Sehän käy!
Joo, voi sanoa että tämä on käynnistynyt, ensimmäistä kertaa vuosiin, vaikkakin lyhyen aikaa (15-20sek siis kävi että ehti kuvan ottamaan). Tästähän oli siis kilvet palautettu 1986 ja kuka tietää milloin auto on ollut viimeksi käynnissä. Moottori on käynyt 2,5 vuotta sitten, mutta ihan eri kopassa. Tuosta kuvastahan ei ihan kaikkea näje, mm. bensapumppu oli halkaistussa öljypönikässä, sen keskeneräisen tankin vieressä lattialla, koneen päällä oli sekalaisia sähkökytkentöjä hauenleuoilla ja nesteet puuttuu vielä. On helpompi irroitella letkuja tarvittaessa kun ei ole vielä nesteitä.
Ensimmäisenä ongelmana käynnistyksessä oli, että öljynpaineet eivät nousseet, vaikka täytin letkut asennettaessa. Olin kuitenkin sekoillut ja laittanut putsarin letkut väärinpäin, joku takaisku siellä on + täysin tyhjäksi valunut pumppu. Voisi kysyä että kuka pojista laittoi, mutta kun yksin rakentaa ei voi muitakaan syyttää. Seuraavaksi puuttui sähköt melkein joka paikasta, mikä johtui "main releyn" asennettaessa irronneesta ohjausjohdosta. Näiden jälkeen alkoi PA-pumppu pyöriä startatessa, joten toiveita oli, kipinä vaan puuttui... Sitten laitoin koneen omat puolat irtojohdoilla moottorin päälle ja sehän lähti sitten tulppien kuivaamisen jälkeen ihan hyvin käyntiin. Avain pitää olla aika lähellä lukijarengasta ja ajonesto huomaa heti jos se putoaa pois alkaen vilkuttaa häiriövaloa.
Kytkentä kaavan(kin) mukaan orkkispuolalle tulee kolme johtoa, +12V, ohjaus boxilta ja kolmas menee kondensaattorin "läpi" maihin. Ranskalaisetkohan ne on tuon järjestelmän suunnitelleet ja piilottaneet konkan johtosarjan keskelle teipillä suojaten ettei vahingossa löydä. Puolassa on merkinnät "+", "+" ja "-" ja yleismittarin mukaan "plussat" on yhdessä ja "miinukseen" noin 0,5ohmia. Korkeajännitenapoihin ei ole mitään yhteyttä. Tuo konkka on siis kytketty melkein samalla tavalla kuin vanhoissa kärjellisissä järjestelmissä. Summa summaarum, tai jotenkin, homma ei toimi erillisen pääteasteen ja erillisten puolien kanssa. Toimisi ilmeisesti ottamalla ohjaus suoraan boxilta, mutta nyt pitäisi kytkeä kaksi puolaa rinnakkain yhteen lähtöön? Tai sitten kytkeä tuo pääteaste katkomaan ynnäpuolta, täytyy vielä tutkia asiaa. (koska kosmeettisiin syihin vedoten en haluaisi kahta nyrkinkokosta mokkulaa konehuoneeseen enkä ylimääräisiä johtoja)
Ja koska kuvat ja yksityiskohdat on kivoja:
Enää puuttuu tehostimen öljysäiliö. Paisuntasäiliön kiinnike on aito Volvo-osa, mutta ollut ihan muissa tehtävissä aiemmin.
Jäähdyttimen maalasin myös ryppymaalilla ja uudet tarrat päälle. Toisessa flektin varoitus ja toisessa pakkasnesteen tiedot. Kuvasta voi ehkä nähdä ylävesiletkussa olevan Volvo-tekstin ja osanumeron, en kylläkään muista mistä mallista sen on. Ei tarvinnut kuitenkaan kuin lyhentää noin 20cm. Alavesiletku on 240: ylempi. Kuvasta ei oikein saa selvää, mutta huomatkaa lattialla oleva oikein hieno pitkäkarvainen matto (parin euron kirppariostos). Nyt kun ei ole sotkuisia hommia, paksu karvamatto on mukavan lämmin selkää vasten ja lisäksi aitona (kröhm, keinokuituisena) liukas haalarin selkää vasten, niin auton alle pääsee helposti esim. kallistuksenvakaajasta itseään kiskoen.
Öljynsuodatin huoltoystävällisessä paikassa, toisin kuin starttimoottori... Runkopalkin "läpivientihän" oli tarkoitetu kytkintä varten?Jarruletkuiksi laitoin eteen 140:n etuletkut, mutta käänsin ne lähtemään taaksepäin. Jarrulevyt saapuivat mutta vielä uupuu toinen takaletku, niin olisi jarrut nesteitä vaille valmiiina. Satulat maalasin kullankeltaisiksi.
Niin ja vielä loppumainintana että tästä tuli ne koulusta puuttuvat opintopisteet vapaastivalittaviin opintojaksoihin, enää puuttuu opinnäytetyön loppuun tekeminen. Tunteja oli kuulema liiankin paljon käytetty ja vajaa 30 sivun raporttikin vähän yläkanttiin vaatimuksiin nähden.
1000 työtuntia lähestyy kohta puoleen.