Elekma  Autoracing

B230FK tulpat

  • 35 Vastauksia
  • 16827 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
B230FK tulpat
« : 04.05.2011, 12:32:11 »
Vaihdoin tuossa 2500km sitten bosch nelikärki tulpat.
Vaihdon jälkeen huomasin kotteron nykivän silloin tällöin.

Pari päivää sitten ongelma muuttui sellaiseksi, että nykimistä tapahtui joka kerta, kun mentiin ahdoille. Tankki oli tosin suhteellisen kuiva. Tankkasin taas piripintaan, joten bensa ongelmaksi en sitä mieltäisi.
Vaihdoin tavalliset tulpat tilalle mutta tilanne ei palautunut entiseksi, vaan nykimistä tapahtuu ahdoille mentäessä, tosin jonkin verran lievemmin kuin nelikärkisillä ja ei päästele paukkuja putkeen.

Vikakoodeja ei tule kummaltakaan puolelta. Virranjakaja, pyörijä, piuhat on vaihdettu noin 15tKm sitten. Orkkis osia ovat enää puola ja sytkäpääte.

Puolako lauennut? Sytkäpääte ottanut siipeensä?
Jos puola on viallinen, niin mitä vaatimuksia korvaavalle on? Käykö B230FB:n puola tilalle vai onko turbossa erilainen puola?
Vai täytyykö tässä mennä siniselle tiskille?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #1 : 04.05.2011, 12:49:23 »
Mittaa vaikka se bensanpaine ensin, kun taidat sen jo hallita. :) Suodatin ok? Resetoi boksi.
Voisko nyt olla se imm? Tässä näitä vaihtoehtoja, mitkä tiiätkin kyllä.
Se sytkäkivihän on halpa ja ihan hyvä vaihtaa jos sillä ikää jo on.
Onko sun nostettu jännite yhä elossa? Ettei siis latausjännite ole alhainen, sellainen teki joskus vastaavia temppuja ahdetussa. Oli kait b-pumpun jännite liian alhaalla ja tuotto ei riittänyt...

Ps. Kokeilin kerran noita tulppia ja eivät sopineet ft:n, tuppas nykiin.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #2 : 04.05.2011, 13:00:16 »
Puola käy FB koneista ja kaikista äffäläisistä ainakin, kokeilepa sen vaihtoa jos ei jaksa työntää kipinää ahdoilla..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #3 : 04.05.2011, 13:06:30 »
Mittaa vaikka se bensanpaine ensin, kun taidat sen jo hallita. :) Suodatin ok? Resetoi boksi.
Ohjelmassa. Vaikuttaa kuitenkin sähköiselle vialle.
Resettiä en tehnyt. Polttoaineen suodatin on vaihdettu 10tKm sitten.
Vajaa tankeilla ei ole talvella ajettu, vaan aina on tankattu piripintaan. Eli todennäköisesti vettä ei ole systeemissä. Ja se olisi oireillut varmasti aikaisemmin.

Voisko nyt olla se imm? Tässä näitä vaihtoehtoja, mitkä tiiätkin kyllä.
Se sytkäkivihän on halpa ja ihan hyvä vaihtaa jos sillä ikää jo on.
Onko sun nostettu jännite yhä elossa? Ettei siis latausjännite ole alhainen, sellainen teki joskus vastaavia temppuja ahdetussa. Oli kait b-pumpun jännite liian alhaalla ja tuotto ei riittänyt...
En usko, että on vaahteramäen eemeli, voin tosin tehdä testin, kun varaosakin on sopivasti olemassa.
Sytkäpäätteen ajattelin vaihtaa joka tapauksessa, koska sillä tosiaan on ikää.
Latausjännite on ok.

Kiekkamittari ei varsinaisesti ny'i kun sen verran mitä kierrokset jää nousematta.

Kohdistan omat epäilykseni puolaan tai sytkäpäätteeseen, jotka ovat jo murkkuiässä.  ::)

Ps. Kokeilin kerran noita tulppia ja eivät sopineet ft:n, tuppas nykiin.
Juu, samaan lopputulemaan tulin minäkin.  ;)


Puola käy FB koneista ja kaikista äffäläisistä ainakin, kokeilepa sen vaihtoa jos ei jaksa työntää kipinää ahdoilla..
Tämä piipahti mieleeni ensimmäisenä, sillä ensimmäiset nykäisyt tulivat heti tulppien vaihdon jälkeen. Siksipä tuli haettua uusien tulppien keralla sytkäpääte ja FB:n puola löytyy suoraan omista nurkista.
Tasakaasulla ja tyhjäkäynnillä käy kuin Buick  ;)


Millaisia kokemuksia muilla on aihepiiristä tulpat/puolat?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #4 : 04.05.2011, 14:53:24 »
Oma kottero alkoi tuossa keväällä käydä hieman ontuen, ja syyksi selvisi ykkös sylinterin jakajan puoleisen johdon pään vihreys. Päälisin puolin kaikki näytti hyvältä, mutta kun johdon nappasi irti jakajan kannesta, sielu oli vihreä. Johdot ja kansi oli uusittu n. 20tkm aikaisemmin.

