releen. Ei havaittuja/mitattuja vikoja. Latausjännite oli tyhjäkäynnillä tasan 14,05V. Mittasin laturin ahterin ja akun miinuksen välistä 220mV (0,22V) jännitehäviön. Josta suurin osa tuli laturin ahterin ja imusarjan välisestä piuhasta. Tuumasin, että täytyy tarkistaa laturista lähtevä maapiuhan kunto ja kontaktipinnat.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #20 : 07.05.2011, 09:09:18 »
Kyllä vikavalon pitäisi syttyä heti, jos lambdan signaali on "väärä" tai se puuttuu kokonaan. Tämän huomasin omakohtaisesti, kun vedin painavaa kärryä pitkää kovilla ahdoilla, ja imusarjan tiiviste petti ykkösen kohdalta. Hetki ontuvaa joutokäyntiä, ja vikavalo syttyi !

Eli joku tuossa mättää, jos ei valo syty vaikka töpseli on irti. En usko että tunnistin olisi tuosta pätkimisestä vielä kipeää saanut, vaikka voihan olla että se on antanut hiukan heikkoa signaalia jo aiemmin. Kolmejohtoisessa tunnistimessa on kaksi johtoa lämmitykselle, ja yksi signaali (musta). Töpseli kiinni, auto käynnissä signaalijohtoa maata vasten mitattaessa pitää jännite vaihdella tasaisesti välillä 0,1-0,9 V(DC). Jos vaihteluhaarukka on vaikka 0,3-0,7 V, alkaa tunnistin olla ehtoopuolella, eikä ehkä toimi enää kierroksilla/ahdoilla/ suuremmalla pakokaasuvirtauksella. Eli suomeksi, on liian hidas !

Ja pikku vinkki, jos vaan mahdollista, niin mittaa tuo signaali skoopilla. Halvat yleismittarit ei ehdi mittaamaan ja näyttämään tuota signaalia oikein, jolloin herkästi tulee tuomittua tunnistin vialliseksi kun jänniteskaala on tuo 0,3-0,7V. Skoopilla myös näkee helpommin viiveet säätöalueen reunoilla sekä "aallonkorkeuden" erot.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

hevonen

  • Vieras
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #21 : 07.05.2011, 09:12:16 »
Ei kai rouva oo tankannu... 95E10:ä. :buck2: Tai asemalla väärä laatu.

Putsaile nakuanturin liitin.


Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #22 : 07.05.2011, 13:06:20 »
Kyllä vikavalon pitäisi syttyä heti, jos lambdan signaali on "väärä" tai se puuttuu kokonaan. Tämän huomasin omakohtaisesti, kun vedin painavaa kärryä pitkää kovilla ahdoilla, ja imusarjan tiiviste petti ykkösen kohdalta. Hetki ontuvaa joutokäyntiä, ja vikavalo syttyi !
Tätä minäkin ihmettelin. Mutta täytyy testata uudelleen.
Prosessi meni niin, että virrat päällä, ensin tarkistin vikakoodit. Nykäisin lamdan liittimen auki. Käynnistin koneen (ilman lamdaa) ja yritin mittailla, josko tuosta saisi mitään yleismittarilla. Jotain epämääräistä sieltä tuli. Sitten yritin mittailla, josko downpipen ja auton korin välillä olisi jotain jännitettä havaittavissa. Vaikeuksia saada putkesta kunnon kontaktia, joten tulos epäselvä.
Ja tietysti milliohmimittaria ei pakissa just mökkireisulla sattunut olemaan...   :D

Kone sammuksiin ja lamdan liitin kiinni ja virrat uudelleen päälle ja vikakoodien luku. Ei koodeja. Joskaan en pysty 100% varmaksi sanomaan, paloiko lamda-valo ennen sammutusta. Uudelleen käynnistäessä ei palanut.

Eli joku tuossa mättää, jos ei valo syty vaikka töpseli on irti. En usko että tunnistin olisi tuosta pätkimisestä vielä kipeää saanut, vaikka voihan olla että se on antanut hiukan heikkoa signaalia jo aiemmin. Kolmejohtoisessa tunnistimessa on kaksi johtoa lämmitykselle, ja yksi signaali (musta). Töpseli kiinni, auto käynnissä signaalijohtoa maata vasten mitattaessa pitää jännite vaihdella tasaisesti välillä 0,1-0,9 V(DC). Jos vaihteluhaarukka on vaikka 0,3-0,7 V, alkaa tunnistin olla ehtoopuolella, eikä ehkä toimi enää kierroksilla/ahdoilla/ suuremmalla pakokaasuvirtauksella. Eli suomeksi, on liian hidas !
Hyvin se pata sinne putkeen aivasteli, siksi mietin, josko lamda olisi saanut kipeää.
Eli jos oikein ymmärsin, niin lamda-anturi on maadoitettu vain putken ja moottorin kautta, eikä minkään piuhan kautta? Ja ikää sillä on reilusti, ellei jopa alkuperäinen.

