RallyBaron  Samppasport

b230ft turbon valinta

  • 32 Vastauksia
  • 23776 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa soppingdata

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
b230ft turbon valinta
« : 09.10.2014, 00:35:08 »
Elikä haluisin kuulla teiltä viisaammilta vähän millasta ahdinta löisitte kiinni itse tälläseen kokoon panoon. Muutenkin vähä jos avarratte teidän mielipidettä ensi kertaa kun turbolohkoa tehdään. Olen lueskellu paljon nippelitietoa ja noita reseptejä mutta tästä vois ehkä saada selvemmän kuvan minkä kokosta pakopesää kompressoripuolta? Ylhäältä haluttais heräävän muutenkin olis hyvä olla jatkojalostukseen kelpuutettava ehkä holsettia?

b230ft tavote 300+hp  siinä kulmilla
lh2.4
530 kansi koneistaja vähän kutittelee
600cc suuttimet
tonin lastut
kiinacooleri
Toivottavasti kysymys meni oikeeseen paikkaan :(

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: b230ft turbon valinta
« Vastaus #1 : 09.10.2014, 01:09:16 »
Elikä haluisin kuulla teiltä viisaammilta vähän millasta ahdinta löisitte kiinni itse tälläseen kokoon panoon. Muutenkin vähä jos avarratte teidän mielipidettä ensi kertaa kun turbolohkoa tehdään. Olen lueskellu paljon nippelitietoa ja noita reseptejä mutta tästä vois ehkä saada selvemmän kuvan minkä kokosta pakopesää kompressoripuolta? Ylhäältä haluttais heräävän muutenkin olis hyvä olla jatkojalostukseen kelpuutettava ehkä holsettia?
Tarkoitit varmaan alhaalta heräävää ahdinta?

b230ft tavote 300+hp  siinä kulmilla
lh2.4
530 kansi koneistaja vähän kutittelee
600cc suuttimet
tonin lastut
kiinacooleri    :o

IMMu!  :-[
Minimissään -012 IMMu on pakollinen!

Ahtimeksi on monta valintaa.

Homma kihtaa noihin lastuihin!
Bulkkina hyvin toimivia tuollaiselle setille (epämääräinen) ei tee toni, minä, dirk tai kukaan muukaan, sillä settisi on hyvin epämääräinen.

Jos homma määrittellään semi-tarkasti näin, että td05-16G, 598cc suuttimet, 012 IMMu, KL-racing model passande cooleri ja muutama pikkujuttu päälle. :juhau:
Tuohon settiin minä pystyn tekemään pulkki-lastun, joka toimii aikas tarkasti oikein. Jos muutat jotakin komponenttia, lastu ei enää toimi kunnolla edes semisti!   :-[

Tuo vaatisi oikeasti ajetun lastun hyvältä pohjalta aloittaen...   :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: b230ft turbon valinta
« Vastaus #2 : 09.10.2014, 06:38:00 »
Anna nyt herranjumala kaverin virittää. Toinen kyselee sopivaa turboa ja täällä aletaan meuhkaamaan taas kerran tästä iänikuisesta lastukysymyksestä.

19t mitsu voisi olla hyvä, kohtalaisen huomaamaton muutos katsastusmiehen silmään ja pitäisi riittää ilmaa 300hp asti kuitenkin "mitsumaisella" heräämisellä.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2014, 06:40:35 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: b230ft turbon valinta
« Vastaus #3 : 09.10.2014, 06:51:17 »
Voisin myös antaa ääneni tuolle 19T:lle.
Jos mitsu loppuu kesken jossain vaiheessa, on se melko nopee myydä eteenpäin.
Lastuasiaan syytä palata kun kokoonpano on tarkentunut.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: b230ft turbon valinta
« Vastaus #4 : 09.10.2014, 10:57:09 »


Anna nyt herranjumala kaverin virittää. Toinen kyselee sopivaa turboa ja täällä aletaan meuhkaamaan taas kerran tästä iänikuisesta lastukysymyksestä.



https://www.youtube.com/watch?v=9I5iugfTiIk

Linkki vie  90-luvun hittiin jonka kertsi sopii aiheeseen....


