Samppasport  Futurez

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 201699 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Kävin tässä aamulla apulaitehihnat ostamassa. Duunipaikalta sain hommattua Meylen hihnat ohjaustehostimeen-vesipumppuun ja laturiin,
mutta valikoimassa ei ole 13 leveää hihnaa, ja en viitsinyt ilmastoinnin kompuralle liian kapoista ottaa.

Sitten kävin seuraavaksi siellä kaupassa jonka tiskiä koristaa Capricen puskin, mutta heillä ei ollut hyllyssä.
Talmuja utelin, niin niitä oli 2 kpl hyllyssä, ja lisää saa tilaamalla, niin kerroin että palaan astialle niiden Talmujen tiimoilta.

Kävin sitten vielä yhdessä vanhassa varaosaputkassa, ja sain 13x975 Continentalin hihnan, millainen siellä oli ollutkin.

Contin ja Meylen hihnoista ei ole pahaa sanottavaa, ovathan ne saksalaisia.
Möhkössä ovat molemmat apulaitehihnat tällä hetkellä Meylen tuotteita.
Jakopää siinä on Contitech, mutta siitä tulee kohta vaihtoväli täyteen, vaikka hihna nyt onkin kunnossa.

Tosin kaikki saksalaisetkaan hihnat eivät ole vakuuttaneet kestollaan, kun Möhkössä meni vielä vanhan laturin aikana hihna huonoksi alle vuodessa,
mutta voi olla, että kun se laturi ei ollut muutenkaan tarkoitettu sopimaan esim. kiristimeen, niin voihan se olla, että laturin hihnapyörä ei ollut oikeassa linjassa kampiakselin hihnapyörään nähden, joka sitten söi hihnoja.
Toinen noista oli sentään ihan Bosch Made in Germany.

Boschin ilmansuodatin on taas kyllä ollut todella hyvä. Laskeskelin, että hieman alta 70 000 km se on suodattanut ilman, että sitä on tarvinnut putsata. Kävin kurkistamassa, niin hieman pölyä kertynyt vasta alareunaan.
Sitä ennen oli puolalainen WIX, joka oli kiinni 20 tkm, ja se piti välissä putsata kerran.

Olihan niillä kyllä hintaeroakin, kun Bosch oli muistaakseni 23€ ja WIX 9,90€.

Lisäksi noissa WIX:eissä on joku perhanan vanu liimattuna, että menee varmasti nopeammin tukkoon, jos on paljon pölyä.
Ainakin itsellä kävi noin.


Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Jos suodattimessa ei ole likaa niin eikös se ole mennyt läpi? 

Niko_S

  • Vieras
Jotain pientä puuhailin.

Purin toisen startin nähdekseni mitä se on syönyt:




Likaa oli rattaissa, mutta ei tässäkään kollektori huonossa hapessa ole. Hiilet ovat kuitenkin loppu ja solenoidi kaput.

GLE:n radion sähköjä vähän katselin.
Radion sulake oli palanut, niin sen vaihtamalla alkoi taas pelittämään.
Sulakerasiasta puuttuvat kontaktipinnat kohdasta AUDIO, niin soittimen oma sulake hoitaa sen homman.

Johtosarja on tuollainen viritys:


Antenni on jossain vaiheessa siirretty apparin puolelle, niin johtojakin löytyy kaksi, tuo oikean puoleinen, joka on se käytössä oleva, meinaa olla liian lyhyt:


Soittimen joku "pätevä" on kytkenyt niin, että herätevirta tulee suoraan akulta:



Onhan se varmaan kiva kuunnella radiota, vaikka ilman avaimia, mutta joku ei ajatellut, että syö akun tyhjäksi...

Taisi olla ollut tämän mankan yhteydessä se kadonnut CD-vaihtaja:


Tuo itse mankka toistaa kyllä ainoastaan c-kasetteja, mutta näköjään tuollainen hienous. Tuo Voice Support System tarkoittaa sitä, että soitin puhuu käynnistyksen, sammutuksen ja asetukset sekä radion ja kasetin toistot.

