Samppasport  Futurez

945 Turbo -95 Myyty toinenkin.

  • 49 Vastauksia
  • 19305 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #15 : 24.02.2015, 17:49:49 »
Luultavasti ei vaadi kun auton vahauksen, että saa tosta yksvärisen. Tota volvon punasta saa kuitenkin kikkailtua helposti suuntaan ja toiseen.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #16 : 24.02.2015, 18:01:39 »
Luultavasti ei vaadi kun auton vahauksen, että saa tosta yksvärisen. Tota volvon punasta saa kuitenkin kikkailtua helposti suuntaan ja toiseen.
Tää kävi kyllä itselläkin mielessä, ja toivottavasti onnistuu noin, piti tänään vahailla mutta tuli räntää taivaalta.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

s73

  • Vieras
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #17 : 24.02.2015, 18:19:35 »
Halvin tapa korjata maalipinta on käydä vanha maali hiomatahnalla läpi, vahaus sen jälkeen.

Korjaa bensapumppu ennen antureiden vaihtelua, kulutus voi tippua jo sillä.
Onkohan kahdella tankilla?

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #18 : 11.03.2015, 20:49:54 »





Ite autolle ei oo tapahtunu oikeastaan mitään, kierroksen nappasin jousista pois kun rupes ottaan kaaliin traktoriluukki, no traktori sen on edelleen, säädettävät tolpat ei oo edistyny...
Tollaset limput tuli opinnäytetyönä koulussa tehtyä, 5x108-->5x112, 40&45mm paksut, jaot ja kierteytys tehty cnc-jyrsimellä, vanteita kuolattu ja aika selkeä ajatus enskesän vanteista onkin, mutta mitään hankintoja ei pysty tekemään :buck2: Tässä kuussa pitäs selvitä tulevan kesän työkuviot...

Kesäks pitäs nyt siis vanteet hankkia, alusta rakentaa, helmat, takaspoileri ja puskurin lipat maalata uudelleen sekä maski maalata mustaks, takalasinpyyhin poistaa yms. pikkusiistimistä. Sit ois ulkokuori aikalailla kunnossa.

Tekniikan suhteen suunnitelmat auki, se on varma että rempata sitä pitää. Puristuspaineet tuli tossa taannoin mitattua, 12bar joka sylinterissä eli sen puoleen ihan kunnossa, huolettaa lähinnä alakerran laakerien kunto, edellisestä kun oli kk laakerit avatessa melko rujossa kunnossa.
Öljyä kuitenkin palaa +1l/1000km, luultavasti ahtimen kautta.
No, kannen nappaan pois lähiaikoina ja sen jälkeen tehdään päätöksiä, vaihtoehtot on heittää kone kasaan uudella pahvilla ja siistityllä kannella tai nostaa kokonaan pois ja rempata täysin+laittaa h-profiilit ja b230f männät.

Kunhan saa nyt ton pyörän tosta alta pois ja ajoon niin alan värkkäillä tähän kaikkea pientä.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2015, 20:51:54 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #19 : 14.04.2015, 21:22:57 »
Maaliskuun alussa tuli laitettua seisontaan, kun hain pyörään kilvet.

Kaikkea pientä on tullu puuhasteltua, tämähän osottautui luultua ruosteisemmaks, tai oikeastaan talven aikana oli helmojen ruostuminen ottanu aika ison harppauksen, taka tunkinpaikat ja helmojen takaosat oli päässeet aika ohkaseks, hetken yritin myydäkin, sekä mietin purkamista ja hain uutta aihiota, mutta kun kysyntää ei oikein ollu niin päätin että kun pelti ja hitsilanka on halpaa ja autossa vielä vuosi leimaa niin miksi paalata muuten suora ja ehjä koppa. Toinen vaihtoehto olis ollu vaan ajaa leima loppuun mutta mätään paskaan en rahojani rakentelun merkeissä laita :nohnoh

Heti alkuun pahoittelen kuvien laatua, en omista muuta kameraa kuin gopron ja puhelimen josta on kameran linssi halki :facepalm:

Eli ei muutakun laikka kuumaks.


Kuskinpuolelta lähti siis about 170cm pätkä helmaa, b pilariin asti toi oli ihan kovaa, mutta kun helmakotelo on vetänyt pintaruosteeseen niin saapahan senkin kuntoon samalla. Tunkinpaikan tosta saa laikata pois ja tehdä uusiks, sekä sisähelmaa parsia n.10cm matkalta... Luulisin että tää kuskinpuoli on se pahempi näistä, hanttarin puolelta kun ei vastaavaa pehmeetä peltiä helmasta löytyny, ts. ruuvari ei menny lyömällä läpi mistään ja tunkinpaikka on siellä vielä suorassa, kuitenkin sekin laikataan auki kun molemmille puolille tuli helmat amiksella teetettyä. Pääsee ehkäpä näiden ruostehommien jälkeen taas jonkin aikaa ::) Sisäloksut otin myös pois ja kävin kaaret läpi, sekä pohjan ja näyttäis siltä että hitsailuhommia ei oo enempää tiedossa.

Koko mun omistusajan tässä on ollu sellainenkin vika, että auto alkaa sammuilla moottorijarrussa kun polttoainemittarin viisari painuu punarajan tuntumaan, ei muutakuin tankkilaite pois, oli muuten melkoinen työmaa kun ekaa kertaa teki :buck2: mutta kun tajus oikean asennon niin tuli aika kivuttomasti pois. Vika selvis hyvinkin helposti, bensapumppu ei ollut telineessä mitenkään kiinni vaan roikkui johtojen varassa ;D Tukevasti se ainakin nyt istui telineeseen kun koitin, oisko väkisin sullottu väärässä asennossa joskus tankkiin ja sit jäänyt huonosti ja lopulta irronnut >:( Bensapumppu pitäis vielä kyllä päivittää isompituottoiseen. Katotaan tuleeko sinne AEM e85 pumppu vai testaanko bilteman versiota tankin sisäisestä pumpusta.

Yks päivä kaveri toi laatikollisen vesijohtokäyriä, iteltä löytyikin laipat jo valmiiksi, ja eilen sain motivaatioo kyhäillä tollasen häkkyrän :D


Siinä myös ahtimen kanssa sovituskuvaa, hukkiksen lähtö pitää vielä tehä ja vetää saumat.

Ahtimeks tähän tulee tuo edellisessäkin 940 vieraillut schwitzer s2b, joku aika sitten kaivoin sen tuolta tallin nurkasta ja nyt testimielessä kasasin sen vaan ehjällä öljyrenkaalla, se kun oli viimeks asennusvirheen takia hajonnu, vähän välystä siinä rupeaa olemaan, mutta katotaan sauhuttaako nyt, ja jos sen osalta on kunnossa niin täytyy sitten tilailla huoltosetti joskus. Vanhat tasapainotusmerkit löysin ja niiden mukaan laitoin mutta pitää painottaa sitten huollon yhteydessä uusiks jos tuo nyt tähän jää.

Jatketaan näillä budjettihommilla, tänään varmistui kesätyöt, joten kun toukokuun lopussa saa koneistajan paperit kouraan niin pääsee taas vähän tekemään hankintoja, deadlineks autolle asetan 3.7, tavote olis ajaa omalla autolla CDLC Big Meettiin :D Sillon pitäs olla alusta ja jonkinnäköset vanteet alla, ja vähän kiukkusempi tekniikka jos raha ja aika riittää.  Kiirekkin voi tulla :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 14.04.2015, 21:30:39 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #20 : 15.04.2015, 17:16:42 »
vähän kiukkusempi tekniikka
Mikäs moottorinohjaus tähän nyt tulee? Mega?

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #21 : 15.04.2015, 19:54:58 »
Mikäs moottorinohjaus tähän nyt tulee? Mega?
Vähän on auki vielä, todennäkösesti lh:lla jatketaan vielä toistaiseksi, ihan oikeasti viinalle tarkoitettu lastu tulee vaan, olis kovin mukavaa kun polttoainetalous olis jotenkin linjassa tehon kanssa, vaikka mitään järkiautoa tästä ei todellakaan yritetäkään tehdä.

Itse en ala säätämään, vaan alustavasti nimimerkki Ari E:n kanssa tuli lastuasiaa joskus pohdittua.

Sittenkun tästä ekasta säästömoottorista lähdetään päivittämään hiukan parempaa, niin katotaan ohjausta uusiks. :D

Katsotaan mitä tuleva kesä ja tekeillä olevat lakiuudistukset rakentelun suhteen tuovat tullessaan 8) Vois venttiilien määrän lisäämistäkin suunnitella sitten kun sais leimattuakin.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #22 : 26.07.2015, 23:41:18 »
Päivittely vähän päässyt unohtumaan. Kesä on kyllä aika pitkälti mennyt pärrällä ajellessa eikä oo volvo edistynyt ihan sitä tahtia kun keväällä suunnittelin, no eipä sen kanssa mikään kiire olekaan. Jotain on kuitenkin puuhasteltu.


Kuskinpuolen helma ja kotelo ois nyt kunnossa. Vielä toiselle puolelle sama operaatio, pari muutakin paikkaa löytyi kun oikeen tarkemmin tutki, mut ei nyt vielä mitään maata kaatavaa.



Putkistoa tehty melkein taka-akselille asti, tulevalla viikolla pitäs askarrella peränylitys.

Konehuone vielä täysin keskeneräinen, siinä kunnossa vaan että on pystyny autoo siirteleen.

Tulevalla viikolla saapuu uus cooleri ja moottorinohjaus, immun piuhojen rumasta jatkosta ei tarvi siis enää välittää ;) Ohjaukseks tulee siis microsquirt, vastaa ms2.
850 kaasuläppä tuli hommattua niin sai sen potikkamallisen tps anturin, kai sitä vois samalla imusarjan askarrella uusiks. Ahtoputkia pitäs alkaa väsäillä myös. Katotaan saako ton vakioputsarin kans niitä mahtuun mitenkään, yläkautta haluaisin ne kumminkin vetää. Syylärikin varmaan vaihtuu 960 mallin isompaan ja kaveriks sähköflekti. Suuttimet, suorasytkäpuola, bensapumppu ym hilpettä pitää vielä hommailla niin alkais olla osat kasassa tekniikkaan. 5 lovinen zf lootakin on hommattuna aw:n korvaajaks sit kun se joskus antautuu.




Noinkin kärsineestä maalipinnasta sai vielä ainakin kaukaa katsottuna ihan hyvännäköisen, ylimaalaustahan toi kaipais mut menkööt nyt tollasena vielä. Takalippa irrotettuna maalausta varten.

Tekniikan kun saa joskus ajettavaan kuntoon niin pitäs vihdoin tota alustahommaakin kattoo ja ne vanteet hankkia.

Saa muuten siirtää projekteihin.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2015, 10:30:08 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #23 : 14.08.2015, 00:29:36 »
Moottorinohjauksen osat suorasytkäpuolaa lukuunottamatta hankittuna.


Cooleri sovitettu.

Vähän joutui valopelleistä ottamaan pois että saa ahtoputket mahtuun, syyläriks vaihtunee vielä 960 mallin isompi jos sen saa järkevästi sopimaan ilman isompaa modia.

Volvon pappamutkan pystyi hyödyntämään hukkiksen poistoputkessa :D


Uudet takajouset ja säätöpalat, tosin jouset liian lyhyet ja löysät.


Ahtimen puolen ahtoputkelle tilaa, vakio putsarin halusin konehuoneessa pitää joten ei paljon vaihtoehtoja ollut, eiköhän toi noinkin toimi.


Seuraavaks johtosarjan kasailua, ahtoputket pitäis rakennella, suuttimet ja bensapumppu ostaa, sit vois alkaa pikkuhiljaa suunnitteleen ekaa starttia.

Putkisto tuli tehtyä loppuun asti ja tuli oikein hiljainen, sen perusteella mitä tuli testailtua sillon kun oli vielä lh romut paikallaan, ääntä lähtee sitten kun hukkis aukee :P

Lootan öljyjäähystä sain myös molemmat nipat paskaks aukaistessa, toisesta kierre sileeks ja toinen poikki, mietinnässä että ostanko uuden jäähyn vai pudotetaanko toi aw samantien bemarin zf tieltä pois :D.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #24 : 17.10.2015, 23:07:41 »
7kk meni ajoon laittamiseen, 65km hajottamiseen.

Pari viikkoo sitten sain savut ekaa kertaa ulos, sen jälkeen tuli tehtyä ahtoputkia ym. Perjantaina pääsin viimein säätämään ja otin auton ajoon. Sytkäkarttaan tuli ennakot mallia turvalliset. Bensakartta jäi vähän rikkaalle läpi kierrosalueen. Ilmeisesti yli puoli miljoonaa ajettu b230 oli vaan turhan väsynyt 1,5bar ahdoille. Kolmosella alkoi puskea paksua usvaa kun kartat kohdilleen saatuani testasin miten kulkee.

Näky oli tällänen kun nostin kannen pois.




Ajattelin, että kansi oikaistavaks, uus pahvi ja vetoja.


Ei ihan yllä 1 ja 4 männät enää dekkitasoon. Jossain on ilmeisesti onnistuttu kun veivit antautui nyt jo.

Positiivisena asiana se, että moottorin käytös aikalailla sitä mitä haettu, herää aika alhaalta ja vetää jo t nokallakin aika ylhäälle. Voimaa tuntui olevan aikas mukavasti jo noilla paineilla, kun vasta kolmosella loppui sutiminen täyskaasuvedossa.


Konehuoneessa näyttää suurinpiirtein tolta, pientä siistimistä tapahtuu vielä kun päästään taas kasaamaan. Virranjakajan tilalle pitäis saada tulppa, jotta ton hukkakipinäpuolan vois laittaa sen tilalle.

Tämän hetken setuppi siis:
vakio B230FK
ahdin Schwitzer S2B 54/58 12# pesällä
pakosarja,putkisto ja ahtoputket omaa käsialaa, pakosarjassa 60mm kiinahukkis
600x300x76 ic
moottorinohjauksena Microsquirt V1, hukkakipinällä, suuttimet 1680cc/min, GM 4 bar map jne jne.
seoksia tarkkailee PLX DM-6 + SM-AFR GEN 4 laajakaista.
tankissa re85

To do:
Koneremontti... sis. h-profiilikanget, laakerit, m-renkaat+ tiivisteet ja stefat
Nokka vaihtuu T ---> D
Bensapumppu vaihtuu järeämpään.

AW71L ---> ZF S5D-280Z???
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95
« Vastaus #25 : 02.11.2015, 18:02:21 »
Kone remppailtu.







Ahtimeenkin tuli uudet laakerit.



Kk laakerit oli aika rujossa kunnossa, kampura oli säästyny vielä.



Tarkempien mittailujen jälkeen totesin että kaikki veivit oli mutkalla, ei tullu yksikään mäntä dekkitasoon.


Kone käyny paikoillaan kaks kertaa, ekalla kerralla turbiini ei ollu pohjassa ja paino vetolevyä niin, että se otti kiinni lohkoon. Nyt sain kyllä turbiinin pohjaan, mutta kun laittaa vetolevyn pultteja kiinni ja pyörittää räikällä kampuran päästä niin turbiini ei suostu pyörimään. Kone kyllä pyörii kun aukasee pultit.

Olisko jotain vinkkiä heittää tohon? Kerran vielä koitan ja sen jälkeen aw väistyy zf tieltä.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa tombrez

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • #Pikkutomppa
Vs: 945 Turbo -95 Turbiini ongelmia
« Vastaus #26 : 03.11.2015, 15:00:15 »
turbiini varmaan menny rikki jos väkisin laitettu paikoilleen  :idiot2:
740.5 M57+53Dz
740 Oem turbo+holset
Amazon b20

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95 Turbiini ongelmia
« Vastaus #27 : 03.11.2015, 17:44:48 »
En nyt sanois että väkisin, ei sitä voimalla oo hakattu. Paskana se kuitenki on, lähti pyöriin ku löysäsin vetolevyn pultit, kiristin uusiks ja laitoin sähköt ja letkut kiinni sekä nesteet koneeseen, käymään ja koitin lähtee liikkeelle, ei sano mitään. Kone tuntuu olevan tikissä. Ei muutaku laatikko alas.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 945 Turbo -95 Turbiini ongelmia
« Vastaus #28 : 04.11.2015, 16:16:05 »
En nyt sanois että väkisin, ei sitä voimalla oo hakattu. Paskana se kuitenki on, lähti pyöriin ku löysäsin vetolevyn pultit, kiristin uusiks ja laitoin sähköt ja letkut kiinni sekä nesteet koneeseen, käymään ja koitin lähtee liikkeelle, ei sano mitään. Kone tuntuu olevan tikissä. Ei muutaku laatikko alas.

Siellä turbiini väärässä asennossa askiin (hahlot turbiinissa), nyt luultavasti turbiini ja öljypumppu paskana askista, kun väkisin kiinni ja käyntiin.  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 04.11.2015, 16:17:40 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 945 Turbo -95 Turbiini ongelmia
« Vastaus #29 : 04.11.2015, 19:38:32 »
Siellä turbiini väärässä asennossa askiin (hahlot turbiinissa), nyt luultavasti turbiini ja öljypumppu paskana askista, kun väkisin kiinni ja käyntiin.  :idiot2:
Meneekö muka pohjaan väärässä asennossa? Oli miten oli, päätin kuitenkin hakee viikonloppuna ehjän automaattiaskin ja turbiinin. Saa turbiinin ainakin varmasti kohdilleen kun irtoaskiin laittaa.

Manuaalilaatikko olis kyllä hieno saada mut nyt on sille rahalle muutakin käyttöö, pikasesti laskettuna n. 1000e tulee swapille hintaa sis. laatikon hinnan :buck2: Ehkä ens kesäks.

Kasasin tänään konehuoneen loppuun, ahtoputket kiinni yms. Ei olis enää kun laatikkoo ja säätöö vaille. Paikallaan säätelin tänään hiukan ja nyt käy "uudellakin" nokalla nätisti :) Ahdin herää nyt vieläkin paremmin :D 0,8bar paikallaan rajotinta vasten (6500rpm) ::)

Päivityksiä siis edelliseen settiin D-nokka, suorat veivit ja kannesta lähti millin siivu, palotilojen kevyen muotoilun jälkeen puristukset 9:1.

Alotusviestiin päivitetty koko lista tekniikkamuutoksista.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2015, 20:06:12 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

 

Elekma  Autoracing