Race.fi  Puotilan autokorjaamo

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 201635 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Kerran olen Topautoosat.fi:stä tilannut, ja ihan ongelmitta tuli perille. Saksassa tuo kyllä kertoo olevansa:
http://www.topautoosat.fi/yhtiomme.html

Niko_S

  • Vieras
Kerran olen Topautoosat.fi:stä tilannut, ja ihan ongelmitta tuli perille. Saksassa tuo kyllä kertoo olevansa:
http://www.topautoosat.fi/yhtiomme.html

Joo. Katselin uudestaan nuo sähköpostien tiedot läpi, niin Saksassahan se...  :buck2:

Osa sähköpostiviesteistä vaan tuli sellaisella suomennetulla kielellä läpi, että meinasin, olisiko Etelänaapurista tuleman.

Ei siinä mitään. Kiitos oikaisusta.
Saksasta kyllä tullut myös itselle aika paljon palikkaa, niin eiköhän se ole toimiva sitten.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Äkkiä ne menee sekaisin, kun kaikilla on suomenkieliset sivut yleensä ja taustayhtiön nimikin usein jotain ihan muuta kuin sivun osoite antaisi ymmärtää. Ja kyllähän nuo Viron pojatkin halvalla myy osia, Alvadista ja Sparetosta molemmista tullut tilattua myös jonkin verran ja aina on tullut mitä pitää ja nopeasti.

Niko_S

  • Vieras
Vapaapäivän kunniaksi otin Möhkön mittariston työn alle.
Kävin kolvilla läpi kaikki kierroslukumittarin ja moottorinlämpömittarin juotokset.

Sitten ajattelin, että "Kuinka vaikeaa se voi olla?":


Eli vaihtaa piirilevy nopeusmittariin, ja katsoa alkaako toimimaan.

Puolen tunnin rauhallisen kolvailun jälkeen sain piirilevyn vaihdettua:


Suurin haaste tuossa hommassa oli irrtoittaa nopeusmittarin käämi vanhasta piirilevystä, ja liittää se uuteen, mutta onnistui kun teki rauhassa.

Tuloksena on osittainen onnistuminen, koska nopeusmittari kyllä näyttää nyt lukemaa, mutta 20 km/h liikaa (GPS:llä tarkastin kierrosten mukaan), ja pätkii hieman. Matkamittari ei kuitenkaan toimi.
Vahva veikkaus, että tuossakin piirilevyssä olisi siis vikaa, mutta ajettelin seuraavaksi laittaa nopeusmittarin johdot kuntoon perästä, koska siellä on tällä hetkellä jonkun edellisen viritelmä.

Toinen mittaristo pitäisi kyllä kuitenkin hommata, niin saisin ehjän piirikalvon, koska tuosta Möhkön alkuperäisestä on palanut öljynpaineen merkkivalon "lanka". Otti jostain joskus maavian, mittariston sulakelanka paloi kalvosta ja kärtsäsi öljynpaineen merkkivalon langan.

Eli saldona nopeusmittari toimii miten huvittaa, mutta kierroslukumittari ja moottorinlämpömittari tokenivat.  :)


EDIT.
Tosiaan kolvasin vielä samalla yhden Original pa -pumpun releen GLE:hen varalle (koska Möhkössäkin on):


Kolme murtunutta juotosta siellä oli, joihin laitoin lisää tinaa, ja muut juotokset sitten uudelleen sulattamalla:


Möhkössä on noin vuoden ajan ollut paikallaan samalla lailla korjaamani Original pa -pumpun rele, ja on toiminut ilman ongelmia.


Sitten vielä jos joltain löytyisi ylimääräisenä ehjää Volvo Guard I kaukosäädintä, niin olisin kiinnostunut.
Meikäläisellä ei ole kuin tuo etukuori:
« Viimeksi muokattu: 28.07.2015, 16:14:32 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Meinasi jo unohtua.

Möhkössä edellinen tankillinen 98E5 meni 416 km aikana, kulutuksella 11,399 L / 100 km.

Työmatkaa 34 km / päivä viikolla, pätkäajoa, ja kävin muuten vaan kruisailemassa mutkateillä.

Ohjauskulmat vaativat hieman säätöä, koska mutka-ajettavuus ei ole optimaali.
Tosin Ruotsin armeijan alustasarja. Kuormajouset auttoivat paljon, mutta takavakaajaa kaipaisi.


Suunnittelin nyt sitten Elokuussa ostavani jarruosia GLE:hen.
Ostolistalla on levyt ja palat joka nurkkaan, sekä käsijarrukengät + asennuskamat.

Satulat olisi tarkoitus herkistellä.

Kun jarrut saa kuntoon, niin sitten voisi käydä puuhakilpien turvin ajelemassa.