Elikä haluisin kuulla teiltä viisaammilta vähän millasta ahdinta löisitte kiinni itse tälläseen kokoon panoon. Muutenkin vähä jos avarratte teidän mielipidettä ensi kertaa kun turbolohkoa tehdään. Olen lueskellu paljon nippelitietoa ja noita reseptejä mutta tästä vois ehkä saada selvemmän kuvan minkä kokosta pakopesää kompressoripuolta? Ylhäältä haluttais heräävän muutenkin olis hyvä olla jatkojalostukseen kelpuutettava ehkä holsettia?

b230ft tavote 300+hp  siinä kulmilla
lh2.4
530 kansi koneistaja vähän kutittelee
600cc suuttimet
tonin lastut
kiinacooleri


Toivottavasti kysymys meni oikeeseen paikkaan :(

Kannattaa aluksi katsoa perusjutut kuntoon, kunnollinen pakoputki, tarviiko kattia, ja kansi. 530 imupuoli virtaa ihan hyvin mutta pakopuoli on paha jarru, paranee kyllä 37 mm venttiileillä, jotka kannattaa vaihtaa kun kansi on koneistamossa.

Alakerran tiiveyteen kannattaa kiinnittää huomiota, eli tarkistaa männänregasurien väljyys, ja kasata motti edes uusilla männänrenkailla. Sytytysennakoiden säätö on aivan turhaa hommaa jos pytyt ei pidä painetta.

19T ahdin on aika tiukilla 300 hepan maisemissa, mutta herää kivasti. Pakopesistä paras/virtaavin on vinolaippainen #7
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 787
Vs: b230ft turbon valinta
« Vastaus #5 : 09.10.2014, 11:06:36 »
Onkos tämä kone nyt tulossa minkälaiseen autoon? Meinaan onko auto vähäpäästöinen?
940 classic
Amazon -68

Poissa soppingdata

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: b230ft turbon valinta
« Vastaus #6 : 09.10.2014, 14:06:07 »
Tosiaan ite  väsätää pakosarja  ja 85vm kori lohkoa ei olla aloteltu vielä oikeen purettu ja availtu. Koria tässä vielä tehdää aika auki vielä suunitelmat moneen suuntaan. Eli siis toi lohko tallissa b230 m90 ja cooleri rekan kenkosta mittoja nyy ulkoota muista niin menin äkkiseltää ton kiinacoolerin kirjottaa.Noi Suuttimet toi projektin toine osapuoli laski mutta siitä puuttu jotain nii jäi vähän hakusee. 531 voi olla että ehkä ilmestyy sopuhinnalla nii ei tarvis tota 530 räplätä.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2014, 14:07:58 kirjoittanut soppingdata »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: b230ft turbon valinta
« Vastaus #7 : 09.10.2014, 15:12:26 »
Anna nyt herranjumala kaverin virittää. Toinen kyselee sopivaa turboa ja täällä aletaan meuhkaamaan taas kerran tästä iänikuisesta lastukysymyksestä.

Niinhän minä annankin. Luetun ymmärryksessäsi on selvästi vikaa! :facepalm:


https://www.youtube.com/watch?v=9I5iugfTiIk
Linkki vie  90-luvun hittiin jonka kertsi sopii aiheeseen....

 :2funny:  :2funny:  :2funny:

Muistan tuon biisin vielä!   





Mutta asiaan, tai jotain.....

Turbon valinnan avuksi käy vaikka tämä

Ja suuttimia saat laskettua tällä.
http://witchhunter.com/injectorcalc1.php

Tuo 600cc on aikas passeli juurikin sille 300hv:n teholle turvallisesti (pulssi-suhde jne.)
Sillä niillä saa 300hv 80% pulssisuhteella ja kun sitä kiristää 90% asti, pääsee 350hv:n tehoihin.

Ja koska kori ei ilmeisesti ole vähäpäästöinen, ei turbo-jumppaa tarvitse tehdä joka katsastukseen.
Silloin kissasta pääsee eroon, joten se kannattaa jättää pois, jos se ei ole pakollinen.

Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, millä ja miten ahdot säädetään.
Sähköinen säätö on kova sana, toki mekaaninen kaksiporttinen hukkiskin käy (kuten itselläni).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa soppingdata

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: b230ft turbon valinta
« Vastaus #8 : 09.10.2014, 16:10:41 »
No mikään kirjotus ei ole ainakaan vielä saanut ajattelemaan b200k palauttamista keulille ;D . Ton lastututuksen suhteen pitää tosiaan selvitellä (sytkäpurkki on b230f että pitäs saada turbotukseen sopivaksi) mutta se eriksee.  Tosta tekniikasta on vielä tosipaljon auki tavaraa eikä muuta kun pientä ajattelu listaa tehty. Mietin että noilla tiedoilla olis saanut vähän suuntaa antavaa vastausta :-X. Tutkiskelen noita kaavoja vähä ajan kanssa ja mietiskelen ton kokoonpanon ja, tarvittavat osat tarkemmin niin saa selvemmän kuvan!

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 787
Vs: b230ft turbon valinta
« Vastaus #9 : 09.10.2014, 16:37:47 »
Joku kuulalaakeri garretti vois olla myös hyvä vaihtoehto.
940 classic
Amazon -68

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: b230ft turbon valinta
« Vastaus #10 : 10.10.2014, 16:50:29 »
Anna nyt herranjumala kaverin virittää. Toinen kyselee sopivaa turboa ja täällä aletaan meuhkaamaan taas kerran tästä iänikuisesta lastukysymyksestä.

Jos ketjun aloittaja olisi ehdottanut strömppää tai tuplakaasareita niin olisi 100varma meuhka päällä että tuo ei toimi, tuo ei kannata
Nyt kun samat asiat tehdään ruiskun kanssa niin yleinen ilmapiiri on että anna mennä, anna mennä

Tää ei ole 8-pätkä mitään avautumista sulle vaan asiaa noin yleisellä tasolla
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: b230ft turbon valinta
« Vastaus #11 : 10.10.2014, 17:29:15 »
Onko sun bensapurkki 5xx vai 9xx loppuinen? Itse näitä samoja pähkäillen sain tietoon että parempi olisi 9xx loppuinen bensapurkki..

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: b230ft turbon valinta
« Vastaus #12 : 10.10.2014, 18:00:14 »
Turboksi on tosiaan yhtä monta vaihtoehtoa kun on asentajaakin. Mitsun 19T olis varmasti passeli, mutta nälän kasvaessa saa hyvinkin jäädä pieneksi. Holsetilla on myös sopivia puhaltimia (35&40), mutta tarvitsee muistaa ulkoisen hukkiksen aiheuttama lisäkustannus plus pakosarjan hinta. Kuulalaakeri Garretti olis varmasti se mitä itse havittelisin.

Kannattaa selata täältä mimmosilla fööneillä on saatu mitäkin aikaan: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0

PS. Lopettakaa toi vääntäminen noista "ainoista oikeista tavoista".  Alka kohta hävettää omistaa LH:lla pelaava Turbolankku tai ylipäätään olla foorumilainen.  :facepalm:

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: b230ft turbon valinta
« Vastaus #13 : 10.10.2014, 18:14:55 »
holsetti vois tosiaan olla hyvä jos/kun alkaa tehoihin tottua, niin tuottoa riittäisi vielä pidemmälle. Eikä se ulkoinen hukkaportti niin paljoa kalliimaksi tule, foorumillakin yksi esimerkki missä +800hp bilteman hukkaportilla :)
Käyttäjän boost 6-sylinterinen tinakone, on se karmee voima :3/4 jättää sen:
« Viimeksi muokattu: 10.10.2014, 18:18:53 kirjoittanut lakeshead »

Poissa soppingdata

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: b230ft turbon valinta
« Vastaus #14 : 11.10.2014, 15:04:50 »
Toi sytkäpurkki on vielä frendillä tallissa nii en tiiä loppua selvittelen sen kyllä. Mites tollane holset hx35w eli ois kiinteä hukkaportti onko siinä muita eroja? Siipikoot oli 54/58 pakopesä 12# hinta ois 400e hujakoilla pitänee kysyy vähä paljo rullailtu yms. Kattelin noita reseptejä  sielä oli 307hp ja suunnilleen  samat siipikoot 54/60. Tohon nyt se tehoarvio mitä oltais hakemas olis se 300-320. Tossa reseptissä oli sitten muute samallaista yksinkertasta tekniikkaa. Vaikkapa 530 palotilat muokattu kanavat siistitty vakio venat 3kulma seetit, k-nokka, kiina ic, hx35 54/60. Muuta ei mainittu mutta jotain vastaavaa nyt olis tulossa.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2014, 15:10:12 kirjoittanut soppingdata »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron