Carcom Oy  Elekma

Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin

  • 55 Vastauksia
  • 27397 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« : 16.11.2014, 21:47:21 »
Tämä voisi olla yleinen keskustelu nitrauksen hyödystä, kokemuksista, hinnoista ja paikoista joissa nitraus onnistuu jne.

Nippelitietoa typetyksestä: http://www.karkaisu.fi/index.phtml/art/10328/t/articles1


Itseä lähinnä kiinnostaisi onko B2x(x) koneissa vakiona nitrattua kanpiakselia?

Ajattelin nitrauttaa ainakin omasta projektista kampiakselin. Vanhempi autoharrastaja tuttu puhui, että rata-autoissa on monta kampiakselia säästynyt kun täydestä laulusta alakerran laakerit porsinut. Tajunnut vain lopettaa siihen niin on usein selvitty pelkällä laakerien vaihdolla ja kampiakselin kaula pysynyt hyvänä.

Täatä syystä ajattelin omankin typettää, jotta KUN alakerran laakerit porsivat niin voisi säästyä kampiakselin vaihdolta.

Onko nitrauksesta haittoja? Kannattavuus? Missä ihmiset nitraavat kampiakseleitansa?

Vai onko tämä turhuutta.
volvoja - onhan noita.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1404
  • www.vrcf.fi
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #1 : 17.11.2014, 05:06:59 »
Eiköhän se ole yksi missä autotehtaat säästää, eikä nitraa akseleita jos ei välttämättä tarvitse...

Haittoina tuossa operaatiossa lienee lähinnä mittojen muutokset.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Sebbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #2 : 29.11.2014, 11:20:21 »
Volvon vinokoneethan ovat tunnettuja heikoista kampiakseleistaan...

Ja kalliita...

Ja vaikeasti löydettäviä...

Etenkin kampiakselit...

Sarkasmi sikseen, saat kyllä melkoisen läjän B200:sia nitrausprosessin hinnalla, niistä voit sitten poimia virheettömiä kampuroita niiden tilalle jotka ovat menneet pilalle.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2014, 11:25:15 kirjoittanut Sebbe »
TL22 -58, L370 -61, Satellite -68, LM218TD -64, V70 -99

Niin pientä hintaa ei ole olemassakaan, etteikö volvoharrastaja siitä koettaisi tinkiä

Poissa random

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #3 : 29.11.2014, 13:42:31 »
Tuo hintapuoli lähinnä kiinnostaisi, onko kellään siitä mitään käryä?

Poissa Sebbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #4 : 29.11.2014, 15:55:54 »
TL22 -58, L370 -61, Satellite -68, LM218TD -64, V70 -99

Niin pientä hintaa ei ole olemassakaan, etteikö volvoharrastaja siitä koettaisi tinkiä

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #5 : 29.11.2014, 16:45:37 »
Hinnoista en tiedä, mutta kun olin eräässä konepajassa harjoittelussa joku vuosi sitten, niin sieltä ison kuorman lähtiessä nitraukseen saattoi joukkoon eksyä muutama auton osa yksityiseltä henkilöltä pientä korvausta vastaan.

Toki vaatimuksena oli, että esim. kampiakseli vastaa lähelle muitakin nitrattavia osia kooltaan. Lähinnä pari nokka-akselia näin siellä kasassa mukana.

Eli eikun kyselemään! Nitrauksen jälkeen käsittääkseni osat pitää kevyesti hioa. Itse hioin hydr.letkuliittimiä kärkisorvissa hienolla hiomanauhalla.

Yksi pikkufiatin nokka-akseli on kellarissa, hiottu ja nitrattu. Ohjeeksi sain, että ennen asennusta esim. sorviin pyörimään ja hienolla "hiomatyynyllä" (vaahtomuovityyny jossa hiomapaperi liimattu siihen päälle) kevyesti hioa pinnat läpi. Ja reilusti paksua öljyä laakereiden väliin yms. kasausvaiheessa ennen käynnistystä. Ja toki mielellään porakoneella öljynpaineet hetkeksi koholle, mikäli mahdollista, ennen käynnistystä.

