Tässäpä tietoja ja ensivaikutelmia uudesta työmatkahöyläimestäni. Ja verrokkina saa toimia se edellinen höyläin (Corsa).


Räpsygalleria:
https://flic.kr/s/aHsmWz5fqsKulutusseuranta:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1305793.htmlVarustelutaso on perustasosta yksi pykälä ylöspäin eli Active. Lisävarusteita tuli seuraavasti (suluissa omat kommenttini):
- Metalliväri (500€, 8W7 Dark Blue)
- Plus-paketti (1320 eurolla saa siis seuraavat: Navi, "avaimeton" käyttö, ratinlämmitys, 15" aluvanteet, taakse sähkölasit ja paremmat oviverhoilut, isompi keskinäyttö, himmentyvä taustapeili, sadetunnistin, sumuvalot)
- Roiskelevysarja eteen ja taakse (120€ - aika turhakkeet, mutta myyjä nää jostain syystä halusi myydä

)
- Hybridipaketti (Tämä mystisesti nimetty 590 euron arvoinen paketti on siis talvirenkaat aluvanteilla ja 5 kumimattoa)
- Moottorin ja sisätilan lämmittimet (n. 663 euroa, DEFA:n tuotteet kyseessä)
Talvikumeiksi valitsin nastarenkaat. Tarjolla oli Continental tai Hakkapeliitta 9 - otin jälkimmäiset. Kesäpyörät näyttivät olevan ContiEcoContact 6:t.
Otin auton "Toyota vuodeksi Jousto-rahoituksella" -tarjouksella. Kyseessä on (nimestään huolimatta) 5 vuoden osamaksusopimus 1700 euron käsirahalla ja taatulla hyvityshinnalla. Ajomääräksi sovittu 20 tkm vuodessa. KK-erä muodostuu jotakuinkin näin:
- Rahoitus 237,41
- Huoltosopimus 28,62
- Vakuutus 47,52
=> Yhteensä 313,55 €/kk
Sovittuun ajomäärään nähden ylikilometrejä saa tulla sopimuskaudella 5000. Huoltosopimuksessa ylikilometrisakko on 0.02 euroa ja alikilometrihyvitys 0.01 euroa. Noita sovelletaan jos ylitys tai alitus on yli 5 tkm.
Vakuutus on IF:in tuote, jostakin syystä sen sai halvemmalla Aritan tiskiltä kuin vaikkapa IF:in verkkokaupasta. Sisältää liikennevakuutuksen lisäksi rahoituskaskon 200 euron omavastuulla, lunastusturvan ja lasiturvan.
Taustatarina:
Aloitetaan tarina alkusyksystä. Työmatka-autokseni päätyi perheessä muutaman kuukauden viihtynyt Corsa vuosimallia 2008. Tekniikkana 1.2-litrainen vapaastihengittävä bensakone ja manuaalivaihteisto. Ominaisuuksiltaan periaatteessa ihan ok ikäisekseen pikkuautoksi, erityismainintana hyvä turvavarustelu - jopa ajonvakautus löytyi. Aamuin illoin tuolla ajelin töihin ja takaisin, ja siinä viikkojen kuluessa alkoi muutama ärsytyksen aihe nousemaan esiin.
Ergonomia. Pahin puute oli kaasupolkimen asento, joka pakotti kaasujalan epämukavaan asentoon. Vakionopeussäädintäkään ei ollut, joten siinähän sitä jalkaa sitten täytyi jäkittää kaiken aikaa. Kyllä nopeuden pitäminen kuuluu tänä päivänä tietokoneen päänvaivaksi.
Vaihteisto. Myös välityssuhteen valinta kuuluu mielestäni tietokoneen tehtäviin. Liikkeellelähtö kaasu- ja kytkinpolkimien taidokkaalla yhteiskäytöllä ei myöskään tuota itselleni minkäänlaista iloa. Varsin tympeää puuhaa koettaa kerta toisensa jälkeen koettaa saada aikaiseksi hyvä, tasainen ja ripeä liikkeellelähtö. Kylmänä moottorin veto oli tietyllä kierrosalueella epätasainen ja kytkinkin ravisteli - tekniikan lämmettyä nuo vaivat toki poistuivat.
Kulutus. Kuvittelin että pikkuinen Corsa olisi tosi taloudellinen auto. Pikkuauto pienellä koneella ja kovalla askilla. Sitkeävetoinen, laiskanpulskea - sellainen hyvä ja taloudellinen käyttöauto... Tankkauksista laskettu kulutus vaan oli kerta toisensa jälkeen pettymys. Optimiolosuhteissa hissuttelemalla pääsi juuri ja juuri alle kuuden litran. Seiskalla, jopa kasilla alkavia lukemiakin esiintyi - kamalia lukemia suhteessa auton ominaisuuksiin. Linkki kulutusseurantaani:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1222887.htmlKäyttökustannukset. Polttoainekulujen lisäksi ikääntyvän auton huolto- ja korjauskustannukset alkoivat tuntua kohtuuttomilta. Tein Excel-taulukon kustannusvertailua varten... Lopputuloksena oli, että Corsalla ajaminen oli siihen asti maksanut keskimäärin 362 euroa kuukaudessa.
Syötin samaan taulukkoon muutamia muitakin vaihtoehtoja. Yllätyksekseni huomasin, että upouudella autolla ajaminen ei näyttäisi tulevan kovin paljoa kalliimmaksi. Vaihtoehdoista mielenkiintoisin oli Yaris 1.5 Hybrid: Kokonaiskustannukset 385 €/kk (tuohon laskettu mukaan 1700 euron vaihtohyvitys Corsasta). Totesin että eihän vanhalla pikkuautolla ajamisessa olisi mitään järkeä! (Disclaimer: Vuosittaiset kilometrini ovat nykytiedon valossa hieman enemmän kuin aikoinaan noissa laskelmissa käytin)
Jos Corsa olisi ilmainen ja siitä ei koskaan hajoaisi mitään (ainakaan mitään kallista...), tulisi sillä ajaminen maksamaan n. 230 €/kk. Mutta kun se ei ollut ilmainen ja meikäläisen tuurilla siitä tasan tarkkaan joka vuosi hajoaa jotain kallista... Totesin että paljon järkevämpää maksaa hieman lisää ja ajella takuunalaisella pelillä ja täydellä vakuutusturvalla, pääsee paljon helpommalla. Aktiivinen ja passiivinen turvallisuuskin on uudessa ihan eri luokkaa vanhaan verrattuna. Yaris 1.5 Hybrid siis lähti tilaukseen 4.9. ja luovutushan oli 24.11.2021.
Pari poimintaa muista katselemistani vaihtoehdoista:
- "Melkein uusi vuodeksi": Vuoden 2020 Renault Zoe sähköauto olisi tullut jopa hieman edullisemmaksi kuin Yaris. Kiinnosti kovastikin, mutta tippui lopulta pois kun luin testejä - esim. lämmityslaite on ko. mallissa ilmeisesti luvattoman huono.
- Dacia Sandero: Edullinen ja mielestäni hyvännäköinen auto. Vanhanaikainen tekniikka eli iso kulutus nostaisi kustannukset Yarista kovemmiksi => Ei jatkoon.
Ensivaikutelmat, kun takana pari päivää työmatkasuhailua:
- Vaivaton ja miellyttävä ajettava, kuten Toyotan hybridit ovat
- Kuskin paikalla viihtyy ihan hienosti sen 23-27 minuuttia kerrallaan mitä työmatkani kestävät...
- Rengasmeteli ei yllättäen tuntunut ollenkaan pahalta, vaikka alla on siis Hakkapeliitta 9:t. Corsa oli mielestäni äänekkäämpi.
- Ovipeilit ovat valtavat, taakse näkee niistä erinomaisesti
- Rengaspainevalo loimottaa mittaristossa, pitää tutustua saako sen siitä itse pois vai tarviiko käyttää huollossa...
=> Mittaristossa rengaspainenäytössä luki jotain toimintahäiriöstä ja kehotti jälleenmyyjäänkin ottamaan yhteyttä, pelottavaa...
=> Valitsin asetuksista "Tunnista jokainen pyörä ja paikka" (tai jotain sen tyylistä) ja ajelin taajamasuhailua muutaman minuutin
=> Varoitusvalo sammui ja paineet ilmestyivät rengaspainenäyttöön => Success!
- Kännyköille hyvä lokero lämppärin säätimien päällä ja avaimet saa kivasti vaihdekepin edessä olevaan lokeroon
- Corollan jäljiltä kaikki hallintalaitteet vaikuttivat varsin tutuilta, mutta pari pientä eroakin bongasin... Kaukovaloavustin toimii "päinvastoin" ja vakkarin napit ovat eri järjestyksessä.
- Ajovalot vaikuttavat aika heikoilta
- Melko vakaasti etenee kaikissa tilanteissa, myös lumessa ja sohjossa. Ainakin pienissä nopeuksissa ajonvakautus antaa liukkaalla pinnalla auton puskea mielestäni hieman liikaa ennenkuin puuttuu peliin.
- Kaistallapitoavustin oli aika levoton tuolla pimeällä ja sateisella valtatiellä
- Adaptiivinen vakkari toimi ihan normaalisti pienimuotoisesta räntä/lumisateesta ja sohjosta huolimatta
- Kulutus nyt auton mielestä 4.9 (tankkauksesta alkaen). Ilman esilämmitystä, ajo enimmäkseen sohjoista/vetistä 6-tietä ja hieman kaupunkisuhailua. Oletettavasti tuon pitäisi tuosta vielä laskea...
- Tuntuu oikeinkin pirteältä Corsan jälkeen. 3-pyttyisen sympaattinen pörinä ei ole mielestäni liian voimakas.
- EV-modeen siirtymisen eli polttomoottorin sammumisen voi joissakin tilanteissa havaita pienenä nytkähdyksenä - mielestäni vaimon Corollassa (1.8 Hybrid) vastaavaa ei esiinny.
- Ratin säätimet ovat hyvät. Muutkin hallintalaitteet ihan ok, mutta ratin lämmityksen ja automaattivalojen katkaisimet ovat ärsyttävästi piilossa vasemman polven edessä, jonne omasta mielestäni ei pitäisi sijoittaa mitään katkaisimia missään autossa.
- Ratinlämmitys on periaatteessa ihan mukava varuste. Pidän kyllä hieman omituisena, että koko kehä ei lämpene tässäkään... Lämpenevä alue on sentään vähän isompi kuin Corsassa oli.
- Äänentoisto riittävän hyvä minulle, kyllä tuolla musiikkia jaksaa kuunnella. FM-radion kuuluvuus vaikuttaa varsin hyvältä, hieman parempi kuin Corsassa. Puhelimen paritin BT:llä, mutta en ole sitä vielä ehtinyt testaamaan ollenkaan.
- Tuulilasinpyyhkimet saa nostettua pystyyn myös lepoasennossa (kuten Corollassakin) => Hyvä juttu talvella. Jossakin vaiheessa taisi olla jonkinlainen muotisuuntaus että pyyhkimet menevät lepoasennossa ärsyttävästi jonnekin konepellin takareunan alle piiloon.
Edeltäjäänsä (siis Corsaan) verrattuna en ole vielä keksinyt Yariksesta mitään, mikä olisi huonommin. Hinta-laatusuhde vaikuttaa toistaiseksi erittäin hyvältä.