Hinnoista en tiedä, mutta kun olin eräässä konepajassa harjoittelussa joku vuosi sitten, niin sieltä ison kuorman lähtiessä nitraukseen saattoi joukkoon eksyä muutama auton osa yksityiseltä henkilöltä pientä korvausta vastaan.
Toki vaatimuksena oli, että esim. kampiakseli vastaa lähelle muitakin nitrattavia osia kooltaan. Lähinnä pari nokka-akselia näin siellä kasassa mukana.
Eli eikun kyselemään! Nitrauksen jälkeen käsittääkseni osat pitää kevyesti hioa. Itse hioin hydr.letkuliittimiä kärkisorvissa hienolla hiomanauhalla.
Yksi pikkufiatin nokka-akseli on kellarissa, hiottu ja nitrattu. Ohjeeksi sain, että ennen asennusta esim. sorviin pyörimään ja hienolla "hiomatyynyllä" (vaahtomuovityyny jossa hiomapaperi liimattu siihen päälle) kevyesti hioa pinnat läpi. Ja reilusti paksua öljyä laakereiden väliin yms. kasausvaiheessa ennen käynnistystä. Ja toki mielellään porakoneella öljynpaineet hetkeksi koholle, mikäli mahdollista, ennen käynnistystä.
Mutta tuommonen nitrattu pinta on öljyttynä aivan perkeleen liukas ja sileä. Luulisi että nykyään autotehtaan jo nitraisi, varmasti pienenee moottorin sisäiset vastukset ko. toimenpiteellä.