Eli olisiko tuossa tulppien vaihdon aikana johdot heiluneet sen verran että kontakti ei ole enää ihan parhaimmillaan ? Vai oletko jo ehtinyt tehdä okulaaris polaarisen tarkastuksen johdoille ?

Tuntuu hiukan oudolta että esim sytkäpääte antautuisi tulppien vaihdon jälkeen (tosin on se kuuluisa herra Murphy vieraillut minunkin tallissa...)  :tickedoff:
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #5 : 04.05.2011, 20:30:42 »
Piuhat vaihdettu (kaikki, mitatessa yksi piuha hitusen epämääräinen), jakajan kansi ja pyörijä ne aikaisemmat (en edes avannut). Tulpat nyt NKG BP7ES, edelliset epähuomiossa R-versiot. Suurin rele vaihdettu testaamiseksi. Puola mitattu (ensiö 0,8 ohmia, toisio 8600ohmia). Sytkäpääte vaihdetu varmuuden vuoksi, joten nyt niitä on kolme varastossa.
Toista (ehjää) IMM kokeiltu. Bensapaineet ajossa mitattu, 4 bar täysillä ahdoilla (0,8 bar).

Otin 2 pytyn piuhan irti tulpasta ja nelikärki kiinni. Visuaalisesti kipinä oli jotenkin heikohko.

Sytkäpäätteen vaihto, ei vaikutusta. Johtojen ja tulppien vaihto vaikutti positiivisesti. Millään muulla muutoksella ei mitään vaikutusta. Nyt nykiminen esiintyy siellä 0,4 baarin yläpuolla.

Epäilyt ovat puolassa, ellei jollakin ole edistynyttä arvausta viasta tai tietoa.    :o

Sinisellä tiskillä pyytävät tilaustuotteesta €85.60,-
Toimitusaika on jotain xxx....
Varastoissani ollut Vollen puola oli erilainen ja puolan johdoltaan, en kokeillut tästä syystä.

Joten jos jollakin olisi ylimääräinen soveltuva puola, voisi olla kiinnostunut ostamaan sen. Läheltä haen, pidemmältä matkahuolto toimittakoot. YV:llä tavoittaa.

Lisätään vielä, boxit resetoitu. Ei vaikutusta...
« Viimeksi muokattu: 04.05.2011, 21:02:30 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1201
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #6 : 04.05.2011, 20:53:54 »
Mulla on pari - kolme ylim. puolaa, missä päin vaikutat?
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #7 : 04.05.2011, 21:00:38 »
Mulla on pari - kolme ylim. puolaa, missä päin vaikutat?

Vastattu YV:llä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #8 : 04.05.2011, 21:25:03 »
Tulpat nyt NKG BP7ES, edelliset epähuomiossa R-versiot.
Mikä vika niissä R versioissa on? Juu tiedän että niissä on vastusta jopa 5 kOhm mutta...
http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/spark_plugs/faq/faqresistor.asp

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #9 : 04.05.2011, 21:27:55 »
Mikä vika niissä R versioissa on? Juu tiedän että niissä on vastusta jopa 5 kOhm mutta...
http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/spark_plugs/faq/faqresistor.asp

Kipunavirta jää pienemmäksi, joten otin ilman R:ää...  Tänään sillä oli merkitystä kliinisissä eläinkokeissa, kun johdot ovat jo vastusjohdot valmiiksi, niin turhaa niitä on tuplata.

Mitattu vastus 4,8kOhm.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #10 : 04.05.2011, 21:37:25 »
Joo, ymmärrän kyllä pointtisi, aattelin vaan kun ne on sinne suunniteltu ja onhan niissä puolensakin, niinkuin tuosta ngk:n  sivulta saattaa lukea.
Tai sitten ne vaan sepittää että menis ärriä kaupaksi. :D
Omissa f turboissa on pikkuvirillä, n. 220hp toimineet seiskaset ärrät ihan ok.