Mutta tuommonen nitrattu pinta on öljyttynä aivan perkeleen liukas ja sileä. Luulisi että nykyään autotehtaan jo nitraisi, varmasti pienenee moottorin sisäiset vastukset ko. toimenpiteellä. :)

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #6 : 29.11.2014, 17:56:32 »
Onhan noita tehty jo vuosikymmeniä, Pekka Leino kun aikoinaan rakenteli corvettea Ruotsissa niin siinä taidettiin nitrata myös jousia. On niin pitkä aika ettei voi muistaa, löytyy varmaan juttua silloisesta V8 magazinessa. Mukava kaveri, oltiin samassa tallihelvetissä Tukholman nurkilla. Ehkä hiukan overkill rakentelija :) Oli tallitkin kuin leikkaussaleja :D Hienoja oli kyllä autotkin!
Jos alunperin nitrattua osaa työstetään, se pitääkin nitrata uudestaan.
Viimeisimmät hinnat jotka pyörii mielessä, ovat olleet 100-200 nurkilla kampiakselin kohdalla.
Kyllä ne koneistamossa tietää, soittaa useampaan paikkaan, niin saa käsityksen? Jos ei hinnastoa ole näkyvissä

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #7 : 29.11.2014, 18:15:42 »
Tuo hintapuoli lähinnä kiinnostaisi, onko kellään siitä mitään käryä?

Onhan noita tehty jo vuosikymmeniä, Pekka Leino kun aikoinaan rakenteli corvettea Ruotsissa niin siinä taidettiin nitrata myös jousia. On niin pitkä aika ettei voi muistaa, löytyy varmaan juttua silloisesta V8 magazinessa. Mukava kaveri, oltiin samassa tallihelvetissä Tukholman nurkilla. Ehkä hiukan overkill rakentelija :) Oli tallitkin kuin leikkaussaleja :D Hienoja oli kyllä autotkin!
Jos alunperin nitrattua osaa työstetään, se pitääkin nitrata uudestaan.
Viimeisimmät hinnat jotka pyörii mielessä, ovat olleet 100-200 nurkilla kampiakselin kohdalla.
Kyllä ne koneistamossa tietää, soittaa useampaan paikkaan, niin saa käsityksen? Jos ei hinnastoa ole näkyvissä

Minä voin hintaa selvitellä tässä nyt kun tämän keskustelunkin avasin..


Volvon vinokoneethan ovat tunnettuja heikoista kampiakseleistaan...

Ja kalliita...

Ja vaikeasti löydettäviä...

Etenkin kampiakselit...

Sarkasmi sikseen, saat kyllä melkoisen läjän B200:sia nitrausprosessin hinnalla, niistä voit sitten poimia virheettömiä kampuroita niiden tilalle jotka ovat menneet pilalle.

toiset haluaa vaihtaa osaa ja toiset haluaa tehdä kerralla kunnolla..

volvoja - onhan noita.

Poissa Sebbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #8 : 29.11.2014, 18:36:02 »
Toiset haluaa tehdä turhaa työtä ja tuhlata rahaa turhaan.

Kun laakerit ilmeisesti menee vinokoneista yhtenään, niin kampurahan on helppo vaihtaa siinä samalla.

Jokkisjuttuja...
TL22 -58, L370 -61, Satellite -68, LM218TD -64, V70 -99

Niin pientä hintaa ei ole olemassakaan, etteikö volvoharrastaja siitä koettaisi tinkiä

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1404
  • www.vrcf.fi
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #9 : 29.11.2014, 18:43:56 »
Nitraus sinänsä ihan kiinnostava, esim.  nokat voi tehdä pehmeästä materiaalista ja nitrata, saadaan (ainakin lähes) karkaistun pinnan kesto.

Ja alkaa vinokoneen kampeenkin kiinnostaa jos sattuu olemaan esim. pitkäiskuakseli joka ei ole ihan ilmainen, eikä edes edullinen ko. menetelmään verrattuna.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6384
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #10 : 29.11.2014, 18:55:04 »
Mulla on Pyhimyksessä nitrattu kampiakseli. Homma tehtiin aikanaan R-Koneistuksessa ja perusteltiin sillä, että epäkeskosti hiotun akselin laakeripintaan tulee ajan saatossa mikroskooppisia halkeamia. Nimenomaan sinne puolelle, mistä on tavaraa hiottu enemmän pois. Olisiko akseleissa yleensä alunperin jonkinlainen nitraus joka hionnan yhteydessä lähtisi pois.

En tiedä koskeeko tämä säröytyminen Volvon akseleita, mutta tulipahan tuo operaatio ainkaan kuitenkin teetettyä. Hintaa en muista.

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #11 : 29.11.2014, 20:21:44 »
Toiset haluaa tehdä turhaa työtä ja tuhlata rahaa turhaan.

Kun laakerit ilmeisesti menee vinokoneista yhtenään, niin kampurahan on helppo vaihtaa siinä samalla.

Jokkisjuttuja...

Muutakin kuin mutuja ?  Turhaan sitä esim. pitkäiskuakselia sinne vaihtaa aina kun laakerit vaihtaa.  nitrattu akseli tosiaan niin kova että kestää enempi.

En ole kyllä paljoa kuullut että laakereita menisi yhtenään.

Mulla on Pyhimyksessä nitrattu kampiakseli. Homma tehtiin aikanaan R-Koneistuksessa ja perusteltiin sillä, että epäkeskosti hiotun akselin laakeripintaan tulee ajan saatossa mikroskooppisia halkeamia. Nimenomaan sinne puolelle, mistä on tavaraa hiottu enemmän pois. Olisiko akseleissa yleensä alunperin jonkinlainen nitraus joka hionnan yhteydessä lähtisi pois.

En tiedä koskeeko tämä säröytyminen Volvon akseleita, mutta tulipahan tuo operaatio ainkaan kuitenkin teetettyä. Hintaa en muista.

Ainakin noissa italialaisissa/bemareissa vakionakin useassa nitrattu kampiakseli ja  kun tämän nitrauksen näistä rikkoo niin ainakin kampiakselin rikkoutuminen varmistettu.

olisi kiva tietää onko volvon kampia nitrattu alunperin ?

Jokatapauksessa oman akselini nitraan, rahaa kun on.  ;D :idiot2: haittaa siitä ei ainakaan ole.
volvoja - onhan noita.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #12 : 29.11.2014, 20:50:47 »
Sivuun hiottu kampiakseli tai perusympyrästä hiottu nokka kannattaa ehkä nitrata, mutta ei varmaan maksa vaivaa stanu kampikepille.

Meillä töissä tehdään puristintyökaluja ja niitä joskus nitrautetaan parempien liukuominaisuuksien ja keston toivossa jos ei oo vara tehdä liukupintoja kunnon aineista.

Poissa MonGooSe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #13 : 01.12.2014, 20:02:11 »
Pari akselia nitroittanut ja pojille kahvikassaan 30€/kpl  ;D ja nykyinen akseli kokenut yhden koneen täystuhon ja silti hoitaa hommansa edelleen... eli suosittelen ja olen nitroituttanu myös muita erikoisosia koneeseen mitä olen omin pikkukätösin valmistanu  :pomo:

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Nitraus (typetys) esim. Kampiakseliin
« Vastaus #14 : 01.12.2014, 20:21:56 »
Missä sit menee raja et kannattaa alkaa miettiin tuota nitrausta? Vakiokamoilla suuri osa menee ilman ongelmia kuitenkin. Nokkakepin nitrauksen kyl ymmärrän koska se painelee kuppeja koko ajan.

Alakerran tuhoon on lähes poikkeuksetta syynä voitelun loppuminen. Liukulaakeri kun vaatii öljykalvon koko ajan.
V70 TDI

 

Samppasport  Futurez