Ja pikku vinkki, jos vaan mahdollista, niin mittaa tuo signaali skoopilla. Halvat yleismittarit ei ehdi mittaamaan ja näyttämään tuota signaalia oikein, jolloin herkästi tulee tuomittua tunnistin vialliseksi kun jänniteskaala on tuo 0,3-0,7V. Skoopilla myös näkee helpommin viiveet säätöalueen reunoilla sekä "aallonkorkeuden" erot.
Onnistuu skoopilla mittaaminen. Sen tiedän, etteivät tavalliset yleismittarit näytteistä riittävän nopeasti lamdan signaalia riittävän nopeasti. Itsellä mastech 8215, eli halpis, joskaan ei halvin. Joku Fluken TRUE RMS mittari voi jo jotain järkevää näyttääkin, mutta kunhan kokeilin josko jotain saisi irti.

Tärkein juttu mitä tuolla mittauksella hain, oli pakoputken maadoitus. Koska joskus vanhempieni 440:ssa oli mystisiä nykimisiä ja käyntiongelmia. Vikoja etsittiin sinisellä tiskillä hartaasti (5000,- edestä) mitään löytämättä. Niiden syyksi löytyi omatoimisesti bensanpaineen säädin ja lamdan huono maadoitus. Tuolloin opin, ettei lamdan signaalia voi mittailla kunnolla yleismittarilla, ellei scopemeteriä sellaiseksi lasketa.  ;)

Mitä sen jännitteen tulisi olla piikistä piikkiin? Vaihteluväli? Entä RMS ?
Tai mistä löydän taulukon, jossa on tuon nimenomaisen anturin AFR arvot jännitteen funktiona?

Ei kai rouva oo tankannu... 95E10:ä. :buck2: Tai asemalla väärä laatu.

Putsaile nakuanturin liitin.
Ei ole rouva tankannut väärää laatua tai ainakaan tietääkseni tai bensakuittien mukaan.
Enkä sen puoleen minäkään, sillä pidän kirjaa tankkauksista ja merkitsen sinne aina litrahinnan ja polttoainelaadun.
Jos asemalla on käynyt täyttömoka, niin siitä en tiedä, enkä pysty sitä toteamaan. Tosin tankkasin tuolla 150km testilenkin lopulla 98 (?) tankin täyteen.

Joskus syksyllä kokeilin 95:sta ja ähky puuttuu tai oikeammin sen terävin kärki. Joten tankkaan kiltisti 98.  :-\

Liittimiä putsailinkin ja tarkistelin. Nimenomaisesti nakuanturin liitintä en putsannut, vaikka muut lämpötila-anturit yms. kävin lävitse ja joka jokaisen suuttimen liittimen. Ja vähän tsekkailin samalla silmämääräisesti maadoituksia.


Ärsytää!   :knuppel2:
Kun tietää, että jokin mättää mutta ei suoraan pääse kiinni missä vika on. Kaikkea en viitsi vaihtaa uudeksi laiskuuttani, vaan haluan löytää ongelman ja sen aiheuttajan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #23 : 07.05.2011, 14:45:10 »
Lisää tutkimuksia vajaalla välineistöllä.
Kyllähän se vikavalo syttyy, kunhan malttaa odottaa niin kauan, että kone on normilämmöissä. Kylmänä tai vajaa lämpöisenä ei sytytä vikavaloa.
Lämpöisenä tulee nätisti vikakoodi 2-1-2.

Tyhjäkäynnillä ja lämpöisellä koneella mittailin sieltä sellaisia 770mV jännitteitä, joka jossain määrin vaelteli mittarin näytön mukaan 100 - 800mV välillä mutta yllättävän nätisti istui tuossa 700mV nurkassa.  Ja kun kierroksia nosti, niin tippui tuonne 100mV nurkkiin. Tosin noihin yleistysmittarilla mittauksiin en hirvittävästi luota, koska skooppi kertoo vasta totuuden.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #24 : 07.05.2011, 20:21:59 »
Täytyi käväistä kaupungissa ja samalla tein viimeisen kliinisen eläinkokeen.
Pähkäilin pitkään, mikä voi vielä mättää ja tuumasin, ettei tuo mitään rakettitiedettä ole.

Koska nyt puola toimii varmuudella oikein ja ennen puolan pimahtamista kone ei rapistellut lainkaan, edes lappu lattiassa.
Puolan vaihdon jälkeen kone toimi testilenkin suht normaalisti ja silmämääräisestikkin kipuna oli täysin toiselta planeetalta. Lamdakin antoi mökkivarusteilla ihan siedettäviä tuloksia, niin ajellessani tuumailin, ettei vikapaikkoja voi enää montaa olla.

