KKD Motorsport  Samppasport

Uusi XC90 (2016 ->)

  • 1984 Vastauksia
  • 369610 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7367
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1965 : 12.07.2020, 20:15:27 »
Ok, eli trippiä kun ei ole toistaiseksi vielä nollattu, niin kyseessä on ilmeisesti koko historian keskikulutus.

Sehän pyörähtää sitten 10 tkm kohdalla ympäri ja TM:ään perustuvaa kulutustakin aletaan laskea uudestaan.

Keskinopeuden saa näkyviin (iOS-sovelluksella) auto > tilastot ja siinä suorituskyky-otsikon alla.

Olin sanomassa että ei Androidissa tommosia, vaan on mennytkin uusiksi tuo Auto-välilehti  :o On keskinopeuskin, ja sähkö-bensa jakauma ja vaikka mitä  :o
745 B230F -89, 765 B280 -85, XC90 T8 -17

Poissa LendZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1966 : 12.07.2020, 23:39:53 »
Sehän pyörähtää sitten 10 tkm kohdalla ympäri ja TM:ään perustuvaa kulutustakin aletaan laskea uudestaan.

Olin sanomassa että ei Androidissa tommosia, vaan on mennytkin uusiksi tuo Auto-välilehti  :o On keskinopeuskin, ja sähkö-bensa jakauma ja vaikka mitä  :o

Eli pyörähtänyt 2tkm sitten ympäri. Se selittääkin kulutuksen tippumisen litralla koronan aiheuttamaa ajoprofiilin muutosta paremmin, kiitokset  :)


Keskinopeus on näkynyt kolmisen vuotta ainakin, niin androidilla kuin iOS:sälläkin. Sähkökäppyrät toistaiseksi puuttuvat, toivottavasti tulevat pian myös hedelmäpuhelimille   :o :-\

Poissa Ristus

  • Tossavainen - Teiden ritari
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9444
  • Mörkö
    • Kotisivut
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1967 : 23.07.2020, 14:14:28 »
Tuossa huomasin volvocarsin sivuilta maininnan B6 mutta tarkempia speksejä en saanut esille, mutta ilmeisesti kyse samasta kuin B5:n kanssa jossa pieni sähkömotti on D5:n kupeessa niin B6 olisi sit bensa T6 jonka kupeessa olisi vastaavanlainen pieni motti auttamassa.
855 2.5 10V -96 man, V40 T4 -98 man, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut ja XC90 -04 D5 AWD geartronic

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 11250
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1968 : 23.07.2020, 14:20:04 »
Näin ymmärtänyt että B6 on kehyt hybridi versio T6 moottorista. Tuo on muihin 90-sarjalaisiin saatavilla paitsi suomessa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 293
  • www.vrcf.fi

Poissa volvoandy

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1970 : 23.07.2020, 16:42:20 »
Heippa!
Tuosta XC90 T8 kulutuksesta ja polttoainetankin tilavuuksista olisin tiedustellut, että mistä vuosimallista lähtien "se pienempi tankki ?? litraa" on päivittynyt isompaan ja minkälaisia kulutuksia tuolla automallilla olisi järkevällä ajolla saada? Katsoin tämän videon :
https://www.youtube.com/watch?v=z3smifxM7HI
ja vähän hämmästelin tuota peräti 12L keskikulutusta maantieajossa!?! Oli kyllä 100 km/h keskinopeus, mutta isolta silti kuulostaa?
Nuo käytetyt XC90set alkaisivat olemaan jo siinä hintaluokassa, että vois harkita... Toki pitäisi olla sellainen malli, että nuo kulutuslukemat (polttoainetankki ja akusto) saisi vähän paremmalle mallille...
Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. 2017 119 tkm https://www.spritmonitor.de/en/detail/1068522.html
Exät 2 BMW X3 F25 3ltr+E61 520, 1 Opel ja 5 Pösöä...

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 293
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1971 : 23.07.2020, 17:07:21 »
Heippa!
Tuosta XC90 T8 kulutuksesta ja polttoainetankin tilavuuksista olisin tiedustellut, että mistä vuosimallista lähtien "se pienempi tankki ?? litraa" on päivittynyt isompaan.

Isompi tankki 2019 eteenpäin. Tuossa (2021 pudotusvalikossa) voi vaihtaa  vuosimallia ja tarkastella teknisiä tietoja välillä 2016-2021

https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/models/xc90/2021/specifications
« Viimeksi muokattu: 23.07.2020, 17:17:50 kirjoittanut gubbe »

Poissa Negotiator

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1972 : 25.07.2020, 22:33:59 »
Tervehdys,

Piti rekisteröityä kun sai tämän ketjun kaikki 132 sivua kahlattua läpi.

Itsellä ajatuksissa iso auto S-maxin tilalle ja XC90 haaveissa. Käytettyä alkaa olemaan jo hyvin varsiniin täällä Ruotsissa markkinoilla. Ei ollut montaa postausta ketjussa enemmän ajetuista käytetyistä ja kovasti puhetta tuosta T8sta joka toki itseäkin kiinnostaisi. Hintojen puolelta olen kallistumassa D5n.

Mitkäs olisi sudenkuopat mitä tällaisesta n. 100-140tkm ajetusta käytetystä tulisi tietää? Onko palstalaisilla alla D5 isommilla kilsoilla tätä uudempaa korimallia?

Onko kallista huoltaa? Onko isoja tyyppivikoja mitkä saattaisi olla ajankohtaisia tuossa 100tkm molemmin puolin?

Koe-ajoille vinkkejä? Mitä tutkia, mitä kuunnella. Olen aina ollut Fordisti/Vagisti joten Volvo olisi uusi suunta ja se todennäköisin vaihtoehto tällä hetkellä?


Poissa LendZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1973 : 27.07.2020, 18:52:51 »
Heippa!
Tuosta XC90 T8 kulutuksesta ja polttoainetankin tilavuuksista olisin tiedustellut, että mistä vuosimallista lähtien "se pienempi tankki ?? litraa" on päivittynyt isompaan ja minkälaisia kulutuksia tuolla automallilla olisi järkevällä ajolla saada? Katsoin tämän videon :
https://www.youtube.com/watch?v=z3smifxM7HI
ja vähän hämmästelin tuota peräti 12L keskikulutusta maantieajossa!?! Oli kyllä 100 km/h keskinopeus, mutta isolta silti kuulostaa?
Nuo käytetyt XC90set alkaisivat olemaan jo siinä hintaluokassa, että vois harkita... Toki pitäisi olla sellainen malli, että nuo kulutuslukemat (polttoainetankki ja akusto) saisi vähän paremmalle mallille...


12l/100km kuulostaa myös paljolta, ellei nopeutta ole yli kotimaisten moottoritierajoitusten.

Mutta täytyy nyt kuitenkin muistaa että kyseessä on suuri ja painava auto tehokkaalla bensamoottorilla, ei sellainen ilmaiseksi kulje.

Akku tyhjänä maantiellä menee 7-8l, moottoritiellä 135km/h vakkarissa mennään reilussa kympissä.

Täysi akku auttaa paljon, 120km pituisella mökkimatkalla juhannuksen possujonossa nätisti ajellen kulutus oli auton mukaan vitosella alkava.

Poissa volvoandy

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1974 : 29.07.2020, 00:01:41 »
Jep ei tuo paha ole, jos ajelee norminopeuksia. Katsoin tuosta XC60sta kans ja siinä onkin 2020 vuoden mallista myös päivitetty (jännä että ensin XC90 vuotta aiemmin 2019) bensatankin koko 50L -> 70L joten huomanneet ehkä kans, että pikkuveli XC60ssa myös matka-ajossa on ollut "nousseita kulutuksia" tms? Eli pitänee muutama vuosi ainakin vielä ajella dieselillä ja katsoa mihin nuo plugin hybridien hinnat asettuu ja valita sellainen vaihdokki missä on 70L tankki... 60L riittää dieselissä kyllä mainiosti ja toista tuhatta pääsis matka-ajossa vaikka harvoin sitä niin paljoa yhdellä vedolla ilman tankkausta edes menee...



12l/100km kuulostaa myös paljolta, ellei nopeutta ole yli kotimaisten moottoritierajoitusten.

Mutta täytyy nyt kuitenkin muistaa että kyseessä on suuri ja painava auto tehokkaalla bensamoottorilla, ei sellainen ilmaiseksi kulje.

Akku tyhjänä maantiellä menee 7-8l, moottoritiellä 135km/h vakkarissa mennään reilussa kympissä.

Täysi akku auttaa paljon, 120km pituisella mökkimatkalla juhannuksen possujonossa nätisti ajellen kulutus oli auton mukaan vitosella alkava.
Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. 2017 119 tkm https://www.spritmonitor.de/en/detail/1068522.html
Exät 2 BMW X3 F25 3ltr+E61 520, 1 Opel ja 5 Pösöä...

Poissa MY18

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1975 : 29.07.2020, 23:56:48 »
T8:lla vajaa 100 000km ajettu. Mielestäni 50l tankillakin pärjää. Ehkä kerran pari vuodessa hermo pettää pysähtymään tankkaamaan kesken matkan. Matka-ajossa (100km/h) kulutus noin 8l/100km. Äkkiseltään arvioin, että käytettävissä oleva akkukapasiteetti on pudonnut noin kahdeksasta kWh:sta seitsemään. Käytetty T8 on siis mielestäni ihan hyvä vaihtoehto dieselille. Riippunee paljon omista mieltymyksistä ja ajoprofiilista kumpaa suosii. Esimerkiksi kun jyrkemmät ylämäet menee sekä sähkö- että bensamoottorilla, niin vauhti ei hyydy ja bensan kulutus on ok.     

