Automaailman dinosaurus, Skoda Felicia... Vähän niinkuin vinokoneiset Volvotkin

Mielestäni ainut hyvä puoli tuollaisessa "muinaisjäänne-skodassa" on tosiaan halvat ylläpitokulut.
Tänään aloittelin Pesosen huoltotoimenpiteitä, mittarilukema 242067 km. Ensiksi keula huoltoasentoon (ei välttämätöntä, mutta tilaa tulee mukavasti lisää...):


Ensiksi havaitsin, että apulaitehihna (
Bosch 1 987 947 989 = 6PK 1705 Edit: Oli sittenkin Gates 6PK 1708) on mennyt todella huonoon kuntoon puolentoista vuoden ja n. 20 tkm aikana:

Pitäisiköhän seuraavaksi kokeilla yli puolet kalliimpaa orkkishihnaa (5750 WP Vaihtovirtalaturin hihna 34.20e)
Syyläriä väännellessäni alavesiletku tiputteli vähän vettä syylärin ja letkun liitoksesta. Uusi o-rengas irtoaa näköjään vitosella. Jos varaosadokumentaatiossa melko mielenkiintoisesti nimetty alavesiletku menee uusiksi niin hintaa tulee kolmisen kymppiä:
1343 Z4 Jäähd.järj.päätykapp.tiivist 5e
1351 SR Jäähdyttimen vedenpoistoliitin 28.80e
Alavesiletkun liitos syylärin on siis tuollainen, letkun päässä oleva holkki menee syylärin lähdön sisälle ja tiivistyy o-renkaalla:

Ohjaustehostimen liemet vaihtelin. Ensin tulppasin säiliöstä paluupuolen:

Sitten jatkoin paluuletkun kanisteriin:

Säiliön sisällä on suodatinkin:


Olihan tuossa möhnää, putsasin jarrukliinerillä. Paluuvirtaus tulee tuon vaalean verkon läpi. Käynnistelin autoa ja annoin pumpun työntää vanhat ruskeat nesteet pihalle, samalla käännellen rattia ja lisäten Teboil Fluid S -automaattivaihteistoöljyä, jota kului noin 2 litraa (4 litran pönttö 39.90e motonetissa). Lopetin toimenpiteen kun kanisteriin alkoi tulla uutta kirkasta nestettä. Huomionarvoista lienee, että ohjaustehostimen säiliö tyhjenee täysin, kun moottori on käynnissä noin 2.5 sekuntia


Homma jatkuu moottoriöljyn ja suodattimen vaihdolla. Lisäksi aion uusia jarru- ja jäähdytysnesteet ja ainakin raitisilmasuodattimen. Tietty pakoputkeen pitää joku ratkaisu keksiä...
Niin, päävirtarelevikainen John Deere tuli kuntoon uudella releellä. Vähän aikaa traktorilla ajeltiin rele ohitettuna, hyvin näytti toimivan eikä edes mitään hajonnut

Uuden releen asennuksessa ohuen piuhan päässä oleva iso rengasliitin jäi epähuomiossa irti releen "kylmältä puolelta", mistä johtuen traktori valitteli infonäytöllä alhaisesta jännitteestä. Kaikki tuntui ilmoituksesta huolimatta toimivan ihan normaalisti

. Hetki tuumailua, kytkentöjen tarkistus ja vika löytyi. Nähtäväksi jää miten pitkään tuo jontikka tällä kertaa toimii ilman vikoja...