EDIT.
Tosin jarrusatuloiden herkistelyssä hieman jännittää etujarrut, kun ne ovat 2-mäntäiset Bendixit, ja pihassa jarrutellessa ne eivät ole toimineet kovin hyvin, kun takajarrut ovat jarruttaneet paremmin.
Ihan jarrulevyjen puhtaudesta kylläkin olen arvioinut, kun pihatiellä pääsee parhaimmillaan tekämään noin 40 km/h nopeudesta jarrutuksia.


Eivät kyllä etujarrut toimineet kunnolla edes, kun ajoin auton Kouvostoliista kotiin, mutkan kautta noin 100 km matkan, ja etujarrut olivat jumissa.
Kävin tankkaamassa joku 20 km lähtöapaikasta, ja etujarrulevyt eivät olleet ottaneet juurikaan lämpöä, kun takajarrulevyillä olisi voinut paistaa pihvejä.

Jarrupoljinta sai painaa kovasti, että pysähtyi, muttei silloin ollut edes läheltä piti -tilanteita, ja Möhkö tuli huoltoautona perässä.
Ei tarvinnut pysähtyä huoltamaan.
GLE oli mukava mutkatiellä, koska alusta on iskussa, ja siinä on takavakaaja.





« Viimeksi muokattu: 28.07.2015, 19:52:05 kirjoittanut Niko_S »

s73

  • Vieras
Meneepä bensaa... :o :o
Vähemmän pitäisi viedä, oma vie 10l./100km. sekalaisessa ajossa, ajelen 95E.
Bensalla.

Onko reaktiotangon puslien kartiot kokonaan siellä sisällä?
Minulla ei ollut ja ajettavuus oli huono.

Poissa Elek

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 303
Mukavaa luettavaa kun on kunnon kuvat ja dokumentoinnit, seurantaan  :pomo:
Eli 1990 faceliftin keulassa on erilaiset palikat kuin 1992? Jos jaksat niin olisi mukava saada molempien keulasta kuva samasta kohtaa jotta osaisi verrata  :o

Niko_S

  • Vieras
Meneepä bensaa... :o :o
Vähemmän pitäisi viedä, oma vie 10l./100km. sekalaisessa ajossa, ajelen 95E.
Bensalla.

Onko reaktiotangon puslien kartiot kokonaan siellä sisällä?
Minulla ei ollut ja ajettavuus oli huono.

Joulukuussa 2014 kun vaihtui etupalkki, niin korin puolelta olivat reaktiotangot silloin irti. Hieman sovitusta vaati, että menivät varret paikalleen.

Korin puolen puslat olivat hyvät. Alatukivarren puoleiset puslat näyttivät silloin vielä hyviltä.
Pulttipyssyllä irroitettiin sillon kaikki, ja laitettiin kiinni.

Ajettavuus kyllä muuttui sen jälkeen.
Palkki oli eri yksilöstä, niin vaati hieman hienosäätöä, että reaktiotangot menivät paikalleen.

Nyt kun etupään osat ovat asettuneet "uuden" palkin kanssa, niin voi olla tullut välyksiä.


Mukavaa luettavaa kun on kunnon kuvat ja dokumentoinnit, seurantaan  :pomo:
Eli 1990 faceliftin keulassa on erilaiset palikat kuin 1992? Jos jaksat niin olisi mukava saada molempien keulasta kuva samasta kohtaa jotta osaisi verrata  :o

1990 mallissa on eri konepelti, maski, ja valojen aluslistat. Molemmissa on samat umpiot.
1991 muuttuivat nuo keulan osat.

1990 maski:


uudempi 740 maski:


Joskus tuli myös kokeiltua 1990 mallista maskia tuohon 1992 malliin, ja ei sovi:









Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Huvittavaa kun seiska on perjaatteessa faceliftattu kahteen kertaan tossa ysärillä. Mä joskus vuonna nakki ja keppi ostin tohon meidän SE seiskaan vanhemman maskin siinä uskossa että on pulttaa kiinni, mutta kuinkas kävikään.

Niko_S

  • Vieras
Huvittavaa kun seiska on perjaatteessa faceliftattu kahteen kertaan tossa ysärillä. Mä joskus vuonna nakki ja keppi ostin tohon meidän SE seiskaan vanhemman maskin siinä uskossa että on pulttaa kiinni, mutta kuinkas kävikään.

Jep.

1991, kun 740 FL:ään tuli uudet keulaosat, niin johtui varmasti siitä, että kun aloittivat 940 tuotannon, ja oli varmasti kustannustehokkaampaa käyttää samanlaista konepeltia molemmissa mallisarjoissa.  ???

---------------------------------------------------------------------------

Kyllä siinä nopeusmittarin "korjauksessa" on mahdollisesti jotain hassua käynyt, tai sitten on konkissa ja/tai peräanturissa,
eli todennäköisesti kaikessa on vikaa.

Nimittäin aikaisemmin kuvailemani oireet jatkuvat, ja lisäksi siinä on nyt sellainen ominaisuus, että mittarin nousee maksimissaan 92 km/h lukemaan.  :idiot2:

No jaa, tässä rauhassa etsiskelee sopivaa mittaristoa, joka ei mahdottimia maksa, kun autopurkaamoiden haitari on luokkaa 100 - 300 euroa.