No, kiihdytettäessä lamda ei tee tuon taivaallista, vaan konetta ohjataan ns. avoimessa silmukassa lamdan osalta, joten sillä ei ole tekoja kiihdytyksissä rapistelun kanssa. Tosin voihan se viallinen lamda hilata korjausarvoja kartoista metsään mutta en silti luottanut siihen.
Tuumasin, että ainoat ohjaus komponentit, jotka voivat kiihdytyksessä aiheuttaa rapistelua, ovat sytkän VR-anturin sekoilu tai sopan määrä, eli vaahteramäen eemeli (IMM). Varmuuden vuoksi mittasin bensanpaineita huolella japitkällä lenkillä. Nätisti pysyivät koko ajan riittävinä.

Koska kone kävi muutoin niin tasaisesti tasakaasulla kuin vinokone voi, en uskonut, että VR-anturi sekoilee/on rikki, koska mikään ei siihen viitannut, että ennakot vaihtelisivat niin paljon, että kone rapistelisi epäsäännöllisesti kiihdytyksissä.

Joten kohdistin epäilykseni IMMuun ja päätin, ettei siinä menetetä kuin muutama kymmenen minuuttia, kun vaihtaa sen ja kokeilee uudestaan. Vaihdoin IMMun ja lähdin testilenkille minuutin tyhmäkäynnin jälkeen. Kas kummaa, pannu toimii kuten pitääkin!  :o

Kumpi aiheutti kumman, on kysymys johon en tiedä vastausta. Tulipahan vaihdettua sitten varmuuden vuoksi, kaikki sytkäpiuhat, tulpat, sytkäpääte ja suutinrele. Lopulta puola ja IMM olivat vialla ja kummatkin vain osittain. Puola ei antanut kunnon kipinää ja IMM mittasi liian pieniä arvoja.  :o

Paljonkojan tuo olisi maksanut korjauttaa sinisellä tiskillä?  ;)
Ja olisikohan edes vika löytynyt ilman koko konehuoneen uudelleen kalustusta? :(

Notta, tulipahan kokemusta!  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #25 : 07.05.2011, 21:12:36 »
Jaa... että immussa vika.
Voisko nyt olla se imm? Tässä näitä vaihtoehtoja, mitkä tiiätkin kyllä.
Ei kai se eemeli niin tarkka ole? V:>        ;)

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #26 : 07.05.2011, 21:18:50 »
Tuntuu tuo immu olevan sen verran kuuma peruna, että mikan voisi joutessaan (kun muilta kiireiltään ehtii) tutkia ko. kapineen sielunelämää vähän syvällisemmin. Ihmetyttää kovasti, että valmistajien ja toimittajien puolesta on monenkirjavaa tarkastus sekä mittausohjetta kaikille muille komponenteille, paitsi tuolle viheliäiselle tuulitunnelille. Sen toiminnan pystyy kyllä mittaamaan, skooppi ja virtausmittari näin aluksi sekä simppeli jännite/virta yhdistelmä.

Tuntuu hullulta, että lähes kaikkiin käyntihäiriöihin tarjotaan ratkaisuksi immua, mutta tutkimus keinona on ainoastaan vaihtaa se ! Vianhaku ohjeita, pliis ! -H-

Toivottavasti palataan asiaan  :knuppel2:
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

hevonen

  • Vieras
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #27 : 07.05.2011, 21:22:00 »
Aika pitkällehän pääsee kun kaikki nuo mittaukset tekee, tai pitää sitä varmasti ehjää kappaletta hyllyssä, mikä on melko välttämätöntä mikäli näitä museoita harrastaa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #28 : 07.05.2011, 21:43:59 »
Jaa... että immussa vika.Ei kai se eemeli niin tarkka ole? V:>        ;)
Arvasin, että sanot noin!   :2funny: :2funny:
Ja olit toisessa viassa oikeassa.

Juu, ei vaikuttanut ennen puolan vaihtoa. Joten pirun vaikeaa selvittää missä vika on.

Kun ajattelen tuota puolanvaihdon jälkeistä testilenkkiä, niin silloin tapahtui huomattavan nopeaa lämpötilan laskua, jolloin imuilmakin on kylmempää koneeseen mennessään. Matkan alussa rapsahti muutaman kerran ja matkan edetessä rapina katosi nopeasti, samaten tippui lämpötilakin.

IMMuha on voinut mittailla mitä sattuu koko talven, mutta kone ei rapistele kunhan on tarpeeksi kylmää. Ja nyt rapinat ilmestyivät kunhan lämpötila on yli +10C (tänään +18C).
Joten kyse voi olla viasta IMMussa sen omassa lämpötilamittarissa tai sitten sylinteriin johtuvasta ilmanlämpötilasta tai molemmista, joka estää rapinat kylmillä keleillä.