Niko_S

  • Vieras
Jos suodattimessa ei ole likaa niin eikös se ole mennyt läpi?
Kyllä.

Tosin nyt oli kyllä pakko käydä vielä tarkastamassa, kun alkoi jo viestin kirjoittamisen jälkeen epäilyttämään onko mahdollista että olin katsonut väärin, kun nopeasti vilkaisin putsarin koteloon.



Olihan se nyt kuitenkin likaantunut.
Silti aika kiitettävän laatuinen suodin.

Niko_S

  • Vieras
Kyllä se edelleen on niin, että 98:ia kuluu vähemmän. Matkaa, vähän kaupunkia ja nurkka-ajoa 382 kilometriä (ei tankattu täyteen),
ja kulutus 10,72 L / 100 KM.

Työkaveri kauppasi tuossa männä viikolla 940:pin Garretin turboa ja pakosarjaa, niin täytyy sanoa, että houkutti, mutta ei oikein viitsi ostaa osia mitä ei välttämättä sitten ehkä koskaan asenna paikalleen.

Tosin voimaahan Möhkössä saisi enemmän olla, vaikka se nyt hieman vakiota paremmin liikkuu VX3 -nenun ja home made pakoputkiston voimin.  :-\
Katalysaattori täytyy jossain vaiheessa ennen leimaa hommata. Sitten leimalle laittaa kiinni.

Helpoin tiehän tuohon vaparin voiman lisäämiseen olisi se virtaavampi venttiilikansi, joka on ollut vasta nyt 2 vuotta mietinnässä.  ::)

Jos nyt ensin saisin GLE:n kuitenkin laitettua ajoon, niin voisi alkaa jopa jotain suunnitella Möhköön, kun se farkku on edelleen ainoa käyttis, ja pitää olla ajokunnossa lähes joka päivä.

Eihän tuo GLE ole kyllä ollut pihassa kuin vasta kohta vuoden. Vuosi tulee täyteen 1 kk ja 10 päivän päästä...  :facepalm:

Miginkin sain ostettua jo pari kk takeperin, mutta jos seuraavasta tilistä saisin jopa suojakaasupullon ostettua,
kun molempia Volvoja tarvitsisi hitsata.

Oikein kyllä ihmettelin viime leiman jälkeen, kun katsastaja ei sanonut mitään oikeasta takakaaresta, kun ulompi pelti oli jo silloin mätä...

Moottorin tukipalkinhan jouduin silloin tammikuussa vaihtamaan, mutta muuta vikaa ei leimasetä silloin keksinyt,
vaikka olisi voinut huomauttaa, että tuulilasi on kulunut, vaihdelaatikko vuotaa öljyä ja nopeusmittari ei toimi.

Nythän nopeusmittari toimii jotenkin, vaikka ei näytä oikein...  ::)







Slerbahuuli

  • Vieras
Paljonkos möhkön kukutus oli 95:lla? Entäs ennen nokan vaihtoa?

Niko_S

  • Vieras
Paljonkos möhkön kukutus oli 95:lla? Entäs ennen nokan vaihtoa?

Tänä vuonna kun olen 95:lla niin kulutus on ollut pienimmillään 10,92 L / 100 km, ja pahimmillaan 13,8 L / 100 km.

En kyllä ennen nokan vaihtoa muista mitä kulutti 95:sta, kun pääsääntöisesti tankissa oli 98:ia.
Muistin mukaan kuitenkin vei noin 0,5 - 1 litraa enemmän sitä per 100 km.

Nokan vaihdon jälkeen suunnilleen vastaavat kulutuserot olen huomannut.




The moose

  • Vieras
Aikamoista kulutusta.

Omaan romuuni uusin pakoputken etupätkän siinä oli nuppineulan kokosia reikiä laipan alla ja etutuen peltien saumoissa tulitikun kokosia reikiä. Nyt on tankattu joka sunnuntai 40€ ja tänään ei enää tankkiin mahtunu kun 24€ ainetta. Bensamittariinkin voi siis luottaa ja ajomäärät viikossa on pysynyt samana.

Edittii.. Niin ja leimalla meni päästöistä läpi vaikka putki vuoti ja olin etutuen kohdan vuotoa putkikitillä tukkinut silti vuoti vähän ja kat laipasta enemmän.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2015, 20:19:55 kirjoittanut The moose »

Slerbahuuli

  • Vieras
Eikäkun tarkoitin kulutusero ennen/jälkeen nokan vaihtoa?
ÄMmä nokkahan on yleensä melko pihi mutta laiska. Manuaalina oma ysi vei vx3 + 531 noin litran enemmän kuin kaverin vastaava B230F (M + 530).

Niko_S

  • Vieras
Kulutuksesta tulikin vielä mieleen, niin laitoin tilaukseen Fuel Flex Finlandilta etanolimuutossarjan.

Autossa kiinni oleva Airtexin pumppu maksoi noin vuosi sitten Fixusella noin 130€, ja Tiskin hinta olisi ollut noin 170€.
Airtexin tietojen mukaan tuo pumppu kuitenkin kestää etanolia, niin toivottavasti ei tarvitsisi huolehtia siitä.


Aikamoista kulutusta.

Omaan romuuni uusin pakoputken etupätkän siinä oli nuppineulan kokosia reikiä laipan alla ja etutuen peltien saumoissa tulitikun kokosia reikiä. Nyt on tankattu joka sunnuntai 40€ ja tänään ei enää tankkiin mahtunu kun 24€ ainetta. Bensamittariinkin voi siis luottaa ja ajomäärät viikossa on pysynyt samana.

Edittii.. Niin ja leimalla meni päästöistä läpi vaikka putki vuoti ja olin etutuen kohdan vuotoa putkikitillä tukkinut silti vuoti vähän ja kat laipasta enemmän.

Pienimmillään on tänä vuonna viennyt 98:ia 9,28 L / 100 KM. Se oli Lähes kokonaan maantieajoa rajoituksilla 60, 80 ja 100 km/h.
Se oli RVS käsittelyn jälkeistä "sisäänajoa" jolloin kierrätin kiihdytyksissä 2. vain 4000 rpm asti, ennen hölläsin ja AW löi 4. päälle.

Oli minullakin edellisellä leimalla vuotava pakoputki, ja päästömittaus meni ilman ongelmia.
Sen aikainen pakoputkikin oli aika lailla omaa valmistetta, kun etuputkea jouduin lyhentämään 5 senttiä, koska oli mätää, ja siihen hitsasin laipan johon tuli uusi katalysaattori.

Se katalysaattori suli 3 kk aikana, kun moottorinohjaus syötti sytytysvian takia liikaa polttoainetta.

Sen jälkeen ei ole ollut kattia, vaan lähes kokonaan omavalmiste pakoputki.

Leimalle pitää kuitenkin katalysaattori laittaa.

Eikäkun tarkoitin kulutusero ennen/jälkeen nokan vaihtoa?
ÄMmä nokkahan on yleensä melko pihi mutta laiska. Manuaalina oma ysi vei vx3 + 531 noin litran enemmän kuin kaverin vastaava B230F (M + 530).

Oikeastaan omassa tapauksessa paha sanoa, kun juurikaan eroa kulutuksessa huomannut.

Oma ajotyylini on nyt muutenkin ollut aina aika kuluttava, kun kiihdytykset ovat ripeitä.

M-nokalla pääsi parhaimmiltaan ehkä noin 0,5 pienellä kulutuksella, mutta eihän moottorissa ollut silloin mitään luonnetta, niin ei tehnyt edes mieli kiihdytellä, kun koko kierrosalueen oli "tasapaksua puuroa".

VX3:n vaihdon jälkeen moottori oli herkempi ja sieltä löytyi jopa se "käyttöalue" välillä 2700 - 4000 rpm.

Automaattivaihteisessa ei pysty kunnolla tietenkään kunnolla käyttämään VX3:n tehoaluetta ellei halua raiskata vaihdelaatikkoa paskaksi.

Jos puolikaasulla lähtee paikaltaan kiihdyttelemään, niin siinä 2700 rpm tuntuu, kun moottori "herää" ja kaikki se vähäinenkin voima tulee käyttöön.

