Itselle teimme juuri TT V:n remontin. Ei lähtenyt enää käymään ja lopulta riittävän määrä epäonnistuneita käynnistysyrityksiä veti laitteen "vikatilaan" eli "polttoainelämmitin vaatii huollon".
Palopesä oli halki, liekkivahti viallinen, hehkunsihti tukossa jne. Lisäksi pakoputki oli hapertunut aivan palasiksi. Auto V70 2.4D MY10, käyttöönotto 10/2009, ajettu 145 tkm.
En tiedä kuinka edelliset omistajat ovat lämmitintä käyttäneet. Itse en käytä jatkossa ajonaikaista lämmitystä jos ei ole tarvetta (ja ptikää ajoa). Pyrin kuitenkin jatkossa käyttämään säännöllisesti ennen ajoa esilämmityksenä ja niin ettei karstoittuisi. Tarvittaessa pitemmillä matkoilla sitten ajonaikaista, muttei pätkäajossa sitä päälle.
Remontin hinta oli 820 euroa!!!, josta osat 382 eur (poltin TT-V D BSVW, varaosakoodi KW9021763A), paloilmaputki 34 eur (KW1320843AD18 MM L 500 MM) sekä pakoputken kiristin 9 eur (24-26 mm, KW1320103A), jäähdytysneste 4 eur. Loput työtä 384 eur.
Tuon osan olis saanut Saksasta hintaan 240 eur (+postikulut):
http://tinyurl.com/hm8k4gx Ainakin kuvan paketissa on sama varaosanumero. Jotta suomilisää oli taas reilusti, mutta ei voi mitään.
Vaihtoehto olisi ollut siisrtyä suoraan Evoon esim. hankkimalla sen tuolta
http://tinyurl.com/jxcr77f (vaatii lisäksi kauko-ohjaimen). Tuohon Evoon kaiketi käy TT-V:n letkut suoraan. Sitten joko ohjelmointi Volvolla vai voiko TT-V:stä siirtää ohjainkortin tuohon Evoon, jolloin pitäisi toimia suoraan? Ohjelmointihan tehdään tuohon piirikorttiin, eikös, joka keskustelee Volvon kauko-ohjaimen ja viiksen kanssa?
Uuden Evon hankkimalla olisi luultavasti selvinnyt ainakin meidän omistuksen ajan ilman huolia (n. 6 vuotta). Nyt vähän pelottaa, meneekö joku muu osa tuosta TT-V:stä, yleinen vika tuo ohjainkortin hajoaminen. Ohessa linkki opinnäytetyöhön, jossa käsitelty seikkaperäisesti Eberiä+Webastoa. Tuo ohjainkortti sijaitsee huonossa paikassa, äärimmäiset lämpötilan vaihtelut hajottavat juotoksia, jolloin lämmitin ei sitten toimi. Tässä linkki:
http://tinyurl.com/zpmyqfcItse olen kerran juotattanut/korjauttanut Volvo 850:n mittariston piirilevyn. SRS-valo ei palanut, tv-korjaaja löysy kylmäjuotoksia ja hoiti asian kuntoon 20 eurolla. Siniseltä tiskiltä olis saanut uuden mittariston n. 800 eurolla. Kai tuosta Webaston piirikortistakin on juotokset käytävissä läpi aivan samalla lailla.
Niin: tässä TT-V:n remontissa tarjottiin uutta laitetta hintaan 1500 eur+asennus. Kyseessä ei ollut Bilia/Sininen tiski.
Kiitos foorumilaiseille tiedon jakamisesta ja etenkin ByPerttuselle seikkaperäisestä kuvauksesta ja siitä, miten ongelma ratkesi . Tällä kertaa en saanut siitä juuri rahallista hyötyä, mutta jatkoa varten tietoa kylläkin. Palasimme Volvo-kantaan yhden Opel Vectran (2005) ja Honda Accord dieselin (2004) jälkeen.
Tässä kuva vanhasta polttimesta + pakoputken jämistä.
