Samppasport  Futurez

945 Turbo -95 Myyty toinenkin.

  • 49 Vastauksia
  • 18414 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
945 Turbo -95 Myyty toinenkin.
« : 19.11.2014, 22:22:16 »
Johan sitä kerettiinkin vaparivolvoilla riittävästi tältä erää. Viikko tais kulua 940 myynnistä niin taas aukes nettiauto, no sieltä löyty yks potentiaalinen talviautoaihio halvalla ja läheltä, 740 GLT, ei muutakun soittoa myyjälle koska vois tulla kattomaan ja seuraavana päivänä oli ostopäätös tehty, siihen sain leiman lämpöanturin vaihtamalla. Kerkesin ajella sillä varmaan päivän kun huomasin kuinka kamala se alaväännötön vaparikontti oli ajaa verrattuna turbokoneelliseen ysisatkuun :D Taas aukes nettiauto ja tälläkertaa tuttu ja turvallinen 900 sarja kohteeksi, tuli kateltua ja kyseltyä muutamaa, pari 960 volvoa pisti myös silmään, mutta auton vaihto kaatui budjetin rajallisuuteen. Eilen sain puhelun että olisi tällänen "hiukan huomioo vaativa" turbo 940 myynnissä ja hintakaan ei päätä huimannut, tänään hain sitten kyseisen yksilön pois 8)







B230FK+AW71+1031 akseli. Varusteiltaan aika karvalakki kuten edellinenkin, sähkölasit edessä, ei sen ihmeellisempiä.

Autolle kertynyt ihan kunnoitettavasti kilsoja, 540tkm mittarissa.


Tekniikka v.1
Viking ecotrim korvattu tonin lastulla, garretin t03,D-nokka vaihdettu t-nokka ajomukavuus mielessä ja 3" putkisto alusta loppuun. Tämä setti tulee kokemaan muutoksia

Tekniikka v.2
-B230FK H-profiiliveiveillä, puristussuhde 9:1
-Lähes vakio 530 kansi D-nokalla
-Ahdin Master Power R6164-12
-Pakosarja jaetulla t3 laipalla omaa käsialaa, 38mm sis. halk. käyristä tehty, sarjassa 60mm kiinahukkis
-3" putkisto alusta loppuun yhdellä kammiovaimentajalla
-2,5/3" ahtoputket
-600x300x76 ic
-Microsquirt V1 ohjaa bensaa ja sytkää, hukkakipinä
-Bosch 1680cc/min suuttimet
-PLX DM-6 + SM-AFR GEN 4 laajakaista
-Bilteman 220l/h tuottava tankin sisäinen bensapumppu
-RE85

Eka penkitys 339hv&427nm 1,6bar ahtopaineella takapyöriltä.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2016, 07:10:21 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95 n.2!
« Vastaus #1 : 20.11.2014, 18:12:21 »
Autoa tutkittu vähän lisää ja seiskasatkusta tuli pelastettua tähän pari lisävarustetta, snowcap ja keskikonsoli juomatelineellä, taitaa olla 960 mallista alunperin. Bensapoksin numeron kurkkasin jotta saa tilata lastun kun ei ole mitään tietoa onko siellä vakio vai joku vikingin tekele. Boksi on -563 loppuinen ??? Onko se edes turbon boksi? Edellisessä oli -954 ja tossa 740 glt:ssä -547. Suuremmin ei ole tarkoitus viritellä näin alkuun mutta paineet nostan kilon paikkeille ellei ne siellä ole jo, joten lastu pitäs laittaa. Painemittaria ei ole mutta ei se ainakaan ajoviimapaineilla enää liiku :D Dumppi pitäs varmaan laittaa kans kun sakkaa ahdin aika ilosesti :D
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95 n.2!
« Vastaus #2 : 22.11.2014, 13:40:18 »
Kaikkia hauskoja patentteja löytyy kun näitä enemmän ja vähemmän räpellettyjä vehkeitä ostelee :2funny:


Ei oo ilmeisesti bilteman meisselit miellyttäny kun sellasella tukittu egr letku ;D

Noi letkut muutenkin aika heikossa hapessa ja hiukan käyntivaivaa, niin vois tilata tonilta sen sytkälastunkin ja heittää egr kuuseen.