Olen sitä tehoalueella siirtymistä kutsunut kavereiden kesken jopa nimellä "turboviive", kun sen eron ihan huomaa...  :D








Slerbahuuli

  • Vieras
Totta muuten tuo vetoalue-homma.

Minulla kun on vielä kantta laskettu ja nokka myöhäistynyt vastaamaan VX:ää, niin 2000-3000 väli on aivan pirun hengetön. Sehän siitä tekee rasittavaa, että turbiinin stallspeed on siinä 2500 kohdalla.

Jos lähtee rauhallisesti alle puolikaasulla kiihdyttämään, niin voi galaktinen muoviämpäri sentään mitenkä kauan voi 0-80 kestää eikä se vaihda ikinä isommalle. :D

Samasta syystä pienikin ylämäki maantiellä ja laatikko pudottaa pienemmälle. Ihan sen vuoksi, kun kaasua joutuu tuossa "suvantovaiheessa" 2000-3000rpm painamaan niin perkeleen syvälle, ennenkuin vetoa on. Sama oli manuaalinakin, moottori jaksaa kyllä mennä, mutta kickdown -vaijerin kiristyessä määrän X, laatikko vaihtaa pienemmälle. Halusit tai et...

Oma ysi kiihtyy omasta mielestä parhaiten siinä kickdownin rajoilla. Ja niin, että kun lähdetään paikoiltaan, runttaistaan heti kaasu sinne rajoille. Silloin lähtee ihan kiitettävästi, eikä vedätä liian ylös. Kaasu jos on pohjassa, ei paikaltaan lähtö ole sen nopeampi, moottori vain huutaa korkeammalle (turhaan).

Automaatilla tulee huomattavasti vähemmän kiihdyteltyä kaasu pohjassa. Jännä... Samaten tuntuisi, että automaattina tuo oma (vaimon) ysi sutisi herkemmin esim. risteyksestä käännyttäessä paikaltaan lähtiessä. Pari kertaa yllättänyt "miksi perä tulee vierelle?". :D  Suti se manuaalinakin, mutta vaati kikkailua kytkimen kanssa tai aivan perkeleellistä huudattamista.


Ja se on myös jännä, että välitysten pidennyttyä ja vaihteiden harvennuttua (manuaalissa 5 automaatissa 4), tuntuisi meidän ysi kiihtyvän hieman paremmin yli satasen nopeuksissa. Moottori pysyy tuolloin pidempään vetoalueella, kuin manuaalina.

Niko_S

  • Vieras
Oma ysi kiihtyy omasta mielestä parhaiten siinä kickdownin rajoilla. Ja niin, että kun lähdetään paikoiltaan, runttaistaan heti kaasu sinne rajoille. Silloin lähtee ihan kiitettävästi, eikä vedätä liian ylös. Kaasu jos on pohjassa, ei paikaltaan lähtö ole sen nopeampi, moottori vain huutaa korkeammalle (turhaan).

Saman olen itsekin havainnut, että se käytännön kiihtyvyys saavutetaan siinä noin puolikaasulla / kickdownin rajalla.

----------------------

Sain tänään työkaverilta 945:n uudemman takaluukun kahvan.

Ilmaiseksi tietenkin, ja syy näkyy kuvassa:


Mitään muuta vikaa siinä ei ole, kuin tuo murtunut vetolirpake.
Saisi varmaan TIG:illä hitsattua kuntoon, tai sitten vaihtaa orggiskahvasta lirpakkeen tuohon.

Kuvassa näkyvä paketti oli uuden kahvan pakkaus.

Niko_S

  • Vieras
Ostin tänään omistusoikeuspullon hitsaussuojakaasua. Ihan perus Argonpullon. Tilavuus 11L.
Samaan hintaan sai kyllä valita myös Argon + CO, mutta kun Argon on tuttua käytökseltään, niin otin sen.

Joutuihan siitä nyt yli 300e köyhtymään, mutta jatkossa sitten halvempaa.

Piti kanssa ostaa raidetangon sisäpäät Möhköön, kun oikea tuntuu väljältä, ja vasenkaan ei varmaan uudenveroinen ole enää yli 23 vuoden jälkeen.
MOOGIN sisäpäät tuli.

Ehkä viikonloppuna voisi vaihtaa, ja samalla toivottavasti ehtisi reaktiotangonpuslat uusia myös.
Pakko kuitenkin aika pikaiseen tehdä, jottei uudet kesärenkaat kulu, kun vetelee kauheasti, ja aurausten säätö ei juuri auta, jos sisäpää on väljä.

Niko_S

  • Vieras
Tänään kyllä jo tapahtui Möhkölle jotakin, se nimittäin rupesi alkoholistiksi.  ::)

Kusti oli polkaissut Fuel Flex Finlandin paketin postiin:


Laitoin Möhköön kiinni aiemmin tänään, ja lähdin kohti lähintä ST1 -asemaa joka tarjoilee RE85:sta.
Tankin pohjalla oli noin 15 litraa bensaa, ja tankkasin 40 litraa RE85:sta.

Tuo muutossarja on siis mallia lambda ohjaus, ja seokset piti opettaa bensalla, ennen kuin työnsi viinaa tankkiin.
Hyvin ainakin toimi tuon 20 km matkan jonka ajelin ST1:lta kotiin, niin nyt vaan lisää käyttöä, niin nähdään paljonko RE85 kuluu, ja miten boksi toimii.

Kaksi pientä huolta minulla kuitenkin on, ja se on se että kun Möhkö on pukannut silloin tällöin lambdan seoksesta vikakoodia,
että saiko tuo boksi sitten sen oikean "normaalin" seoskartan sisäänsä.
Toinen on se miten tuo Airtexin polttoainepumppu sietää etanolia pitkässä juoksussa.

Jotain kuitenkin tapahtui jo boksin asennuksen jälkeen bensallakin ajaessa, koska tuntui, että moottori käy tasaisemmin, ja ajossa tuntui, että jostain olisi tullut pari hevosvoimaa lisää (tai ainakin, että vetää paremmin).

Nyt sitten kun on tankissa noin 73% etanolia, niin koko moottorin luonne muuttui.
Tuli todella kierrosherkkä, mutta tuntuu että vääntö kärsi hieman, koska VX3:n tehoalue pehmeni, ja ei ole enää niin selvää piikkiä.

Nyt tuntuu suunnilleen samalta kuin M-nokalla ajelisi, mutta moottori kiertää koko rekisterin takertelematta.
Kai tuo nyt saavuttaa RE85:n voimin pari hevosvoimaa lisääkin, kun se on 106 oktaanista.

Jostain täytyy vielä hommata RE85 tarra tai joku Eco fuel.  :)

-----------------------------------------------

Kävin tänään sitten myös hakemassa tuliterät keltaiset Talmut:


Samalla kyselin hintoja takaiskareille, ja kerroin että KYB pitää olla, niin parin hinta oli 98 - 115€.
KYB Exel-G:t olivat 105€ ja KYB Premiumit olivat sen 115€.

Motonetista saisi TRW:n takaiskarit 49,90€ kappale, mutta en ole kuullut, että olisi haukuttu KYBin iskareita,
niin voisi uskaltaa sen 5,20€ enemmän laittaa niihin rahaa jossain vaiheessa.

Toinen takaiskari tosiaan Möhkössä on vuotanut, ja vaimennusteho oli viime katsastuksessa muistaakseni 10% huonompi kuin toisella puolella, ja alkoi olemaan aika lähellä sallitun alarajaa. Ei se toinenkaan kyllä vaimenna enää kiitettävästi.
En kuitenkaan viitsi korkeapainekaasuja laittaa, koska muilta kuullun mukaan korkeapaine iskarit + kuormajouset ovat pintokova yhdistelmä.

-------------------

Tuossa toissapäivänä löytyi varaosahaku.fi:n kautta yhdeltä autopurkaamolta jotain mitä olen etsinyt kauan.
Alkuperäiseen Volvo/Brako moottorinlämmittimeen sisähaaroitussarja.
Tulee postissa myöhemmin.

