Kuvia ei tullut juurikaan räpsittyä, näissä talouskiituriremonteissa pitää saada homma etenemään eikä aikaa ihmettelyyn ole.

Sinänsä tässä ei loppuviimein mitään hirveän erikoista ollut.
Joku mahdollisimman täydellinen purkuauto olisi hyvä olla, ei pelkästään kaikkien tarvittavien osien vuoksi vaan myös yllättävien hukkapulttien tms vuoksi.
Tarvitaan:
-vaihdekeppi vaijereineen, tämä on mukavasti yksi kokonaisuus jossa kiinnityskehikko kepin vivustoille on mukana
-polkimet, tässä on näppärää olla koko räkki koska se on vain neljällä mutterilla kiinni kojelaudan alla. Tosin tämän joutuu ottamaan osina pois.
-kytkinsylinteri ja linkki polkimen-sylinterin väliin. Se on muovinen tanko jossa on kiinni myös kytkimen sähkökatkaisin. (cruiselle?)
-vaihdelaatikko
-kytkinasetelma levyineen ja vauhtipyörä (uudet)
-kytkinsylinteri/painelaakeri (uusi)
-kampiakselin takastefa (jos ei ole hiljan vaihdettu) Tämähän on sellainen alumiinikotelossa oleva asetelma
-kytkinakselin stefa, hommaa jo etukäteen koskapa on tilaustavaraa Volvolta/netistä. 24,5 x 41 x 8mm. Volvon osa# 1381798
-vetarien stefat, 40 x 60 x 10mm. Nämä saa tiivistekaupasta.
-öljyt manuaalilaatikkoon
Pääasiassa homma on perusruuvaamista kuten tässäkin ketjussa olen tainnut jo itseäni toistaa. Kone-laatikkopaketin irroitus ja uuden asennus normaaliin tapaan, en rupea sitä tässä erittelemään. Vanhat korvakkeet käy ilman muutoksia. Ilmastoinnin kompura voi jäädä apurungon päälle lötköttelemään, ainakin jos moottori nostetaan yläkautta. Eli ei tarvi turhaan tyhjätä järjestelmää.
Vaihdekeppi vaijereineen vaihtuu näpsäkästi. Keskikonsoli pois, kuskin jalkatilasta yläverhous pois, matto taivutellaan pois tieltä ja kojelaudan sivuseinä irroitetaan, kojelaudan sisältä iso vaahtomuovitullo pois. Kun verhoukset ovat pois, vaihdekeppiasetelma lähtee selkeästi näkyvien pulttien irroituksen jälkeen irralleen. Joitain sähköliittimiä on myös avattava ja se virtalukolta tuleva lukitusvaijeri irti. Rintapellistä jalkatilasta läpivientikumi irti, tämän jälkeen koko vaihdekeppi-vaijeriyhdistelmän voi vetää ohjaamon kautta pois.
Manuaalikeppi menee samaa tietä paikoilleen samoihin kiinnikkeisiin, toki automaatin keppiin liittyviä sähköjä ei enää tarvita joten plugit voi pysäköidä johonkin sopivaan paikkaan ettei johdot hankaudu tai litisty mihinkään. Vaijerit kannattaa ujutella rintapellistä huolella, ne tuppaavat menemään ohjausvaihteen väärältä puolelta hyvinkin helposti... Jos ovat väärin niin sitä läpivientiä ei saa ilman väkivaltaa paikoilleen. Lopuksi keskikonsoli takaisin.
Polkimien vaihto on hieman ikävää koska työasento on varsin ihana. Poljinräkki lähtee neljän mutterin irroituksen jälkeen, kaksi on rintapellissa ja kaksi siellä ylhäällä kojelaudan takanan. Näihin kyllä pääsee käsiksi aika hyvin. Jarrupolkimesta tietysti työntötanko irti, lähtee lukkoklipsun poistolla. Polkimien akseli pultti pitää irroittaa koska räkki ei mahdu kokonaisena tulemaan ohjausakselin ohi. Ei paha rasti, eikä sieltä leviä mitään silmillä. Kaasupoljinhan on oma kokonaisuutensa johon ei tarvitse puuttua muuten kuin plugi irroittamalla jos piuhat ovat tiellä.
Ennenkuin polkimet, nyt kytkinpoljin mukana, asennetaan, kannattaa asentaa kytkimen poljinsylinteri. Tässäkin on helposti poistettava peitelevy rintapellissä. Sylinterin asennusta helpottaa kun löysää alipainetehostimen kiinnitysmutterit, sylinteri kun on tosi ahtaasti tehostimen alla konehuoneen puolella.