Puolan posahtaminen sitten oli se niitti, mikä aiheutti koko sopan havaitsemisen. Todennäköisesti pelkkä IMMu se ei ollut, koska kokeilin nyt kiinni olevaa IMMua jo aikaisemmin. Nuo nelikärkitulpat ehtivät olla kiinni tasan kaksiviikkoa, ennenkuin ongelmat ilmenivät, joten niiden mahdollisesti tarvitsema korkeampi läpilyöntijännite saattoi olla liikaa murkku-ikäselle puolalle, joka on kipunan jos toisenkin päästänyt elinkaarensa aikana. Koska en niele ihan kokonaan sitä, että kyse oli pelkästä sopasta, sillä sen verran sekoilevalle sytkälle homma vaikutti (aivasteli putkeen yms.), tosin vinokoneesta ei ole ihan niin paljon kokemusta, että saako nuo aikaiseksi pelkällä sopan säätelyllä. Ja käynti parani kuitenkin vaihtelemalla sytkäpiuhat ja tulpat (kesti enemmän kierroksia ilman ongelmia kaasupolkimen asennosta riippumatta, jolloi ilmamassakin oli erilainen).

Tulipa mieleen vielä tämä, että tuossa parisen kuukautta sitten öljynvaihdon yhteydessä ruikkasin IMMuun sen puhdistamiseen tarkoitettua sprayta.  :o Liekö sillä vaikutusta?

Tuntuu tuo immu olevan sen verran kuuma peruna, että mikan voisi joutessaan (kun muilta kiireiltään ehtii) tutkia ko. kapineen sielunelämää vähän syvällisemmin. Ihmetyttää kovasti, että valmistajien ja toimittajien puolesta on monenkirjavaa tarkastus sekä mittausohjetta kaikille muille komponenteille, paitsi tuolle viheliäiselle tuulitunnelille. Sen toiminnan pystyy kyllä mittaamaan, skooppi ja virtausmittari näin aluksi sekä simppeli jännite/virta yhdistelmä.
Tuollaisen mittausproseduurin ehdin tehdä vasta joskus kesällä, sillä pari seuraavaa kuukautta on ankarasti nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä. Kun joudun tuohon testisettiin hankkimaan kalustoa. Ja jostakin pitää kaivella lainaksi vertailu-IMMuja muutama.

Samaa minäkin ihmettelen, sillä tuosta pitäisi olla saatavilla dataa, millä massallavirtauksella se antaa mitäkin arvoja.
Massavirtauksen (kg/s) laskemiseen tarvitaan tietää vain kaasun nopeus ja tiheys (eli lämpötila), niin massavirtaus saadaan laskemalla. Ja tulosta voi verrata mitattuun.

Tuntuu hullulta, että lähes kaikkiin käyntihäiriöihin tarjotaan ratkaisuksi immua, mutta tutkimus keinona on ainoastaan vaihtaa se ! Vianhaku ohjeita, pliis ! -H-

Toivottavasti palataan asiaan  :knuppel2:
Ei IMMu ihan aina ole vikapää, vaikka osasyyllinen se minulla olikin.

Eemeliä ryhdyin epäilemään vasta tänään, kun tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla sopat olivat ok. Ja kiihdytettäessä eivät. Ja koska B230FK ei pysty millään muulla tietämään, mitä pannuun menee (ei kaasuläpän asentotunnistinta), niin avoimen silmukan säädään suorittaa vain ja ainoastaan eemeli, eikä mikään muu.

Jos sopat ovat pielessä tasakaasulla, täytyy katsella toiselle suunnalle, eli lamdan suuntaan...

Ja niin, mainitakseni, sytkä ei täysin viaton ollut, koska stobokin näki sen pomppimista selvästi kun pikaisesti vilkaisin ennen sytkäosien vaihtoa ja siksi kävin mm. syttypäätteen ja piuhojen kimppuun.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #29 : 08.05.2011, 19:49:26 »
Joutokäynnillä ja tasaisessa ajossa lambda lienee korjaa IMM:n mittavirheen.
Kiihdyttäessä hapantunut IMM antaa lienee liian pientä signaalia ja
tämä taasen johtaa siihen että laitteisto käyttää liian suurta sytkäennakkoa.
Tästäkös vinokin kone innostuu nakuttelemaan.

Olisiko tuon IMM:n mahdollisessa empiirisessä tutkimuksessa syytä käyttää ihan normaalilämpöistä huoneilmaa (+21...+23) niin saattaisi olla muillakin testaajilla helpompaa toistaa moinen mittailu.
Helpointa lienee toteuttaa laitteisto jossa olisi kaksi Immua sarjassa ja näiden antamia arvoja verrattaisiin keskenään.
Ehkäpä...

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo