Olen nyt pari päivää ihmetellyt tuon lh:n sielun elämää laajakaistan kanssa ja luin nämä 20 sivua läpi ja en kyllä ymmärrä yhtään miten sitä säädetään. Minusta se on melkoisen tyhmä viisas purkki, niin kauan kun se on immun alueella pyrkii 14,7:n ja sitten kun menään ulkopuolelle niin 10-11 on tavoite. Siihen ei vaikuta ahtopaine, ei viina bensan seassa, tuskin bensa paineen pienennys.
Mitä noilla kartoilla sitten tehdään, mitä täällä neuvotaan muuttamaan?
Live-säätämiseen vaaditaan emulaattori (moates Ostric 2) ja ohjelmaksi tunerpro tai karut kaverit tekevät sen jopa hexaeditorilla. Laitteisto esitety aikaisemmin tässä topicissa.
Pääkorjauskartalla säädetään polttoaineen määrä kuorman ja kierrosluvun funktiona sellaiseksi kuin on tarpeen/haluttua.
Jos säätäminen kiinnostaa, niin lueskelisin megamanuaali lävitse, jotta hommasta olisi edes kevyesti hajulla.
On se hyvä sopeutumaan tuolla omalla logiikallaan, 50/50 suhde 98/re 85 ja yli 1,2 ahtoa eikä vieläkään laihoille... 
Kartoille pääsee ottamalla lambdan piuhan irti.. mutta silloin menetetään sopeutuminen eri polttoaineille. Eli tuosta tulee huonoa kaasutinta vastaava laite. Onko siihen mahdollisesti saatavissa sellaista toimintaa, että lanbda säätö toimisi n. 20 %kuormaan asti ja sitten se vielä sopeuttaisi itsensä polttoaineen ja kartan suhteen loppuosuudelle? Tietysti siihen pitäisi myös saada kuorman tunnistus koko toiminta alueelle..
Lambda sopeutuma on +/-50% binääristä riippuen, laihasta sopeutuma voi olla pienempikin muutamissa bineissä.
Lambdaa LH:ssa voi säätää kuorman/kierrosten funktiona, eli X kuorman yläpuolella kierroksilla Y mennään kartoilla puhtaasti. Tai sille voi antaa kierrosluvun, jonka jälkeen sitä ei käytetä tai sitten sille voi antaa myös absoluuttisen kuormatiedon, jonka jälkeen mennään puhtaasti kartoilla.
Paitsi ettei pitkää lambda-sopeutumaa ei pysty kadottamaan sieltä koskaan vaikkakin sen voi resetoida jokaisen startin yhteydessä.
Eli lambdaa voi säätää nopeasti laskien 18 parametrillä, joista osa on raja-arvoja, ajastimia ja karttojakin on ainakin neljä kappaletta.
Kyllä, kuorman tunnistus (IMMu) pitää riittää koko moottorin toimintalaueelle, että säätämisessä olisi mitään älyä.
Itselläni lambda palaa closed-loop tilaan aina sinne ~180km/h nopeuteen asti, eli sen arvo on 171 (0-255) ja kuormatiedossa pääsen jonnekkin 240 nurkkaan, eli hitunen olisi reserviä vielä puristettavissa.