Poissa FamilyMan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 90
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1976 : 06.08.2020, 07:55:39 »
Esimerkiksi kun jyrkemmät ylämäet menee sekä sähkö- että bensamoottorilla, niin vauhti ei hyydy ja bensan kulutus on ok.   

Menetkö siis pidemmät ylämäet Awd-toiminnolla vai Powerilla? Itsellä ainakin sähkö Hybrid-moodissa tipahti ylämäissä pois.

Mä yritin joskus Turku-Helsinki välillä käyttää pitkissä ylämäissä AWD-moodia, mutta vaikutus kulutukseen oli melko pieni.

Eniten tuossa Volvossa (itselläni viimeisin oli vm 2018) risoi se, että navi ei osannut ohjata sähkön käyttöä. Ilmeisesti uudemmissa osaa. Vanhemilla joutui itse säätelemään eri ajomoodien kanssa.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1977 : 06.08.2020, 09:29:43 »
Eniten tuossa Volvossa (itselläni viimeisin oli vm 2018) risoi se, että navi ei osannut ohjata sähkön käyttöä. Ilmeisesti uudemmissa osaa. Vanhemilla joutui itse säätelemään eri ajomoodien kanssa.
Uudemmissa (ainakin V90) osaa, mutta ainakin itselleni hyöty on rajallinen, mm. koska:
- asun paikassa jonne navi ei osaa oikeaa reittiä
- iso osa ajoista sellaisia, joissa käydään vähintään A-B-A, usein A-B-C-A ja jotta tuo toimisi pitäisi jaksaa syöttää kaikki välietapit kerralla
- useimmiten päivän ajot menee pelkällä sähköllä kumminkin ja yöllä ladataan taas täyteen (tästä tulikin mieleeni, että olisipa hienoa kun VoC:issa olisi "pörssisähkö"-asetus ja se osaisi katsoa halvimmat hinnat ja automaattisesti ladata silloin)
- vakireiteillä tuo käsin sääteleminen (hold päälle / pois, hyvin harvoin charge) tulee jo selkäytimestä. Moodi on aina sama (individual, jossa sähköajomoodina pure)
- yhdellä vakireitillä on vähän moottoritieajoa jossa mennään bensalla kumminkin, ja lopulle sähkö riittää, että siinäkään ei tarvitse säädellä
- muutenkin tuntuu, että itse säädetty on parempi kuin tietokoneen säätämä (tästä on kuitenkin varsin vähän näyttöä)

V90 T8 Business Inscription MY20

Poissa FamilyMan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 90
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1978 : 06.08.2020, 12:28:00 »
Täytyy sanoa, et nyt X5 45e:ssä tuo sähkön käyttö navin tietojen pohjalta toimii melko hyvin. Nyt lähetän matkan puhelimella autoon ja navi ohjaa (äänettömänä) taustalla sähkön käyttöä. Sitten vain ajelen. Täydet tehot on aina käytössä vaikka ohituksiin (ei tartte vaihtaa Poweriin), mutta jonossa ajellessa auto menee automaattisesti sähköajoon (ei tartte vaihtaa Pureen). Koskaan en ole myöskään laittanut Holdiin, koska sähkö jakautuu melko älykkäästi koko matkalle. Täytyy myöntää 4 T8-vuoden jälkeen, että tällä hetkellä X5 on melko paljon edellä XC90:iä hybridihommissa, mutta odotan mielenkiinnolla seuraavaa XC90/XC100:aa. Tekniikka menee koko ajan niin kovaa vauhtia eteenpäin noissa hybrideissä, että uudet mallit ottavat melkoisia harppauksia edeltäjiinsä.

Poissa MY18

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1979 : 16.08.2020, 19:36:45 »
Matka-ajot menen Purella ja Hold-moodilla. Jos isompi kiihdytys, rivakampi ohitus tai pidempi ylämäki, niin vaihdan Poweriin. Jos haluaa kikkailla (ja sähköä jäljellä), niin voi laittaa Hold-moodin pois päältä (kunhan muistaa palauttaa sen kun käyttää taas Purea). Käytän ainoastaan liukkailla AWD:tä. Hybridiä en käytä juuri koskaan (hidastaa Purea enemmän D:llä). XC90 T8 on monessa suhteessa kompromissi ja jäljessä uusimpia kilpailijoiden malleja, mutta toisaalta 7-paikkaisia vaihtoehtoja ei ole kovin paljoa tarjolla..

 

Autoracing  KL-varaosat