740 lähti tänään kiertoon, nyt pääsee laitteleen kunnolla tätäkin :)
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95 n.2!
« Vastaus #3 : 29.11.2014, 14:40:47 »
Ostokunnossa


Nyt, vielä pitäis vaan pestä kunnolla.

Ahtopainemittarin letku vielä ympäri konehuonetta kun työsin sen vaan läpiviennistä läpi mutta tökkäs johonkin eikä menny pidemmälle, pitää ottaa potkumuovi edestä pois ja kattoo sitä, mittarin paikka on vähän auki, aattelin a-pilaria mutta toisaalta myöhemmin pitäs saada ton lisäks seosmittari ja ehkä joku muukin mittari kuten öljynpaine johonkin näkyville, ja mielellään samaan paikkaan ja sillon a-pilari ei oo kaikkein paras paikka, puhaltimen keskisuulakkeita ajattelin paikaksi kun nuo kaikki kojelaudan päälle tulevat telineet näyttää ihan karseelta.

Ahtopaineensäädin löysi paikkansa tosta, oli edellisen omistajan jäljiltä vaan putsarikotelossa heilumassa ::)


Helmakin paikattu nyt. Katsastusaikaväli 12.12-12.04, parin viikon päästä käydään siis koittaan 16kk ajoaikaa :)

Myös lampunpesimet purin pois ja lohkiksen johdon otin pois puskurista, oli aika rumasti esillä, löytää paikkansa konehuoneen puolelta, tälläsinä talvina tarvii niin harvoin.

Katti pitäs vielä laittaa putkeen ja käsijarrua tutkia.

Lisää tehoa kaipailis :P Arveluttaa vaan tuo aw71 kesto näin 540tkm ajettuna, öljyt ihan hyvän näköset ja toimiikin ihan hyvin, mutta en haluais kitkalevyjä siitä polttaa ennen kesää, mikään pakko ei oo manuaalia vaihtaa tähän mutta uutta aw71 en paikalleen laita jos toi porsii. Vanhan 940 aw kesti kyllä kovaa ajoa hienosti useemman tuhotun rengassarjan verran ilman merkkiäkään luistamisesta. Se oli kyllä paljon vähemmän ajettu kun oli jossakin vaiheessa uusittu.

Tallista löytyis tähän vaan aika passeli ahdin jo valmiiks, tarvis siihen huoltosetti tilailla ja käyttää akseli tasapainotuksessa, pakosarjaa varten olis jo laipat niin ei tarvisi kuin käyrät ostaa ja sellasta 8). Lh:lla en aatellu jatkaa jos voimaa tulee samaan malliin kuin vanhaan turboysiin=336whp, elikkä MS pitäis myös laittaa hankintalistalle. Kone kaipais myös uudet männänrenkaat kun hiukan huohottaa jo, samalla laakerit ja h profiilit. No saa nähdä mitä tehdään ja mitä ei, talveks ei vaan välttämättä kauheen järkevää lähteä suuremmin viritteleen ja ajaan voimansiirron vikoja ulos :D, eiköhän tuo jaksa noillakin tehoilla mennä, ja alustakin pitäs rakennella.

Lukkoperää kaipailis myös kun tuli todettua että avoin perä on...
« Viimeksi muokattu: 29.11.2014, 16:12:33 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa N1k5u

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • youtube.com/Thegreatfinn
    • YouTube
Vs: 945 Turbo -95 n.2!
« Vastaus #4 : 29.11.2014, 16:39:32 »
Nää volvon alipaineletkut on kovasti haurasta sorttia ku omassaki jo melkeen katseesta murenee  ;D
Vois tehdä ihan hyvää ku jostain ostais muutaman metrin silikoni letkua ja vaihtais kaikki alipaineletkut uuteen...
EX: 245GLT B200f m47 -89 | 744GL B230k m47 -87
Nykyset: 745GLT B200et m46 -89 | 945GL D24Tic m46 -83 | 945GLT b230fk m90 -96
Työajokki: Volvo FM 450 ''Viirusilmä''

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95 n.2!
« Vastaus #5 : 29.11.2014, 16:43:58 »
Nää volvon alipaineletkut on kovasti haurasta sorttia ku omassaki jo melkeen katseesta murenee  ;D
Vois tehdä ihan hyvää ku jostain ostais muutaman metrin silikoni letkua ja vaihtais kaikki alipaineletkut uuteen...
Jep. Edelliseen 500 tuhatta ajettuun sai laittaa kaikki uusiks ja niin saa tähänkin. Pari metriä silikooniletkua pitää ostaa tähänkin, tosin egr jää pois ja varmaan tuo hiilipönttö kans ku en oo mitään vaikutusta huomannu on sitä tai ei, joten riittää hiukan vähempikin. Mustaa pitäis vaan löytää. Ei ainakaan huonommaks menny kun aikoinaan kaikki uusin edelliseen turboysiin.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa N1k5u

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • youtube.com/Thegreatfinn
    • YouTube
Vs: 945 Turbo -95 n.2!
« Vastaus #6 : 29.11.2014, 16:55:45 »
Jep. Edelliseen 500 tuhatta ajettuun sai laittaa kaikki uusiks ja niin saa tähänkin. Pari metriä silikooniletkua pitää ostaa tähänkin, tosin egr jää pois ja varmaan tuo hiilipönttö kans ku en oo mitään vaikutusta huomannu on sitä tai ei, joten riittää hiukan vähempikin. Mustaa pitäis vaan löytää. Ei ainakaan huonommaks menny kun aikoinaan kaikki uusin edelliseen turboysiin.
Mistä muuten hommasit sitä letkua? mätänetissä tuppas olemaan aika kallista.
EX: 245GLT B200f m47 -89 | 744GL B230k m47 -87
Nykyset: 745GLT B200et m46 -89 | 945GL D24Tic m46 -83 | 945GLT b230fk m90 -96
Työajokki: Volvo FM 450 ''Viirusilmä''

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95 n.2!
« Vastaus #7 : 29.11.2014, 17:03:49 »
Sieltä just. Ebayn ihmeellisestä maailmasta varmasti löytyis halvempi vaihtoehto.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #8 : 05.12.2014, 12:33:02 »


Ahtopainemittari meni nyt tohon väliaikaisesti, tai olkoon niin kauan kun tulee tarvetta muillekkin mittareille, ylempänä sais olla niin ois helpompi seurailla, mut eipä tota tarvi juurikaan kun saa paineet säädettyä vaan kohdilleen. Viking lastu siellä oli ja paineet nostettu 0,9bar, kulkupuoli ihan ok kun meni 0-100 sutien 75kmh asti alle 7sek...

Hevosvoima.comista löytyi korjaussarjaa tollaseen schwitzeriin joita tallista löytyy parikin, vois huvikseen tilailla ja kasailla molemmat uusilla osilla. Toisen vois sitten laittaa tähän ja toisen vaikka myydä. Isommasta vaan hitsautin hukkaportin umpeen ja sen laittaisin mielummin tähän joten pitäs pakosarjakin tehä, vakioon ei viitti ulkoista sovittaa :D. Missä tasapainotettais siivet halvalla? Isoja (600-1000cc/min) suuttimiakin oon katellu, pitäs ostaa jotkut niin sais lastutkin tilata sitten. Jos talven ajelis LH:lla ja kattoo miten pelittää, kesäks mega jos ei miellytä.

Vikakoodia antaa lämpöanturista, lähtee kuitenkin kylmänä hyvin käymään ja toimii muutenkin ihan hyvin ??? Kaasuläpän säädin uudestaan ja nyt pysyy käynnissä kun päästää kaasusta :D
« Viimeksi muokattu: 06.12.2014, 13:19:14 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #9 : 06.12.2014, 19:10:41 »
Ainakin Doc-powerilta löytyy mustaa silikoniletkua. Hyvin toimi ittellä 850:ssä ahtoventtiilin ja by-passin letkuina.

http://www.doc-power.fi/product/3818/forgen-silikooni-alipaineletkut---1metri#.VIM4BWccSUk
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #10 : 07.12.2014, 16:11:16 »
Ainakin Doc-powerilta löytyy mustaa silikoniletkua. Hyvin toimi ittellä 850:ssä ahtoventtiilin ja by-passin letkuina.

http://www.doc-power.fi/product/3818/forgen-silikooni-alipaineletkut---1metri#.VIM4BWccSUk
Näyttäis olevan ihan fiksun hintaistakin, tarviikin tuolta tilailla tähän uudet letkut. Kiitokset vinkistä :)
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #11 : 12.12.2014, 16:51:02 »
Leimalla käyty ja toisella yrityksellä 16kk ajoaikaa 8) hantin puolen alapallossa oli väljää. Meni ihan mukavasti, ei suuremmin kiinnostanu 3" putkistot ja humppaava tyhjäkäynti :D. Motonetistä tarttu mukaan muutakin kun varaosia, mm. audi 80 kaasuiskarit eteen, pioneerin soitinta ymsyms. Etukaiuttimet vois vaihtaa ja konttiin laittaa jonkun pienen subbarin, tää on toistaseks niin hiljanen että pystyy musiikkia kuunteleen :D

Vielä pitäs bjorckmotorsportilta tilailla kierreholkit etutolppiin ja mamasanilta bc racing vaihtojouset.  Etupäähän tulee siis tollanen pienen budjetin hyväks todettu setti :). Takapää vähän auki mitä sille tehdään, bilstein iskarit todennäköisesti ja alkuun varmaan jollain pätkityillä jäykemmillä jousilla, kynäjousia oon miettiny kans jos sellaset sovittais. Kävi myös mielessä 760/960mk1 erillisjousitetun perän sovitus mut se jää kyllä ens talveen, jos sillonkaan saa aikaseks, olis vaan tälläseen autoon joku sata kertaa parempi kun tuo peräkärryakseli, sais vanteet hyvin kaarelle ja silti vois vähän joustaakkin kun mahtuis joustaan sisään eikä kaarta vasten...

Jotkut vanteetkin pitäis kesäks päättää, ei vaan osaa päättää millaset tähän sopis. Kuitenkin 16"-18" ja +8,5" leveetä joka kulmaan.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #12 : 14.01.2015, 16:40:48 »
Ajeltu vaan kun on toiminu hyvin :) Heti leiman jälkeen alko vuotaan yks ohjaustehostajan letku ja ratti hakkas käsille ja vuoti öljyä aikalailla, se tuli sit vaihdettua ehjään, onneks oli jääny viimekesänä puretusta ysistä etuakseli mihin oli jääny vielä tehostajan hilutkin paikalleen. Viimeviikolla tuli napattua katti pois putkesta ahdistamasta, etujousista nappasin kierroksen pois ja taakse vaihdoin vanhasta ysistä jääneet valmiiks katkotut, nailonista piti vaan sorvata 3cm palikat korin ja jousen väliin kun olis menny muuten vähän turhan matalaks tohon etupäähän nähden :D Etujousia varmaan aiemminkin laikattu kun pysyvät enää juuri ja juuri kupeissaan heilumatta kun auto nostettuna etupalkista ylös :idiot2: . No, saavat jäädä noin. Kickdown-vaijeria tuli myös hiukan kiristettyä kun vaihtoi vähän turhan  laiskasti pienempää.

Tollanen suttunen kuva jostain luisupätkältä :D

Vähän se keulii mutta seuraava kuva liittyy asian korjaamiseen.



Eli noi audin iskarit tuli sorvattua vakio iskarin yläpäille sopiviks.


Vielä pitäis tapella noista aihiotolpista nuo mutterit auki ;D Oli hiukan päässy ruoste iskemään... Sitten sais sorvata jousilautasen pois ja lyhentää tolppaa muutaman sentin 8)
Kierreholkit ja jouset vielä tilaamatta mutta onhan tässä kevääseen vielä onneksi aikaa.

Tekniikkaakin tullu tässä pohdittua ja haudattu ajatus talveks virittelystä ja lastutetusta lh-jetistä, karu tosiasia että kun tähän lisätään +100hv niin ollaan taas samassa tilanteessa kun viimeks viritetyn turboysin kanssa, eli vakio-osia alkaa paukkua vähitellen ja auto kaipaa ison tukun rahaa tai/sekä jatkuvaa pikku näpertelyä jotta sen saa pysymään jotenkin nipussa. Totesin sitten viisaammaks ajella ainakin kevääseen asti hiukan hitaammalla ysillä kuin kiukkusemmalla jota täytyy korjata ennen kun kotoa lähtee ja taas sinne palatessa ;D ;D Suunnitelmia tekniikan varalle on kyllä.

Kattelin kuvia menneeltä kesältä, taas mietin miks tämäkin piti myydä ja ostaa 2kk päästä samanlainen tilalle, mistä vaan puuttuu kaikki mitä tällänen tarvii :D

Toivottavasti sais tän nykyisenkin samaan malliin mahdollisimman äkkiä, meinaa tulla ikävä tota vanhaa tolla ajellessa :D

Koitetaan saada jotain päivitettävää aikaseks ennen kun putoo taas melkein 10 sivua.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2015, 17:31:21 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #13 : 15.02.2015, 17:14:28 »
Ei oo suurempaa edistystä tapahtunut, mutta kaikkee pientä on tullu puuhasteltua.

Etutolpat olis nyt kierreholkkeja ja hitsausta vaille valmiit.

Abs antureille tarvii vielä keksiä kiinnitykset, noista tolpista kun ne puuttuu. Oisko kellään irrallaan anturia ja vois ottaa siitä mittoja että millasen holkin työstän sille? Lähinnä sen osan halkaisija kiinnostaa, mikä uppoaa tohon kääntövarteen. Sellasen ajattelin sorvata, ja jyrsiä kääntövarteen pienen upotuksen ja hitsata kiinni.

Snowcappia sovittelin

En vaan osaa päättää sopiiko se tohon ja pitäiskö se pitää mustana vai maalata korinväriin :D Kiinnikkeet siitä on rikki niin liimata pitäis :-\

Keskikyynärnoja mukitelineellä tuli myös asennettua, peräisin 960 Mk2.

Takapuskurin alalipan sain halki joskus kuukausi sitten kun tuli ajettua vähän turhan leveää linjaa :-\

Tekniikkapuolen kanssa on ollu vähän ongelmia, kun kulutus on jotain aika hirveää, +20l/100km yleensä. Antureita pitäis alkaa vaihtelemaan taas yksitellen... Yhden pakovuodon korjasin tossa pari viikkoa sitten, nelospytyn pakosarjantiivisteestä oli jäljellä vaan metalli.
Tonin lastukin tuli laitettua, ja kulutus putos hetkellisesti, ilmeisesti joku anturi korjaa sopeutumat perseelleen.

Tankkilaite pitäs nostaa pois, ja kattoo mikä mättää kun tankkia ei saa ajettua tyhjäks, punarajan tuntumassa alkaa pätkiä ja sammuilemaan, kuitenkin tankissa riittää ainetta tämänkin jälkeen, joten mittarin piikkiin ei voi laittaa.

Helmoihin, takaspoileriin ja etulippaan pitäs suihkia punasta kunhan saa aikaseks.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #14 : 24.02.2015, 17:42:30 »
Eilen oli pesupäivä, kura ja suolakasan alta paljastui sellanen juttu mikä ei kyllä ilahduttanut :(





Kahdessa viimeisessä kuvassa näkyy, etuovesta alkaen, d-pilariin asti ikkunoiden alapuolelta maalattu, eikä oo sitten yhtään saman värinen :-[ Jopa tolla rikkinäisellä samsungin kameralla otetuista kuvista näkee, auton vierestä kun katsoo, niin ero on vieläkin selkeämpi.

Vaihtoehtoja olis: ylimaalaus joka houkuttelee eniten muuten paitsi hintansa puolesta, ovien vaihto/maalaus+takakulman maalaus oikeammalla sävyllä, tässä on iso riski saada entistä huonompi lopputulos. Tai sitten viimeisimpänä auton myynti :buck2: Onhan se kokeilumielessä ollutkin myynnissä. Niin halpoja autoja, että ylimaalaus ei oikein houkuttele. Mielessä kävi myös vetää homma ihan överiksi ja vetää auto jollain plastidipillä tms yli :D Saa nähdä mitä tässä keksii.


Konehuone tuli myös pestyä, ei ihan puhtaaks saanu, mutta paljon paremmaks mitä ennen, täytyy pistää viimesenpäälle kuntoon sitten aikanaan kun kone ei ole tiellä :)

Viimeistään huhtikuun alussa katkee kuitenkin vakuutus, kun tuli ostettua uus moottoripyörä ja otan sen silloin ajoon. Ajattelin siis hiukan rempata ja ehostaa volvoa huhtikuu-kesä/heinäkuu välin ja ottaa viimeistään heinäkuussa takaisin ajoon. Sen verran on kaikkea pientä ja isompaa puuhaa että järkevin näin, jää rahaa laitteluun kun ei tarvi tankata ;D. Lisäks tossa on huhti-toukokuu palkatonta työharjoittelua niin ei pysty kahden kulkupelin vakuutuksia yms. maksamaan.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron