Jaa... että immussa vika.Ei kai se eemeli niin tarkka ole?

Arvasin, että sanot noin!

Ja olit toisessa viassa oikeassa.
Juu, ei vaikuttanut ennen puolan vaihtoa. Joten pirun vaikeaa selvittää missä vika on.
Kun ajattelen tuota puolanvaihdon jälkeistä testilenkkiä, niin silloin tapahtui huomattavan nopeaa lämpötilan laskua, jolloin imuilmakin on kylmempää koneeseen mennessään. Matkan alussa rapsahti muutaman kerran ja matkan edetessä rapina katosi nopeasti, samaten tippui lämpötilakin.
IMMuha on voinut mittailla mitä sattuu koko talven, mutta kone ei rapistele kunhan on tarpeeksi kylmää. Ja nyt rapinat ilmestyivät kunhan lämpötila on yli +10C (tänään +18C).
Joten kyse voi olla viasta IMMussa sen omassa lämpötilamittarissa tai sitten sylinteriin johtuvasta ilmanlämpötilasta tai molemmista, joka estää rapinat kylmillä keleillä.
Puolan posahtaminen sitten oli se niitti, mikä aiheutti koko sopan havaitsemisen. Todennäköisesti pelkkä IMMu se ei ollut, koska kokeilin nyt kiinni olevaa IMMua jo aikaisemmin. Nuo nelikärkitulpat ehtivät olla kiinni tasan kaksiviikkoa, ennenkuin ongelmat ilmenivät, joten niiden mahdollisesti tarvitsema korkeampi läpilyöntijännite saattoi olla liikaa murkku-ikäselle puolalle, joka on kipunan jos toisenkin päästänyt elinkaarensa aikana. Koska en niele ihan kokonaan sitä, että kyse oli pelkästä sopasta, sillä sen verran sekoilevalle sytkälle homma vaikutti (aivasteli putkeen yms.), tosin vinokoneesta ei ole ihan niin paljon kokemusta, että saako nuo aikaiseksi pelkällä sopan säätelyllä. Ja käynti parani kuitenkin vaihtelemalla sytkäpiuhat ja tulpat (kesti enemmän kierroksia ilman ongelmia kaasupolkimen asennosta riippumatta, jolloi ilmamassakin oli erilainen).
Tulipa mieleen vielä tämä, että tuossa parisen kuukautta sitten öljynvaihdon yhteydessä ruikkasin IMMuun sen puhdistamiseen tarkoitettua sprayta.

Liekö sillä vaikutusta?
Tuntuu tuo immu olevan sen verran kuuma peruna, että mikan voisi joutessaan (kun muilta kiireiltään ehtii) tutkia ko. kapineen sielunelämää vähän syvällisemmin. Ihmetyttää kovasti, että valmistajien ja toimittajien puolesta on monenkirjavaa tarkastus sekä mittausohjetta kaikille muille komponenteille, paitsi tuolle viheliäiselle tuulitunnelille. Sen toiminnan pystyy kyllä mittaamaan, skooppi ja virtausmittari näin aluksi sekä simppeli jännite/virta yhdistelmä.
Tuollaisen mittausproseduurin ehdin tehdä vasta joskus kesällä, sillä pari seuraavaa kuukautta on ankarasti nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä. Kun joudun tuohon testisettiin hankkimaan kalustoa. Ja jostakin pitää kaivella lainaksi vertailu-IMMuja muutama.
Samaa minäkin ihmettelen, sillä tuosta pitäisi olla saatavilla dataa, millä massallavirtauksella se antaa mitäkin arvoja.
Massavirtauksen (kg/s) laskemiseen tarvitaan tietää vain kaasun nopeus ja tiheys (eli lämpötila), niin massavirtaus saadaan laskemalla. Ja tulosta voi verrata mitattuun.
Tuntuu hullulta, että lähes kaikkiin käyntihäiriöihin tarjotaan ratkaisuksi immua, mutta tutkimus keinona on ainoastaan vaihtaa se ! Vianhaku ohjeita, pliis ! 
Toivottavasti palataan asiaan 
Ei IMMu ihan aina ole vikapää, vaikka osasyyllinen se minulla olikin.
Eemeliä ryhdyin epäilemään vasta tänään, kun tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla sopat olivat ok. Ja kiihdytettäessä eivät. Ja koska B230FK ei pysty millään muulla tietämään, mitä pannuun menee (ei kaasuläpän asentotunnistinta), niin avoimen silmukan säädään suorittaa vain ja ainoastaan eemeli, eikä mikään muu.
Jos sopat ovat pielessä tasakaasulla, täytyy katsella toiselle suunnalle, eli lamdan suuntaan...
Ja niin, mainitakseni, sytkä ei täysin viaton ollut, koska stobokin näki sen pomppimista selvästi kun pikaisesti vilkaisin ennen sytkäosien vaihtoa ja siksi kävin mm. syttypäätteen ja piuhojen kimppuun.