Kuntoluokka purkaamon mukaan: "A1 Täydellinen, Huippukuntoinen "
Purkaamoon kun olin yhteydessä, niin kertoi että on jopa kysyntää kyseisille haaroitussarjoille.

Sain jopa halvalla, kun ottaa huomioon että uutena noita ei enää saa, ja jos kuntoluokitus pitää paikkansa.

GLE:hen vielä vastaavan setin halajan, mutta sen tiimoilta olen jo tehnyt kyselyn.

--------------

Piti vielä kysyä tuosta tuosta lambda-anuturin signaalijohdosta sellainen, että kun sen kuorta veistin sen verran auki, että sain etanolimuutossarjan boksin johdon kolvattua siihen, niin sen ulomman kuoren sisällä kulkee kupari ohuemman johtimen/letkun ympärillä (jota en puhkaissut).

Meinasin vaan, että kulkeeko lambda-anturin lämpötieto sen kautta, kun oikeastaan muuta reittiäkään ei ole, ja tekisikö ehkä pitkässä juoksussa jotain vahinkoa, koska kolvauksen aikana kuitenkin on saanut aika paljon lämpöä.
Eikä Volvokaan ole kyllä suunnitellut, että sinne väliin laitetaan noita muutossarjoja, vaikka Volvon bensiinikäyttöisten autojen polttoainepuoli onkin sietänyt etanolia vuodesta 1976 asti.





Niko_S

  • Vieras
Tänään sitten toinen päivä ajelua wiinalla. Ajoa kertyi noin 50 km.
Kävin laittamassa tankin täyteen RE85:sta, kun eilen tankkasin vajaaksi.

Laskin eilisen tankkaustietoja käyttämällä, että nyt tankissa on 96,5% RE85:sta.
Toimii hyvin, ei voi muuta sanoa.  :)

Eilen kirjoitin sen verran väärin, että olisi se VX3:n tarjoama tehoalue hävinnyt, mutta se oli huuhaata.
Kyllä se tehoalue on edelleen siinä 2700 - 4000 rpm, ja wiinan voimin kiertää koko ylärekisterin iloisemmin.
Persdyno kertoo, että jostain olisi löytynyt pari heppaa lisää.


Olin tänään Fuel Flex Finlandiin tuon lambdasäädön ja boksin oppimisen tiimoilta.
Kerroin että autossa on ollut välillä vikakoodia lambdan seoksista, ja se boksin "opettelutila" vei pitkään.

Kerrottiin, että jos se meni ohjeiden mukaan, eli boksi kuittasi lambdalta seokset, niin silloin ei pitäisi olla ongelmaa,
mutta kuulemma välillä on kestänyt helvatan kauan, että boksi on omaksunut seostiedon, jos lambdalla on kestänyt lämmetä pitkään.

Sen opetuksen voi tehdä uudestaan kun on bensaa, jos epäilyttää, ja vinkiksi antoi sen että pidä kierroksia vaikka 3000 rpm hetken aikaa, jotta lambda varmasti lämpiää.
Tuo boksin opetushan siis tehdään tyhjäkäynnillä.


Nythän tässä ei siis muu auta kuin ajella tämä tankille tyhjäksi, ja laskea kulutukset.
Jos sitten kulutuslukemat ovat suurempia kuin se noin 20% bensaa enemmän, niin täytyy kokeilla tehdä opetussäätö uudestaan.


EDIT.
Hieman OT, mutta omaa topiccia sallinettakoon tämän verran sotkea.

Tosiaan kun juttelin Flex Fuel Finlandin gubben kanssa, niin kerroin että auto johon sarjan asensin on vanha Volvo,
ja kysyin samalla, että miltä vuodelta on heidän kotisivuiltaan löytyvä Ajankohtaisen Kakkosen videoklippi, jossa vastaava sarja asennetaan 245:een.

Vastauksena: Vuodelta 2011, ja auto sekä muutossarja toimivat edelleen hyvin ja kulkee RE85:n voimin.
Volvot kuulemma yleensäkin toimineet hyvin noilla muutossarjoilla.

 



« Viimeksi muokattu: 02.10.2015, 16:12:28 kirjoittanut Niko_S »

 

Elekma  Autoracing