Lopuksi jarru- ,ja kytkinpoljin räkkinsä kanssa paikoilleen. + työntötangot tietysti. Kytkimen työntötanko on sylinterin puolella kiinni lukituslevyllä sen kumihaitarin alla, minä ainakin otin sen irti etten riko mitään asentaessa, enkä kyllä muista pitikö se jokatapauksessa irroittaa. Lukituslevyä ei kannata poistaa kokonaan, vain sen verran että tangon saa irti. Jos levyn irroittaa kokonaan, lentää mäntä sylinteristä komeasti.
Konehuoneessa ei olekkaan mitään kovin erityistä normaalien asennustoimenpiteiden lisäksi. Mainittu laatikon johtosarjan muovikourun poisto johtosarjasta ja joku muu suoja kourun tilalle. Vesiletkut, johtosarjat, kytkimen nesteputki kannattaa sovitellä huolella ettei mikään hankaa vaihteensiirtovipuihin laatikon päällä. Myös ilmanputsarikotelon syvyys kannatta ottaa huomioon että kaikki mahtuu. Jätin automaatille menevän johtonipun kulkemaan umpion ja akun väliin. Johtonipulle on käyttöä kun neutral-inhibit ja pakkivalot halutaan saada hoidettua manuaalin kanssa toimivaksi.
Kytkimen nesteputki on molemmissa päissä sellaisilla rautalankalukoilla kiinni, poljinsylinterin päässä hankaluuksia tuotta melkoisen ahdas paikka johon ei oikein tahdo nähdä. Pienellä tuskailulla asennus onnistuu kun ei rupea riehumaan.
Vaihdelaatikon päässä samanlainen lukitus mutta paikka on aika helppo, meidän autossa sinne näkee parhaiten alakautta jos ja kun kaikki yläpuolen inkkeet ovat paikoillaan. Jarrunestesäiliössä on jo valmiina lähtö kytkimelle, siitä vaan päästä litistetty kohta irti ja letku paikoilleen.
Neutral-inhibit ja pakkivalot löytyvät helposti siitä automaatille menneestä johtonipusta. Avasin suojakuorta hieman plugista poispäin ja katkaisin tarvittavat johdot joihin jumpperoin pakkivalokytkimen johdot ja kytkin neutral-inhibit johdot siten että TCM luulee olemattoman automaatin olevan P:llä ja antaa auton käynnistyä. Plugin paketoin vulkanoituvaan teippiin ettei pinneihin menisi likaa.
Tässä on hyvä käyttää järkeviä liittimiä ettei myöhemmin tule ihmetyksiä, itse käytän mielelläni tinaa sisältäviä lämmittämällä kutistettavia jatkoja.
En tiedä miten auto reagoisi jos koko TCM:n poistaisi? Tyydyin jättämään sen paikoilleen ja tein nuo jumpperoinnit. Pakkivalot ainakin joutuisi sitten hakemaan jostain kauempaa jos TCM:n poistaa?
Vetareista vielä, ainakin tässä tapauksessa automaatin vetarit sopivat hienosti manuaalin kanssa. Mitat ovat identtiset, ulkonäöltään ovat erilaiset. Molemmissa autoissa toki pulttikiinnitys ulkopäässä.
Joissain autoissa lienee vaijerikytkin?? Sellaisen aiheuttamista jumppaliikkeistä en osaa sanoa mitään.
Toivottavasti tästä on apua jollekkin joka suunnittelee samanlaista leikkausta. Kaikkia perusjuttuja kuten öljyjä, nesteitä yms. en ruvennut tähän kirjailemaan kun ne ovat ns. peruskauraa.
Tuossa vielä kuva laatikon piuhojen puukotuksesta, voin vielä lisätä ne tarvittavat piuhat kun jaksan.

Keppi