Joskus kokeilin ilman ärrää, tulpanjohdoissa oli vastus n. 4 kOhm, ei ollut muuta vaikutusta kuin naapurin ukko huuteli klasista jotta telkkarista ei nää mitään kun tuut autollas pihaan.
No, ei se äijä muutenkaan paljon mitään nähnyt niin ei sillä niin väliä kai ollut. 8)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #11 : 04.05.2011, 22:37:40 »
Joo, ymmärrän kyllä pointtisi, aattelin vaan kun ne on sinne suunniteltu ja onhan niissä puolensakin, niinkuin tuosta ngk:n  sivulta saattaa lukea.
Tai sitten ne vaan sepittää että menis ärriä kaupaksi. :D
Omissa f turboissa on pikkuvirillä, n. 220hp toimineet seiskaset ärrät ihan ok.
NGK pyrkii toimillaan RF-häiriöiden pienentämiseen, jotka ovat taatusti massiiviset jos on vastuksettomat johdot&tulpat ja suurenergiainen sytkäsysteemi. (RF = Radio taajuiset).

Ja pienentäähän se myös kipinävirtaa, jolloin tulpat kuluvat vähemmän.
Minun tapauksessani kyseessä oli €11,20,- hintainen kliininen eläinkoe, jolla pystyin määrittelemään mahdollisia vikapaikkoja.
Ja koska se nosti käyntihäiriöihin tarvittavaa painetta, johtaa se liittimeen... Eikun johtopäätökseen, että puola on todennäköisin ongelmakohde, koska kipinän energia kasvaa vastusta vähentämällä pienemmällä jänniteellä.

Ja saahan R:stä paremman katteen...   ;)

Joskus kokeilin ilman ärrää, tulpanjohdoissa oli vastus n. 4 kOhm, ei ollut muuta vaikutusta kuin naapurin ukko huuteli klasista jotta telkkarista ei nää mitään kun tuut autollas pihaan.
No, ei se äijä muutenkaan paljon mitään nähnyt niin ei sillä niin väliä kai ollut. 8)
Minulle kun sillä on merkitystä, niin täytyypä piruuttaan mitata nuo RFI-asiat ja katsoa mille näyttää. Kun se käy ihan luonnostaan...   :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1201
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #12 : 05.05.2011, 08:49:54 »
Ajattelin välillä kokeilla Bosch Platinum Plus tulppia, astetta kylmempitä WR6DP+, jota löytyy 700 turboista ja 16v vapareista.

Platinum Plug, 14mm Thread Size, 19mm (3/4") Reach, 13/16" (20.8mm) Hex Size, Gasket Seat, Interference Suppression Resistor, Heat Fused Platinum Center Electrode, Tapered Ytrrium Enhanced Ground Electrode, Removable Terminal Nut, .027" (0.7mm) Gap, Heat Range 6

Bosch uses a platinum center electrode that's heat fused into the extended ceramic insulator.  Bosch platinum series spark plugs reach self cleaning temperature faster for quicker starts, smoother acceleration and increased fuel efficiency.  The tapered, v-profile nickel ground electrode provides improved starting in cold weather and increased fuel ignitibility.  The metal glass fused resistor allows for maximum interference suppression while the ribbed insulator design prevents misfires due to current leakage.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #13 : 06.05.2011, 01:17:51 »
Kiitokset Tonille toimivasta puolasta!  P> P>

Vaihdoin puolan ja alussa testilenkin alussa vedossa tuntui suht pientä ja harvaa nykimistä 3/4 kaasun kiihdytyksissä. Ei mitään alkuperäisen veroista.

Kun tuo 150km testilenkki eteni ensimmäisiltä kilometreiltään konetielle, kaasua sai antaa oikein kunnolla ennenkuin tuli pienintäkään oiretta (siis nykäystä tms.)
Jokaisen kiihdytyksen jälkeen oireet vähenivät

Antelin täysruntua tuonne 5t rpm lukemiin asti pari kertaa ja pätkiminen katosi.

Tosin hitusen pelkäsin, mäntäpistiäistä mutta päätin silti kokeilla.  ;)

Lopppumatkasta tein täyskaasu kiihdytyksen paikaltaan. Ei nykäyksen nykäystä.  :o
Eikä tullut seuraavassakaan.

Olisi pitänyt resetoida boxi heti puolan vaihdon yhteydessä (vaan ei tullu silloin mieleen) ja todennäköisesti oireet olisivat kadonneet samantein. Koska epäilen LH:n säädelleen seoksia pätkimisen vuoksi metsään.

Joten katson oireiden kadonneen ja potilaan olevan terve. Taudin aiheuttajaksi katson sytytyspuolan.  ???


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1201
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: B230FK tulpat
« Vastaus #14 : 06.05.2011, 20:02:30 »
Hyvä että toimii  :) !

Tuossa vähän vertailua Bosch Platinum <-> NGK. Vaikuttais tuo NGK jonkin verran heppoisemmalta.

« Viimeksi muokattu: 30.09.2014, 07:40:42 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

 

Samppasport  Futurez