Eipä tänne ihmeempiä, kun ei ole ollut liiemmin aikaa ja katsastukseenkin piti pakoputkisto rakentaa viime tingassa.
Eli tosiaan käyty katsastuskonttorilla näyttämässä ja hylky tuli.
Eilen vielä rakensin pakoputkea, ja tänään kävin katsastuskonttorilla.
Hylkäyksen syy olivat päästöt (happiarvo ja lambda) ja alatukivarsien olivat löysällä tukipalkin puolelta (pääsivät liikkumaan, kun autoa heilutteli nosturilla).
Päästöt olivat:
Tyhjäkäynnillä: Kierroksilla:
CO% 0,17 0,01
CO2 10,10 14,50
HC ppm 14 20
O2 7,20
Lambda 1,070
Lambda katsastuksen mielestä niin hilkulla, että katsastusaseman omistaja soitteli vielä johonkin referenssiä.
Suureen happiarvoon selitys löytynee siitä, että pakoputki vuotaa jostakin.
Mahdollisesti vaikuttaa sitten myös tuohon lambda arvoon.
Mitä nyt katsastuksessa tarkemmin kuuntelin, niin joku pieni vuoto on pakoputkiston keskipaikkeilla.
Tosin jonkun vuodon havaitsin jo aamulla kotipihassakin.
Noh, tekevälle sattuu, kun viime tingassa hosutaan pakoputki kasaan...

Alatukivarsissa ongelma oli siinä, että pääsevät heilahduksessa liikahtamaan takakiinnityksestään hieman.
Pari milliä suuntaansa pääsee liikahtamaan heilahduksessa.
Pihassa kun olen katsonut kaikki nivelet ja raidetangon ulko- ja sisäpäät läpi, niin niitä ei löytynyt vikaa, ja noissa olosuhteissa on näköjään ollut sitten vaikeaa todeta, että tukivarsien kiinnitys on aavistuksen löysällä.
Alatukivarren puslat eivät ainakaan näyttäneet huonoilta, niin kokeillaan kiristää, ja sitten ainakin ajossa pitäisi huomata sen vaikutus.
Pakoputkesta kuvia:


Aika alhaalla on pakoputkisto, kun varmistelin vähän liikaa, ettei osu poikkipalkkiin.
Kertautuu sitten takapöntölle, kun saisi olla 10 cm ylempänä...

Tässä kun pakoputkiston saumat tarkastan, niin voisi askarrella pakoputkistoa ylemmäs, kun on omaan silmään härön näköinen.
Tällä hetkellä pakoputkisto koostuu etuputken jälkeen tarvike katalysaattorista, ja sen jälkeen sitten Simonsin vaimentimet ja putkiosat.
Pakoputkenpää on 3" omavalmiste.
Käyttöjarrut olivat kelvolliset:
Edessä heittoa 5% (o: 1,9 v: 2,0) ja takana 13% (o: 1,6 v: 1,4).
Käsijarru meni juuri ja juuri rajoihin, kun oli 67% heittoa (o: 0,6 v: 1,8).
EDIT. Korjattu lausetta selkeämmäksi.