Niko_S

  • Vieras
Ostin GLE:hen rojua:


Brembot ovat takalevyt, ja eteen ei saanut vastaavaa laatua, niin oli tyytymän vähemmän laadukkaaseen.
Brembon levyt olivat 22,90€ / kpl, niin ei paha, kun ainakin mainostavat OE -laaduksi, ja mitä duunissa olen Brembon levyjä tiskillä käsitellyt, niin onhan niissä parempi sorvausjälki.

Taakse olisi saanut myös Brembon jarrupalat, mutta ei ollut nyt hyllyssä, niin otin hyväksi havaitut Boschin palat joka nurkkaan.
Asennussarjat eteen, ja taakse, sekä käsijarrukengät + asennussarja.

Akun ostin kanssa valmiiksi.

Eli suunnitelmana olisi ensin hitsata kuskinlattia kuntoon, laittaa pakoputki enemmän lain kirjaimen mukaiseksi, sen jälkeen ihmetellä jarrut kuntoon, ja sitten hommata paremmat renkaat.
Näiden jälkeen uskaltaisi jo lähteä leimalle kokeilemaan, niin ei ehkä tuli 2 sivun vikalistaa.  ???





Niko_S

  • Vieras
Eihän se Möhkön mittariston kolvailu sittenkään tuottanut hedelmää kierroslukumittarin osalta.

Nyt kun 4 päivää operaation jälkeen olen ajellut työmatkaa ja muuta, niin kierroslukumittari näyttää sellaiset 200 - 300 rpm liikaa, verrattuna GPS:n ilmoittamaan nopeuteen...  :-\
Ei pätki, vaan näyttää liikaa kierroksia verrattuna ajonopeuteen.

Kierrokset per min. / ajonopeus km/h olen todennut GPS:n kanssa mittailemalla säännöllisesti noin 3 vuoden aikana, jolloin olen käyttänyt myös kierroslukumittaria nopeuden ilmoittajana noin 95% ajasta.

Jos nyt ihan höpöjä puhu, niin taisi se vaikutus tuolla kolvailulla olla, että kierroslukumittari ei enää kuole tyhjäkäynnillä.

No, mutta se on tätä harrastamista, jos ei edes yritä, niin ei voi onnistua tai olla epäonnistua.
Kun oli aikaa ja tarvikkeet tehdä (ja jopa vähän tekemällä saatua taitoa), niin olihan se tee-se-itse miehen kokeiltava, jos olisi mitään hyötyä kokeilusta.

Lämpömittari sentään näyttää oikein, ja viisari ei näytä alakanttiin kylmällä moottorilla, niin sen korjaus taisi sentään onnistua, käymällä piirilevyn juotokset läpi.  :)

Jatketaan taas kun on jotain asiaa.  :hello:
 

Niko_S

  • Vieras
Kävin tänään vähän kaupoilla:


Eli uudet takakaiuttimet Möhköön, ja jakohihnasarja samaan vehkeeseen.

Takaoviin laitoin STP:tä, ja sen jälkeen kajari sujahti paikalleen:


Tällä kertaa olin ostoksilla vanha kajari mallina, niin ritiläkin menee päälle ilman kikkailuja:


Eli nyt on Möhkössä siis edessä ja takana Ground Zeron Iridiumit. Edessä 3-tie, ja takana 2-tie.

Eli nuo:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/472815/Ground-Zero-Iridium-GZIF-5203X-525-3-tie-koaksiaalikaiutinpari

http://www.motonet.fi/fi/tuote/472873/Ground-Zero-Iridium-GZIF-5201FX-525-2-tie-koaksiaalikaiutinpari

Takana kalliimmat kaiuttimet kuin edessä.  :D

Äänentoisto parani huomattavasti, kun enää eivät takakaiuttimet särje bassoa.



s73

  • Vieras
Onko turvavyön napit vaihdettu vai miten ne on kirkkaan punaiset?

Niko_S

  • Vieras
Onko turvavyön napit vaihdettu vai miten ne on kirkkaan punaiset?

Nej, kuva hämää.

Turvavyön napeista tulikin mieleen, että jossain vaiheessa täytyy 4 uutta hommata molempien Volvojen etupenkkien turvavyönlukkoihin,
koska ovat rikki.

Skandixilta saa:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/interior-equipment/safety-belt-system/button-lock-safety-belt/1034049/

Suomesta olen yrittänyt katsella, mutta pelkkiä painikkeita en ole löytänyt.

Autopurkaamot taas eivät suostu ymmärrettävästi pelkkiä avauspainikkeita myymään.

Kaikkea kun ei ulkomailta viitsi tilata. Mitä nyt olen Googletellut ja kysellyt lähiseudun liikkeistä, niin pelkkiä nappeja ei tunnu löytyvän.

 

Samppasport  Futurez