Kerrotaanpas tarina isäni pakettiautosta, tai ainakin siitä mitä keväällä tapahtui... Katsastus pääsi menemään vanhaksi, kun ei ollut juuri ajoa. Kävin hakemassa auton omaan pihaani siirtokilvillä, ihan hienosti toimi sen 80 km. Vaihdoin kesärenkaat alle ja polttimoita yms. pikkufiksiä katsastusta ajatellen:

Lähivalopolttimon vaihtoa helpottaa kun ottaa maskin pois:

Konttorille vein 30.4.2020, mittarilukemana 180563. Läpi meni ilman huomautuksia, pohjan siisteyttäkin kehuttiin. Tyytyväisenä lähdin ajelemaan kotiin päin... 6-tielle reipas kiihdytys (kaasu pohjassahan tällä tehdään kaikki kiihdytykset, ei ole riskiä että karkaisi käsistä), nopeuden tasaus ja hetken aikaahan se muistaakseni kulkikin, kunnes sammui yllättäen... Rullasin pysähdyksiin tien laitaan ja kokeilin käynnistää uudelleen - hienosti lähti raksuttamaan, ei muuta kun uudestaan kiihdyttämään... ja sammui heti kun kaasupedaalilla esitti vaatimattoman tehopyynnön. Ei siis pystynyt ajamaan kuin kävelyvauhtia. Seuraava ramppi olisi ollut melko lähellä, mutta ajaminen oli niin tuskaista että päätin ryömiä mahdollisimman kauas pientareelle, sen verran paljon oli liikennettä, joka vyöryi epämiellyttävän kovalla vauhdilla epämiellyttävän läheltä. Annoin raksutella tyhjäkäyntiä, sitähän se suostui kyllä käymään vaikka kuinka pitkään...
Soittelin siinä sitten autoliiton tiepalveluun, sehän on henkilökohtainen ja voimassa lähes kaikissa ajoneuvoissa joissa plus-jäsen on kuljettajana tai matkustajana. Eipä meinannut onnistua, ajoneuvo kun oli edelleen seisonnassa... Eli seisonnassa olevan auton saa käyttää katsastuksessa, mutta jos sattuu hajoamaan sillä reissulla kuten tässä tapauksessa, niin eipä olekaan hinausturvaa... Soitin seuraavaksi isälleni, joka onnistui laittamaan auton liikennekäyttöön. Sitten uusi soitto autoliittoon, ja sain kuin sainkin hinauksen heidän piikkiinsä. Tiedustelin varovasti, että voisiko hinata Joutsenon Dieselasennukseen, joka lienee alueen pätevin paja - ei onnistunut, on liian kaukana. Hinausauton kuljettaja sanoi, että jostakin syystä vakuutusyhtiöt hyväksyvät hinauksen Joutsenosta Lappeenrantaan, mutta eivät toisinpäin

Auto sitten vietiin autokorjaamo Pamexin pihalle, josta soitin itselleni kyydin kotiin.
Soitin korjaamolle ja kerroin mitä oli käynyt, lupasivat selvitellä vikaa. Soittivat sitten jossakin vaiheessa ja kertoivat mitä olivat löytäneet (Vikakoodit P1461 "Pakokaasujen takaisinkierrätys asematunnistin - toimintahäiriö", P0409 "Pakokaasujen takaisinkierrätys asentoanturi A -katkos/häiriö" ja P0192 "Jakoputken painetunnistin -maavuoto"). Sanoivat että polttoainesuodattimen vaihdosta on aikaa melko paljon (5V/50tkm) ja että EGR-venttiili on luultavasti jumissa. Sanoin että laittakaa kuntoon ja ilmoittakaa kun on valmis... Mitään ei kuulunut moneen päivään, soitin sitten itse korjaamolle. Sanoivat että auto on valmis, hintaa 67,20e - mietin itsekseni että nyt on jotain outoa tuossa loppusummassa, päätin kuitenkin mennä paikan päälle selvittelemään asiaa... Siellähän sitten selvisi, että vikakoodit oli luettu ja nollattu ja koeajo suoritettu - auto oli toiminut ja vikakoodeja ei tullut takaisin. En jaksanut kysellä sen enempää, vaikka mielestäni olin kyllä sanonut että EGR-venttiilin saa vaihtaa ja PA-suotimen myös... Lähdin ajelemaan kotia kohti, autohan toimi ihan normalisti ekoihin liikennevaloihin asti - siitä kiihdyttäessä sammui taas... Rullasin sitten vapaalla, vauhti riitti sopivasti seuraavan korjaamon pihaan... Kello oli vähän yli viiden, joten eipä se enää auki ollut (Motonet korjaamo LPR), jätin avaimet postiluukkuun ja soitin seuraavana aamuna ja kerroin mitä oli tapahtunut. Tällä kertaa olin hyvin selväsanainen: EGR-venttiilin ja PA-suotimen saa vaihtaa, ja autoa pitää koeajaa kunnolla että vika on varmasti hävinnyt.
Muutaman päivän päästä sitten soittivat, että auto olisi valmis. Sain puhelimessa selvityksen mitä oli tehty, tällä kertaa hintaa tuli 818,49e. Kävin hakemassa auton ja pääsin tällä kertaa kotiin asti. Vaihtoon oli mennyt aluksi moottorin ilmansuodatin, polttoainesuodatin ja EGR-venttiili. Noiden vaihtamisen jälkeen raportissa oli mainittu mm. "Käyty uudestaan koeajolla sammui kun antoi kierroksia" ja mainittu että tullut vikakoodi P0192 (ks. selitys edellä...). Tämän johdosta olivat sitten vaihtaneet vielä jakoputken painetunnistimenkin ja käyneet uudestaan 20 km koeajolla, jolloin auto oli toiminut hyvin.
Autolla on siitä asti ajettu ilman ongelmia, itsekin sillä työmatkoja olen välillä päästellyt. Pointsit tällä kertaa Motonet-korjaamolle, kun ensinnäkin ymmärsivät asiakasta ja sitten vielä jaksoivat etsiä sen viimeisenkin vian noiden ensimmäisten osavaihtojen jälkeen.